Over goed onderwijs en de stem van de leerling

Begin: 15 september 2021 19:30:00
Eind: 15 september 2021 21:30:00
Organisator: Nivoz
Locatie: Maitland theater Driebergen of online
Prijs: € volgt nog ,-
Spreker(s): Dr. Aziza Mayo en Luc Stevens
andere opleidingscultuur zelf weten van de leraar; onderwijs

NIVOZ Onderwijsavond  ‘I am not a robot’

Stichting NIVOZ – Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken – is een vrijplaats voor denken en ontwerpen, een plaats van reflectie en dialoog, maar ook een plaats voor een kritisch correctief. NIVOZ wil bijdragen aan een nieuw, fundamenteel perspectief op verbetering van het onderwijs, omdat we een verantwoordelijkheid ervaren voor het realiseren van een duurzame, menswaardige samenleving.

Leerlingen en leraren zijn geen robots. Menselijke ontwikkeling, opvoeding en onderwijs zijn geen processen met eenduidige, voorspelbare verbanden van oorzaak en gevolg. Toch lijken principes van industriële processen – standaardisering en efficiëntie – vaak dominant in ons onderwijssysteem. Dit gaat gepaard met een sterke focus op de vergelijking van cognitieve prestaties, waarbij een kloof tussen winnaars en verliezers ontstaat. Het is tijd voor een humanisering van het onderwijs.

“In de nieuwe reeks NIVOZ-onderwijsavonden in het schooljaar 2021-2022 onderzoeken we hoe we het menselijke in het onderwijs kunnen terugbrengen, dan wel behouden. Lees meer over ons jaarthema ‘I’m not a robot’.”

Inleiding: ‘Over goed onderwijs en de stem van de leerling’

Hoe kijken wij eigenlijk naar onze kinderen, hoe kijken deze naar zichzelf en hoe spannend, maar ook beslissend is de verhouding van die twee perspectieven? Een mensenkind wordt geboren en groeit op als ‘mogelijkheid’ met een flinke dosis intrinsieke motivatie om zich de wereld eigen te maken en te gaan ontdekken wat zijn of haar levenspad is. Alle reden voor hoop en vertrouwen. Wat is als opvoeder ons antwoord daarop? Dat zijn wijzelf met onze opvattingen over wat het goede is of wat wenselijk is: ons pedagogisch kompas. Dat wordt dagelijks getoetst door onze eigen kinderen of eigen leerlingen en door de wereld van de school. Hoe kunnen wij daar houvast vinden als ouder of als leraar/docent en behouden wij hoop en vertrouwen? Bestaat er een beste opvoeding, bestaat er best onderwijs als antwoord op onze kinderen als ‘mogelijkheid’?

Tags: , , ,

Community leden

onderwijscommunity leden

Registreer je als lid

Word gratis lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

App

Meer events

Menu