Tags: , ,

Brainstormen over blended learning op het Onderwijs Innovatie Festival

» Blogs
» Didactiek, Technologie

»

Brainstormen over blended learning op het Onderwijs Innovatie Festival

Het Onderwijs Innovatie Festival was een dag vol inspiratie! Heb je het Onderwijs Innovatie Festival helaas gemist, maar ben je benieuwd wat er allemaal aan bod kwam in de workshop ‘Blended learning met All You Can Learn’? Dat komt mooi uit: je leest er namelijk alles over in dit artikel.

Workshop blended learning op het Onderwijsfestival

Het is dinsdag 24 mei, en de bezoekers die ‘s ochtends arriveren op de festival locatie worden niet alleen welkom geheten door de vriendelijke medewerkers, maar ook door talloze vrolijk fluitende vogels. Het Onderwijs Innovatie Festival vindt dit jaar namelijk plaats op Parc Spelderholt: een prachtig landgoed in een bosrijke omgeving. Voor nu nog een oase van rust, maar je voelt aan alles dat er iets moois in de lucht hangt!

Onderwijsprofessionals met verschillende achtergronden nemen plaats in een heuse festivaltent. Hier mag keynote spreker Rens van der Vorst, de technofilosoof, de dag aftrappen. Zijn verhaal vol herkenning en humor zet bezoekers aan het denken over de inzet van technologie, en de impact die dit heeft op mens, maatschappij en onderwijs.

Goede gesprekken en interessante inzichten over blended learning

Hierna is het het tijd voor de eerste breakout ronde, waarin verschillende dialoogtafels en workshops plaatsvinden. Zo ook die van Brainstud. Fouad El Ghamarti mag namelijk een workshop verzorgen over ‘Blended learning met All You Can Learn’. Fouad heet de bezoekers welkom en neemt hen mee in de wereld van blended learning. Hij bespreekt verschillende voorbeelden van blended learning activiteiten die online, offline en op de werkplek kunnen plaatsvinden. Ook toont hij kort het blended leerplatform All You Can Learn. Hier krijgen studenten de regie om zelfstandig aan de slag te gaan met tijds- en plaatsonafhankelijk onderwijs, terwijl een coach hen de nodige begeleiding biedt en gerichte feedback geeft. Bij elke opdracht leveren studenten een bewijsstuk in, waardoor ze gaandeweg een digitaal portfolio opbouwen. Dit portfolio kan gebruikt worden voor formatieve evaluatie.

Mogelijke activiteiten in een mindmap

Vervolgens gaan de aanwezigen zelf aan de slag met blended learning. In groepjes van 3 tot 5 personen maken ze enkele opdrachten op het leerplatform, die speciaal voor het Onderwijs Innovatie Festival ontwikkeld zijn. In opdracht 1 worden de aanwezigen uitgedaagd om samen zoveel mogelijk verschillende blended learning activiteiten te bedenken. Daarna volgt een verdiepingsslag en kijken ze: ‘welke activiteiten voer ik momenteel al uit?’ En ‘met welke activiteiten wil ik gaan starten?’. De groepjes leren met en van elkaar, en wisselen tips uit om aan de slag te gaan met de verschillende blended learning activiteiten. Alle opgedane kennis wordt verzameld in een mindmap, en wanneer ze deze ingeleverd hebben kunnen ze door naar de volgende opdracht.

In opdracht 2 gaan de deelnemers met hun groepjes verder in gesprek over blended learning. Dat doen ze aan de hand van een aantal stellingen. Want welke waarde kan blended learning eigenlijk toevoegen aan het onderwijs? En zijn ideeën voor blended learning wel goed uitvoerbaar, ook als je niet handig bent met techniek? En belangrijker nog: help je met blended learning studenten daadwerkelijk om beter te leren? De deelnemers gaan aan de slag, en de workshopruimte vult zich al snel met interessante discussies.

In opdracht 1 worden de aanwezigen uitgedaagd om samen zoveel mogelijk verschillende blended learning activiteiten te bedenken.

