Onderwijs Innovatie Festival

Woensdag 22 mei 2024, 9:30-17:00 uur. SOMA College
1
Breakouts
1
World Café’s
1
Onderwijsprofessionals
1
Instellingen

VOOR HET ONDERWIJS, DOOR HET ONDERWIJS

Pioniers in het onderwijs

Woensdag 22 mei 2024 staat de derde editie van het Onderwijs Innovatie Festival gepland. Na twee uitermate succesvolle en leerzame edities is het tijd voor een passend vervolg.

Op het Festival ontmoet je koplopers uit het onderwijs, kom je samen met anderen tot nieuwe inzichten, maar heb je bovenal ook veel plezier.

Het dagvullende programma bevat een uitgebreid aanbod aan dialoogtafels, interactieve workshops, een speelplein en twee World Café’s. Daarnaast delen we pluimen uit en presenteren we de uitkomsten van onderzoek.

Het wordt een onderwijsfeestje om niet te missen. Mogen we jou ook verwelkomen?

ONDERWIJS INNOVATIE FESTIVAL IN HET KORT

Wie

Voor en door docenten, (school)leiders, directeuren en HR- en innovatiemanagers uit PO, VO & MBO. Eigenlijk gewoon voor iedereen in het onderwijs die vooruit wil.

”Voor het onderwijs, door het onderwijs”

Wat

Een breed scala aan interventies die verbinding, het goede gesprek, uitwisseling en ervaren faciliteren. Jij kiest en maakt je eigen programma.

”Van best practices naar next practices”

Waarom

Door de krachten te bundelen en te leren van elkaar, kunnen we het onderwijs naar een hoger plan tillen.

”Leren vanuit verbinding”

ACHTERGROND & PROGRAMMA

Doel

Op het Festival kan je leren van de ervaringen die in andere scholen zijn opgedaan. Samen bouwen aan ‘next practices’ door te leren van de ‘best practices’ die anderen hebben ontwikkeld.

Dat is het doel. Omdat wij geloven dat je samen sterker staat, dat samen werken, vanuit verbinding, leidt tot meer efficiëntie en meer effectiviteit en dus tot beter onderwijs! Samen is ook veel leuker dan alleen.

Alleen ga je meestal sneller, samen kom je verder.

Organisatie

Het Festival is een initiatief van Onderwijscommunity. Wij stellen de professional in het onderwijs centraal.

Onderwijscommunity ontsluit kennis en inzichten en versnelt leren. Naast kennis in iedere vorm, vind je in onze community ook vacatures, opleidingen, evenementen, boeken, rapporten en vooral heel veel andere bevlogen professionals.

Voor het onderwijs door het onderwijs, onze sprekers en workshopleiders zijn dagelijks actief in het onderwijs. Zij delen hun ervaringen en inzichten en reiken praktische tips of handvatten aan. 

Verbeteren waar het kan, vernieuwen waar het moet.

Programma

09:00 – Ontvangst
09:30 – Opening en onderzoek

10: 15 – Breakout Ronde I
11:30 – Breakout Ronde II

12:30 – Lunch en speelplein

13:30 – Breakout Ronde III
14:45 – Breakout Ronde IV

16:00 – Pluimen en afsluiter
16:45 – (Netwerk) borrel

Tijdens de beide breakouts in de ochtend en in de middag, vinden parallel 2 World Café’s plaats.

INGREDIËNTEN

Verbinden

Kom in contact met collega’s met verschillende achtergronden en uit verschillende sectoren. Ontdek hoe zij omgaan met de hedendaagse uitdagingen op hun school.

Inspireren

Laat je inspireren door de ervaringen van anderen in het onderwijs. Ontdek nieuwe best practices en wissel hier inzichten over uit aan de dialoogtafels.

Leren

Van inspiratie naar implementatie. Van best practice naar next practice. Krijg op deze dag handvatten om wat je leert in de praktijk toe te passen.

DAGVOORZITTER

Onderwijs Innovatie Festival

Frank van den Ende

Het is tijd dat we onze definitie van wat scholen zijn gaan herijken. We moeten scholen niet meer zien als plekken waar kennis wordt ontsloten, maar als plekken waar samen waarde wordt gegeven aan kennis.

Volgens Frank van den Ende is kennis overal te halen en moeten scholen stoppen met het centraal stellen van kennisoverdracht. Het zou veel meer moeten gaan over wat deze kennis voor jou betekent en hoe je deze gaat inzetten in de maatschappij.  

Frank van den Ende is innovatieregisseur en schreef het boek “Hereik de school” waarin hij onderwijsteams een methodiek aanreikt om via de analogie van een boom de positie van de school te herdefiniëren. Van de wortels tot aan de bladeren.

INHOUD

Aan een dialoogtafel wissel je – in een kleinere groep van ongeveer 12 personen-  met collega professionals visies, ideeën en inzichten uit over actuele onderwijs thema’s.

De sessie wordt begeleid door een gespreksleider; een onderwijsprofessional die vanuit zijn of haar eigen praktijkervaring het thema introduceert.

Waar het bij de dialoogtafels vooral draait om inspiratie, ligt de focus bij de workshops op implementatie.

De workshops bieden in rondes van 50 minuten verdere verdieping.

Tijdens deze workshops ga je zelf natuurlijk actief aan de slag. Vanuit de praktijkervaring krijg je handige tips en tricks, zodat je het geleerde ook echt in je eigen praktijk kan toepassen en door kunt vragen waar nodig.

In twee World Café’s ontwerpen we de school van de toekomst. Tijdens deze design sessies ga je gedurende 2,5 uur lang in thematische groepjes aan ronde tafels samen met collega professionals aan de slag.

Het World Café in de ochtend gaat over de organisatie van onderwijs, in het licht van de maatschappelijke context en (onderwijs)trends. In de middag ontwerpen wij de Onderwijsacademie die de reis van nu naar de toekomst optimaal faciliteert.

Tijdens een speelkwartier kan je op laagdrempelige wijze leerinterventies uitproberen tijdens de pauzes.

Pak een bak koffie en bezoek ons speelplein.

