Documenten
Documenten
Kwaliteit van onderwijs voor iedereen?
Samenwerkingsverbanden log door vele bestuurslagen. Lerarentekort treft kansarmen en een lange termijnvisie ontbreekt. De onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs, 2020; samenvatting deel II
Documenten
Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek
Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.
Het benutten van technologische mogelijkheden veronderstelt dat scholen de regie hebben over technologie. Tegelijkertijd stuurt de onderwijstechnologie op haar beurt het onderwijs. Deze wisselwerking en de implicaties komen in dit artikel aan bod.
Documenten
Effecten van de impuls van 100 miljoen op lerarencorps
Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft deze notitie een overkoepelend beeld van de effecten van 100 miljoen voor de ‘impuls leraren tekortvakken’. Wat heeft het opgeleverd?
Documenten
Lerarentekort beïnvloedt kennisniveau leerlingen
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen.
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen. De leden werkzaam in het primair en voortgezet onderwijs gaven aan dat dit vooral ten koste gaat van het niveau van de kernvakken: rekenen/wiskunde, taal en spelling.
Documenten
Nederland loopt voorop met de digitalisering van het onderwijs
Nederland staat na Estland tweede in de index van het Centre for European Policy Studies (CEPS), die in samenwerking met Google is samengesteld. Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus.
Om de huidige situatie van digitaal leren in Europese landen te meten en aandacht vestigen op dit zeer belangrijke onderwerp heeft de 'Jobs & Skills Unit' van het Centre for European Policy Studies (CEPS) een index van gereedheid voor digitaal leven lang leren (IRDLL) ontwikkeld voor alle 27 landen van de Europese Unie. Nederland scoort goed.
Documenten
Geen lerend vermogen van onderwijsinnovaties
Hogeronderwijsinstellingen hebben weinig communicatie onderling. Het begrip onderwijsinnovatie is diffuus. En ervaring uit innovatieprojecten wordt amper gebruikt.
Onderwijsinnovaties vinden op grote schaal plaats en het wordt van groot belang geacht dat de kennis en ervaring over onderwijsinnovaties worden gedeeld. Leren van elkaar en evidence-based innoveren kunnen alleen plaatsvinden als bestaande kennis wordt verspreid en gebruikt.
Documenten
Hoe toekomstbestendig is het examen?
Critici dringen aan op het aanpassen van het huidige examen in het voortgezet onderwijs. Voors en tegens. Verandering impliceert een stelselherziening. Onderzoek door Oberon in opdrach van het NRO. 'FUNDAMENTELE VRAGEN OVER EXAMENS EN TOETSING'
Documenten
Leesonderwijs: cijfers en meningen over lezen
Sardes deed onderzoek in opdracht van de Onderwijsraad: cijfers en meningen bijeen over de thema’s lezen, leesplezier, leesbevordering en taalvaardigheid.
Documenten
PISA scores verslechteren
De prestaties van de Nederlandse scholier gaan over bijna de hele linie omlaag. Zorgwekkende voorbode voor nabije toekomst. Kansenongelijkheid neemt verder toe. Een kwart van 15 -jarigen loopt risico op laaggeletterdheid.
PISA scores verslechteren
Rapport