Tags: , , , ,

Gamification in je les: waarom zou je?

» Blogs
» Didactiek, Technologie

»

Gamification in je les: waarom zou je?

Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.

Waarom zou je games in de klas gebruiken?

Wanneer je een game gebruikt is de kans groot dat leerlingen direct enthousiast zijn, maar na afloop kan het zijn dat je merkt dat niet veel leerlingen echt wat hebben onthouden. Games maar weg stoppen dan? Dat iets niet meteen werkt, hoeft niet te betekenen dat het niet de moeite waard is. Games kunnen het lesgeven makkelijker én leuker maken en het inzetten van games kan ook het leerrendement wel degelijk vergroten. Daarnaast doet de inzet van games een beroep op verschillende leergebieden, anders dan de directe inhoudelijke. Naast de inzet van digitale- en informatievaardigheden, leert de leerling vaardigheden te combineren en een vertaalslag te maken tussen lesstof en praktijk. Ook sociale vaardigheden kun je uitdagen met een game element, wanneer studenten samen aan de slag moeten met de uitwerking. In deze blog legt WRTS samen met 3 experts uit waarom het gebruik van games in de je les wel een goed idee is. De vraag is vooral, weet jij hoe je ze optimaal inzet?

Al spelende leren

Wij spraken Tessa van Hoornaar, leerkracht groep 8. Tessa heeft vooral positieve dingen te zeggen over de inzet van games in de klas. Voor de vakken Staal (spelling en taal) en Blits (studievaardigheden) zet zij verschillende online én offline games in.

“Ik verwerf veel kennis door zelf spellen te ontwikkelen voor de klas, maar dan niet op een beeldscherm. Denk aan memory of domino over woordenschat (woord en betekenis bij elkaar zoeken), loopspellen enz. Ik vind leren aan de hand van spellen mega belangrijk. Zowel voor de verwerking als voor de betrokkenheid.” Welke games zij aanraadt om in te zetten in de klas? “Door middel van de games van MediaMasters leren kinderen spelenderwijs mediawijsheid vaardigheden. Dat is erg belangrijk in deze tijd.”

Elke leerling heeft andere leerbehoeftes en geeft dan ook de voorkeur aan andere leermethodes. Met de combinatie van online en offline games, net zoals Tessa, kan je als docent aan elke leerbehoefte voldoen. Bovendien kan je met games ook aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Leerlingen groeien op in een digitale wereld en zijn vaak snel op de hoogte van de nieuwste technologieën. “Onderzoek toont aan dat games een positief effect hebben op de motivatie van leerlingen,” zegt expert Ellen Vanderhoven in een artikel van Klasse.be. 

Eerst een lesdoel, dan de tool

“Het gebruik van dit soort tools vergroot vaak de betrokkenheid, de motivatie en ook de productiviteit van leerlingen of studenten. Echter, ik zou wel zeggen dat het doel van de activiteit de tool bepaalt en niet andersom. Eerst is het dus van belang om een lesdoel te formuleren en op basis daarvan een werkvorm en tool te kiezen om dit lesdoel te bereiken. In de praktijk zien we vaak dat docenten hun les ontwerpen vanuit een tool die ze willen gebruiken. Dit kan ervoor zorgen dat je beoogde lesdoel niet behaald wordt, terwijl dit met een andere tool wellicht wel bereikt had kunnen worden.”

Games inzetten puur omdat het ‘trendy’ is, is een absolute no-go. Dat blijkt uit ons vorige onderzoek. Of leerlingen het nu willen of niet, ze zitten in de klas om te leren. Spelletjes moeten wel nut hebben, wil je ze inzetten.

Ooit op een dag

Hoewel games in de klas leuk klinkt, is het niet altijd haalbaar omdat de gemiddelde docent zelf niet de vaardigheden heeft om er mee om te gaan, maar ook omdat veel scholen er niet voor zijn uitgerust. Daar ligt nog een taak voor ondersteunende teams en schoolbesturen om het mogelijk te maken.

Wij spraken lesmethode-ontwikkelaar Tirza van Berkel en vroegen haar of zij games toevoegt aan haar lesmethodes. “Wij maken niet echt gebruik van games in onze lesmethodes. Ik denk vooral omdat het nog niet altijd mogelijk is met de IT capaciteit. Het zou me wel leuk lijken om elementen van games in de methoden te verwerken, dus misschien in de toekomst.”

Games in de klas: waarom ook niet?

Nu een drietal onderwijsexperts aan het woord zijn geweest, blijft de volgende vraag staan: games in de klas: wel of niet doen? Op basis van de deskundige meningen zeggen wij: ja. Games toevoegen aan je les biedt je als docent veel mogelijkheden om niet alleen de les aan te laten sluiten bij de belevingswereld van leerlingen, maar je kan zo ook voldoen aan de verschillende leerbehoeftes. Leerlingen zijn meer gemotiveerd om nieuwe dingen te leren naarmate nieuwe kennis of informatie voor hen een grote gebruikswaarde of meer betekenis heeft, blijkt uit recent onderzoek van (Open Universiteit et al., 2011). Het is wel belangrijk om eerst je lesdoel te bepalen en te beoordelen of de inzet van een game en dan vooral welke specifieke game daarbij van toegevoegde waarde is, en niet slechts een leuk idee. Het is dan zaak feedback in te bouwen, ook in digitale werkvorm. Daar zit het verschil voor het leerrendement. Als je dat goed inzet, dan benut je ook het initiële enthousiasme dat je met de inzet van games in eerste instantie losmaakt.

Voorbeelden van online games

Er zijn genoeg voordelen over de inzet van games in de klas. Denk jij er ook over om games in te zetten, maar weet je niet welke spellen geschikt zijn? Wij geven een aantal voorbeelden:

  • Classcraft. Classcraft is een online rollenspel dat leerkrachten en leerlingen samen kunnen spelen. Wanneer de leerlingen goed presteren, dus een toetsvraag goed beantwoorden, worden ze beloond in het spel en kunnen dan magische krachten ontgrendelen. Het doel van Classcraft is om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen en het groepsgevoel in de klas te versterken.
  • Kweetet. Met deze educatieve game kan je leerlingen stimuleren om oefeningen te maken, doordat ze toegang krijgen tot een online speelwereld. Als de leerling oefeningen maakt, wordt de leerling beloond met spelmunten die kunnen worden gespendeerd in het online spel. Dit is tot 12 jaar!
  • AhaSlides. Dit is een programma dat makkelijk te gebruiken is voor bijvoorbeeld het maken van quizzen, Q&A’s of online spellen als het spinnerwiel. Met AhaSlides kan je gemakkelijk interactieve elementen toevoegen aan je les en feedback verzamelen.

WRTS Quizzen

WRTS leent zich ook uitstekend als platform om de les interactiever te maken. Zo kan je bijvoorbeeld een quiz maken. Op WRTS kan je quizzen maken voor alle schoolvakken. Wil je weten hoe je een quiz leuk én leerzaam kan maken? Bekijk dan hier 5 voorbeeld-quizzen waarmee je jouw les kan starten of eindigen. Met een gratis docentenaccount kan je deze quizzen in je les inzetten.

Voorbeelden van offline games

Niet op elke school is het haalbaar om online games in te zetten. Dan zijn offline games een goed alternatief. Wij zetten een aantal offline games op een rij die het net zo goed zullen doen als online games:

  • Het Grote Geschiedenisspel. Door dit bordspel te spelen leren leerlingen de belangrijkste stof van de hele geschiedenis.
  • IQ Puzzler Pro. Wil je jouw leerlingen aan het denken zetten? Dan is dit denkspel de goede keuze om in te zetten. Met dit spel wordt het abstract denkvermogen en ruimtelijke inzicht aan het werk gezet.
  • Wie is de beste omdenker? Soms moet je out-of-the-box denken om tot het juiste antwoord te komen. Met dit kaartspel leren leerlingen anders te denken dan ze normaal zouden doen. Ze worden aangespoord om met creatieve oplossingen te komen voor verschillende situaties.

Overweeg je om naar aanleiding van deze blog games in je les te implementeren? Hier kun je 5 snelle quizzen bekijken om in je les in te zetten. Deze quizzen nemen weinig tijd in je les in beslag, maar hebben een grote impact qua leerplezier en leerrendement.

