» Blogs
» Leeromgeving, Maatschappij, Organiseren

»

Geef onderwijsprofessionals de ruimte in de uitvoering

Volgens AOb-voorzitter Eugenie Stolk hebben leraren de kans en ruimte nodig om achterstanden van leerlingen weg te werken en bij het opstarten en reorganiseren van onderwijs.

Leraren hebben ruimte nodig bij de aanpak van achterstanden 

Nu de quarantainemaatregelen zijn versoepeld voor het onderwijs, ligt de prioriteit bij het beeld in brengen van alle leerlingen. Vervolgens zullen de opgelopen achterstanden in kaart gebracht moeten worden. De Onderwijsraad heeft de minister van onderwijs gevraagd om een centraal ondersteunings- en informatiepunt te openen voor de herstart van scholen. Hieraan zou ook een helpdesk gekoppeld kunnen worden. Het loket van www.lesopafstand.nl kan daarvoor uitgebouwd worden, aldus de Onderwijsraad. 

 

Zomerscholen

Sommige leerlingen groeien op in een onveilige of instabiele thuissituatie. Scholen zouden in de zomer programma’s kunnen opzetten, zoals zomerscholen. Hierbij moet er gekeken worden naar de voor- en nadelen vanuit het perspectief van leraren, leerlingen en ouders.

Het wegwerken van de achterstanden die leerlingen hebben opgelopen is maatwerk

Maar er klinkt ook een tegengeluid: niet alle leerlingen hebben te maken met dezelfde achterstand en verschillen daarom in de behoefte aan en de mate van gewenste  begeleiding. Dit maatwerk vergt het inzicht van de betrokken docenten. Geef hen dan ook de ruimte.

 

Ingrijpend

Volgens Edith Hooge van de Onderwijsraad bevindt het onderwijs zich in een ongekende tijd. Er zijn ingrijpende maatregelen geweest met vele gevolgen. Van belang is om steeds in het oog te houden wat prioriteit heeft en wat later gedaan kan worden. Er moet realistisch gekeken worden naar het onderwijsveld. Daarbij hebben leraren voldoende kansen en genoeg ruimte nodig. 

 

BRON:

https://www.aob.nl/nieuws/geef-leraren-de-ruimte-bij-opstart-onderwijs-na-corona/

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Leraren hebben ruimte nodig bij de aanpak van achterstanden 

Nu de quarantainemaatregelen zijn versoepeld voor het onderwijs, ligt de prioriteit bij het beeld in brengen van alle leerlingen. Vervolgens zullen de opgelopen achterstanden in kaart gebracht moeten worden. De Onderwijsraad heeft de minister van onderwijs gevraagd om een centraal ondersteunings- en informatiepunt te openen voor de herstart van scholen. Hieraan zou ook een helpdesk gekoppeld kunnen worden. Het loket van www.lesopafstand.nl kan daarvoor uitgebouwd worden, aldus de Onderwijsraad. 

 

Zomerscholen

Sommige leerlingen groeien op in een onveilige of instabiele thuissituatie. Scholen zouden in de zomer programma’s kunnen opzetten, zoals zomerscholen. Hierbij moet er gekeken worden naar de voor- en nadelen vanuit het perspectief van leraren, leerlingen en ouders.

Het wegwerken van de achterstanden die leerlingen hebben opgelopen is maatwerk

Maar er klinkt ook een tegengeluid: niet alle leerlingen hebben te maken met dezelfde achterstand en verschillen daarom in de behoefte aan en de mate van gewenste  begeleiding. Dit maatwerk vergt het inzicht van de betrokken docenten. Geef hen dan ook de ruimte.

 

Ingrijpend

Volgens Edith Hooge van de Onderwijsraad bevindt het onderwijs zich in een ongekende tijd. Er zijn ingrijpende maatregelen geweest met vele gevolgen. Van belang is om steeds in het oog te houden wat prioriteit heeft en wat later gedaan kan worden. Er moet realistisch gekeken worden naar het onderwijsveld. Daarbij hebben leraren voldoende kansen en genoeg ruimte nodig. 

 

BRON:

https://www.aob.nl/nieuws/geef-leraren-de-ruimte-bij-opstart-onderwijs-na-corona/

Menu