Tags: , ,

Terug naar inspiratie op de HR-opleiding

In 2019 veranderde de deeltijdopleiding HRM van de Hogeschool van Amsterdam van koers. ‘Studenten staan sindsdien weer aan het roer van hun ontwikkeling’, aldus docent en curriculummanager Myrke Nieweg.

Leerbehoeften centraal

‘Vroeger zetten we studenten vaak in een collegezaal en zeiden we: ‘Nu gaan we jullie vertellen wat je moeten weten.’ Die aanpak werkte niet voor iedereen. Veel studenten gingen achterover zitten en niet actief met de lesstof aan de slag.

We hebben een pas op de plaats gemaakt en onszelf kritische vragen gesteld: Wat willen we eigenlijk met de opleiding? Waar hebben onze studenten behoefte aan? Hoe zorgen we dat ze de vaardigheden en kennis verwerven die ze in hun werkende bestaan nodig hebben? 

Al snel kwamen de hiaten in onze aanpak aan het licht. Zo werken alle studenten van onze deeltijdopleiding al: ze zijn vaak benieuwd hoe ze theorie in hun werk kunnen gebruiken of willen graag hun vaardigheden en kennis uitbreiden om een nieuwe stap te maken in hun carrière. Ze hebben uiteenlopende leeftijden en op allerlei manieren al veel kennis vergaard.  

We kwamen tot de conclusie dat we onze aanpak van richting moesten veranderen: in plaats van de theorie als startpunt te nemen moesten de leerbehoeften van de student centraler komen te staan. Natuurlijk hebben we altijd oog gehad voor de individuele student, maar doordat we anders naar het ontwikkelproces gingen kijken, ontstond er een ander programma.’

We hebben een pas op de plaats gemaakt en onszelf kritische vragen gesteld: Wat willen we eigenlijk met de opleiding?

Individuele ontwikkeling sturen in samenspraak

‘Met dit uitgangspunt in het achterhoofd zijn we in 2019 begonnen met een nieuwe aanpak. Een geweldig spannende tijd. Wij als docenten gaan sindsdien meer coachend te werk. We hebben met meer onzekerheid te maken dan voorheen: we kunnen ons vak niet meer dichttimmeren zoals we gewend waren, maar moeten wachten met waar de student mee komt. Onze oudere, meer ervaren, collega’s hebben ons de weg gewezen. Ze laten zien hoe je studenten serieus neemt: ze spreken hen aan als een professional, als iemand die al werkt, wat in feite ook vaak zo is. Ze zijn bereid om zich te laten verrassen door de student en stellen zich open voor nieuwe inzichten. Zo ontstaat er een open, gelijkwaardig gesprek waarin je samen kunt ontdekken waar de leerbehoeften van de student liggen.

De studenten waarderen de nieuwe aanpak enorm: ze krijgen meer vrijheid en voelen zich meer gezien. Het is heel motiverend. Het wisselt wel sterk per student hoeveel begeleiding er nodig is. Sommige studenten weten totaal niet waar ze moeten beginnen, terwijl anderen van begin af aan heel zelfstandig zijn.’ 

Studenten krijgen meer vrijheid en voelen zich meer gezien.

Praktijkopdrachten in plaats van tentamens

‘Voordat studenten aan de opleiding beginnen, proberen we ze bewust te maken van wat het programma van ze vergt: als je liever vanaf binnenkomst aan de hand genomen wordt, is deze opleiding misschien niet geschikt voor je. De docenten laten hun studenten weliswaar niet volledig los – dat zou onverantwoord zijn – maar je wordt wel meer op jezelf teruggeworpen dan in onze vroegere opleiding. 

Dat begint al in het eerste jaar. We vragen onze studenten aan het begin van de opleiding wat voor soort professional ze willen worden. Het is niet genoeg als ze zeggen: ‘Ik wil manager worden’ of ‘Ik wil met mensen werken’. Ze moeten gaan beseffen dat het belangrijk is om concrete doelen te stellen. Die doelen kun je best onderweg aanpassen naarmate je beter begrijpt wat ze behelzen of als de situatie daar om vraagt. Ze zijn geen keurslijf, maar bieden juist mogelijkheden doordat ze een richting aangeven. 

De meeste studenten kunnen hier goed mee uit de voeten. Ze zijn de aanpak vaak al gewend: in hun werk hebben, gaan ze ook vanuit doelen aan de slag. Het verschil is dat ze binnen de opleiding hun eigen ontwikkeling betreffen.

Onze student-gerichte aanpak heeft uiteraard praktische implicaties voor de organisatie van het onderwijs. Zo hebben we geen traditionele tentamens meer. In plaats daarvan maken studenten praktijkopdrachten waarmee ze moeten aantonen of ze bepaalde competenties hebben behaald. De principes voor High Impact Learning van hoogleraar Filip Dochy vormen ons uitgangspunt, naast de ‘learning arches’ uit het gedachtengoed van KAOS Pilot.’

Onzekere planning

‘Voor de administratie is deze aanpak nog uitdagend, merken we. De behoefte aan voorspelbaarheid staat op gespannen voet met de wens naar meer flexibiliteit. Zo krijgen we onder meer met het oog op voorlichting vaak lang van te voren het verzoek om door te geven wat we binnen de opleiding gaan doen. Maar dat weten we vaak alleen op hoofdlijnen, omdat we ruimte willen laten voor de behoeften van de studenten – en ook met veranderingen in de arbeidsmarkt en maatschappij. 

Die puzzel is voorlopig nog niet opgelost. De laatste jaren is er steeds meer nadruk komen te liggen op verantwoording. Begrijpelijk, maar innovatie en creativiteit binnen opleidingen krijgen zo minder een kans. Ook voel ik me vaak gecontroleerd als ik weer een formulier zit in te vullen of verantwoordingsverslag schrijf. Waarom al dat wantrouwen? Vertrouw liever op onze expertise als docenten en laat ons studenten helpen bloeien in hun ontwikkeling.’


Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Zo ontgrendel je teamcreativiteit

In eenieder schuilt creatief vermogen. Het is aan een teamleider om de juiste omstandigheden te creëren waardoor deze krachten gaan bewegen binnen een team. In de Creativity Club een aantal…
Lees verder

Hoe leert een kind leren?

Mark Mieras gaf een lezing over het kinderbrein in ontwikkeling. Hoe leert het het beste? Rianne van der Niet, leerkracht en talentbegeleider schreef een blog over het voordoen van fouten…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen