1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 3
Thema's

Thema's

Filters
Daaruit vloeit dan wellicht voort dat onderwijs dat eerst gericht op het verkrijgen van kennis waarna die kennis gebruikt wordt voor het verwerven van vaardigheden en attituden, waar het lesgeven op wetenschappelijk bewijs-geïnformeerde leest geschoeid is, waar lerarenopleidingen en pabo’s de tijd de ruimte krijgen om a.s. leerkrachten te leren hoe kinderen leren en welke leerstrategieën daar het beste voor gebruikt kunnen en moeten worden, waar de leraar weer leraar is en niet gids, waar kinderen uit de ‘mindere’ milieus uitgedaagd worden i.p.v. gedoogd, enzovoorts eigenlijk heel innovatief en progressief is.
Artikelen & Blogs

Traditioneel is het Nieuwe Progressieve

Een pleidooi voor onderwijs dat eerst gericht is op het verkrijgen van kennis waarna die kennis gebruikt wordt voor het verwerven van vaardigheden en attituden en waar het lesgeven op wetenschappelijk bewijs-geïnformeerde leest geschoeid is. Hoe innovatief is dat traditionele onderwijs eigenlijk!
Artikelen & Blogs

Hoe werkt ‘anders organiseren’ door op de werkvloer?

Wat zijn de gevolgen van ‘anders organiseren van onderwijs’ op het personeel? Wat doet een nieuwe onderwijsvorm met het werkplezier, de werkdruk en met de onderlinge verhoudingen? De inzichten en voorbeelden bieden inspiratie aan scholen wat betreft organisatorische condities en consequenties voor leraren en personeelsbeleid.
Artikelen & Blogs

Post-mbo broedplaats vangt leemte op

“Er zit meer potentie in mbo opgeleide vakmensen dan er op dit moment in het leerstelsel wordt uitgehaald.” aldus Marieke Gervers die broedplaats sQuare opzette voor de doelgroep die nog niet uitgeleerd is, maar de overstap naar het hbo niet ambieert (75%). Een Leven Lang Leren insteek voor vakmensen.
Dit soort grote systeemveranderingen duren jaren, maar je moet wel nu durven een beslissing te nemen voor toekomstige generaties.
Artikelen & Blogs

Hoe lang kunnen we nog pleisters blijven plakken in het onderwijssysteem?

Het rommelt al jaren in het onderwijssysteem, van lerarentekort, dalende resultaten en jongeren die bezwijken onder prestatiedruk. Ook het bedrijfsleven blijft hard schreeuwen om talenten. Er is met name tekort aan jongeren met een bèta-profiel. Tijd om het systeem rigoureus op de schop te nemen.
Podcasts

HvA podcast afl.4: Curriculum: voorschrift of keuzepalet?

We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van deze HvA podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. Afl 4: spanningsveld tussen minder lesuren en de ervaren curriculumdruk.
Podcasts

Tamar van Gelder over de staat van het Nederlandse onderwijs

Voor deze derde aflevering van "Bij de les" vanuit het Cartesius Lyceum gingen de hosts in gesprek met Tamar van Gelder, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Algemene Onderwijs Bond. Zij zijn natuurlijk benieuwd naar wat een vakbondsvoorzitter eigenlijk doet en wat haar kijk, vanuit die positie, is op het Nederlandse Onderwijs.
Artikelen & Blogs

Niveau leesvaardigheid verder onderuit

De nationale peiling Leesvaardigheid einde (s)bo 2020-2021 van de Inspectie van Onderwijs toont dat minder dan de helft van de Nederlandse basisschoolleerlingen nog het basale streefniveau 2F haalt. De dalende trend is zorgwekkend. Vind het plan van aanpak zijn weg naar het lokaal?
Podcasts

Haal leermeesterschap terug het onderwijs in

Hermen Schotanus Blok pleit ervoor de maatschappij de school in te halen. Met zijn stichting Meester Rembrandt maakt hij het proces gemakkelijk voor alle docenten en scholen. De stichting streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen te motiveren om hun kennis en kunde te delen met de toekomstige generatie bij wijze van Leermeesterschap.
Podcasts

HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?

Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Artikelen & Blogs

Leidinggeven aan curriculumontwikkeling

Er is in het primair onderwijs momenteel veel te doen om allerhande curriculumontwikkelingen. Deze ontwikkelingen komen echter niet altijd goed van de grond, leiden niet altijd tot de gewenste resultaten en ze worden zeker niet altijd even goed geborgd. Erik Meester tracht een overzicht te geven van wat een schoolleider…
Artikelen & Blogs

Werkagenda mbo zet in op kansengelijkheid

Om nu én in de toekomst te voldoen aan de enorme vraag naar in het mbo opgeleide vakmensen trekt het kabinet 4,4 miljard uit voor de werkagenda mbo 2022-2027. Speerpunten zijn kansengelijkheid voor mbo-studenten, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, inclusief stages en het verbeteren van onderwijskwaliteit, onderzoek en innovatie.
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community