Eigenaarschap in het onderwijs; webinar-dialoog

De kracht van eigenaarschap in het onderwijs

https://youtu.be/1Xnf796Wmao

Onze leerlingen krijgen op dit moment noodgedwongen onderwijs op afstand en daarmee wordt een enorm beroep gedaan op hun motivatie, verantwoordelijkheidsgevoel en planningsvaardigheden. Dit leidt tot wisselende situaties. Waarom gaat de ene leerling lekker aan de slag en schiet een ander juist volledig in het verzet? Hiervoor zijn natuurlijk verschillende oorzaken aan te wijzen, die ook nog eens op complexe manieren met elkaar in verband staan. Eén van de oorzaken is het verschil in eigenaarschap dat bij leerlingen merkbaar is en daar zouden we ons graag eens in verdiepen.

  • Want hoe krijg je het voor elkaar dat leerlingen het eigenaarschap over hun werk pakken?
  • En hoe kijk jij als volwassene naar het eigenaarschap van leerlingen? Lijkt jou dat een haalbare kaart?
  • Vind je het een plicht van de leerlingen of een recht? Zien we dat eigenlijk wel zitten: autonome leerlingen?
  • Wat is dan de rol van de leerkracht? En hoe organiseer je dan je onderwijs?

Deel 1: ‘Wat is dat eigenlijk, eigenaarschap?’

Kijk hier

In het eerste deel gaan Evelien Ketelaar en Evelyn Sies-van der Horst met Mariet Vrancken, Tjitske Bergsma, Jan Bos en Anton Nanninga op zoek naar de betekenis van eigenaarschap. Wat wordt er precies bedoeld met de term “Eigenaarschap” en wat levert het op, als je leerlingen meer ruimte geeft zodat ze zelf hun eigenaarschap kunnen pakken. Hebben we daar allemaal hetzelfde beeld bij? Ook bekijken we welke dilemma’s het werken met eigenaarschap op kan roepen in de praktijk.

Ga spelen, ga spelen en verwonder je, dan gebeurt er van alles.
Tjitske Bergsma, stichting NIVOZ

Deel 2: ‘Met vlinders in je buik, een dansje met de beren maken!’

Kijk hier

Als jij jouw leerlingen graag meer eigenaarschap laat pakken, kan het zijn dat er eerst veel vragen bij je opkomen. Je ziet in gedachten al allerlei beren op de weg. ‘Dat past toch niet binnen de bestaande werkwijze van de school? En wat wordt míjn rol dan? Wat nu als de resultaten omlaag gaan?’ Vaak gaan idealen en plannen dan weer in de kast. Maar dat is niet nodig als je eenmaal weet hoe je deze beren kunt temmen… In deel twee is besproken hoe je ‘met vlinders in je buik, een dansje met de beren kunt maken!’

Evelien Ketelaar en Evelyn Sies-van der Horst in gesprek met Mariet Vrancken, Tjitske Bergsma, Anton Nanninga, Jan Bos, drs F.D.M. (Freek) Velthausz:

  • Hoe je kunt omgaan met je dilemma’s als je leerlingen meer eigenaarschap wilt geven?
  • Speciaal voor schoolleiders: Hoe je je team kunt steunen?
  • Ook onderzoeken we wat er gebeurt als je (bijna) alleen maar vragen stelt aan je leerlingen?

Deel 3: ‘De rol van de docent’

In dit derde deel van het drieluik over eigenaarschap in het onderwijs, verzamelen we praktische handvatten waarmee je jouw leerlingen meer ruimte kunt geven voor het pakken van eigenaarschap. In deel drie is verder uitgewerkt wat jij zelf zou kunnen doen om jouw leerlingen meer kans te geven om het eigenaarschap over hun ontwikkeling te pakken. Over het aanwakkeren van nieuwsgierigheid. De antwoorden te bevragen in plaats van de vragen te beantwoorden. Ruimte scheppen voor en door nieuwsgierigheid.

Evelien Ketelaar en Evelyn Sies gaan hierover in dialoog met Mariet Vrancken, Tjitske Bergsma, Jan Bos, Anton Nanninga, Freek Velthausz. Twee leerlingen van 6 VWO: Sophie Kiès en Anne Verbaarschot delen hun ervaringen.

Praktische tips uit jarenlange ervaring

Aan het eind van de uitzending heb je een lijstje praktische aanwijzingen waar je direct mee aan de slag kunt, ongeacht met welke leerlingen je werkt en ongeacht in welk onderwijssysteem je werkt. Ben jij nieuwsgierig naar de volle potentie van jouw leerlingen? Probeer deze tips een tijdje uit en laat je verrassen door de gemotiveerde energie die ontstaat.

Laat je inspireren door de praktijkverhalen, voel je gesterkt in jouw verlangen om je leerlingen meer ruimte te geven en vind praktische oplossingen om een dansje te maken met de eventuele beren die je dan op je weg tegen zou kunnen komen!

Je bent van harte welkom bij de uitzendingen van de Onderwijs Urgenda!
Team Pesant en Humanity Rising Nederland


Wekelijkse onderwijsdialogen via Youtube

De Onderwijs Urgenda organiseert elke dinsdag een live onderwijsdialoog via het Youtubekanaal van Humanity Rising Nederland.

  1. Op de eerste dinsdag van de maand is het thema: leiderschap.
  2. Op de tweede dinsdag een vraaggesprek met professionals uit andere sectoren, over zaken die wij in het onderwijs tegenkomen.
  3. De derde dinsdag staat in het teken van inspiratie 
  4. De vierde dinsdag wordt georganiseerd door het Taskforce Ontwikkelingsgericht Onderwijs.

Over Humanity Rising Nederland

Humanity Rising Nederland besteedt aandacht aan alles wat er wél kan tijdens deze ingewikkelde, complexe en uitdagende tijden. Juist al die initiatieven en ideeën die tijdens Corona ontstaan zijn. En ideeën waarvan of waardoor we eigenlijk al veel langer beseffen hoe we vastzitten in de door ons zelf gecreëerde systemen; ze krijgen op het Humanity rising kanaal elke dag ruimte om zich te laten horen. Want deze denkers en doeners maken het verschil. We wachten niet op de ‘overheid’, de ‘directeur’ of ‘het RIVM’, maar laten zien wat er ook kan. Voor alle duidelijkheid: niet tegen de bestaande systemen, maar verantwoordelijkheid nemen en eigenaarschap pakken en de aandacht richten op dat wat iedereen ten diepste wenst: wellbeing for everybody & the planet. Dat doen we via deze digitale webTV.


Meer lezen:

Wij-leren; Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?

Onderwijscommunity; De docent en het eigenaarschap van de leerling

Tags: , ,

Community leden

onderwijscommunity leden

Registreer je als lid

Word gratis lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

App

Meer events

Menu