Thema's
Thema's
Artikelen & Blogs
Begeleiding startende leraar: 7 beleidstips
Een derde van de afgestudeerden vindt dat de pabo hen niet in de gelegenheid heeft gesteld om alles te leren wat nodig is voor de praktijk in het basisonderwijs. 15% van de startende docenten verlaat het onderwijs na een jaar. Wat is er nodig voor goede begeleiding?
Artikelen & Blogs
Hoogbegaafden onderwijs: Het label voorbij
Korte impressie van HB-conferentie. Een drietal bezoeker-docenten geven aan waar zij in hun eigen praktijk tegenaan lopen en wat ze opstaken van de workshops. “Goede begeleiding richt zich op het vergroten van zelfbewustzijn […]om het eigen leven betekenisvol invulling te geven.” aldus de keynote spreker Desirée Houkema.
Artikelen & Blogs
Pesten op school bestrijden: wat kunnen leraren doen?
In 2020- 2021 zegt 11 procent van de leerlingen in groep 6 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs soms tot vaak gepest te worden, waarvan drie procent (heel) vaak gepest en acht procent soms gepest. Onderzoekster Fleur van Gils vat de inzichten uit onderzoek (KU Leuven) samen. 4…
Artikelen & Blogs
Zelfsturend leren en zelfregulatie; een wereld te winnen
Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Zelfsturend leren vergt veel inbreng van de leerkracht. Het is goed om er in de vroege basisschoolleeftijd mee te beginnen. Hoe stimuleer je zelfsturend leren en zelfregulatie? En wat is het verschil?
Artikelen & Blogs
Taalniveau pabostudent zorgelijk
Taalbeheersing blijkt zo ondermaats onder beginnende pabo-studenten dat de opleidingen er niet bij iedereen in slagen het niveau voldoende op te halen. Het Kohnstamm Instituut ziet ruimte voor verbetering in de opleidingen (samenwerking en wetenschappelijk onderbouwd werken) en in nascholing van de afgestudeerden alsmede van de pabo-docenten zelf.
Taalniveau pabostudent zorgelijk
Artikelen
Artikelen & Blogs
Kennistafel Effectief Leesonderwijs als brug tussen onderzoek en docent
Er is veel onderzoek gedaan naar leesonderwijs, maar die kennis heeft niet altijd zijn weg gevonden naar de praktijk. De Kennistafel Effectief Leesonderwijs wil wetenschappelijke kennis over effectief onderwijs in begrijpend lezen verzamelen en het voor leraren toepasbaar maken.
Artikelen & Blogs
Wiersma verdubbelt geld voor (hoog)begaafden onderwijs
‘Het doel is om de beschikbare middelen structureel beschikbaar te stellen, zodat de groep (hoog)begaafde leerlingen duurzaam van passend onderwijs worden voorzien’, aldus de minister. De vele schrijnende verhalen van de thuiszitters waren hem een gruwel. Is meer geld de oplossing?
Podcasts
Verbindend gezag: Onderwijs leiden met hart en ziel
Als leerkracht heb je je handen vol aan dwars gedrag en agressie in de klas. Hoe kun je vorm geven aan de gezagsrol zonder terug te keren naar de klassieke top-down-autoriteit? Verbindend gezag, gebaseerd op principes van geweldloos verzet, biedt je een heldere visie en concrete handvatten om dit te bereiken
Artikelen & Blogs
Loftrompet:“Ik ben trots dat ik leraar ben”
Kris van den Branden haalt zijn hart op in gesprek met een paar jonge bevlogen docenten en steekt de loftrompet over het vak. Ze waren apetrots dat ze hun stiel met zoveel know-how konden uitvoeren!’ Verslag van een grandioos gesprek, 5 rake observaties.
Podcasts
HvA podcast ‘Minder uren, betere lessen’ #3 Wat is er nodig?
Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. In deze derde aflevering staan de makers met de gasten stil bij de vraag wat leraren nodig hebben om samen betere lessen te ontwerpen. Met hosts Erik Ex en Marco Mout.
Artikelen & Blogs
Verbindende communicatie: 6 ezelsbruggetjes
Verbindend communiceren verbetert je gesprekken met leerlingen en ouders. Op een drukke schooldag schiet het er makkelijk bij in. Puck Lamers presenteert 6 ezelsbruggetjes op als geheugensteuntje. Met handige download.
Artikelen & Blogs
Vijf redenen voor deelname aan het Onderwijs Innovatie Festival
Woensdag 24 mei 2023 staat het Onderwijs Innovatie Festival op het programma. Waarom moet jij hier bij zijn?
Podcasts
HvA podcast #2: Leeropbrengsten: lestijd of leskwaliteit?
Gaan minder lesuren niet ten koste van de leeropbrengsten van leerlingen? Kan kennis uit onderzoek leraren helpen om hun lesontwerpen en leskwaliteit te versterken? In de HvA podcast 'Minder uren, betere lessen' aflevering 2: Debbie Dussel (lerares basisschool en pleitbezorger van evidence informed werken) en Jan van Tartwijk (onderzoeker lerarenkwalitiet en het verschil voor het leren van leerlingen).
Artikelen & Blogs
Professionalisering kan uitstroom uit het onderwijs keren
Docenten willen na hun aanstelling zich blijven doorontwikkelen. Schoolbesturen willen dat hun professionaliseringsbeleid aansluit bij de eisen van de Onderwijsinspectie. De professionaliseringsmodules van de Alliantie voor het Werkend Onderwijs spelen op de eisen van beide groepen in. Voor een duurzame inzet van de docent.
Podcasts
HvA podcast serie: Minder uren, betere lessen?
Hoe creëer jij tijd om goede lessen te ontwikkelen? En wat kan het inruilen van lestijd voor ontwikkeltijd opleveren? Belangrijkste knelpunt is dat leraren door de waan en de druk van alle dag nauwelijks ruimte ervaren om even afstand te nemen van de eigen praktijk en in een zekere rust kritisch na te denken over de dingen die ze doen. Aflevering 1 van podcast serie van de HvA "Minder uren, betere lessen?'