Over een andere school- en opleidingscultuur en het zelf weten van de leraar

Begin: 10 november 2021 19:00:00
Organisator: Nivoz
Prijs: € volgt nog ,-
Spreker(s): Joke Broekema, Jan Fasen en Hartger Wassink
stichting nivoz

Onderwijsavond vanuit jaarthema ‘I am not a robot’

Op woensdag 10 november 2021 vervolgen we de reeks Onderwijsavonden vanuit het jaarthema ‘I am not a robot’. Met Joke Broekema, Jan Fasen en Hartger Wassink zoomen we in op de schoolcultuur. Schoolleider Joke Broekema werkt met haar team aan een eigen krachtig verhaal en het realiseren van dromen. Jan Fasen was mede-grondlegger van de eerste Agora-school en nu voorzitter van de vereniging Agora Onderwijs. Samen met Hartger Wassink, onderwijsonderzoeker en vader van een ‘Agora-leerling’, spreken zij over wat je als leraar en schoolleider kunt bereiken met moed. En hoe inspirerende verhalen en wetenschap tot steun kunnen zijn.

Hoe kun je elkaar versterken door uit te dagen, te inspireren en te verbinden?

Leerlingen en leraren zijn geen robots. Menselijke ontwikkeling, opvoeding en onderwijs zijn geen processen met eenduidige, voorspelbare verbanden van oorzaak en gevolg. Toch lijken principes van industriële processen – standaardisering en efficiëntie – vaak dominant in ons onderwijssysteem. Dit gaat gepaard met een sterke focus op de vergelijking van cognitieve prestaties, waarbij een kloof tussen winnaars en verliezers ontstaat. Het is tijd voor een humanisering van het onderwijs. In de nieuwe reeks NIVOZ-onderwijsavonden in het schooljaar 2021-2022 onderzoeken we hoe we het menselijke in het onderwijs kunnen terugbrengen, dan wel behouden. Lees meer over ons jaarthema ‘I’m not a robot’.  

Inleiding: over een andere school- en opleidingscultuur en het zelf weten van de leraar

Leraren én schoolleiders zijn tot veel in staat als zij de ruimte pakken en met en van elkaar leren. Ook binnen bestaande wet- en regelgeving kun je verandering in gang zetten. Dat vraagt lef en een school- en opleidingscultuur die gebruik maakt van sociaal en professioneel kapitaal. Hoe kun je elkaar versterken door uit te dagen, te inspireren en te verbinden? Durf je het meten los te laten en te vertrouwen op de ontmoeting en het gezamenlijke weten? En welke rol kan de wetenschap daarin vervullen als steunbron?

 

Tags: , , , ,

Community leden

onderwijscommunity leden

Word gratis lid

Apps & Tools


Apps & Tools >>>

Ook publiceren?

Neem dan contact op met onze redactie door het formulier rechts in te vullen.

Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Datum *
Fill out this field
Naam evenement
Fill out this field
Locatie
Fill out this field
Prijs
Fill out this field
Overige informatie
Fill out this field

Meer events

De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu

Welkom in onze nieuwe omgeving! 

We hebben het aanbod sterk uitgebreid met vacatures, opleidingen, boeken, events, apps en tools en bovenal!

De community omgeving waar je kan chatten, linken en kennis kunt delen.

Wij moedigen bijdragen uit de community aan. Heb je onderzoeksresultaten, een essay of boekrecensie, of zomaar een blog? Deel jouw ervaring met de community.