Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Nationaal Programma Onderwijs is niet de oplossing
Het Nationaal Programma Onderwijs stuurt op snelle oplossingen, maar het onderwijssysteem blijft net zo slecht wendbaar als dat het nu is. Annemarie van den Broek pleit voor ontwikkelingsgerichte systeemverandering.
Artikelen & Blogs
Lerarentekort in grote steden: gemeenten trekken aan de bel; Minister niet onder de indruk
De onderwijswethouders van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zien dat de lerarentekorten in hun steden alleen maar groter worden door de miljarden om de corona-achterstanden in het onderwijs weg te werken.
Artikelen & Blogs
Onderwijs-OMT voegt 2 adviezen toe
Het OMT stelt adviezen op voor de Nederlandse onderwijspraktijk en onderwijsbeleid. De adviezen zijn beknopt en gebaseerd op bestaand onderzoek. Op 22 juni zijn twee nieuwe adviezen toegevoegd. Bekijk alle adviezen in 6 categorieën.
Leve het onderwijs! – manifest van onderwijsbestuurders
Leve het Onderwijs! is een beweging van verschilmakers in het onderwijs, die samen zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Van controleren naar vertrouwen. Schoolbestuurders voor een nieuwe manier van besturen.
Artikelen & Blogs
Uitbreiding pilots verdere pabo-specialisaties binnen de brede bevoegdheid
Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed.
Documenten
Maatwerk in HR doet mensen groeien
Op het moment dat je maatwerk vanuit HR levert, zie je dat mensen gaan groeien. Interview met Elly de Lange van Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio. Over de impact van de coronacrisis en de toekomst van onderwijs.
Documenten
Rapport; Risico- en Dreigingsbeeld voor Hoger Onderwijs 2021
Het Risico- en Dreigingsbeeld voor Hoger Onderwijs is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen. De sector kan op basis van de inzichten gezamenlijke scenario’s ontwikkelen.
Artikelen & Blogs
LLO – wie zijn leervraag helder definieert, staat sterker in het leven
Er zijn verschillende perspectieven rondom Leven Lang Ontwikkelen. Interview met bijzonder hoogleraar loopbaanontwikkeling Marinka Kuijpers – over het bewust sturing geven aan je carrière en eigen ontwikkelkansen. Met 5 tips voor een lerende organisatie.
Artikelen & Blogs
Leren op de grens van bedrijf en school
De Tech Campus van het ROC Midden Nederland in Nieuwegein werkt nauw samen met het regionale bedrijfsleven bij het opleiden van niveau 4 studenten in diverse technische richtingen. Sterk staaltje verregaande ‘publiek-private-samenwerking’ met de naam Smart Technician.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?
Documenten
VSO: gedragsproblematiek zwaarder door late zorg
Rapport onderwijsinspectie: veranderingen in de leerlingenpopulatie in het voortgezet speciaal onderwijs tussen 2014 en 2019. Scholen vermoeden intensere problematieken door verlaatte zorgaanpak. De wachtlijsten eisen hun tol.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties
Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen
Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld. Over valkuilen en uitspreken.
Artikelen & Blogs
Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?