Thema's

Filters
We praten in deze podcast over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement.

Regie in de klas doe je niet alleen; klassenmanagement schoolbreed

Tjip praat met Gert over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement. Hoe je kunt sturen op gewenst door het te onderwijzen. En hoe je gebruik kunt maken van routines en afspraken in je klas. Inmiddels is Gert bekend geworden met zijn aanpak. Hij laat keer op keer zien dat je met deze aanpak kinderen met plezier een vak leert en ze veel kennis opdoen.

Het gebruik van een game element in je les vergroot de betrokkenheid, de motivatie en ook de productiviteit van leerlingen en studenten.

Gamification in je les: waarom zou je?

Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.

Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.


Met een proactieve houding kan de school juist voorop gaan in de mogelijkheden die wijs mediagebruik de leerling bieden.

Aan de slag met mediawijsheid op school? 5 tips

De onzekerheid die sommige leraren ervaren om met mediawijsheid bezig te gaan is volgens dr. Rozendaal onterecht. Investeer in leerkrachten die openstaan om aan de slag te gaan. Met een proactieve houding kan de school juist voorop gaan in de mogelijkheden die wijs mediagebruik de leerling bieden.

De onzekerheid die sommige leraren ervaren om met mediawijsheid bezig te gaan is volgens dr. Rozendaal onterecht. Investeer in leerkrachten die openstaan om aan de slag te gaan. Met een proactieve houding kan de school juist voorop gaan in de mogelijkheden die wijs mediagebruik de leerling bieden.


Hoe je als docent huiswerk meegeeft aan de leerlingen, heeft invloed op de schoolprestaties. Wanneer leerlingen niet begrijpen waarom ze huiswerk krijgen, zijn ze minder gemotiveerd om het te maken.

Huiswerk meegeven: 5 tips om leerlingen te activeren

Dat huiswerk een positief effect heeft op het leerrendement en de schoolprestaties, is aangetoond in diverse studies. Als docent weet je waarom schoolwerk belangrijk is, maar leerlingen zien dat niet altijd meteen in. Hoe kan je als docent het beste huiswerk meegeven? WRTS geeft 5 tips om het makkelijker te maken.

Dat huiswerk een positief effect heeft op het leerrendement en de schoolprestaties, is aangetoond in diverse studies. Als docent weet je waarom schoolwerk belangrijk is, maar leerlingen zien dat niet altijd meteen in. Hoe kan je als docent het beste huiswerk meegeven? WRTS geeft 5 tips om het makkelijker te maken.


Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. WRTS biedt de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken en actief bezig te zijn met de stof door bijvoorbeeld quizzen.

Spanningsboog in de klas: hoe houd je leerlingen bij de les?

Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. WRTS biedt de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken en te activeren met bijvoorbeeld de nieuwe quiz functionaliteit. Oefenschema’s zijn makkelijk persoonlijk te maken, gebaseerd op kennen en kunnen. 

Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. WRTS biedt de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken en te activeren met bijvoorbeeld de nieuwe quiz functionaliteit. Oefenschema’s zijn makkelijk persoonlijk te maken, gebaseerd op kennen en kunnen. 


Gamification wordt meer en meer onderdeel van het pedagogisch didactisch arsenaal van docenten. Leerrendement werkt door de beleving en de impact van de VR inzet.

Leren met behulp van Virtual Reality: leerrendement onderzocht

Gamification wordt meer en meer onderdeel van het pedagogisch didactisch arsenaal van docenten. Achterliggend idee is, dat studenten de aangeboden lesstof beter zullen verwerken. Dit onderzoek door Mbo College Airport toont de meerwaarde voor het onderwijs. Met webinar : Innovatief Leren, VR Reality

Gamification wordt meer en meer onderdeel van het pedagogisch didactisch arsenaal van docenten. Achterliggend idee is, dat studenten de aangeboden lesstof beter zullen verwerken. Dit onderzoek door Mbo College Airport toont de meerwaarde voor het onderwijs. Met webinar : Innovatief Leren, VR Reality


Kansenongelijkheid te lijf met goed vakmanschap van de leraar?

Tjip en Debbie Dussel spreken over de relatie tussen gelijke kansen en sterk vakmanschap van de leraar. Het gaat over het belang van een kennisrijk curriculum, de balans tussen didactiek en pedagogiek, ‘evidence informed’ werken en hoe je je continue kunt blijven verbeteren als onderwijsprofessional. Luister nu!

Podcasting onderwijs

De podcast en het onderwijs; flipping the classroom en meer

In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar luistert 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. Een combinatie van informatieve en amuserende content spreekt al gauw tot de verbeelding. De lesstof wordt beter verwerkt dan bij klassikaal aanbod en het vooraf beluisterde materiaal geeft ruimte voor verdiepend leren in de les.

