Tags: , ,

Uitbreiding pilots verdere pabo-specialisaties binnen de brede bevoegdheid

» Blogs
» Organiseren

»

Uitbreiding pilots verdere pabo-specialisaties binnen de brede bevoegdheid

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed.

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar.

Verbreding en verlenging pilots

Op verzoek van het ministerie van OCW zijn in mei 2020 zes hogescholen onder regie van de Vereniging Hogescholen pilotprojecten jonge kind en/of oudere kind. Binnen de pilots deden deze instellingen ervaring op met verdere specialisatie binnen de brede bevoegdheid. Pabo-studenten kunnen in principe vanaf het begin van hun opleiding starten met hun specialisatie. De eerste resultaten zijn veelbelovend. De via een pilot-specialisatie op te leiden studenten zullen bijvoorbeeld in staat zijn om te werken en te denken over de klassieke grenzen heen: van 2 tot 8 jaar en 8 tot 14 jaar.

Specialisatiemogelijkheden nodig, geen aparte opleiding

Al langer bestaat de (politieke) wens om de pabo meer te specialiseren naar leeftijdsgroepen, vooral voor het jonge kind. Mede daarom is de inrichting van een landelijk expertisecentrum opgenomen in de Strategische agenda lerarenopleidingen van de VH. Daarnaast worden dus ook pilots uitgevoerd om te onderzoeken op welke manier pabo’s verder gespecialiseerd kunnen worden. Een splitsing van de pabo’s zoals vorig jaar in een aangenomen motie is gevraagd is volgens de lerarenopleidingen aan hogescholen niet nodig en kan zelfs belemmerend werken als het gaat om doorlopende leer- en ontwikkellijnen.

Versterking specialisaties door landelijk expertisecentrum

Om de specialisaties inhoudelijk te versterken is door subsidie van OCW voor de strategische agenda lerarenopleidingen VH het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gestart. Het centrum voor het jonge kind versterkt in co-creatie tussen de beroepspraktijk, de wetenschap (lectoraten en leerstoelen) en de lerarenopleidingen de jonge kind-expertise. Verder wordt ook de slaagskansen van een expertisecentrum voor het oudere kind onderzocht.

Bron: Vereniging Hogescholen

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar.

Verbreding en verlenging pilots

Op verzoek van het ministerie van OCW zijn in mei 2020 zes hogescholen onder regie van de Vereniging Hogescholen pilotprojecten jonge kind en/of oudere kind. Binnen de pilots deden deze instellingen ervaring op met verdere specialisatie binnen de brede bevoegdheid. Pabo-studenten kunnen in principe vanaf het begin van hun opleiding starten met hun specialisatie. De eerste resultaten zijn veelbelovend. De via een pilot-specialisatie op te leiden studenten zullen bijvoorbeeld in staat zijn om te werken en te denken over de klassieke grenzen heen: van 2 tot 8 jaar en 8 tot 14 jaar.

Specialisatiemogelijkheden nodig, geen aparte opleiding

Al langer bestaat de (politieke) wens om de pabo meer te specialiseren naar leeftijdsgroepen, vooral voor het jonge kind. Mede daarom is de inrichting van een landelijk expertisecentrum opgenomen in de Strategische agenda lerarenopleidingen van de VH. Daarnaast worden dus ook pilots uitgevoerd om te onderzoeken op welke manier pabo’s verder gespecialiseerd kunnen worden. Een splitsing van de pabo’s zoals vorig jaar in een aangenomen motie is gevraagd is volgens de lerarenopleidingen aan hogescholen niet nodig en kan zelfs belemmerend werken als het gaat om doorlopende leer- en ontwikkellijnen.

Versterking specialisaties door landelijk expertisecentrum

Om de specialisaties inhoudelijk te versterken is door subsidie van OCW voor de strategische agenda lerarenopleidingen VH het Landelijk Expertisecentrum Jonge Kind gestart. Het centrum voor het jonge kind versterkt in co-creatie tussen de beroepspraktijk, de wetenschap (lectoraten en leerstoelen) en de lerarenopleidingen de jonge kind-expertise. Verder wordt ook de slaagskansen van een expertisecentrum voor het oudere kind onderzocht.

Bron: Vereniging Hogescholen

Menu