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Waarom zou je games in de klas gebruiken?

Wanneer je een game gebruikt is de kans groot dat leerlingen direct enthousiast zijn, maar na afloop kan het zijn dat je merkt dat niet veel leerlingen echt wat hebben onthouden. Games maar weg stoppen dan? Dat iets niet meteen werkt, hoeft niet te betekenen dat het niet de moeite waard is. Games kunnen het lesgeven makkelijker én leuker maken en het inzetten van games kan ook het leerrendement wel degelijk vergroten. Daarnaast doet de inzet van games een beroep op verschillende leergebieden, anders dan de directe inhoudelijke. Naast de inzet van digitale- en informatievaardigheden, leert de leerling vaardigheden te combineren en een vertaalslag te maken tussen lesstof en praktijk. Ook sociale vaardigheden kun je uitdagen met een game element, wanneer studenten samen aan de slag moeten met de uitwerking. In deze blog legt WRTS samen met 3 experts uit waarom het gebruik van games in de je les wel een goed idee is. De vraag is vooral, weet jij hoe je ze optimaal inzet?

Al spelende leren

Wij spraken Tessa van Hoornaar, leerkracht groep 8. Tessa heeft vooral positieve dingen te zeggen over de inzet van games in de klas. Voor de vakken Staal (spelling en taal) en Blits (studievaardigheden) zet zij verschillende online én offline games in.

“Ik verwerf veel kennis door zelf spellen te ontwikkelen voor de klas, maar dan niet op een beeldscherm. Denk aan memory of domino over woordenschat (woord en betekenis bij elkaar zoeken), loopspellen enz. Ik vind leren aan de hand van spellen mega belangrijk. Zowel voor de verwerking als voor de betrokkenheid.” Welke games zij aanraadt om in te zetten in de klas? “Door middel van de games van MediaMasters leren kinderen spelenderwijs mediawijsheid vaardigheden. Dat is erg belangrijk in deze tijd.”

Elke leerling heeft andere leerbehoeftes en geeft dan ook de voorkeur aan andere leermethodes. Met de combinatie van online en offline games, net zoals Tessa, kan je als docent aan elke leerbehoefte voldoen. Bovendien kan je met games ook aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Leerlingen groeien op in een digitale wereld en zijn vaak snel op de hoogte van de nieuwste technologieën. “Onderzoek toont aan dat games een positief effect hebben op de motivatie van leerlingen,” zegt expert Ellen Vanderhoven in een artikel van Klasse.be. 

Eerst een lesdoel, dan de tool

“Het gebruik van dit soort tools vergroot vaak de betrokkenheid, de motivatie en ook de productiviteit van leerlingen of studenten. Echter, ik zou wel zeggen dat het doel van de activiteit de tool bepaalt en niet andersom. Eerst is het dus van belang om een lesdoel te formuleren en op basis daarvan een werkvorm en tool te kiezen om dit lesdoel te bereiken. In de praktijk zien we vaak dat docenten hun les ontwerpen vanuit een tool die ze willen gebruiken. Dit kan ervoor zorgen dat je beoogde lesdoel niet behaald wordt, terwijl dit met een andere tool wellicht wel bereikt had kunnen worden.”

Games inzetten puur omdat het ‘trendy’ is, is een absolute no-go. Dat blijkt uit ons vorige onderzoek. Of leerlingen het nu willen of niet, ze zitten in de klas om te leren. Spelletjes moeten wel nut hebben, wil je ze inzetten.

Ooit op een dag

Hoewel games in de klas leuk klinkt, is het niet altijd haalbaar omdat de gemiddelde docent zelf niet de vaardigheden heeft om er mee om te gaan, maar ook omdat veel scholen er niet voor zijn uitgerust. Daar ligt nog een taak voor ondersteunende teams en schoolbesturen om het mogelijk te maken.

Wij spraken lesmethode-ontwikkelaar Tirza van Berkel en vroegen haar of zij games toevoegt aan haar lesmethodes. “Wij maken niet echt gebruik van games in onze lesmethodes. Ik denk vooral omdat het nog niet altijd mogelijk is met de IT capaciteit. Het zou me wel leuk lijken om elementen van games in de methoden te verwerken, dus misschien in de toekomst.”

