» Podcasts
» Didactiek, Gelijke Kansen, HR, Leiderschap & Management, Onderwijsontwikkeling

»

Filosofie van De Transformatieve School

Filosofie van De Transformatieve School

Urban Education

Hoe ga je als school om met leerlingen die opgroeien tussen botsende codes van thuis, school en straat? En welke rol spelen digitalisering en burgerschap hierin? Iliass El Hadioui – socioloog, onderzoeker en lid van de Onderwijsraad – ontwikkelde de filosofie van De Transformatieve School die leraren helpt omgaan met straatgedrag op school.

35 scholen uit onder meer Amsterdam en Rotterdam werken reeds volgens de principes van Iliass el Hadioui. Deze transformatieve scholen verenigden zich in de community Urban Education. Hun netwerk omvat naast wetenschappers ook lokale en nationale overheden.

Kansengelijkheid

Deze aanpak wil een antwoord bieden op het probleem van botsende school- en straatcultuur waar veel scholen in een (groot)stedelijke context mee worden geconfronteerd. Het uiteindelijke doel hiervan is kansengelijkheid te creëren voor leerlingen en het leerrendement te maximaliseren. Centrale elementen in deze benadering zijn een disruptief schoolleiderschap en transformatief handelen van de leerkracht/docent.

Disruptief schoolleiderschap

Met disruptief schoolleiderschap bedoelt el Hadioui dat de schoolleiding aandacht heeft voor de schoolcultuur waarin de medewerkers werken: vindt er uitwisseling plaats? Leren minder effectieve leerkrachten van effectievere door bijvoorbeeld klasobservaties? Kunnen leerkrachten bij hun collega’s eerlijk zijn over wat er goed en niet goed ging in een bepaalde les? Dit gaat ook over well being en over lerarenuitval. In een tijd dat frustratie en werkdruk een belangrijk aandeel hebben in het ziekteverzuim en dus het lerarentekort.

In deze podcast spreekt Remco Pijpers met hem over zijn filosofie, digitalisering en burgerschap.


 

de transformatieve school slaat brug tussen docent en straatcultuur in de klasIliass el Hadioui is verbonden aan de EUR en de VU. Hij leidt het programma van De Transformatieve School en het onderzoekstraject van de Vrije Universiteit in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie naar kansengelijkheid in het onderwijs in grote steden.

Klik hier voor de webinar ‘Gelijke kansen in diverse klassen’ die el Hadioui op 16 april gaf voor de Gelijke Kansen Alliantie. Tijdens het webinar sloeg hij bruggen tussen de wetenschap en de huidige praktijk.

Over de auteur

Remco Pijpers

Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en expert op het gebied van jeugd en digitale media. r.pijpers@kennisnet.nl

 
Tags: , , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu

Welkom in onze nieuwe omgeving! 

We hebben het aanbod sterk uitgebreid met vacatures, opleidingen, boeken, events, apps en tools en bovenal!

De community omgeving waar je kan chatten, linken en kennis kunt delen.

Wij moedigen bijdragen uit de community aan. Heb je onderzoeksresultaten, een essay of boekrecensie, of zomaar een blog? Deel jouw ervaring met de community.