Burgers van de toekomst

Begin: 24 mei 2022 00:00

Burgers van de toekomst: met 21e-eeuwse vaardigheden

Verzorgd door: Lian Poelsma
Instelling: Montessori Vakschool
Functie: Docent 

Sector: VO
Vorm: Dialoogtafel

In de 6 jaren dat Lian nu lesgeeft, krijgt ze vaak de volgende vragen van haar leerlingen: ‘Hoe ga ik dit nou weer leren?’, of ‘Waarom moet ik dit nou weer gaan leren?’

Een vorm van regelmatige reflectie mist

Al snel kwam Lian tot de conclusie dat leerlingen zich vaak niet bewust zijn van het feit WAAROM ze iets moesten leren, en evenmin HOE ze iets moesten leren. Uiteindelijk werd steeds meer de kern van het probleem zichtbaar: er mist een vorm van regelmatige reflectie.

Om dit probleem aan te pakken heeft Lian het probleem opgesplitst in twee kernideeën:

  • het inzichtelijk maken van de opbouw van vaardigheden op een manier die voor leerlingen begrijpelijk is,2
  • een systeem in de les ontwikkelen en implementeren waarin reflecteren centraal staat.

Tijdens de dialoogtafel vertelt Lian je welke resultaten dit heeft opgeleverd. Deze resultaten geven input voor een verdiepende sessie. 

 

Over Lian

Lian werkt inmiddels zo’n zes jaar in het onderwijs. Ze vind het fijn een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de toekomst van kinderen. Ze werkte op zowel havo/vwo-  als vmbo-scholen. 

‘Ik wordt vooral omschreven als een persoon die graag ‘out-of-the-box’ denkt en creatief omgaat met de problemen die ze tegenkomt. Daarnaast vind ik het fijn om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken op onderwijsgebied en deze zorgvuldig uit te pluizen. Dit leidde op verschillende werkplekken tot nieuwe projecten: van technisch Lego implementeren bij verschillende vakken, tot het opzetten van een leerlijn voor programmeren (ICT) in verschillende programmeertalen.’

‘Mijn passie ligt bij het geven van het vak Natuurkunde. Het vak biedt bij uitstek een mogelijkheid om kinderen op een logische manier te laten oefenen met nadenken en het  oplossen van problemen. Op deze manier draag je in mijn ogen op een mooie actieve manier bij aan de vorming van kinderen,’ aldus Lian.

Foto: Lian Poelsma

Deze dialoogtafel is onderdeel van het Onderwijs Innovatie Festival op dinsdag 24 mei. Meld je nu alvast aan. 

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Burgers van de toekomst: met 21e-eeuwse vaardigheden

Verzorgd door: Lian Poelsma
Instelling: Montessori Vakschool
Functie: Docent 

Sector: VO
Vorm: Dialoogtafel

In de 6 jaren dat Lian nu lesgeeft, krijgt ze vaak de volgende vragen van haar leerlingen: ‘Hoe ga ik dit nou weer leren?’, of ‘Waarom moet ik dit nou weer gaan leren?’

Een vorm van regelmatige reflectie mist

Al snel kwam Lian tot de conclusie dat leerlingen zich vaak niet bewust zijn van het feit WAAROM ze iets moesten leren, en evenmin HOE ze iets moesten leren. Uiteindelijk werd steeds meer de kern van het probleem zichtbaar: er mist een vorm van regelmatige reflectie.

Om dit probleem aan te pakken heeft Lian het probleem opgesplitst in twee kernideeën:

  • het inzichtelijk maken van de opbouw van vaardigheden op een manier die voor leerlingen begrijpelijk is,2
  • een systeem in de les ontwikkelen en implementeren waarin reflecteren centraal staat.

Tijdens de dialoogtafel vertelt Lian je welke resultaten dit heeft opgeleverd. Deze resultaten geven input voor een verdiepende sessie. 

 

Over Lian

Lian werkt inmiddels zo’n zes jaar in het onderwijs. Ze vind het fijn een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de toekomst van kinderen. Ze werkte op zowel havo/vwo-  als vmbo-scholen. 

‘Ik wordt vooral omschreven als een persoon die graag ‘out-of-the-box’ denkt en creatief omgaat met de problemen die ze tegenkomt. Daarnaast vind ik het fijn om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken op onderwijsgebied en deze zorgvuldig uit te pluizen. Dit leidde op verschillende werkplekken tot nieuwe projecten: van technisch Lego implementeren bij verschillende vakken, tot het opzetten van een leerlijn voor programmeren (ICT) in verschillende programmeertalen.’

‘Mijn passie ligt bij het geven van het vak Natuurkunde. Het vak biedt bij uitstek een mogelijkheid om kinderen op een logische manier te laten oefenen met nadenken en het  oplossen van problemen. Op deze manier draag je in mijn ogen op een mooie actieve manier bij aan de vorming van kinderen,’ aldus Lian.

Foto: Lian Poelsma

Deze dialoogtafel is onderdeel van het Onderwijs Innovatie Festival op dinsdag 24 mei. Meld je nu alvast aan. 

Menu