Thema's

Filters
Er zijn volgens de Raad eigenlijk maar twee oplossingsrichtingen: onderwijstijd aanpassen of anders organiseren. In de media ging de meeste aandacht uit naar het eerste, terwijl de tweede de enige echte oplossing is. Maar dan moet het wel met meer inspiratie en creativiteit uitgewerkt worden.
Artikelen & Blogs

Voor het structurele lerarentekort is ‘anders organiseren’ de enige oplossing

De Onderwijsraad heeft een advies afgeleverd over het lerarentekort, in ‘Schaarste schuurt’. Er zijn volgens de Raad eigenlijk maar twee oplossingsrichtingen: onderwijstijd aanpassen of anders organiseren. In de media ging de meeste aandacht uit naar het eerste, terwijl de tweede de enige echte oplossing is. Maar dan moet het wel…
Documenten

Onderwijsveld weinig enthousiast over digitaal afstandsonderwijs in het PO

Veel schoolleiders, leraren en ouders beschouwen digitaal afstandsonderwijs niet als een verrijking van het onderwijs, terwijl het dat wel degelijk kan zijn. Dat staat in het onderzoeksrapport Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs. Ervaringen, mogelijkheden en bedenkingen.
Documenten

Onderwijsraad pleit voor beperking onderwijstijd en bredere inzet personeel

Lerarentekorten houden aan en zijn ongelijk verdeeld, waarschuwt de Onderwijsraad in de verkenning Schaarste schuurt. De raad verkent in twee richtingen hoe overheid en onderwijs de situatie van een aanhoudend lerarentekort door kunnen komen en de schaarste het hoofd kunnen bieden: beperking van het onderwijsaanbod en optimalisering van het werk in het onderwijs.
Documenten

Anders opgeleiden in de basisschool

Ondanks alle beleidsinspanningen ziet het er niet naar uit dat we er op korte termijn in zullen slagen om voldoende bevoegde docenten te vinden om volgens de huidige standaarden onderwijs te geven. In het rapport Schaarste Schuurt (juni 2023) schetst de Onderwijsraad twee oplossingsrichtingen voor het lerarentekort: minder onderwijs geven (en de beschikbare docenten eerlijker verdelen) of het anders organiseren van het onderwijs. Klaas Mulder inventariseerde de thema’s waarover het zou moeten gaan: het wat, hoe en wie van gemengde teams.
Podcasts

Wat maakt een goede lesmethode? Tjipcast met Erik Meester

De meeste lesmethodes in Nederland zijn heel slecht stelt Erik Meester. Weinig aandacht voor algemene kennisopbouw, taalrijkheid, instructie en de verschillende dimensies van leren. Erik werkte aan een nieuwe lesmethode voor het po. Deze methode, het onderliggende curriculumontwerp en de didactische uitgangspunten staan centraal in deze podcast.

Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community