» Blogs
» Gelijke Kansen, Maatschappij, Onderwijsontwikkeling

»

Juf Maxe: Klaar voor de toekomst

De combinatie van hun schooladvies en ervaringen met discriminatie en armoede zorgt ervoor dat de leerlingen van de vmbo praktijkklas van het Mundus college weinig toekomst voor zichzelf zien. Het is onze missie om de leerlingen het vertrouwen in hun schoolsucces terug te geven.

Hard werken aan de vibe van ‘wij kunnen dit’

“Toen De Rijk met haar klas keek naar de aflevering van Klassen (de tv-documentaireserie die kansenongelijkheid op de agenda zette) waarin het ging over het schooladvies, konden haar kinderen er bijna niet naar kijken: ‘Zo traumatisch waren hun herinneringen aan die grafiekjes en het oordeel in groep 8. Dat moment voelde als de bevestiging dat ze inderdaad zo dom waren als ze altijd al dachten.’ Stop dus met het leerlingvolgsysteem dat leerlingen hun hele lagere-schooltijd vergelijkt met het gemiddelde, vindt De Rijk.”

Kies voor een systeem dat niet laat zien hoe jij het doet ten opzichte van anderen, maar ten opzichte van jezelf: hoeveel ben jij gegroeid?

“Het was hard werken om in de kansgroep de vibe te krijgen van ‘wij kunnen dit’. De leerlingen zijn door al dat gehamer op achterstanden onzeker over hun capaciteiten. Een brede brugklas, die nu ineens als de panacee voor kansenongelijkheid geldt, zou volgens De Rijk voor deze populatie dan ook helemaal niet werken. ‘Ze zouden zich continu de minderen voelen, terwijl ze juist moeten gaan geloven in zichzelf.” uit een interview met de Groene Amsterdammer

Klaar voor de toekomst

Dit verhaal verscheen eerder als column in de krant van de Nationale Onderwijsweek.

‘Juf, juf! Waar gaan we het vandaag over hebben?’ opgewonden loopt Ibrahim* het lokaal binnen.
Ik kijk hem lachend aan. ‘Goed je weer te zien, vandaag ga je een brief schrijven aan jezelf. Ga maar snel zitten, ik leg het zo allemaal uit.’
Ik geef dit uur Persoonsvorming & Socialisatie (P&S) aan mijn mentorklas. We zijn op het Mundus College vijf jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van dit vak om invulling te geven aan burgerschapsonderwijs. De leerling leerlingen ontdekken er wie ze zijn, waar ze voor staan en in wat voor wereld ze willen leven.

Ik werk op een school voor praktijkonderwijs en vmbo in Amsterdam. Veel leerlingen komen het eerste jaar enorm onzeker bij ons binnen. De combinatie van hun schooladvies en ervaringen met discriminatie en armoede zorgt ervoor dat de leerlingen weinig toekomst voor zichzelf zien. School zien ze niet als een plek om te groeien, maar om te falen. Het is onze missie om de leerlingen het vertrouwen in hun schoolsucces terug te geven.

Ook Ibrahim kwam drie jaar geleden broos bij ons binnen. Op de basisschool was hem al vroeg verteld dat hij niet kon rekenen. Hij moest apart van de klas in andere boekjes werken. Op straat werd hij regelmatig uitgescholden voor ‘kut-Marokkaantje’.

Ibrahim kreeg praktijkschooladvies, maar we plaatsten hem in de vmbo-kansklas omdat we vermoedden dat er meer in hem zat. In deze klas -de eerste in heel Nederland- kreeg hij een extra jaar in de onderbouw van het vmbo. Hier kon hij rustig zijn achterstanden wegwerken en samen met zijn klasgenoten voor een vmbo-diploma gaan.

P&S werd Ibrahims favoriete vak. Elke les staat een persoonlijk of maatschappelijk thema centraal. Stapje voor stapje leren de leerlingen hun gevoelens te uiten en maatschappelijke onderwerpen te bespreken. Ook gaan ze op zoek naar hun passies en talenten. De leerlingen leren elkaar kennen, vertrouwen en waarderen. En of het nou heel persoonlijk is of maatschappelijk gevoelig ligt: elk onderwerp komt aan bod. Leerlingen leren dat ze iemand zijn. Iemand met mooie eigenschappen, aandachtspunten, gedachtes en gevoelens die ertoe doen. Ze zien dat ze op hun eigen manier een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Zo ook Ibrahim. Hij kwam erachter dat hij heel behulpzaam en handig is, dat zijn nieuwe klasgenoten zijn humor waarderen en dat hij een ster is in het voeren van klassengesprekken. Bovenal leerde hij dat de maatschappij niet tegen hem is, maar met hem. Hij leerde dat hij politiek interessant vindt en invloed kan uitoefenen op beleid.

Aan het einde van de les lees ik de laatste zinnen van Ibrahims brief over zijn schouder mee:
‘Groep acht is verleden tijd man, nu ben je de echte Ibrahim. Dit is wie je bent, alle pijn is weg. Ik ben Ibrahim, ik word automonteur en ik ben klaar voor de toekomst.’


Meer lezen over Ibrahim en zijn klasgenoten?

In mijn boek ‘Geen stress, we gaan het maken!’ volg je de leerlingen drie jaar lang. Nu in de winkel en online te bestellen.

* Ibrahim is een gefingeerde naam.

Weggeefactie: ‘Geen stress, we gaan het maken’

De redactie mag één exemplaar weggeven aan een betrokken docent. Werk jij op een vmbo met een vergelijkbare doelgroep en denk je jouw onderwijsbenadering te kunnen verrijken met het gedachtegoed dat Maxe neerzet in haar boek? Deel dit artikel op social met #onderwijsinbeweging en maak kans op het boek ‘Geen stress, we gaan het maken’.

Lees ook:

Human.nl: Gelijke kansen voor elk kind: hoe dan? Interview met Monaïm Benrida, programmaleider van de Gelijke Kansen Alliantie

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Hard werken aan de vibe van ‘wij kunnen dit’

“Toen De Rijk met haar klas keek naar de aflevering van Klassen (de tv-documentaireserie die kansenongelijkheid op de agenda zette) waarin het ging over het schooladvies, konden haar kinderen er bijna niet naar kijken: ‘Zo traumatisch waren hun herinneringen aan die grafiekjes en het oordeel in groep 8. Dat moment voelde als de bevestiging dat ze inderdaad zo dom waren als ze altijd al dachten.’ Stop dus met het leerlingvolgsysteem dat leerlingen hun hele lagere-schooltijd vergelijkt met het gemiddelde, vindt De Rijk.”

Kies voor een systeem dat niet laat zien hoe jij het doet ten opzichte van anderen, maar ten opzichte van jezelf: hoeveel ben jij gegroeid?

“Het was hard werken om in de kansgroep de vibe te krijgen van ‘wij kunnen dit’. De leerlingen zijn door al dat gehamer op achterstanden onzeker over hun capaciteiten. Een brede brugklas, die nu ineens als de panacee voor kansenongelijkheid geldt, zou volgens De Rijk voor deze populatie dan ook helemaal niet werken. ‘Ze zouden zich continu de minderen voelen, terwijl ze juist moeten gaan geloven in zichzelf.” uit een interview met de Groene Amsterdammer

Klaar voor de toekomst

Dit verhaal verscheen eerder als column in de krant van de Nationale Onderwijsweek.

‘Juf, juf! Waar gaan we het vandaag over hebben?’ opgewonden loopt Ibrahim* het lokaal binnen.
Ik kijk hem lachend aan. ‘Goed je weer te zien, vandaag ga je een brief schrijven aan jezelf. Ga maar snel zitten, ik leg het zo allemaal uit.’
Ik geef dit uur Persoonsvorming & Socialisatie (P&S) aan mijn mentorklas. We zijn op het Mundus College vijf jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van dit vak om invulling te geven aan burgerschapsonderwijs. De leerling leerlingen ontdekken er wie ze zijn, waar ze voor staan en in wat voor wereld ze willen leven.

Ik werk op een school voor praktijkonderwijs en vmbo in Amsterdam. Veel leerlingen komen het eerste jaar enorm onzeker bij ons binnen. De combinatie van hun schooladvies en ervaringen met discriminatie en armoede zorgt ervoor dat de leerlingen weinig toekomst voor zichzelf zien. School zien ze niet als een plek om te groeien, maar om te falen. Het is onze missie om de leerlingen het vertrouwen in hun schoolsucces terug te geven.

Ook Ibrahim kwam drie jaar geleden broos bij ons binnen. Op de basisschool was hem al vroeg verteld dat hij niet kon rekenen. Hij moest apart van de klas in andere boekjes werken. Op straat werd hij regelmatig uitgescholden voor ‘kut-Marokkaantje’.

Ibrahim kreeg praktijkschooladvies, maar we plaatsten hem in de vmbo-kansklas omdat we vermoedden dat er meer in hem zat. In deze klas -de eerste in heel Nederland- kreeg hij een extra jaar in de onderbouw van het vmbo. Hier kon hij rustig zijn achterstanden wegwerken en samen met zijn klasgenoten voor een vmbo-diploma gaan.

P&S werd Ibrahims favoriete vak. Elke les staat een persoonlijk of maatschappelijk thema centraal. Stapje voor stapje leren de leerlingen hun gevoelens te uiten en maatschappelijke onderwerpen te bespreken. Ook gaan ze op zoek naar hun passies en talenten. De leerlingen leren elkaar kennen, vertrouwen en waarderen. En of het nou heel persoonlijk is of maatschappelijk gevoelig ligt: elk onderwerp komt aan bod. Leerlingen leren dat ze iemand zijn. Iemand met mooie eigenschappen, aandachtspunten, gedachtes en gevoelens die ertoe doen. Ze zien dat ze op hun eigen manier een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.

Zo ook Ibrahim. Hij kwam erachter dat hij heel behulpzaam en handig is, dat zijn nieuwe klasgenoten zijn humor waarderen en dat hij een ster is in het voeren van klassengesprekken. Bovenal leerde hij dat de maatschappij niet tegen hem is, maar met hem. Hij leerde dat hij politiek interessant vindt en invloed kan uitoefenen op beleid.

Aan het einde van de les lees ik de laatste zinnen van Ibrahims brief over zijn schouder mee:
‘Groep acht is verleden tijd man, nu ben je de echte Ibrahim. Dit is wie je bent, alle pijn is weg. Ik ben Ibrahim, ik word automonteur en ik ben klaar voor de toekomst.’


Meer lezen over Ibrahim en zijn klasgenoten?

In mijn boek ‘Geen stress, we gaan het maken!’ volg je de leerlingen drie jaar lang. Nu in de winkel en online te bestellen.

* Ibrahim is een gefingeerde naam.

Weggeefactie: ‘Geen stress, we gaan het maken’

De redactie mag één exemplaar weggeven aan een betrokken docent. Werk jij op een vmbo met een vergelijkbare doelgroep en denk je jouw onderwijsbenadering te kunnen verrijken met het gedachtegoed dat Maxe neerzet in haar boek? Deel dit artikel op social met #onderwijsinbeweging en maak kans op het boek ‘Geen stress, we gaan het maken’.

Lees ook:

Human.nl: Gelijke kansen voor elk kind: hoe dan? Interview met Monaïm Benrida, programmaleider van de Gelijke Kansen Alliantie

Menu