In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar luistert 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. Een combinatie van informatieve en amuserende content spreekt al gauw tot de verbeelding. De lesstof wordt beter verwerkt dan bij klassikaal aanbod en het vooraf beluisterde materiaal geeft ruimte voor verdiepend leren in de les.


In deze blog vertel ik over onze onderwijsvernieuwing op het Alfrink college. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.

Een onderwijsvernieuwing in vier concrete speerpunten

De grote misconceptie is dat je door het onderwijs aan te passen aan de voorkeuren en interesses van de leerling, deze meer gemotiveerd zou raken. Op het Alfrink college voerden we een andere onderwijsvernieuwing door. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.

De grote misconceptie is dat je door het onderwijs aan te passen aan de voorkeuren en interesses van de leerling, deze meer gemotiveerd zou raken. Op het Alfrink college voerden we een andere onderwijsvernieuwing door. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.


In dit whitepaper worden de verschillende vormen van coaching naast elkaar gezet en de kenmerken van effectieve professionalisering uitgelicht. Door verschillende onderzoeken en ervaringen te bundelen, biedt het Practoraat Mediawijsheid ondersteuning bij de inrichting van een effectieve i-coaching en helpt de koppeling te maken met professionalisering.

Edutools in de les: welke werkvormen kun je wanneer inzetten?

Hoe kun je in jouw online les toch werkvormen inzetten? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de online als de offline les? En welke werkvorm past bij welke rol van de docent?

Hoe kun je in jouw online les toch werkvormen inzetten? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de online als de offline les? En welke werkvorm past bij welke rol van de docent?


Hybride leeromgeving voor het mbo

Hybride leeromgeving in het middelbaar beroepsonderwijs

Het middelbaar beroepsonderwijs sluit niet altijd optimaal aan bij de beroepspraktijk. Een hybride leeromgeving kan uitkomst bieden. Dit onderzoek neemt de hybride leeromgeving van het Dulon College onder de loep. Hoe kan het onderwijsontwerp beter worden uitgemunt?

Tools voor taal

Webinar
Gratis

Tools voor taal

Gratis
Gratis
de Rolf groep
16 maart 2022 14:30

Een goede beheersing van de Nederlandse taal is van doorslaggevend belang voor succes op school en goed functioneren in de maatschappij. Maar welke taalmethode past het beste bij jouw school? Met ‘Tools voor taal’ helpt de Rolf groep jou met het maken van deze keuze.

Een goede beheersing van de Nederlandse taal is van doorslaggevend belang voor succes op school en goed functioneren in de maatschappij. Maar welke taalmethode past het beste bij jouw school? Met ‘Tools voor taal’ helpt de Rolf groep jou met het maken van deze keuze.


Tools voor lezen

Webinar
Gratis

Tools voor lezen

Gratis
Gratis
de Rolf groep
23 maart 2022 14:30

Een goede leesvaardigheid is een belangrijke voorspellende factor voor succes. Maar hoe weet je nou welke methode het beste aansluit bij de visie van jouw school? Tijdens ‘Tools voor lezen’ krijg je een goede uitleg van de nieuwste methoden, uitleg speciaal gegeven door de uitgeverijen zelf.

Een goede leesvaardigheid is een belangrijke voorspellende factor voor succes. Maar hoe weet je nou welke methode het beste aansluit bij de visie van jouw school? Tijdens ‘Tools voor lezen’ krijg je een goede uitleg van de nieuwste methoden, uitleg speciaal gegeven door de uitgeverijen zelf.


LLEARN podcast: voorkennis reconstrueren

In deze podcast bespreken Rene Kneyber & Flemming van de Graaf het belang van voorkennis en hoe je gemakkelijk voorkennis kan activeren of reconstrueren. Je wilt de mate van beheersing van de stof bepalen en zodat je weet waar je op aan moet sluiten.

Webinar Bevragen & Feedback

gratis
gratis
Doorloopjes
27 januari 2022 15:30

Het is belangrijk dat leraren het vermogen ontwikkelen om responsief te zijn, door hun uitleg en hun opdrachten te laten aansluiten bij het begripsniveau van de leerling. Hoe staat jouw leerling ervoor?

Het is belangrijk dat leraren het vermogen ontwikkelen om responsief te zijn, door hun uitleg en hun opdrachten te laten aansluiten bij het begripsniveau van de leerling. Hoe staat jouw leerling ervoor?


Filters

Community Leden

Alle Leden >>>

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Actief in de community

Menu