Onderwijs Innovatie Festival dagje uit

BREAKOUTS

PO

ChatGPT als jouw (onderwijs) assistent!

Verzorgd door: Sofie Heemskerk & Jamie de Vree
Instelling: ROC van Amsterdam
Sector: PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

In slechts 60 minuten nemen I-coaches Jamie en Sofie je mee in de fascinerende wereld van generatieve AI en laten we je zien hoe je ChatGPT kunt inzetten om jouw onderwijs/ werk naar een hoger niveau te tillen.

Deze workshop is ontworpen voor een breed publiek, of je nu docent bent, beleidsmedewerker of werkt bij ondersteunende diensten. Of je nu bezig bent met ontwerpen, onderwijsontwikkeling, administratie, Canvas inrichten of werkvormen bedenken, deze workshop zit boordevol tips en tricks om ChatGPT effectief te integreren in jouw (educatieve) toolkit.

Zorg ervoor dat je je laptop en (ontwikkel)werk bij je hebt, want we gaan samen aan de slag. Jamie en Sofie staan klaar om je te begeleiden en al je vragen te beantwoorden.

Mis deze kans niet om de kracht van generatieve AI te ontdekken en direct toe te passen in jouw werk of onderwijs.

Bio

Jamie de Vré: Coördinator Team Content Creation en I-coach op MBO College Centrum.

Sofie Heemskerk: Kwartiermaker ROCvA-F CTL en I-coach op MBO College Centrum.

Jamie & Sofie ROCvA

De impact van AI op het onderwijs

Verzorgd door: Stephanie van den Kieboom
Instelling: Het Erasmus Almelo
Functie: Specialist Digitale Geletterdheid
Sector:
 PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

Ontdek de toekomst van het onderwijs in onze interactieve workshop AI en ChatGPT.

Specialist Digitale Geletterdheid, Stephanie van den Kieboom, neemt je mee in de wereld van Artificiële Intelligentie (AI) en de impact op educatie. Deze sessie belicht niet alleen de directe toepassingen van AI in het onderwijs, maar verkent ook de veelbelovende mogelijkheden en potentiële valkuilen. Hoe kun je deze krachtige technologie benutten om samen met jouw leerlingen te leren en te groeien. We zullen ethische en privacyoverwegingen aanpakken, en je krijgt praktische tools en voorbeelden aangereikt die direct toepasbaar zijn in jouw lessen.

Bio

Stephanie van den Kieboom is Specialist Digitale Geletterdheid op middelbare school Het Erasmus in Almelo. In het dagelijks leven maakt ze jongeren en collega’s digitaal vaardig en helpt ze als ‘social media juf’ iedereen digitaal op weg!

profielfoto Stephanie van den Kieboom

Greenscreen als didactisch instrument

Verzorgd door: Petra Mestrom
Instelling: Greenscreenbox
Sector: PO, VO
Vorm: Workshop

Ontdek hoe je greenscreen in de klas kunt inzetten als didactisch sterk instrument: werk aan taalvaardigheid, creativiteit, digitale geletterdheid, executieve functies en meer. Hoe doe je dat binnen je les? Binnen welke lessen kun je de techniek eigenlijk toepassen? Het mooie van deze techniek is, dat je hem in veel verschillende lessen kunt integreren. Dus niet ‘iets erbij’, maar verweven in de lessen die je al geeft.

Je oefent in deze workshop je eigen vaardigheden met greenscreen techniek en gaat naar huis met lessuggesties en kant-en-klare lesmaterialen.

Opbrengsten

  1.  Je weet hoe greenscreen-techniek het leren van kinderen kan bevorderen.
  2.  Je kunt werken met de gratis Greenscreenbox App en weet hoe je dit kunt toepassen binnen je onderwijs.
  3.  Je krijgt binnen verschillende leeftijden en vakgebieden lessuggesties die je meteen in je eigen lessen kunt inzetten.
  4.  Je krijgt een (digitale) map met lessuggesties en het ebook ‘greenscreen in onderwijs’ mee naar huis.

Bio

Petra Mestrom werkte ruim 15 jaar in het onderwijs. Eerst als leerkracht, daarna als bovenschools i-Coach. Ze specialiseerde zich in het gebruik van greenscreentechniek in het onderwijs en ontwikkelde de Greenscreenbox, de gratis Greenscreenbox App en schreef verschillende kant-en-klare lesmaterialen om leraren op weg te helpen.

Petra Mestrom - Greenscreenbox

Leren met LEF! – improvisatietheater inzetten bij spelend leren en drama

Verzorgd door: Tessa Vugts
Instelling: ImproWerkt!
Functie: Eigenaresse
Sector: PO & MBO
Vorm: Workshop

Tijdens deze training ga je aan de slag met spelvormen uit het improvisatietheater. De spelvormen zijn laagdrempelig en leuk om te doen, ook wanneer je zelf geen ervaring of feeling hebt met drama.

Je werkt met de drie LEF! principes:

L: Laat de ander stralen!
E: Zeg: Ja, En!
F: Durf te Falen!

Aan het einde van de workshop heb je direct een aantal spelvormen tot je beschikking die je met je groep kunt inzetten, niet alleen bij drama, maar ook bij diverse vakgebieden als rekenen, taal, wereldoriëntatie, sociale vorming en burgerschap.

Opbrengsten

Aan het einde van deze workshop:

  1. weet je hoe je spelvormen uit het improvisatietheater in kunt zetten bij spelend leren;
  2. heb je een groot aantal spelvormen in je rugzak die je direct in je groep kunt gebruiken.

Bio

Tessa Vugts is een professionele impro-trainer met hart voor én ruime ervaring in het onderwijs. Ze ontdekte improvisatietheater in 2010 en zag grote overeenkomsten tussen de achterliggende improvisatietheorie en haar pedagogische visie op onderwijs. In 2019 besloot Tessa dat ze haar ervaringen met improvisatietheater in het onderwijs breder wilde gaan delen en ontwikkelde ze LEF!, een methodiek voor spelend leren en drama op de basisschool.

