Documenten
Documenten
Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs
Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?
In 2012 stelde het College van Bestuur (CvB) van het ROC A12 vast: ‘Er klopt iets niet.’ Enerzijds zijn er voldoende middelen, kloppen de procedures en zijn alle systemen op orde. Anderzijds neemt de tevredenheid van studenten en docenten af en dalen de aantallen studenten. Zij concludeerden: ‘We moeten andersom denken.’ Niet zeggen en opleggen, maar vragen en luisteren.
Documenten
Co-creatie in een Community of Practice
Internalisatie van het proces van experimenteren zorgt voor duurzame verandering en innovatie in het onderwijs. Onderzoek naar co-creatie in een Community of Practice door Emely Meijerink.
Hier lees je meer over de Community of Practice, als één van de mogelijkheden om binnen het basisonderwijs op duurzame wijze vorm te geven aan Professionele Leergemeenschap (PLG) binnen het passend onderwijs.
Documenten
Vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs
De bedoeling is dat er in de zomer van 2019 een wetsvoorstel wordt ingediend om het bekostigingsmodel voor het voortgezet onderwijs per 1 januari 2021 sterk te vereenvoudigen.
Documenten
Onderzoek ouderbetrokkenheid in basisonderwijs
Onderzoek naar het thema ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs, door DUO Onderwijsonderzoek & Advies samen met het onderwijsvakblad Didactief.
Documenten
Leraren zijn cruciaal voor goed onderwijs
Er is veel aandacht voor het lerarenberoep, zowel bij beleidsmakers als in de media. Terecht, want leraren zijn cruciaal voor goed onderwijs. Het beroep staat echter onder druk.
Documenten
Aard en omvang gebruik van ICT in het onderwijs
Kennisnet heeft eind 2017 schoolbestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren opgeroepen hun school aan te melden voor onderzoek naar het gebruik van ict in het onderwijs.
Documenten
21st century skills volgens verschillende modellen
In deze paper beantwoord vragen als: hoe is de kennissamenleving ontstaan, wat zijn wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen en wat is de rol van het onderwijs bij het ontwikkelen van die vaardigheden.
Documenten
De leerling als eigenaar van het leerproces
Hoe zet je leerlingen aan het stuur van hun eigen leerproces? Zeven vernieuwingsscholen hebben zich er samen over gebogen in het leerlab Leerling Eigenaar Leerproces.
Documenten
Rapport De Staat van het Onderwijs 2019
De onderwijssector moet focus aanbrengen en beter evalueren wat de effecten zijn van de vele experimenten. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in De Staat van het Onderwijs 2019.
Documenten
Handreiking brede vaardigheden
In het afgelopen en huidige onderwijsdebat en op scholen is er een toenemende aandacht voor vaardigheden die leerlingen goed voorbereiden op deelname in de maatschappij.
Documenten
21e-eeuwse vaardigheden
Internationaal en ook in Nederland bestaat brede consensus over het feit dat scholen een belangrijke rol hebben in het aanleren van vaardigheden die horen bij een informatie- en kennismaatschappij (Voogt & Pareja Roblin, 2010).