Thema's

Filters
Het gaat in het onderwijs om ontwikkelen en onderwijzen en dat is individueel en doe ik het liefst zonder be/veroordeling. Elke beoordeling is ook een impliciete veroordeling.
Artikelen & Blogs

Waarom we nu echt moeten stoppen met beoordelen in het (bewegings)onderwijs

Hoe beoordeel je op een eerlijke en motiverende manier een klas waarin zulke grote verschillen aanwezig zijn als bij lichamelijke opvoeding? Over de zin en onzin van beoordelen en de behoefte van het systeem om te meten. Hoe meet je de verschillende intelligenties en competenties? Wat zegt dat eigenlijk over…
Artikelen & Blogs

De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing

Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit de overheid om het tij te keren.
Podcasts

Alida Oppers over de Staat van het Onderwijs

Gerelateerd:Focus op basisvaardigheden? En opleiden in de breedte dan? Je zou denken dat de ferme boodschap van de Inspectie gepaard gaat met een heldere analyse, een schets van de…Hoogbegaafde leerling vaak zonder school Slechts 25% van de samenwerkingsverbanden biedt voltijds hb-onderwijs blijkt uit onderzoek. De behoefte aan dit type onderwijs…
Inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers spreekt met Rob Neutelings (Curio) over de Staat van het Onderwijs. “De focus zal liggen op gelijke kansen en het aanleren van de basisvaardigheden om het aantal van 2,5 miljoen laaggeletterden niet verder te laten oplopen. Ook spreken ze over het welzijn van leerlingen en studenten, het lerarentekort én de nodige professionaliseringsslag.
Artikelen & Blogs

PO en VO-raad adviseren latere selectie

De PO-Raad en VO-raad adviseren om toe te werken naar een nieuw onderwijssysteem met daarin een funderende en kwalificerende fase. Wat de raden betreft is toetsing een middel om te differentiëren en niet om op 11/12-jarige leeftijd te selecteren. Ze adviseren ook flexibeler onderwijs in onderbouw van het vo.
Met deze veranderingen wordt vooral een versterking van eigenaarschap en zelfregulatie bij leerlingen beoogd, met betrekking tot hun leerproces.
Artikelen & Blogs

Eigenaarschap van leerlingen: waarom, hoe en in hoeverre?

Hoe zinvol is het om leerlingen eigenaar ‘te maken’ van hun leerproces? Of liever in zetten op de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie? Dan kan eigenaarschap groeien. Hoe bereik je dat dan? Blog over het spanningsveld tussen eigen boontjes doppen en autonomie en een veilige bedding.
Artikelen & Blogs

Floreren in het onderwijs met behulp van positieve psychologie

Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Zolang het NJI alleen preventieve interventies kent, gericht op voorkomen van het negatieve, lijkt er weinig kans op actief beleid op persoonsvorming, floreren en welbevinden in het onderwijs.
Met formatief handelen geef je leerlingen inzicht in hun leerproces. Waar zijn ze goed in en wat kunnen ze verbeteren? Ze leren elkaar feedback geven en krijgen feedback van de leraar.
Artikelen & Blogs

Meer aandacht voor formatief handelen

Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…
Artikelen & Blogs

Inclusief onderwijs verrijkt de leerervaring

Ongeveer 300.000 jongeren in Nederland hebben een beperking. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen ‘thuisnabij’ naar dezelfde school gaan, en hier onderwijs, en waar nodig zorg, op maat krijgen. Dit vereist inspanning van alle betrokken partijen. Wat wint de samenleving met inclusiever onderwijs?
Artikelen & Blogs

Leerlingen intrinsiek motiveren; een uiteenzetting

Rob Martens schreef het boek ‘Leerlingen intrinsiek motiveren, waarom we allemaal willen leren’. Hij toont overtuigend aan dat spel, mits niet verplicht, de beste manier is om kinderen enthousiast te maken. In een neoliberalistische, op prestatie, controle, afrekening en beloning gericht systeem is daar geen ruimte voor. Durf jij de…
Podcasts

Badges, micro credentials en leven lang leren

Gerelateerd:Open Badges valideren jongeren in hun leven lang leerproces Cities of Learning integreert en verbetert verschillende vormen van leren. Het helpt jongeren die een steuntje nodig hebben zich toe…Post-mbo broedplaats vangt leemte op "Er zit meer potentie in mbo opgeleide vakmensen dan er op dit moment in het leerstelsel wordt…
Micro credentials zijn een soort ‘open badges’ of digitale insignes die laten zien dat iemand bepaalde kennis of vaardigheden beheerst. Wat kan je hiermee en voor wie is dit een uitkomst? In deze podcast gaat Tjip de Jong dieper in op deze invulling van flexibilisering van het hoger onderwijs.
Podcasts

Schooldruk en welzijn onder jongeren

Gerelateerd:Onderzoek: jongeren blijven door corona langer doorstuderen Het aantal jongeren dat na hun studie de arbeidsmarkt opkwam, lag in het schooljaar 2019-2020 in ongeveer 10 procent lager.…Assen start ook proef met het Jongeren Perspectief Fonds Gemeenten willen jongeren met problematische schulden weer toekomstperspectief geven door het opkopen van hun schulden,…
Kernvraag is hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd, hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren, vinden zij het wenselijk om minder lestijd te hebben. Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children.
Daaruit vloeit dan wellicht voort dat onderwijs dat eerst gericht op het verkrijgen van kennis waarna die kennis gebruikt wordt voor het verwerven van vaardigheden en attituden, waar het lesgeven op wetenschappelijk bewijs-geïnformeerde leest geschoeid is, waar lerarenopleidingen en pabo’s de tijd de ruimte krijgen om a.s. leerkrachten te leren hoe kinderen leren en welke leerstrategieën daar het beste voor gebruikt kunnen en moeten worden, waar de leraar weer leraar is en niet gids, waar kinderen uit de ‘mindere’ milieus uitgedaagd worden i.p.v. gedoogd, enzovoorts eigenlijk heel innovatief en progressief is.
Artikelen & Blogs

Traditioneel is het Nieuwe Progressieve

Een pleidooi voor onderwijs dat eerst gericht is op het verkrijgen van kennis waarna die kennis gebruikt wordt voor het verwerven van vaardigheden en attituden en waar het lesgeven op wetenschappelijk bewijs-geïnformeerde leest geschoeid is. Hoe innovatief is dat traditionele onderwijs eigenlijk!
Artikelen & Blogs

Zintuiglijk schrijven met kinderen

Schrijven en vooral creatief schrijven als onderdeel van taalvaardigheid als geheel en menswording op zich, staat niet echt op de agenda in het basisonderwijs. Ik gun ieder kind om creatief te spelen met taal. In dit blog geef ik een voorbeeld van een mogelijke lesopzet om creativiteit bij kinderen te…
Filters

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Registreer je als lid

Actief in de community