Tessa Vugts

Maak ruimte voor het krachtige kind

Verzorgd door: Eva Maréchal
Instelling: Hop Up
Functie: Oprichter
Sector: PO, (VO)
Vorm: Dialoogtafel

Hoe kunnen we op school zoveel mogelijk ruimte geven aan het vindingrijke, onderzoekende en zelfsturende kind? En welke rol spelen ruimte en materialen daarbij?

Aan de hand van inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland onderzoeken we de idee van de ruimte als derde pedagoog en de link tussen ruimte, spelen en zelfsturing. We ontdekken welke materialen en omgevingen kinderen autonomie verlenen en hen stimuleren om samen te werken, ideeën te vormen, problemen op te lossen en eigen, unieke belevingswerelden te creëren.

Nadien gaan we in gesprek. Met een reflectieve bril kijken we naar onze eigen praktijk en wisselen we ervaringen en inzichten uit.

Eva Maréchal begeleidt je door deze boeiende sessie heen. Eva is de drijvende kracht achter de Hop Up speelfilosofie en playground, een innovatief, modulair speelconcept uit België dat kinderen en leraar alles in handen geeft om hun eigen dynamische speel- en leeromgeving vorm te geven.

Opbrengsten

We staan stil bij het belang van spelen en zelfsturing voor de ontwikkeling van kinderen en delen pedagogische kaders en inspirerende praktijkvoorbeelden hoe hier ruimte voor te maken.

Bio

Eva Maréchal is de oprichter en bezielster van de Hop Up Playground, een dynamische speel- en leeromgeving die tot stand kwam in cocreatie met kinderen en pedagogische professionals van onder meer het Centrum Ervaringsgericht onderwijs K.U Leuven (CEGO) en Universiteit Antwerpen. Als antropologe en filosofe met een academische lerarenopleiding werkte ze diverse projecten uit binnen het onderwijs, de buitenschoolse kinderopvang en de kunsteducatie. Ze is overtuigd van het creatief potentieel van kinderen en het belang van vrij spel in hun ontwikkeling.

Eva in Hop Up

Mediabewuste informatievaardigheden – integratie taal en digitaal

Verzorgd door: Erik Reuvers
Instelling: Probiblio
Sector: PO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Door de combinatie van leesbevordering en digitale geletterdheid en (digitaal) burgerschap zorgen we ervoor dat kinderen en jongeren zich ontwikkelen tot kritisch zelfstandige burgers. Maar hoe integreren we taal en digitaal in het onderwijs? Welke goede voorbeelden zien we al in het veld, en waar kunnen we van leren? En waarom zouden we deze domeinen eigenlijk geïntegreerd aanpakken en niet afzonderlijk? Aan de hand van een gesprek bekijken we de inzichten van de deelnemers, en bekijken we mogelijke partners die hierbij kunnen ondersteunen.

Opbrengsten

  1. Inzichten in het belang van de integratie van taal en digitaal in het onderwijs, en meer duiding over wat dat betekent.

Bio

Erik Reuvers werkt als adviseur digitale geletterdheid voor Probiblio en is onder andere betrokken geweest bij het PEIL onderzoek digitale geletterdheid en het integreren van mediabewuste informatievaardigheden in de bibliotheek op school formule.

Erik Reuvers

Neem een duik in de wereld van het management. Wat zou volgens jou anders kunnen?

Verzorgd door: Esther van der Werf-Mooten
Instelling: IDO
Functie: Directeur
Sector: PO, VO & MBO
Vorm: Dialoogtafel

Werk jij in het PO, VO of MBO dan heb je altijd wel te maken met een leidinggevende. Maar wat zou nou anders kunnen? Heb jij ideeën en wil jij dit kwijt, dan zit je bij mij aan tafel goed.

Een leidinggevende heeft het beste met je voor of toch niet? Wat zou er binnen een organisatie anders of beter kunnen? Heb jij daar zelf invloed op? Word je wel gehoord, gezien en serieus genomen? Wat zou het makkelijker maken? Is er een verandering nodig? Wat speelt er allemaal op die werkvloer? Wat zou die manager anders kunnen doen? Waar is behoefte aan? Je hebt vast nog veel meer vragen of ideeën, deel ze dan vooral nu. Dit is je kans! Pak die stoel en schuif aan!

Opbrengsten

Kies je voor mij, dan gaan jullie in ieder geval enthousiast naar de volgende ronde. Want ik straal energie en positiviteit uit. Belangrijkste is, dat het stof tot nadenken teweeg brengt en dat jullie uiteindelijk zelf naar die leidinggevende toestappen om punten bespreekbaar te maken. Tevens zal ik aangeven bij de PO-VO raad wat er speelt vanuit het werkveld, zodat het niet alleen bij een tafeldiscussie blijft.

Bio

Ik ben Esther van der Werf-Mooten. Al zo’n 23 jaar werkzaam in het onderwijs, waarvan de laatste 12 jaar als directeur (PO) bij verschillende stichtingen. De laatste 2 jaar als interim-directeur-onderwijs I DO. Tevens ben ik lid van de algemene ledenraad AVS (Algemene Vereniging van Schoolleiders). Hier denk ik mee op landelijk niveau over o.a. de positie van de schoolleiders binnen het primair onderwijs (PO). Regelmatig schuif ik aan bij de PO/VO-raad om over landelijke problematieken binnen Onderwijsland na te denken en mijn mening over te brengen.

Esther van der Werf-Mooten

Onderwijs ontwerpen vanuit een Big Idea

Verzorgd door: Margreet & Judith
Instelling: IMYC en IPC
Functie: Docent
Sector: PO en VO (doorgaande lijn)
Vorm: Workshop

Leerlingen leren beter wanneer je vakken in samenhang aanbiedt. Is het je weleens opgevallen dat sommige leerdoelen die jij aanbiedt in jouw vakgebied, ook in het lesprogramma van je collega verwerkt zijn? Raar eigenlijk, dat we zo weinig weten van elkaars leerdoelen. Wanneer leerlingen snappen waarom ze iets leren, zijn zij meer gemotiveerd en gaat het leerrendement omhoog.

In deze workshop ga je met docenten onderwijs ontwerpen vanuit een Big Idea; vakken verbinden vanuit vakspecifieke leerdoelen. Daarbij gaat het zowel om kennis als om vaardigheden en begrip. Je gaat naar huis met dit gezamenlijke ontwerp én het format om dit ook in je eigen school uit te proberen.

Opbrengsten

  1. Praktische tools en inspiratie
  2. Kennismaken met dit wetenschappelijk onderbouwde onderwijsontwerp
  3. Informatie over werken vanuit een Big Idea

Bio

Judith is docent Kunstvakken op een middelbare school. Ze ontwerpt haar onderwijs vanuit de behoeftes van het tienerbrein, waarbij zij graag haar vak Kunst verbindt aan bijvoorbeeld Geschiedenis, Nederlands en Wiskunde.

Margreet is leraar en begeleidt scholen in het werken met IPC (PO) en IMYC (VO), een curriculum en onderwijsconcept waarbij vakken verbonden worden in een Big Idea.

Margreet Kamman en Judith Onderwijs Innovatie Festvail

Van Verbeelding naar Verbinding

Verzorgd door: Pien de Meijer
Instelling: Uitgeverwij
Sector: PO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Veel leerkrachten voelen de spanningsvelden, tussen de passie voor zelfexpressie als belang voor persoonsvorming en de druk voor toets- en meetbare te behalen doelen.
Ook is elke school verplicht om beleid te voeren (po en vo) gericht op het voorkomen, aanpakken en tegengaan van pesten. Daarnaast zijn scholen vaak aan het stoeien hoe zij meer betekenisvol en bewust burgerschapsonderwijs moeten vormgeven binnen hun lessen.

Mijn missie is om Cultuureducatie in te zetten om de verschillende leergebieden van groepsdynamische trainingen en burgerschapsvorming aan elkaar te verbinden.

Tijdens deze dialoogtafel gaan we kennismaken met deze geïntegreerde lessen en het gesprek aan over het belang van de fases van procesgerichte didactiek om deze leerdoelen te behalen.

Opbrengsten

In deze sessie

  1. Leer je het belang van procesgerichte didactiek en hoe je deze op verschillende manieren in kunt zetten
  2. Weet je hoe je cultuureducatie in kunt zetten als verbinder voor burgerschapsvorming en een antipestprotocol
  3. Krijg je verschillende werkvormen mee die je direct in kunt zetten tijdens je lessen. Deze werkvormen zijn geschreven vanuit de verschillende leergebieden en zorgen voor aanvulling of afwisseling voor je lessen tijdens de oriënterende of onderzoekende fase.

Bio

Pien de Meijer heeft een eerstegraads lesbevoegdheid Bachelor of Education en is werkzaam als adviseur cultuureducatie binnen het PO. Daarnaast begeleid en schrijft zij visie- en curriculumontwikkeling op maat voor scholen is zij auteur van de lesmethode “Van verbeelding naar Verbinding”.

Pien de Meijer

V-LAB Express: interactieve tentoonstelling over vrijheid, vrede en burgerschap

Verzorgd door: Jan Durk Tuinier
Instelling: Stichting Vredeseducatie
Sector: PO, VO
Vorm: Interactieve tentoonstelling

Burgerschap is zorgen voor jezelf, de ander en de wereld. Dat ontdekken scholieren als ze vrede, vrijheid en democratie onderzoeken. Het is niet vanzelfsprekend dat je in democratie en vrijheid leeft,  mensen maken democratie en vrede. Je kunt het allemaal ervaren en uitvoeren in de V-LAB Express: een reizende, interactieve tentoonstelling voor scholieren van 10 – 14 jaar.  Ervaar hoe je deze interactieve tentoonstelling kunt inzetten op jouw school.

Opbrengsten

  1. ervaren hoe de interactieve methodiek leerlingen kan motiveren om kritisch waar te nemen;
  2. ontdekken hoe uitdagingen in de maatschappij over jezelf gaan;
  3. verhelderen waarden en ontwikkelen perspectief;
  4. krijgen suggesties mee om burgerschap in de eigen school te versterken.
Vredeseducatie-AnnavanKooij-2037

VO

ChatGPT als jouw (onderwijs) assistent!

Verzorgd door: Sofie Heemskerk & Jamie de Vree
Instelling: ROC van Amsterdam
Sector: PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

In slechts 60 minuten nemen I-coaches Jamie en Sofie je mee in de fascinerende wereld van generatieve AI en laten we je zien hoe je ChatGPT kunt inzetten om jouw onderwijs/ werk naar een hoger niveau te tillen.

Deze workshop is ontworpen voor een breed publiek, of je nu docent bent, beleidsmedewerker of werkt bij ondersteunende diensten. Of je nu bezig bent met ontwerpen, onderwijsontwikkeling, administratie, Canvas inrichten of werkvormen bedenken, deze workshop zit boordevol tips en tricks om ChatGPT effectief te integreren in jouw (educatieve) toolkit.

Zorg ervoor dat je je laptop en (ontwikkel)werk bij je hebt, want we gaan samen aan de slag. Jamie en Sofie staan klaar om je te begeleiden en al je vragen te beantwoorden.

Mis deze kans niet om de kracht van generatieve AI te ontdekken en direct toe te passen in jouw werk of onderwijs.

Bio

Jamie de Vré: Coördinator Team Content Creation en I-coach op MBO College Centrum.

Sofie Heemskerk: Kwartiermaker ROCvA-F CTL en I-coach op MBO College Centrum.

Jamie & Sofie ROCvA

De impact van AI op het onderwijs

Verzorgd door: Stephanie van den Kieboom
Instelling: Het Erasmus Almelo
Functie: Specialist Digitale Geletterdheid
Sector:
 PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

Ontdek de toekomst van het onderwijs in onze interactieve workshop AI en ChatGPT.

Specialist Digitale Geletterdheid, Stephanie van den Kieboom, neemt je mee in de wereld van Artificiële Intelligentie (AI) en de impact op educatie. Deze sessie belicht niet alleen de directe toepassingen van AI in het onderwijs, maar verkent ook de veelbelovende mogelijkheden en potentiële valkuilen. Hoe kun je deze krachtige technologie benutten om samen met jouw leerlingen te leren en te groeien. We zullen ethische en privacyoverwegingen aanpakken, en je krijgt praktische tools en voorbeelden aangereikt die direct toepasbaar zijn in jouw lessen.

Bio

Stephanie van den Kieboom is Specialist Digitale Geletterdheid op middelbare school Het Erasmus in Almelo. In het dagelijks leven maakt ze jongeren en collega’s digitaal vaardig en helpt ze als ‘social media juf’ iedereen digitaal op weg!

profielfoto Stephanie van den Kieboom

Formatief handelen in de les en bij lesuitval

Verzorgd door: Marieke Elske Prins
Instelling: Catwise
Sector: VO
Vorm: Dialoogtafel

‘Formatief handelen’, een veel gehoord begrip in onderwijsland maar geen standaard ‘recept’ om toe te passen in het onderwijs; juist niet! De basisvraag is wel: Hoe maak je het leerproces van leerlingen inzichtelijk en kun je hen van daaruit stimuleren en bijsturen waar nodig om zelfstandigheid te creëren? Wat is hierin de rol van de leerling en hoe kun je dit aanpakken als docent, sectie, docententeam en als schoolleiding in de school?

Genoeg innovaties in formatief handelen. Denk klein en groot op alle niveaus in de school, voor alle leerlingen, het individu, kom tot de kern en tot verbreding en verdieping, met en zonder de toepassing van ICT. Kortom, genoeg om over in dialoog te gaan met elkaar, inzichten op te doen en met praktische ideeën en toepasbare vormen daarna terug de school in te gaan. Schuif aan bij onze dialoogtafel!

Opbrengsten

  1. Formatief handelen: didactiek en visie
  2. Praktische ideeën: werkvormen en slimme inzet van (ICT)-programma’s in de klas en schoolbreed
  3. Wat doen we al? Wat is nog nodig en mogelijk op jouw school? En hoe pak je dit aan?

Bio

Werkend als onderwijsadviseur bij Catwise kom ik dagelijks bij verschillende scholen in het land om samen met docententeams en schoolleiding hun leerlingbegeleiding aan te pakken en te versterken zodat iedere leerling in beeld en betrokken is. Hiervoor heb ik 11 jaar les gegeven als geschiedenisdocent op het Maerlant-Lyceum in Den Haag en mijn eigen leerlingen gestimuleerd in hun persoonlijke ontwikkeling op weg naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid. Vanuit mijn onderwijsvisie en in mijn rol als o.a. docent en NPO-coördinator, dacht ik toen mee over beleidsontwikkeling en gaf ik leiding aan het implementeren van onderwijsvernieuwingen en -ontwikkelingen in de school. Nu adviseer en begeleid ik diverse scholen in dit proces.

Marieke Elske Prins

Greenscreen als didactisch instrument

Verzorgd door: Petra Mestrom
Instelling: Greenscreenbox
Sector: PO, VO
Vorm: Workshop

Ontdek hoe je greenscreen in de klas kunt inzetten als didactisch sterk instrument: werk aan taalvaardigheid, creativiteit, digitale geletterdheid, executieve functies en meer. Hoe doe je dat binnen je les? Binnen welke lessen kun je de techniek eigenlijk toepassen? Het mooie van deze techniek is, dat je hem in veel verschillende lessen kunt integreren. Dus niet ‘iets erbij’, maar verweven in de lessen die je al geeft.

Je oefent in deze workshop je eigen vaardigheden met greenscreen techniek en gaat naar huis met lessuggesties en kant-en-klare lesmaterialen.

Opbrengsten

  1.  Je weet hoe greenscreen-techniek het leren van kinderen kan bevorderen.
  2.  Je kunt werken met de gratis Greenscreenbox App en weet hoe je dit kunt toepassen binnen je onderwijs.
  3.  Je krijgt binnen verschillende leeftijden en vakgebieden lessuggesties die je meteen in je eigen lessen kunt inzetten.
  4.  Je krijgt een (digitale) map met lessuggesties en het ebook ‘greenscreen in onderwijs’ mee naar huis.

Bio

Petra Mestrom werkte ruim 15 jaar in het onderwijs. Eerst als leerkracht, daarna als bovenschools i-Coach. Ze specialiseerde zich in het gebruik van greenscreentechniek in het onderwijs en ontwikkelde de Greenscreenbox, de gratis Greenscreenbox App en schreef verschillende kant-en-klare lesmaterialen om leraren op weg te helpen.

Petra Mestrom - Greenscreenbox

Mediabewuste informatievaardigheden – integratie taal en digitaal

Verzorgd door: Erik Reuvers
Instelling: Probiblio
Sector: PO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Door de combinatie van leesbevordering en digitale geletterdheid en (digitaal) burgerschap zorgen we ervoor dat kinderen en jongeren zich ontwikkelen tot kritisch zelfstandige burgers. Maar hoe integreren we taal en digitaal in het onderwijs? Welke goede voorbeelden zien we al in het veld, en waar kunnen we van leren? En waarom zouden we deze domeinen eigenlijk geïntegreerd aanpakken en niet afzonderlijk? Aan de hand van een gesprek bekijken we de inzichten van de deelnemers, en bekijken we mogelijke partners die hierbij kunnen ondersteunen.

Opbrengsten

  1. Inzichten in het belang van de integratie van taal en digitaal in het onderwijs, en meer duiding over wat dat betekent.

Bio

Erik Reuvers werkt als adviseur digitale geletterdheid voor Probiblio en is onder andere betrokken geweest bij het PEIL onderzoek digitale geletterdheid en het integreren van mediabewuste informatievaardigheden in de bibliotheek op school formule.

Erik Reuvers

Neem een duik in de wereld van het management. Wat zou volgens jou anders kunnen?

Verzorgd door: Esther van der Werf-Mooten
Instelling: IDO
Functie: Directeur
Sector: PO, VO & MBO
Vorm: Dialoogtafel

Werk jij in het PO, VO of MBO dan heb je altijd wel te maken met een leidinggevende. Maar wat zou nou anders kunnen? Heb jij ideeën en wil jij dit kwijt, dan zit je bij mij aan tafel goed.

Een leidinggevende heeft het beste met je voor of toch niet? Wat zou er binnen een organisatie anders of beter kunnen? Heb jij daar zelf invloed op? Word je wel gehoord, gezien en serieus genomen? Wat zou het makkelijker maken? Is er een verandering nodig? Wat speelt er allemaal op die werkvloer? Wat zou die manager anders kunnen doen? Waar is behoefte aan? Je hebt vast nog veel meer vragen of ideeën, deel ze dan vooral nu. Dit is je kans! Pak die stoel en schuif aan!

Opbrengsten

Kies je voor mij, dan gaan jullie in ieder geval enthousiast naar de volgende ronde. Want ik straal energie en positiviteit uit. Belangrijkste is, dat het stof tot nadenken teweeg brengt en dat jullie uiteindelijk zelf naar die leidinggevende toestappen om punten bespreekbaar te maken. Tevens zal ik aangeven bij de PO-VO raad wat er speelt vanuit het werkveld, zodat het niet alleen bij een tafeldiscussie blijft.

Bio

Ik ben Esther van der Werf-Mooten. Al zo’n 23 jaar werkzaam in het onderwijs, waarvan de laatste 12 jaar als directeur (PO) bij verschillende stichtingen. De laatste 2 jaar als interim-directeur-onderwijs I DO. Tevens ben ik lid van de algemene ledenraad AVS (Algemene Vereniging van Schoolleiders). Hier denk ik mee op landelijk niveau over o.a. de positie van de schoolleiders binnen het primair onderwijs (PO). Regelmatig schuif ik aan bij de PO/VO-raad om over landelijke problematieken binnen Onderwijsland na te denken en mijn mening over te brengen.

Esther van der Werf-Mooten

Onderwijs ontwerpen vanuit een Big Idea

Verzorgd door: Margreet & Judith
Instelling: IMYC en IPC
Functie: Docent
Sector: PO en VO (doorgaande lijn)
Vorm: Workshop

Leerlingen leren beter wanneer je vakken in samenhang aanbiedt. Is het je weleens opgevallen dat sommige leerdoelen die jij aanbiedt in jouw vakgebied, ook in het lesprogramma van je collega verwerkt zijn? Raar eigenlijk, dat we zo weinig weten van elkaars leerdoelen. Wanneer leerlingen snappen waarom ze iets leren, zijn zij meer gemotiveerd en gaat het leerrendement omhoog.

In deze workshop ga je met docenten onderwijs ontwerpen vanuit een Big Idea; vakken verbinden vanuit vakspecifieke leerdoelen. Daarbij gaat het zowel om kennis als om vaardigheden en begrip. Je gaat naar huis met dit gezamenlijke ontwerp én het format om dit ook in je eigen school uit te proberen.

Opbrengsten

  1. Praktische tools en inspiratie
  2. Kennismaken met dit wetenschappelijk onderbouwde onderwijsontwerp
  3. Informatie over werken vanuit een Big Idea

Bio

Judith is docent Kunstvakken op een middelbare school. Ze ontwerpt haar onderwijs vanuit de behoeftes van het tienerbrein, waarbij zij graag haar vak Kunst verbindt aan bijvoorbeeld Geschiedenis, Nederlands en Wiskunde.

Margreet is leraar en begeleidt scholen in het werken met IPC (PO) en IMYC (VO), een curriculum en onderwijsconcept waarbij vakken verbonden worden in een Big Idea.

Margreet Kamman en Judith Onderwijs Innovatie Festvail

Met het Toekomstlabspel vormgeven aan duurzame ontwikkeling in je school

Verzorgd door: Pauline Maring
Instelling: Nexxdott
Functie: Eigenaresse
Sector: VO, MBO
Vorm: Workshop

Het Toekomstlabspel helpt leerlingen en studenten om antwoord te vinden op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? en Wat wil ik? Wat zijn mijn toekomstmogelijkheden en hoe kan ik bijdragen aan een leefbare wereld? Spelers formuleren hun persoonlijke Toekomstvraag en verdiepen zich in de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de UN. Het spel is een unieke vorm van LOB (loopbaanontwikkeling- en begeleiding) en leidt naast speelplezier tot verdiepende gesprekken en inzichten in eigen interesses. Het is een teamspel, waardoor je ook de interesses van de andere spelers leert kennen. Hiermee verbreed je je horizon m.b.t. toekomstmogelijkheden. Bij het spel horen 68 inspiratiefilmpjes die gekoppeld zijn aan de SDG’s. Behalve voor LOB kan het spel ook worden gespeeld tijdens lessen burgerschap, projectweken over duurzame ontwikkeling en mentorlessen. Het spel kan eindeloos opnieuw worden gespeeld en gekoppeld worden

Opbrengsten

  1. Een speelse en zinvolle LOB-methode voor leerlingen en studenten die jaarlijks herhaald kan worden.
  2. Kennis en bewustwording over de SDG’s.
  3. Een mooie invulling voor duurzame ontwikkeling op school/de opleiding.
  4. Een leuke werkvorm voor mentorlessen
  5. Een zinvolle manier om lessen burgerschap in te vullen

Bio

Pauline Maring, eigenaar van Nexxdott (www.nexxdott.com) is expert op het gebied van organisatieontwikkeling, competentietrainingen en persoonlijke ontwikkeling van mensen, in allerlei branches en organisaties en op elk niveau. Sinds 2016 werkt zij ook in het onderwijs, omdat zij vindt dat jongeren al vroeg moeten worden geïnspireerd om over hun toekomstmogelijkheden na te denken in relatie tot een leefbare wereld en competenties daarvoor moeten ontwikkelen.

Pauline-met-gele-achtergrond

Van Verbeelding naar Verbinding

Verzorgd door: Pien de Meijer
Instelling: Uitgeverwij
Sector: PO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Veel leerkrachten voelen de spanningsvelden, tussen de passie voor zelfexpressie als belang voor persoonsvorming en de druk voor toets- en meetbare te behalen doelen.
Ook is elke school verplicht om beleid te voeren (po en vo) gericht op het voorkomen, aanpakken en tegengaan van pesten. Daarnaast zijn scholen vaak aan het stoeien hoe zij meer betekenisvol en bewust burgerschapsonderwijs moeten vormgeven binnen hun lessen.

Mijn missie is om Cultuureducatie in te zetten om de verschillende leergebieden van groepsdynamische trainingen en burgerschapsvorming aan elkaar te verbinden.

Tijdens deze dialoogtafel gaan we kennismaken met deze geïntegreerde lessen en het gesprek aan over het belang van de fases van procesgerichte didactiek om deze leerdoelen te behalen.

Opbrengsten

In deze sessie

  1. Leer je het belang van procesgerichte didactiek en hoe je deze op verschillende manieren in kunt zetten
  2. Weet je hoe je cultuureducatie in kunt zetten als verbinder voor burgerschapsvorming en een antipestprotocol
  3. Krijg je verschillende werkvormen mee die je direct in kunt zetten tijdens je lessen. Deze werkvormen zijn geschreven vanuit de verschillende leergebieden en zorgen voor aanvulling of afwisseling voor je lessen tijdens de oriënterende of onderzoekende fase.

Bio

Pien de Meijer heeft een eerstegraads lesbevoegdheid Bachelor of Education en is werkzaam als adviseur cultuureducatie binnen het PO. Daarnaast begeleid en schrijft zij visie- en curriculumontwikkeling op maat voor scholen is zij auteur van de lesmethode “Van verbeelding naar Verbinding”.

Pien de Meijer

V-LAB Express: interactieve tentoonstelling over vrijheid, vrede en burgerschap

Verzorgd door: Jan Durk Tuinier
Instelling: Stichting Vredeseducatie
Sector: PO, VO
Vorm: Interactieve tentoonstelling

Burgerschap is zorgen voor jezelf, de ander en de wereld. Dat ontdekken scholieren als ze vrede, vrijheid en democratie onderzoeken. Het is niet vanzelfsprekend dat je in democratie en vrijheid leeft,  mensen maken democratie en vrede. Je kunt het allemaal ervaren en uitvoeren in de V-LAB Express: een reizende, interactieve tentoonstelling voor scholieren van 10 – 14 jaar.  Ervaar hoe je deze interactieve tentoonstelling kunt inzetten op jouw school.

Opbrengsten

  1. ervaren hoe de interactieve methodiek leerlingen kan motiveren om kritisch waar te nemen;
  2. ontdekken hoe uitdagingen in de maatschappij over jezelf gaan;
  3. verhelderen waarden en ontwikkelen perspectief;
  4. krijgen suggesties mee om burgerschap in de eigen school te versterken.
Vredeseducatie-AnnavanKooij-2037

Waarom online gastcolleges super succesvol zijn!

Verzorgd door: Arjan Elbers
Instelling: Stichting Guruz
Sector: MBO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Non-profit stichting Guruz legt uit hoe ze het kennisgat tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt kleiner maken met briljante online gastcolleges. De mooiste werkgevers van Nederland delen hun kennis en laten zien wie ze zijn als aantrekkelijk werkgever. De stichting heeft nog vragen en wensen genoeg, daar kun jij ze mee helpen!

Opbrengsten

  1. Je hebt geleerd hoe je gratis online gastcolleges in kunt zetten in het mbo (en VO) om directe kennis te delen met je studenten.
  2. Ook weet je nu hoe je online gastcolleges kunt krijgen die je zelf graag wilt hebben in je mbo.

Bio

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd.

Recruitmentstrateeg tot op het bot. Adviseert organisaties zoals: ABN-AMRO, KPN, Ahold-Delhaize, Ministerie van Defensie, T-Mobile, Boskalis, Rabobank, ANWB, VDL Nederland, CBR, Vattenfal, Norsk Hydro en velen meer.

Arjan is trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo) sinds 2022. Verder is hij bezig als: Voorzitter van Recruiters United, bestuurder bij Recruitment community Kiqit en Mede-eigenaar & recruitmentstrateeg van Getnoticed.

Waarom online gastcolleges super succesvol zijn!

Verzorgd door: Arjan Elbers
Instelling: Stichting Guruz
Sector: MBO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Non-profit stichting Guruz legt uit hoe ze het kennisgat tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt kleiner maken met briljante online gastcolleges. De mooiste werkgevers van Nederland delen hun kennis en laten zien wie ze zijn als aantrekkelijk werkgever. De stichting heeft nog vragen en wensen genoeg, daar kun jij ze mee helpen!

Opbrengsten

  1. Je hebt geleerd hoe je gratis online gastcolleges in kunt zetten in het mbo (en VO) om directe kennis te delen met je studenten.
  2. Ook weet je nu hoe je online gastcolleges kunt krijgen die je zelf graag wilt hebben in je mbo.

Bio

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd.

Recruitmentstrateeg tot op het bot. Adviseert organisaties zoals: ABN-AMRO, KPN, Ahold-Delhaize, Ministerie van Defensie, T-Mobile, Boskalis, Rabobank, ANWB, VDL Nederland, CBR, Vattenfal, Norsk Hydro en velen meer.

Arjan is trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo) sinds 2022. Verder is hij bezig als: Voorzitter van Recruiters United, bestuurder bij Recruitment community Kiqit en Mede-eigenaar & recruitmentstrateeg van Getnoticed.

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd. Recruitmentstrateeg tot op het bot. Adviseert organisaties zoals: ABN-AMRO, KPN, Ahold-Delhaize, Ministerie van Defensie, T-Mobile, Boskalis, Rabobank, ANWB, VDL Nederland, CBR, Vattenfal, Norsk Hydro en velen meer. Arjan is trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo) sinds 2022. Verder is hij lekker bezig als: Voorzitter van Recruiters United, bestuurder bij Recruitment community Kiqit en Mede-eigenaar & recruitmentstrateeg van Getnoticed.

