Tags: , , ,

VSO – schreeuwend lerarentekort

PO-raad: Aantal scholen met lerarentekort neemt af. maar vacatures stijgt. Probleemscholen raken dus dieper in het slop. Hierdoor loopt de kansenongelijkheid in het onderwijs op.

» artikel, Nieuws
» Organiseren

»

VSO – schreeuwend lerarentekort

Volgens het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs zijn de klassen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) veel te groot. Vorig jaar gingen ruim 37.000 van de 1 miljoen middelbare scholieren naar het voortgezet speciaal onderwijs. Op die scholen zitten kinderen die specialistische of intensieve begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege een beperking, chronische ziekte of stoornis.

‘In het speciaal onderwijs is de problematiek die je binnen het regulier onderwijs ziet driedubbel uitvergroot’, zegt Ludeke. ‘Juist de leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs hebben sterke behoefte aan structuur en meer aandacht. Je gaat het direct merken, als er geen geschikte leerkrachten te vinden zijn.’

Eerder waarschuwde brancheorganisatie PO-Raad al voor het lerarentekort. Vooral scholen met kwetsbare leerlingen vinden maar moeilijk docenten, signaleerde de raad na onderzoek. Zo verliest het voortgezet speciaal onderwijs leraren aan het reguliere voortgezet onderwijs, omdat zij daar beter worden betaald.

Het vak moet aantrekkelijker worden,’ zegt Den Besten van de PO-Raad. ‘Het kabinet heeft een kleine stap genomen door de salarissen te verhogen. Maar nu is echt de volgende stap nodig.’

Vooroordelen vullen geen vacatures

Ook de Da Costaschool in Utrecht heeft te maken met een tekort aan leraren, al ziet het er volgens interim-directeur Simone Leereveld inmiddels beter uit. ‘We hebben twee vacatures kunnen vervullen en hopen vandaag te horen dat iemand ja zegt tegen onze vacature voor groep 5. Maar het is wel een klus.’

De Da Costaschool bestaat voor 95 procent uit kinderen met een Marokkaanse achtergrond. ‘Soms heb je te maken met een vooroordeel naar onze doelgroep van sollicitanten. Door ze uit te nodigen en goed kennis te laten maken met de kinderen en het team, zien ze dat het hele fijne kinderen zijn om mee te werken, met hele betrokken ouders. Je moet dus iets aan salaris doen, maar ook laten zien wat voor school je bent’, zegt Leerveld over mogelijke oplossingen voor het lerarentekort.

Alternatieve invulling taalles met HipHop en rap

De school op het Utrechtse Kanaleneiland heeft uitval dit jaar op een creatieve manier kunnen oplossen. ‘We hebben een vacature gehad die we niet konden invullen met een leerkracht. In plaats daarvan kwam er een hiphopmeester, die kinderen een dag per week vertelt over hiphop en de geschiedenis ervan en die met ze gaat rappen en dansen. Allerlei taal-activerende en creatieve activiteiten, die goed zijn voor de kinderen en die ons helpen een lege plek in te vullen.’


Bron & meer lezen:

NOS: Lerarentekort loopt verder op: ‘Funest voor de kwaliteit’

Onderwijscommunity: Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu