Thema's
Thema's
Documenten
De Staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht
Pak het probleem bij de wortel aan, i.p.v. het terug te dringen, bepleit Kim Castenmiller in haar rapport 'De Staat van de thuiszitters'. Zij beschrijft in haar rapport de twee voornaamste pijnpunten en werkt drie kernoplossingen uit. Hoog tijd voor een andere manier van denken, kijken en doen.
Artikelen & Blogs
Onbewuste vooroordelen en onderwijs
Waar stereotypering gaat over aannames, gaat bias over vooringenomenheid, oftewel een (onbewuste) voorkeur voor een bepaalde groep mensen. Wanneer we deze patronen willen doorbreken is het belangrijk dat (toekomstige) leerkrachten zich bewust worden van hun bias.
Onbewuste vooroordelen en onderwijs
Artikelen
Artikelen & Blogs
Allereerste MuziekSpeeltuin een feit in Rotterdam
Muziek helpt het samen leren. Leerlingen ontwikkelen hun empathie en sociale vermogen. Het toestel in de MuziekSpeeltuin is een interactieve spelzone met 7 spelpilaren. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads.
Artikelen & Blogs
Coronavertraging deels ingehaald, verschil tussen leerlingen blijft
Balans na één jaar COVID-19-crisis in het onderwijs: Coronavertraging door eerste schoolsluiting deels ingehaald, maar verschil tussen leerlingen blijft
Artikelen & Blogs
Assen start ook proef met het Jongeren Perspectief Fonds
Gemeenten willen jongeren met problematische schulden weer toekomstperspectief geven door het opkopen van hun schulden, met behulp van het Jongeren Perspectief Fonds (JPF).
Documenten
Programma van Eisen Frisse Scholen vernieuwd
Het Programma van Eisen (PvE) Frisse Scholen 2021 helpt schoolbesturen en gemeenten in hun rol als opdrachtgever van verbouw of nieuwbouw. De nieuwe versie van het Programma van Eisen – Frisse Scholen is aangepast op basis van de eisen in het Bouwbesluit op 1 januari 2021.
Artikelen & Blogs
Onderzoeksproject BLOK (Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas)
Oproep tot medewerking aan onderzoeksproject BLOK; Hoe dagelijkse interacties tussen de leerkracht en leerlingen bij kunnen dragen aan burgerschapsvorming; in de groepen 6, 7 en 8. Over sociale verbondenheid, sociale competenties, onderlinge relaties, omgaan met conflict en omgaan met (culturele) verschillen.
Artikelen & Blogs
Basisschool Don Sarto & inclusieve schoolcultuur
Masterclasses, lesbezoeken en collegiale lesbezoeken, met dank aan de feedback blijft men zichzelf verbeteren. Als team en als individu. De Transformatieve School en bewustwording. De rol van verwachtingen en gelijke kansen.
Artikelen & Blogs
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Kansenongelijkheid is geen statisch gegeven. Hoe komen wij af van lage verwachtingen van een kind? Help kinderen in zichzelf te geloven. Redwane legt de gedachte van De Transformatieve School uit: lees over cultuuromslag, leerpotentie en een klassikaal vergrootte leeropbrengst.
Jouw verwachtingen zijn hun kansen
Artikelen
Artikelen & Blogs
Kansrijk samenwerken in onderwijs; 5 condities
Gezamenlijk ambitie, belangen, relatie, organisatie en proces van een samenwerking analyseren en beoordelen. Om tot actie over te gaan op die plekken waar het nodig is. 5 condities, 6 artikelen.
Podcasts
Docent in grootstedelijke context en de kloof met de Pabo
Komt de pabo student nog wel goed beslagen ten ijs? Klopt het dat veel startende onderwijzers sneller stoppen als ze beginnen in een stedelijke context? En hoe ziet een sterke schakel tussen opleiding en praktijk eruit om dit te voorkomen? Tjipcast vanaf het ROC Albeda College in Rotterdam, over de praktijk van alledag.
Artikelen & Blogs
JINC vat kansenongelijkheid bij de horens
Kansenongelijkheid is een groot probleem. Steeds meer talent raakt in de verdrukking. JINC slaat een mooie brug tussen de kansarme wijken en het bedrijfsleven. Een negental projecten.
Documenten
Stress studenten door corona
Onderzoek van de Caring Universities laat significante stijging in stressklachten bij studenten zien. Deelname aan onderzoek was laag, maar welzijn lijkt wel onder druk te staan.
Documenten
Wat heeft de blockchain in het onderwijs te bieden?
Blockchain technologie krijgt de laatste jaren veel aandacht in de media. De meest disruptieve technologie sinds het internet, volgens experts. Wat kan het onderwijs ermee?
Podcasts
Tjipcast met René Kneyber: Hoe krijgen we in Nederland beter onderwijs?
Wat is er aan de hand? Hoe kan het dat beleid dat zich richt op verbetering faalt in de uitvoering?René Kneyber over uitdagingen voor het onderwijs; Over het korte termijn belang van de politiek dat haaks staat op de tijd die nodig is voor echte verandering en een gebrek aan uitwisseling tussen scholen. Welke rol is er voor de wetenschap?