Minder uitval en kwalitatief betere docenten

Begin: 24 mei 2022 00:00

Minder uitval en kwalitatief betere docenten door goede begeleiding van (nieuwe) docenten

Verzorgd door: Helen Uijlenbroek
Instelling: SCAVT
Functie: Docent Nederlands
Sector: VO, MBO
Vorm: Dialoogtafel

Binnen het onderwijs hebben we een groot probleem: Van alle nieuwe docenten in het middelbaar onderwijs overweegt 63% binnen vijf jaar te stoppen. 32% stopt daadwerkelijk binnen drie jaar en na één jaar(!) stopt 22% van de docenten. Mensen die daadwerkelijk het onderwijs verlaten! Daar moet iets tegen gebeuren!

Docent Nederlands Helen Uijlenbroek kon dit niet zomaar laten gebeuren en ontwikkelde daarom een methodiek om docenten binnen het onderwijs te houden. Want: met een goede begeleiding is de kans groter dat docenten langer in het onderwijs blijven en minder snel afhaken.

Door middel van scholing, coaching, advies, voorlichting en training gaat Helen samen met haar collega’s op zoek naar meer werkplezier, zodat zij voor het onderwijs behouden blijven. Een begeleiding die niet alleen voor docenten, maar ook voor studenten lijkt te werken.

Over Helen 

Helen is al heel wat jaren werkzaam in het onderwijs. Toen ze na acht jaar basisonderwijs de overstap maakte naar het voortgezet onderwijs werd zij niet begeleid, terwijl de stap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs erg groot was. Helen moest alles zelf ontdekken en uitvogelen, dat viel haar zwaar. Toen er een vacature vrijkwam voor “coach” van nieuwe docenten hoefde ze dan ook niet lang na te denken; dat moest zij worden! Want, Helen wenste niemand toe wat zij had meegemaakt. 

Na haar sollicitatie voor de functie van coach kreeg zij deze belangrijke taak toebedeeld. Ze volgde vanaf dat moment diverse bijscholingen, cursussen en deed een opleiding tot videocoach.  Ook werkt Helen inmiddels al enkele jaren als intervisiebegeleider. Ze vindt lesgeven ook nog steeds heel erg leuk en geeft Nederlands op zowel vmbo als mbo. Deze afwisseling bevalt haar goed en maakt dat zij blijf leren van zowel 12-jarigen als volwassenen.

Foto: Helen Uijlenbroek

Deze dialoogtafel is onderdeel van het programma voor het Onderwijs Innovatie Festival op dinsdag 24 mei. Meld je nu alvast aan. 

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Minder uitval en kwalitatief betere docenten door goede begeleiding van (nieuwe) docenten

Verzorgd door: Helen Uijlenbroek
Instelling: SCAVT
Functie: Docent Nederlands
Sector: VO, MBO
Vorm: Dialoogtafel

Binnen het onderwijs hebben we een groot probleem: Van alle nieuwe docenten in het middelbaar onderwijs overweegt 63% binnen vijf jaar te stoppen. 32% stopt daadwerkelijk binnen drie jaar en na één jaar(!) stopt 22% van de docenten. Mensen die daadwerkelijk het onderwijs verlaten! Daar moet iets tegen gebeuren!

Docent Nederlands Helen Uijlenbroek kon dit niet zomaar laten gebeuren en ontwikkelde daarom een methodiek om docenten binnen het onderwijs te houden. Want: met een goede begeleiding is de kans groter dat docenten langer in het onderwijs blijven en minder snel afhaken.

Door middel van scholing, coaching, advies, voorlichting en training gaat Helen samen met haar collega’s op zoek naar meer werkplezier, zodat zij voor het onderwijs behouden blijven. Een begeleiding die niet alleen voor docenten, maar ook voor studenten lijkt te werken.

Over Helen 

Helen is al heel wat jaren werkzaam in het onderwijs. Toen ze na acht jaar basisonderwijs de overstap maakte naar het voortgezet onderwijs werd zij niet begeleid, terwijl de stap van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs erg groot was. Helen moest alles zelf ontdekken en uitvogelen, dat viel haar zwaar. Toen er een vacature vrijkwam voor “coach” van nieuwe docenten hoefde ze dan ook niet lang na te denken; dat moest zij worden! Want, Helen wenste niemand toe wat zij had meegemaakt. 

Na haar sollicitatie voor de functie van coach kreeg zij deze belangrijke taak toebedeeld. Ze volgde vanaf dat moment diverse bijscholingen, cursussen en deed een opleiding tot videocoach.  Ook werkt Helen inmiddels al enkele jaren als intervisiebegeleider. Ze vindt lesgeven ook nog steeds heel erg leuk en geeft Nederlands op zowel vmbo als mbo. Deze afwisseling bevalt haar goed en maakt dat zij blijf leren van zowel 12-jarigen als volwassenen.

Foto: Helen Uijlenbroek

Deze dialoogtafel is onderdeel van het programma voor het Onderwijs Innovatie Festival op dinsdag 24 mei. Meld je nu alvast aan. 

Menu