1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 2
Thema's

Thema's

Filters
Het Risico- en Dreigingsbeeld voor Hoger Onderwijs rapport geeft een actueel, landelijk beeld van de risico’s en dreigingen die spelen voor hogescholen en universiteiten en is ook voor andere (onderwijs)organisaties.
Documenten

Toenemende digitalisering vergroot risico’s en dreigingen; samen optrekken noodzaak

Onderwijsinstellingen hebben te maken met een variatie aan risico’s en dreigingen. Informatieveiligheid en privacy vormen volgens recent onderzoek nog steeds de grootste risico’s. Het Risico- en Dreigingsbeeld geeft een actueel, landelijk beeld van de risico’s en dreigingen die spelen voor hogescholen en universiteiten. Dit rapport is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen.
Artikelen & Blogs

Onderwijsraad: private bijles vergroot kansenongelijkheid

In het advies staat dat de overheid moet zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is om goed onderwijs aan te kunnen bieden, zodat scholen niet hoeven te leunen op bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining van private aanbieders. De toegang tot kwalitatief goed onderwijs hangt nu te veel af van de portemonnee…
Podcasts

Op het snijvlak van ‘Publiek-Privaat’: de 7 voorwaarden voor samenwerking

Podcast over de ‘Beleidsregel Investeren met publieke middelen in private activiteiten’. Wanneer mag een publieke ho- en mbo-instelling investeren in private activiteiten? Over wat nu wel en niet mag en wat je op orde moet hebben, rondom LLO & publiek-private activiteiten.
Artikelen & Blogs

Roep om langere looptijd NPO of structureel karakter

De helft van de ondervraagde scholen in het funderend onderwijs denkt in de knel te komen met het uitvoeren van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Ze hebben grote moeite om personeel te vinden en zien de tijdelijkheid van het programma als een obstakel.
Artikelen & Blogs

Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen

Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Veranderen is een Vaardigheid afb. 2
Artikelen & Blogs

Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers

Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie
Artikelen & Blogs

Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one

Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
Artikelen & Blogs

Leiderschap en de veranderbereidheid van docenten in het VO

Gedeeld leiderschap moet gaan over een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen: de organisatie passend inrichten, waarbij het gaat over ruimte geven en het creëren van de juiste cultuur, niet over formele structuur. Een taak voor zowel leraren als schoolleiders.
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community