Tags: , , ,

Verkeerde concepten over leren vragen een verandering van denken

» Blogs
» Didactiek

»

Verkeerde concepten over leren vragen een verandering van denken

SPOTLIGHT // Wanneer we nieuwe concepten leren, hebben we ofwel geen voorkennis (hoewel we misschien enige gerelateerde kennis hebben) of we hebben enige voorkennis. Wanneer we enige voorkennis hebben, kan…

SPOTLIGHT // Wanneer we nieuwe concepten leren, hebben we ofwel geen voorkennis (hoewel we misschien enige gerelateerde kennis hebben) of we hebben enige voorkennis. Wanneer we enige voorkennis hebben, kan deze kennis correct zijn (zo ja, het is gemakkelijk om nieuwe kennis toe te voegen via assimilatie), onjuist en onvolledig (ook relatief eenvoudig te veranderen via accommodatie), correct en onvolledig (er is tenslotte altijd meer leren) of onjuist en volledig / coherent (coherent als in ‘binnen zichzelf logisch en consistent’, echt moeilijk te veranderen).

Volgens Micki Chi (2008) vereisen ‘verschuivende’ misvattingen conceptuele veranderingen in hoe we denken. Vreemd genoeg blijven sommige misvattingen, zelfs als ze worden geconfronteerd met sterk tegenstrijdig bewijs, in stand (Chi & Roscoe, 2002). De vraag die we proberen te beantwoorden is waarom dergelijke onjuiste kennis zo resistent is voor verandering. Chi suggereert dat de representatie van kennis plaatsvindt op drie verschillende niveaus:

  1. individuele overtuigingen,
  2. mentale modellen en
  3. categorieën.

De hoeveelheid weerstand hangt af van het niveau van de kennisrepresentatie. We verkennen ze allemaal.

 

Lees de hele blog van Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner (die een vervolg is op deze) op 3-STAR LEARNING EXPERIENCES

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

SPOTLIGHT // Wanneer we nieuwe concepten leren, hebben we ofwel geen voorkennis (hoewel we misschien enige gerelateerde kennis hebben) of we hebben enige voorkennis. Wanneer we enige voorkennis hebben, kan deze kennis correct zijn (zo ja, het is gemakkelijk om nieuwe kennis toe te voegen via assimilatie), onjuist en onvolledig (ook relatief eenvoudig te veranderen via accommodatie), correct en onvolledig (er is tenslotte altijd meer leren) of onjuist en volledig / coherent (coherent als in ‘binnen zichzelf logisch en consistent’, echt moeilijk te veranderen).

Volgens Micki Chi (2008) vereisen ‘verschuivende’ misvattingen conceptuele veranderingen in hoe we denken. Vreemd genoeg blijven sommige misvattingen, zelfs als ze worden geconfronteerd met sterk tegenstrijdig bewijs, in stand (Chi & Roscoe, 2002). De vraag die we proberen te beantwoorden is waarom dergelijke onjuiste kennis zo resistent is voor verandering. Chi suggereert dat de representatie van kennis plaatsvindt op drie verschillende niveaus:

  1. individuele overtuigingen,
  2. mentale modellen en
  3. categorieën.

De hoeveelheid weerstand hangt af van het niveau van de kennisrepresentatie. We verkennen ze allemaal.

 

Lees de hele blog van Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner (die een vervolg is op deze) op 3-STAR LEARNING EXPERIENCES

Menu