Tags: ,

Workshop – Aan de slag met ontwerpuitdagingen

Deze workshop is onderdeel van het programma voor het Onderwijs Innovatie Festival op woensdag 24 mei 2023.

Aan de slag met ontwerpuitdagingen: spelenderwijs onderzoeken, experimenteren en creëren in de klas. 

Verzorgd door: Eva Maréchal
Instelling: Hop Up
Functie: Eigenaresse
Sector: PO
Vorm: Workshop

Omschrijving van de workshop.

Jonge kinderen ontwikkelen zich van nature. Het zijn geboren onderzoekers die, nieuwsgierig als ze zijn, continue in de weer zijn om de wereld om zich heen te ontdekken. Daarbij creëren ze de meest innovatieve uitvindingen en bedenken ze als vanzelf oplossingen voor allerhande obstakels. Hoe kunnen we op school zoveel mogelijk ruimte geven aan deze natuurlijke onderzoeks- en experimenteerdrang van kinderen? Dé competenties bij uitstek om 21ste -eeuwse uitdagingen te tackelen. 

We gaan aan de slag met een knoest van een ontwerpuitdaging. Welke dat gaat zijn is nog topsecret. Wat vast staat is dat ons onderzoekend en creatief vermogen een enorme boost zal krijgen terwijl we samen verschillende oplossingsstrategieën bedenken. Dat doen we onderzoekend en experimenterend aan de hand van de levensgrote, loose parts materialen van de Hop Up Playground. 

Aansluitend gaan we in gesprek. Met een reflectieve bril kijken we naar wat we ervaren hebben. We reiken handvaten aan die zorgen voor structuur en opbouw in een open en procesgerichte activiteit waarbij kinderen spelenderwijs kunnen onderzoeken, experimenteren en leren. Het is een manier om creatief, probleemoplossend denken te structureren en creatieve ideeën en tastbare oplossingen te ontwikkelen. De aanpak laat veel ruimte voor initiatief en inbreng van kinderen. Ze zijn zelf aan zet binnen het kader dat jij schept. Die ruimte geeft kinderen een boost aan zelfvertrouwen, eigenwaarde en betrokkenheid. Ze worden sterk zelfregulerend en stuwen elkaar voort in een spiraal van ideeën.

Wat levert deelname jou op? 

  • Je krijgt grip op het idee ‘ruimte als derde pedagoog’. Je ontdekt hoe je met open einde materialen een dynamische leeromgeving kan creëren die kinderen stimuleert om samen te werken, ideeën vorm te geven, problemen op te lossen en vindingrijke oplossingen te creëren. 
  • Je krijgt een inspiratiefiche met concrete handvaten die zorgen voor structuur en opbouw in een open en procesgerichte activiteit waarbij er veel ruimte is voor eigen initiatief, onderzoek, experiment en probleemoplossend denken van kinderen.
  • Je staat stil bij het belang van vrij spel voor kinderen en hun ontwikkeling. Samen detecteren we sleutelelementen die cruciaal zijn voor kinderen om tot krachtig, spelend leren te komen.

Over de workshopgever

Eva Maréchal volgde als filosofe en antropologe een academische lerarenopleiding aan de K.U. Leuven. Ze startte haar loopbaan voor de klas en werkte kunsteducatieve projecten uit voor musea en cultuurhuizen (o.a. Museum aan de Stroom Antwerpen, en Kunst in Zicht Turnhout) vooraleer ze 10 jaar geleden als pedagogisch projectmanager startte bij Blenders. Blenders is een stichting die inzet op innovatie en co-creatie, onder meer in de leefwereld van kinderen. Hun rol gaat verder dan het leveren van pedagogisch ondersteuning. Ze bekijken ook welke innovaties nodig zijn om kinderen een kwaliteitsvolle tijd te laten beleven.

Eva is de oprichter en bezielster van de Hop Up Playground, een dynamische speel- en leeromgeving die tot stand kwam in cocreatie met kinderen en pedagogische professionals van onder meer CEGO (centrum Ervaringsgericht onderwijs K.U Leuven) Pedagogie van het Jonge Kind (KdG Hoge School) en Universiteit Antwerpen. Samen met leerkrachten van Basisschool Omnimundo ontwikkelde ze een methode om a.d.h.v. ontwerpuitdagingen en gebaseerd op principes van Design Thinking creatief en probleemoplossend denken te stimuleren. Ze is overtuigd van het creatief potentieel van kinderen en het belang van vrij spel in hun ontwikkeling.

Een praktijkfilmpje over de Hop Up methode vind je hier: https://www.hopup.be/blog/geen-plasticsoep-kinderen-aan-het-roer-van-hun-eigen-leerproces

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie
Onderwijs Innovatie

Onderwijs Innovatie Festival 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen