1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 2
Thema's

Thema's

Filters
Artikelen & Blogs

Níet de politiek die de onderwijscrisis kan oplossen

De PISA testen doen een valse belofte van objectiviteit en voorzien de politiek van een stok. De problemen in het onderwijs worden niet veroorzaakt door de scholen of de leraren, maar door het systeem dat is ingericht voor de massa. Juist omdat het mensenwerk is, moet je de mensen die…
Artikelen & Blogs

AI proactief en interdisciplinair aangaan als onderwijsteam

AI-modellen zijn níet neutraal, dat vraagt om bezinning en een interdisciplinaire benadering, stelt moraalfilosofe Katleen Gabriels. Zij waarschuwt voor naïviteit. Kennisnet biedt een handreiking waarmee je als team stap voor stap door het proces gaat en positie bepaalt. Hoe zet je ChatGTP in voor je lesontwerp bijvoorbeeld?
Artikelen & Blogs

Wat maakt een goede leraar? 5 aanbevelingen in lerarentekort

Professionalisering is een kernopdracht van de leraar. De leraar is de belangrijkste factor van verschil in de kwaliteit van onderwijs. Wat zijn de 5 pijlers die een leerkracht definiëren? Kris van den Branden doet 5 aanbevelingen om het beroep en de individuele leraar te versterken. Op basis van een rapport…
Het gaat in het onderwijs om ontwikkelen en onderwijzen en dat is individueel en doe ik het liefst zonder be/veroordeling. Elke beoordeling is ook een impliciete veroordeling.
Artikelen & Blogs

Waarom we nu echt moeten stoppen met beoordelen in het (bewegings)onderwijs

Hoe beoordeel je op een eerlijke en motiverende manier een klas waarin zulke grote verschillen aanwezig zijn als bij lichamelijke opvoeding? Over de zin en onzin van beoordelen en de behoefte van het systeem om te meten. Hoe meet je de verschillende intelligenties en competenties? Wat zegt dat eigenlijk over…
Artikelen & Blogs

De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing

Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit de overheid om het tij te keren.
Podcasts

Alida Oppers over de Staat van het Onderwijs

Inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers spreekt met Rob Neutelings (Curio) over de Staat van het Onderwijs. “De focus zal liggen op gelijke kansen en het aanleren van de basisvaardigheden om het aantal van 2,5 miljoen laaggeletterden niet verder te laten oplopen. Ook spreken ze over het welzijn van leerlingen en studenten, het lerarentekort én de nodige professionaliseringsslag.

Artikelen & Blogs

PO en VO-raad adviseren latere selectie

De PO-Raad en VO-raad adviseren om toe te werken naar een nieuw onderwijssysteem met daarin een funderende en kwalificerende fase. Wat de raden betreft is toetsing een middel om te differentiëren en niet om op 11/12-jarige leeftijd te selecteren. Ze adviseren ook flexibeler onderwijs in onderbouw van het vo.
Met deze veranderingen wordt vooral een versterking van eigenaarschap en zelfregulatie bij leerlingen beoogd, met betrekking tot hun leerproces.
Artikelen & Blogs

Eigenaarschap van leerlingen: waarom, hoe en in hoeverre?

Hoe zinvol is het om leerlingen eigenaar ‘te maken’ van hun leerproces? Of liever in zetten op de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie? Dan kan eigenaarschap groeien. Hoe bereik je dat dan? Blog over het spanningsveld tussen eigen boontjes doppen en autonomie en een veilige bedding.
Artikelen & Blogs

Floreren in het onderwijs met behulp van positieve psychologie

Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Zolang het NJI alleen preventieve interventies kent, gericht op voorkomen van het negatieve, lijkt er weinig kans op actief beleid op persoonsvorming, floreren en welbevinden in het onderwijs.
Met formatief handelen geef je leerlingen inzicht in hun leerproces. Waar zijn ze goed in en wat kunnen ze verbeteren? Ze leren elkaar feedback geven en krijgen feedback van de leraar.
Artikelen & Blogs

Meer aandacht voor formatief handelen

Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…
Artikelen & Blogs

Inclusief onderwijs verrijkt de leerervaring

Ongeveer 300.000 jongeren in Nederland hebben een beperking. Het uitgangspunt van inclusief onderwijs is dat zoveel mogelijk leerlingen ‘thuisnabij’ naar dezelfde school gaan, en hier onderwijs, en waar nodig zorg, op maat krijgen. Dit vereist inspanning van alle betrokken partijen. Wat wint de samenleving met inclusiever onderwijs?
Artikelen & Blogs

Leerlingen intrinsiek motiveren; een uiteenzetting

Rob Martens schreef het boek ‘Leerlingen intrinsiek motiveren, waarom we allemaal willen leren’. Hij toont overtuigend aan dat spel, mits niet verplicht, de beste manier is om kinderen enthousiast te maken. In een neoliberalistische, op prestatie, controle, afrekening en beloning gericht systeem is daar geen ruimte voor. Durf jij de…
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community