1. Home
  2. Thema’s
  3. Pagina 6
Thema's

Thema's

Filters
Artikelen & Blogs

Een onderwijsvernieuwing in vier concrete speerpunten

De grote misconceptie is dat je door het onderwijs aan te passen aan de voorkeuren en interesses van de leerling, deze meer gemotiveerd zou raken. Op het Alfrink college voerden we een andere onderwijsvernieuwing door. Evidence informed, met een duidelijke cultuur, de focus op kennisoverdracht en kritisch filterend op leerrendement.
Artikelen & Blogs

21ste-eeuwse vaardigheden: onderzoek ‘Toekomstgericht onderwijs’

In het onderzoeksprojekt Toekomstgericht Onderwijs deden een tiental ‘voorloper’ scholen mee. Slagen zij erin om zowel de ‘21ste’ doelen als de traditionele cognitieve te realiseren? Wat waren de struikelblokken, de doelen en de werkwijzen van deze innovatieve scholen? Rapportages, zelfonderzoek en schoolportretten.
Podcasts

Een krachtige schoolomgeving bouwen met je onderwijsteam

In deze podcast wordt besproken hoe je samen met je team kunt starten met zo’n ontwikkel- en verbetertraject. Welk bewustwordingsproces daaraan ten grondslag ligt en hoe je hier een participatieve zelfevaluatie voor kunt inzetten. Een gesprek boordevol praktische tips, aanpakken en aanbevelingen voor elke (basis) school in Nederland.
Artikelen & Blogs

6 oplossingen voor duurzame onderwijsverbetering

De Nationale DenkTank maakte een analyse van de problemen in het onderwijs. Zij lichtte er 4 gebieden uit. Het lerarentekort, het gebrek aan kennisdeling tussen scholen, de kansenongelijkheid en te lage normen van de inspectie. Lees de 6 oplossingen met concrete plannen om een verschil te maken. Waar kan jouw…
Laat de sector leren van nieuwe concepten en laat het ministerie ruimte bieden aan scholen die het roer om willen gooien.
Artikelen & Blogs

Lerarentekort viert zijn 30 jarig jubileum in 2022

Het lerarentekort speelt al lang, veel te lang. Als een derde van de beginnende docenten zo snel weer afhaakt, dan is een grotere aanvoer dus niet de oplossing. Het systeem moet structureel op de schop. Geef de ruimte aan nieuwe concepten, met een nieuwe invulling van het vak docent. Anders…
Artikelen & Blogs

Kansenongelijkheid: systeemfouten van een veelkoppig monster

Kansenongelijkheid is en blijft een veelkoppig monster, maar er is van alles aan te doen. De Klassen Kennisbank maakt veel kennis overzichtelijk beschikbaar: wat kun jij als docent in je directe omgeving aan verschil maken. In dit stuk een analyse van de weeffouten van het systeem.
Artikelen & Blogs

Vlaams rapport: langs 10 speerpunten terug naar de kerntaak

Leerkrachten moeten ruimte hebben voor hun kerntaak (lesgeven): kennisverwerving en cultuuroverdracht zijn als springplank naar diepere inzichten en complexere vaardigheden. Vlaamse commissie Beter Onderwijs komt met 58 adviezen vervat in 10 speerpunten.
Artikelen & Blogs

Terug naar de kerntaak van de leerkracht: basiskennis bijbrengen

De dalende leerprestaties van Vlaamse leerlingen (PISA en TIMSS) leidden in maart 2020 tot de oprichting van de commissie Beter Onderwijs. 7 academici en 7 leraren bogen zich 18 maanden lang over de oorzaken van de niveaudaling. Interview met Voorzitter Philip Brinckman.
Video's

GKA Talkshow ‘Succesverhalen’: IB onderwijs & Gelijke Kansen

GKA Talkshow Succesverhalen: Presentator Monaïm Benrida van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA) gaat in gesprek over verschillende aspecten van het IB onderwijs met initiatiefnemers van het Nederlandstalige IB onderwijs, schoolbestuurders, onderzoekers, directeuren en leerkrachten.
Artikelen & Blogs

Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs

Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie, wereldgericht onderwijs, de school in relatie tot de samenleving en het leraarschap. Subjectificatie gaat niet over wie je bent maar hoe je bent.
Filters

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community