Thema's
Thema's
Podcasts
Regie in de klas doe je niet alleen; klassenmanagement schoolbreed
Tjip praat met Gert over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement. Hoe je kunt sturen op gewenst door het te onderwijzen. En hoe je gebruik kunt maken van routines en afspraken in je klas. Inmiddels is Gert bekend geworden met zijn aanpak. Hij laat keer op keer zien dat je met deze aanpak kinderen met plezier een vak leert en ze veel kennis opdoen.
Artikelen & Blogs
Gamification in je les: waarom zou je?
Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.
Artikelen & Blogs
Aan de slag met mediawijsheid op school? 5 tips
De onzekerheid die sommige leraren ervaren om met mediawijsheid bezig te gaan is volgens dr. Rozendaal onterecht. Investeer in leerkrachten die openstaan om aan de slag te gaan. Met een proactieve houding kan de school juist voorop gaan in de mogelijkheden die wijs mediagebruik de leerling bieden.
Artikelen & Blogs
Huiswerk meegeven: 5 tips om leerlingen te activeren
Dat huiswerk een positief effect heeft op het leerrendement en de schoolprestaties, is aangetoond in diverse studies. Als docent weet je waarom schoolwerk belangrijk is, maar leerlingen zien dat niet altijd meteen in. Hoe kan je als docent het beste huiswerk meegeven? WRTS geeft 5 tips om het makkelijker te…
Artikelen & Blogs
Spanningsboog in de klas: hoe houd je leerlingen bij de les?
Voor veel docenten blijft het een uitdaging om leerlingen betrokken te houden bij de les. WRTS biedt de mogelijkheid om leerlingen zelfstandig te laten werken en te activeren met bijvoorbeeld de nieuwe quiz functionaliteit. Oefenschema’s zijn makkelijk persoonlijk te maken, gebaseerd op kennen en kunnen.
Artikelen & Blogs
Leren met behulp van Virtual Reality: leerrendement onderzocht
Gamification wordt meer en meer onderdeel van het pedagogisch didactisch arsenaal van docenten. Achterliggend idee is, dat studenten de aangeboden lesstof beter zullen verwerken. Dit onderzoek door Mbo College Airport toont de meerwaarde voor het onderwijs. Met webinar : Innovatief Leren, VR Reality
Podcasts
Kansenongelijkheid te lijf met goed vakmanschap van de leraar?
Tjip en Debbie Dussel spreken over de relatie tussen gelijke kansen en sterk vakmanschap van de leraar. Het gaat over het belang van een kennisrijk curriculum, de balans tussen didactiek en pedagogiek, ‘evidence informed’ werken en hoe je je continue kunt blijven verbeteren als onderwijsprofessional. Luister nu!
Artikelen & Blogs
De podcast en het onderwijs; flipping the classroom en meer
In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar luistert 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. Een combinatie van informatieve en amuserende content spreekt al gauw tot de verbeelding. De lesstof wordt beter verwerkt dan bij klassikaal aanbod en het vooraf beluisterde materiaal geeft ruimte voor verdiepend leren in…
Artikelen & Blogs
Een onderwijsvernieuwing in vier concrete speerpunten
De grote misconceptie is dat je door het onderwijs aan te passen aan de voorkeuren en interesses van de leerling, deze meer gemotiveerd zou raken. Op het Alfrink college voerden we een andere onderwijsvernieuwing door. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.
Documenten
Hybride leeromgeving in het middelbaar beroepsonderwijs
Het middelbaar beroepsonderwijs sluit niet altijd optimaal aan bij de beroepspraktijk. Een hybride leeromgeving kan uitkomst bieden. Dit onderzoek neemt de hybride leeromgeving van het Dulon College onder de loep. Hoe kan het onderwijsontwerp beter worden uitgemunt?
Documenten
Didactische toepassingen van digitale oefenprogramma’s
Tijdens de coronacrisis is het gebruik van digitale oefenprogramma's waarmee kinderen thuis oefenen sterk toegenomen. Over het algemeen wordt de didactische toepassing van deze resultaten vaak niet of nauwelijks gebruikt door de docenten, hier valt winst uit te halen.
Podcasts
LLEARN podcast: voorkennis reconstrueren
In deze podcast bespreken Rene Kneyber & Flemming van de Graaf het belang van voorkennis en hoe je gemakkelijk voorkennis kan activeren of reconstrueren. Je wilt de mate van beheersing van de stof bepalen en zodat je weet waar je op aan moet sluiten.
Artikelen & Blogs
Verbeter je lessen doelgericht, samen en in kleine stapjes
Het duurzaam verbeteren van complexe leraarvaardigheden vraagt méér dan alleen de feedback. Inzicht in verbeterpunten alleen is niet genoeg. Het is belangrijk dat collega’s zicht houden op elkaars handelen en indien nodig bijsturen. Dit Doorloopje maakt je stapsgewijs wijzer.
Podcasts
Tjipcast met Dominique Sluijsmans: Is het tijd om te stoppen met toetsen?
Dominique Sluijsmans houdt een onderbouwd en praktisch betoog voor een toetsrevolutie in Nederland. Toetsen is een belangrijke onderdeel van het leren, maar zet het dan wel op een krachtige manier in. Daarmee voorkom je bovendien dat scholieren of studenten een hekel krijgen aan school. Hoe? Luister dan naar deze podcast!
Artikelen & Blogs
Effectief feedback geven – 10 tips om je leerling te bereiken
Feedback geldt als de meest effectieve onderwijsinterventie, zo bleek ook uit de Britse Teacher Toolkit die de basis vormde voor het NPO aanbod vanuit het ministerie van Onderwijs. Een aantal kanttekeningen en een tiental tips om nog eens na te lopen.