Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Her· eik· en (werkwoord) afgeleide van herijken
Een analogie waarin de karakteristieken van een boom worden gebruikt om aan de slag te gaan met de herdefinitie van een school. De 5 fases die nodig zijn om een stevige onderwijsboom neer te zetten.
Documenten
Toenemende digitalisering vergroot risico’s en dreigingen; samen optrekken noodzaak
Onderwijsinstellingen hebben te maken met een variatie aan risico’s en dreigingen. Informatieveiligheid en privacy vormen volgens recent onderzoek nog steeds de grootste risico’s. Het Risico- en Dreigingsbeeld geeft een actueel, landelijk beeld van de risico’s en dreigingen die spelen voor hogescholen en universiteiten. Dit rapport is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen.
Artikelen & Blogs
Onderwijsraad: private bijles vergroot kansenongelijkheid
In het advies staat dat de overheid moet zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is om goed onderwijs aan te kunnen bieden, zodat scholen niet hoeven te leunen op bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining van private aanbieders. De toegang tot kwalitatief goed onderwijs hangt nu te veel af van de portemonnee…
Podcasts
Op het snijvlak van ‘Publiek-Privaat’: de 7 voorwaarden voor samenwerking
Podcast over de ‘Beleidsregel Investeren met publieke middelen in private activiteiten’. Wanneer mag een publieke ho- en mbo-instelling investeren in private activiteiten? Over wat nu wel en niet mag en wat je op orde moet hebben, rondom LLO & publiek-private activiteiten.
Artikelen & Blogs
Roep om langere looptijd NPO of structureel karakter
De helft van de ondervraagde scholen in het funderend onderwijs denkt in de knel te komen met het uitvoeren van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Ze hebben grote moeite om personeel te vinden en zien de tijdelijkheid van het programma als een obstakel.
Artikelen & Blogs
Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen
Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs
Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers
Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Artikelen & Blogs
Werkdruk verlagen in het onderwijs op 15 punten
Hoe richten we het onderwijs nou anders in dat we de werkdruk omlaag krijgen? Wat kan er binnen de schoolcultuur bereikt worden? “We hebben een achterhaald en foutief systeem en dat willen we nu ‘passend’ maken, en dat wentelen we af op de leerkracht.”
Artikelen & Blogs
Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one
Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.
Artikelen & Blogs
Een jaarplan dat werkt voor jouw school; in vijf stappen
Met het nieuwe jaar voor de boeg dienen zich wellicht ook nieuwe ambities aan. Dit visuele vijfstappenplan helpt je om je doelstelling concreet en haalbaar te maken. Het begint met het bewust samenstellen van een team collega’s. Vertaal je doelen in beeld.
Artikelen & Blogs
Leiderschap en de veranderbereidheid van docenten in het VO
Gedeeld leiderschap moet gaan over een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen: de organisatie passend inrichten, waarbij het gaat over ruimte geven en het creëren van de juiste cultuur, niet over formele structuur. Een taak voor zowel leraren als schoolleiders.
Artikelen & Blogs
Brabant investeert €10 miljoen in broedplaatsen
Hybride leeromgevingen zijn broedplaatsen waar opleidingen en bedrijvigheid samenkomen. Eén en ander volgt uit de uitvoeringsagenda ‘Versterking campussen, stedelijke innovatiedistricten, fieldlabs en hybride leeromgevingen 2021-2023’, een regiobrede samenwerking.
Artikelen & Blogs
Afstandsonderwijs: veel bereikt – te weinig samengewerkt
Onderzoek van de inspectie naar de organisatie en kwaliteit van het afstandsonderwijs. Het beschrijft de diversiteit in vormen, proces, ervaringen en kwaliteit van afstandsonderwijs ten tijde van de coronacrisis. Vooral bedoeld voor kennisdeling tussen scholen en besturen.
Artikelen & Blogs
Vernieuwing bij de Hogeschool Rotterdam
Begin 2021 is de IGOvation HUB van Hogeschool Rotterdam van start gegaan. Doel: multidisciplinaire innovatie en samen leren faciliteren en sturen. ‘Wij helpen collega’s om gebruik te maken van elkaars expertise en talenten om antwoorden te bedenken op gedeelde vragen’, schrijft programmamanager Leonie Hartman.
Artikelen & Blogs
Nationaal Programma Onderwijs is niet de oplossing
Het Nationaal Programma Onderwijs stuurt op snelle oplossingen, maar het onderwijssysteem blijft net zo slecht wendbaar als dat het nu is. Annemarie van den Broek pleit voor ontwikkelingsgerichte systeemverandering.