Werkplekleren ontdekken op de belevingsmarkt

Eenmaal aan het eind van de workshop gekomen, deelt Fouad dat het blended learning avontuur nog niet afgelopen is. Er is namelijk een derde opdracht beschikbaar, die verstopt is op de belevingsmarkt. Deelnemers kunnen deze opdracht alleen openen wanneer ze de QR-code scannen bij de All You Can Learn stand. Op die manier laten we de aanwezigen kennis maken met ‘werkplekleren’, waarbij er locatiespecifieke content ontsloten kan worden door een QR-code of NFC-chip te scannen. Dit concept leent zich natuurlijk niet alleen goed voor het Onderwijs Innovatie Festival. Dit kan op elke locatie en werkplek toegepast worden. Denk aan een QR-code op een machine die een instructievideo toont, of een QR-code in koelcel, die meer uitleg geeft over het correct opslaan van producten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Na de eerste en tweede breakout ronde is het tijd voor lunch en de belevingsmarkt. Hier voeren we verschillende mooie gesprekken met onderwijsprofessionals die blended learning nog meer willen gaan inzetten door middel van een leerplatform. Ook zijn er verschillende deelnemers die de derde, verstopte, opdracht maken en hiermee een voucher voor een gratis periode All You Can Lean verdienen.

Gezamenlijke afsluiting

Na de lunch en een derde breakout ronde is het tijd voor de laatste keynote spreker; Frank van der Ende. Frank neemt ons mee in zijn methodiek om via de analogie van een boom de positie van de school te herdefiniëren. In scholen zou het namelijk niet alleen om kennisoverdracht moeten gaan, maar juist over wat kennis voor studenten betekent en hoe zij deze gaan inzetten in de maatschappij. Het is belangrijk om de positie van de school in de maatschappij te duiden en van daaruit als team te kijken naar een coherente visie op leren. Een visie die als takken van een boom uitwaaiert binnen de school tot in de puntjes van de uiteindelijke uitvoering van het onderwijs. Aan het eind mag iedereen een exemplaar van Franks boek ‘Hereik de school’ mee naar huis nemen. Het thema van het boek past goed bij zowel het thema als de locatie.

Afsluitende awards

Langzaam komt het einde van de dag in zicht. Maar niet voordat de awards uitgereikt worden! Aan ons de eer om de ‘Blended learning award’ uit te reiken. Monica en Ramona van ROC Tilburg slepen deze in de wacht, omdat zij de opdrachten het meest volledig, origineel en creatief hebben ingevuld. Na het uitreiken van de andere awards beklinken we de winst tijdens een borrel.

En zo loopt het Onderwijs Innovatie Festival 2022 op z’n einde. De schemering valt bij Parc Spelderholt, en het gekwetter van de vogels neemt weer af. Langzaam lopen de bezoekers richting de uitgang, vol inspiratie, innovatie en motivatie om aan de slag te gaan. Vandaag hebben ze best practices uitgewisseld en handvatten gekregen om ‘denken’ om te zetten naar ‘doen’. En wie weet: misschien delen ze hun succesverhalen volgend jaar wel op de nieuwe editie van het Onderwijs Innovatie Festival. Wij kijken er in ieder geval erg naar uit!

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Workshop blended learning op het Onderwijsfestival

Het is dinsdag 24 mei, en de bezoekers die ‘s ochtends arriveren op de festival locatie worden niet alleen welkom geheten door de vriendelijke medewerkers, maar ook door talloze vrolijk fluitende vogels. Het Onderwijs Innovatie Festival vindt dit jaar namelijk plaats op Parc Spelderholt: een prachtig landgoed in een bosrijke omgeving. Voor nu nog een oase van rust, maar je voelt aan alles dat er iets moois in de lucht hangt!

Onderwijsprofessionals met verschillende achtergronden nemen plaats in een heuse festivaltent. Hier mag keynote spreker Rens van der Vorst, de technofilosoof, de dag aftrappen. Zijn verhaal vol herkenning en humor zet bezoekers aan het denken over de inzet van technologie, en de impact die dit heeft op mens, maatschappij en onderwijs.

Goede gesprekken en interessante inzichten over blended learning

Hierna is het het tijd voor de eerste breakout ronde, waarin verschillende dialoogtafels en workshops plaatsvinden. Zo ook die van Brainstud. Fouad El Ghamarti mag namelijk een workshop verzorgen over ‘Blended learning met All You Can Learn’. Fouad heet de bezoekers welkom en neemt hen mee in de wereld van blended learning. Hij bespreekt verschillende voorbeelden van blended learning activiteiten die online, offline en op de werkplek kunnen plaatsvinden. Ook toont hij kort het blended leerplatform All You Can Learn. Hier krijgen studenten de regie om zelfstandig aan de slag te gaan met tijds- en plaatsonafhankelijk onderwijs, terwijl een coach hen de nodige begeleiding biedt en gerichte feedback geeft. Bij elke opdracht leveren studenten een bewijsstuk in, waardoor ze gaandeweg een digitaal portfolio opbouwen. Dit portfolio kan gebruikt worden voor formatieve evaluatie.

