Spelend leren – het nut van spel voor onderwijs

“Ga spelen en verwonder je” onderwijsdialoog over spelend leren

In het onderwijs draait, vanzelfsprekend, alles om leren. Leerkrachten doen, dag in dag uit, hun uiterste best om goed onderwijs te verzorgen, de kinderen te betrekken bij de leerstof en een goede basis te leggen voor hun volwassen leven.
Wat heeft spelen daar dan mee te maken? Spelen is toch een zinloze bezigheid?

Deel 1; Het onovertroffen nut van spel

In deel één wordt echter duidelijk dat het vrij spelen juist een uitermate complexe en waardevolle bezigheid is, die het belangrijkste deel van het ontwikkelen van kinderen mogelijk maakt. Het brein stuurt namelijk het spel aan zodat het kind dát doet, wat nodig is voor zijn neurologische ontwikkeling. Zo kan het kind zichzelf optimaal ontwikkelen. Hoe mooi is dat?

Hamid Ait Oumghar en Evelyn Sies verdiepen zich in het nut van spel met Mark Mieras, Rob Martens, Danielle Krekels, Anite van Ooijen en Aukje Dijkstra.
Ze bespreken de definitie van spel, het belang van spel voor het conceptueel leren, het belang van creatief denken, de Kerntalentenmethode en het spelen van volwassenen.

Terugkijken van deel 1 via deze link

Deel 2; Verwondering als motor van het leren bij jonge kinderen.

In deel twee gaan Evelien Ketelaar en Evelyn Sies in gesprek met Danielle Krekels, Ingrid Nagtzaam, Hanneke Geerts, Carolyn Nagtzaam en Kim-ly Engel. Ze verdiepen zich eerst nog verder in de theorie van de KernTalentenmethode en we bekijken waarom beweging belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen.

Daarna is het tijd voor inspirerende ideeën die je de volgende dag al zelf kunt gebruiken in je groep. Hoe kun je kinderen van 2 tot en met 8 jaar optimaal ondersteunen in hun ontwikkeling? Laat je verrassen door het voorbeeld van de stofzuiger in de kleuterklas bij Carolyn! Het is onvoorstelbaar wat zo’n alledaags voorwerp te bieden heeft als je er de tijd voor neemt.
Zodra de kinderen nieuwsgierig zijn en ergens helemaal in op gaan, dan zijn ze aan het leren. Spelend leren. In de vele praktijkvoorbeelden verkennen de sprekers de mogelijkheden om die nieuwsgierigheid aan te wakkeren.

Terugkijken van deel 2 via deze link

Deel 3; Een speelse houding motiveert. Ook bij oudere leerlingen.

In deel drie gaat de dialoog in op leerlingen van 9 tot en met 19 jaar. In de leeftijdsgroep van het oudere kind is de motivatie soms ver te zoeken. Hier zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen en één van die oorzaken is dat een kind, naarmate hij ouder wordt, een steeds grotere behoefte krijgt aan zelfstandigheid. Terwijl sommige kinderen dan al jaren aan vrije keuze en vertrouwen missen.

Vrije keuze en het vertrouwen om met vallen en opstaan te mogen leren. Dat plezier van ergens helemaal voor te kunnen gáán. Het mogen volgen van de intrinsieke motivatie en het zelf mogen nemen van betekenisvolle keuzes. Proberen, experimenteren, leren door dóen in plaats van door het nabootsen van dat, wat anderen reeds ontdekt hebben. Soms draait het onderwijs te vaak en te lang om verplichte opdrachten, doelen en cijfers. Als de balans tussen “moeten” en “mogen” zoek is geraakt, komt het kind te weinig toe aan zijn natuurlijke ontwikkeling en gaat in verzet.

Evelien en Evelyn geven in deze dialoog de ruimte aan Merlijn Twaalfhoven, Sam de Vlieger, Tjoerd Zweije, Kim-ly Engel en Lisa Post. Zij onderzoeken in hun praktijk op welke manier ook leerlingen van 9 tot en met 19 betrokken raken bij de leerstof. En wat gebeurt er eigenlijk, als je elke les start met het benoemen van het doel en de succescriteria? Wat zijn de alternatieven?

Terugkijken van deel 3 via deze link

De ‘playful mind’ & de rijkere leerervaring

Tijdens dit drieluik spelen de sprekers met verregaande ideeën maar ze keren ook steeds terug naar de dagelijkse realiteit van veel leerkrachten en docenten; ook tijdens een gewone methode-les kun je ruimte maken voor de ‘playful mind’ en daarmee zorgen voor een bredere, rijkere leerervaring waarbij met hoofd, hart en handen geleerd wordt.

Dus ga spelen! Ga spelen en verwonder je!

Deze uitzending wordt verzorgd door Pesant en Humanity Rising Nederland.


Lees ook;

Onderwijscommunity: Rob Martens, Geef spel meer ruimte in het leerproces

Terugkijken:

De kracht van eigenaarschap

Over eigenaarschap in het onderwijs lees ook; de docent en het eigenaarschap van de leerling

Tags: , , , ,

Community leden

onderwijscommunity leden

Registreer je als lid

Word gratis lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

App

Meer events

Menu