Games in de klas: waarom ook niet?

Nu een drietal onderwijsexperts aan het woord zijn geweest, blijft de volgende vraag staan: games in de klas: wel of niet doen? Op basis van de deskundige meningen zeggen wij: ja. Games toevoegen aan je les biedt je als docent veel mogelijkheden om niet alleen de les aan te laten sluiten bij de belevingswereld van leerlingen, maar je kan zo ook voldoen aan de verschillende leerbehoeftes. Leerlingen zijn meer gemotiveerd om nieuwe dingen te leren naarmate nieuwe kennis of informatie voor hen een grote gebruikswaarde of meer betekenis heeft, blijkt uit recent onderzoek van (Open Universiteit et al., 2011). Het is wel belangrijk om eerst je lesdoel te bepalen en te beoordelen of de inzet van een game en dan vooral welke specifieke game daarbij van toegevoegde waarde is, en niet slechts een leuk idee. Het is dan zaak feedback in te bouwen, ook in digitale werkvorm. Daar zit het verschil voor het leerrendement. Als je dat goed inzet, dan benut je ook het initiële enthousiasme dat je met de inzet van games in eerste instantie losmaakt.

Voorbeelden van online games

Er zijn genoeg voordelen over de inzet van games in de klas. Denk jij er ook over om games in te zetten, maar weet je niet welke spellen geschikt zijn? Wij geven een aantal voorbeelden:

  • Classcraft. Classcraft is een online rollenspel dat leerkrachten en leerlingen samen kunnen spelen. Wanneer de leerlingen goed presteren, dus een toetsvraag goed beantwoorden, worden ze beloond in het spel en kunnen dan magische krachten ontgrendelen. Het doel van Classcraft is om de betrokkenheid van leerlingen te verhogen en het groepsgevoel in de klas te versterken.
  • Kweetet. Met deze educatieve game kan je leerlingen stimuleren om oefeningen te maken, doordat ze toegang krijgen tot een online speelwereld. Als de leerling oefeningen maakt, wordt de leerling beloond met spelmunten die kunnen worden gespendeerd in het online spel. Dit is tot 12 jaar!
  • AhaSlides. Dit is een programma dat makkelijk te gebruiken is voor bijvoorbeeld het maken van quizzen, Q&A’s of online spellen als het spinnerwiel. Met AhaSlides kan je gemakkelijk interactieve elementen toevoegen aan je les en feedback verzamelen.

WRTS Quizzen

WRTS leent zich ook uitstekend als platform om de les interactiever te maken. Zo kan je bijvoorbeeld een quiz maken. Op WRTS kan je quizzen maken voor alle schoolvakken. Wil je weten hoe je een quiz leuk én leerzaam kan maken? Bekijk dan hier 5 voorbeeld-quizzen waarmee je jouw les kan starten of eindigen. Met een gratis docentenaccount kan je deze quizzen in je les inzetten.

Voorbeelden van offline games

Niet op elke school is het haalbaar om online games in te zetten. Dan zijn offline games een goed alternatief. Wij zetten een aantal offline games op een rij die het net zo goed zullen doen als online games:

  • Het Grote Geschiedenisspel. Door dit bordspel te spelen leren leerlingen de belangrijkste stof van de hele geschiedenis.
  • IQ Puzzler Pro. Wil je jouw leerlingen aan het denken zetten? Dan is dit denkspel de goede keuze om in te zetten. Met dit spel wordt het abstract denkvermogen en ruimtelijke inzicht aan het werk gezet.
  • Wie is de beste omdenker? Soms moet je out-of-the-box denken om tot het juiste antwoord te komen. Met dit kaartspel leren leerlingen anders te denken dan ze normaal zouden doen. Ze worden aangespoord om met creatieve oplossingen te komen voor verschillende situaties.

Overweeg je om naar aanleiding van deze blog games in je les te implementeren? Hier kun je 5 snelle quizzen bekijken om in je les in te zetten. Deze quizzen nemen weinig tijd in je les in beslag, maar hebben een grote impact qua leerplezier en leerrendement.

Menu