Mogelijke activiteiten in een mindmap

Vervolgens gaan de aanwezigen zelf aan de slag met blended learning. In groepjes van 3 tot 5 personen maken ze enkele opdrachten op het leerplatform, die speciaal voor het Onderwijs Innovatie Festival ontwikkeld zijn. In opdracht 1 worden de aanwezigen uitgedaagd om samen zoveel mogelijk verschillende blended learning activiteiten te bedenken. Daarna volgt een verdiepingsslag en kijken ze: ‘welke activiteiten voer ik momenteel al uit?’ En ‘met welke activiteiten wil ik gaan starten?’. De groepjes leren met en van elkaar, en wisselen tips uit om aan de slag te gaan met de verschillende blended learning activiteiten. Alle opgedane kennis wordt verzameld in een mindmap, en wanneer ze deze ingeleverd hebben kunnen ze door naar de volgende opdracht.

In opdracht 2 gaan de deelnemers met hun groepjes verder in gesprek over blended learning. Dat doen ze aan de hand van een aantal stellingen. Want welke waarde kan blended learning eigenlijk toevoegen aan het onderwijs? En zijn ideeën voor blended learning wel goed uitvoerbaar, ook als je niet handig bent met techniek? En belangrijker nog: help je met blended learning studenten daadwerkelijk om beter te leren? De deelnemers gaan aan de slag, en de workshopruimte vult zich al snel met interessante discussies.

In opdracht 1 worden de aanwezigen uitgedaagd om samen zoveel mogelijk verschillende blended learning activiteiten te bedenken.

Werkplekleren ontdekken op de belevingsmarkt

Eenmaal aan het eind van de workshop gekomen, deelt Fouad dat het blended learning avontuur nog niet afgelopen is. Er is namelijk een derde opdracht beschikbaar, die verstopt is op de belevingsmarkt. Deelnemers kunnen deze opdracht alleen openen wanneer ze de QR-code scannen bij de All You Can Learn stand. Op die manier laten we de aanwezigen kennis maken met ‘werkplekleren’, waarbij er locatiespecifieke content ontsloten kan worden door een QR-code of NFC-chip te scannen. Dit concept leent zich natuurlijk niet alleen goed voor het Onderwijs Innovatie Festival. Dit kan op elke locatie en werkplek toegepast worden. Denk aan een QR-code op een machine die een instructievideo toont, of een QR-code in koelcel, die meer uitleg geeft over het correct opslaan van producten. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Na de eerste en tweede breakout ronde is het tijd voor lunch en de belevingsmarkt. Hier voeren we verschillende mooie gesprekken met onderwijsprofessionals die blended learning nog meer willen gaan inzetten door middel van een leerplatform. Ook zijn er verschillende deelnemers die de derde, verstopte, opdracht maken en hiermee een voucher voor een gratis periode All You Can Lean verdienen.

Gezamenlijke afsluiting

Na de lunch en een derde breakout ronde is het tijd voor de laatste keynote spreker; Frank van der Ende. Frank neemt ons mee in zijn methodiek om via de analogie van een boom de positie van de school te herdefiniëren. In scholen zou het namelijk niet alleen om kennisoverdracht moeten gaan, maar juist over wat kennis voor studenten betekent en hoe zij deze gaan inzetten in de maatschappij. Het is belangrijk om de positie van de school in de maatschappij te duiden en van daaruit als team te kijken naar een coherente visie op leren. Een visie die als takken van een boom uitwaaiert binnen de school tot in de puntjes van de uiteindelijke uitvoering van het onderwijs. Aan het eind mag iedereen een exemplaar van Franks boek ‘Hereik de school’ mee naar huis nemen. Het thema van het boek past goed bij zowel het thema als de locatie.

Afsluitende awards

Langzaam komt het einde van de dag in zicht. Maar niet voordat de awards uitgereikt worden! Aan ons de eer om de ‘Blended learning award’ uit te reiken. Monica en Ramona van ROC Tilburg slepen deze in de wacht, omdat zij de opdrachten het meest volledig, origineel en creatief hebben ingevuld. Na het uitreiken van de andere awards beklinken we de winst tijdens een borrel.

En zo loopt het Onderwijs Innovatie Festival 2022 op z’n einde. De schemering valt bij Parc Spelderholt, en het gekwetter van de vogels neemt weer af. Langzaam lopen de bezoekers richting de uitgang, vol inspiratie, innovatie en motivatie om aan de slag te gaan. Vandaag hebben ze best practices uitgewisseld en handvatten gekregen om ‘denken’ om te zetten naar ‘doen’. En wie weet: misschien delen ze hun succesverhalen volgend jaar wel op de nieuwe editie van het Onderwijs Innovatie Festival. Wij kijken er in ieder geval erg naar uit!

Menu