MBO

ChatGPT als jouw (onderwijs) assistent!

Verzorgd door: Sofie Heemskerk & Jamie de Vree
Instelling: ROC van Amsterdam
Sector: PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

In slechts 60 minuten nemen I-coaches Jamie en Sofie je mee in de fascinerende wereld van generatieve AI en laten we je zien hoe je ChatGPT kunt inzetten om jouw onderwijs/ werk naar een hoger niveau te tillen.

Deze workshop is ontworpen voor een breed publiek, of je nu docent bent, beleidsmedewerker of werkt bij ondersteunende diensten. Of je nu bezig bent met ontwerpen, onderwijsontwikkeling, administratie, Canvas inrichten of werkvormen bedenken, deze workshop zit boordevol tips en tricks om ChatGPT effectief te integreren in jouw (educatieve) toolkit.

Zorg ervoor dat je je laptop en (ontwikkel)werk bij je hebt, want we gaan samen aan de slag. Jamie en Sofie staan klaar om je te begeleiden en al je vragen te beantwoorden.

Mis deze kans niet om de kracht van generatieve AI te ontdekken en direct toe te passen in jouw werk of onderwijs.

Bio

Jamie de Vré: Coördinator Team Content Creation en I-coach op MBO College Centrum.

Sofie Heemskerk: Kwartiermaker ROCvA-F CTL en I-coach op MBO College Centrum.

Jamie & Sofie ROCvA

De impact van AI op het onderwijs

Verzorgd door: Stephanie van den Kieboom
Instelling: Het Erasmus Almelo
Functie: Specialist Digitale Geletterdheid
Sector:
 PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

Ontdek de toekomst van het onderwijs in onze interactieve workshop AI en ChatGPT.

Specialist Digitale Geletterdheid, Stephanie van den Kieboom, neemt je mee in de wereld van Artificiële Intelligentie (AI) en de impact op educatie. Deze sessie belicht niet alleen de directe toepassingen van AI in het onderwijs, maar verkent ook de veelbelovende mogelijkheden en potentiële valkuilen. Hoe kun je deze krachtige technologie benutten om samen met jouw leerlingen te leren en te groeien. We zullen ethische en privacyoverwegingen aanpakken, en je krijgt praktische tools en voorbeelden aangereikt die direct toepasbaar zijn in jouw lessen.

Bio

Stephanie van den Kieboom is Specialist Digitale Geletterdheid op middelbare school Het Erasmus in Almelo. In het dagelijks leven maakt ze jongeren en collega’s digitaal vaardig en helpt ze als ‘social media juf’ iedereen digitaal op weg!

profielfoto Stephanie van den Kieboom

Generatieve A.I. voor formatief leren

Verzorgd door: Erik Meuwsen
Instelling: ROC van Amsterdam
Sector: MBO
Vorm: Dialoogtafel

Wil jij ook voortborduren op de ontwikkeling van studenten, maar kom je handen en voeten te kort om persoonlijk leren te organiseren? Kom dan naar de workshop ‘Generatieve A.I. voor formatief werken’. In de workshop leer je hoe je met verschillende generatieve A.I. (chatGPT, Bard, Co-Pilot) het leerproces van studenten kan vormgeven en kan evalueren. 

Opbrengsten

  1. je doet kennis op van verschillende A.I. tools;
  2. je leert hoe je A.I. doeltreffend kunt inzetten voor formatief werken.
Erik Meuwsen VR in het onderwijs

Hoe je een leeromgeving creëert die perfect aansluit bij unieke kwaliteiten

Verzorgd door: Eva Meijer, Mark Nijenmanting & Joost Smit
Instelling: Happybase, Adepti & Onderwijs academie
Sector: MBO
Vorm: Workshop

In deze 60-minuten durende workshop verkennen we hoe je een leeromgeving creëert die perfect aansluit bij de unieke kwaliteiten, drijfveren, leerbehoeften en te ontwikkelen skills van elke medewerker. Experts Eva, Mark en Joost begeleiden je door een interactieve sessie en behandelen individuele cases om meer inzicht te geven in de toekomst van leren en ontwikkelen in het onderwijs.

Opbrengsten

  1. Krijg je inzicht in de tools en methoden die je kunt inzetten om zelf vorm te geven aan de ideale leeromgeving.
  2. Ontdek je het belang van maatwerk en gepersonaliseerd leren in het onderwijs, en hoe dit bijdraagt aan effectieve en betekenisvolle ontwikkeling.
  3. Leer je hoe je een leeromgeving kunt ontwerpen die de unieke talenten en skills van elke medewerker benut en stimuleert.

Bio

Eva Meijer (founder Happybase), Mark Nijenmanting (directeur onderwijs academie) en Joost Smit (founder Adepti)

Innoveren in Leesbevordering met de Bibliotheek op school

Verzorgd door:
Instelling: Stichting Lezen
Sector: MBO, (VO)
Vorm: Workshop

Lezen en de toegang tot boeken zijn een bron van kansengelijkheid. Terwijl lezen van wezenlijk belang is voor hun beroepsvaardigheden en voor participatie in de maatschappij, zeggen veel studenten niet van lezen te houden. De noodklok die hiervoor al enige tijd wordt geluid, klinkt door het laatste verontrustende Pisa-rapport nog harder. Een innovatief antwoord zijn de regionale en lokale Leesoffensieven die op steeds meer plekken ontstaan. Wat is de grootste gemene deler en hoe kun je hier in je eigen schoolorganisatie innovatief en praktisch mee aan de gang? Hoe zijn lokale bibliotheken hierbij van waarde? Wat kun je doen in de lessen en na schooltijd?

Opbrengsten

  1. Je weet hoe je lezen een goede plek in het onderwijs kunt geven,
  2. Je hebt tips gekregen om studenten aan het lezen te krijgen en te houden
  3. Je gaat naar huis met handvatten om direct aan de slag te gaan met leesbevordering
  4. Natuurlijk krijg je boekentips
  5. En: de bibliotheek heeft meer in huis dan je dacht met de Bibliotheek op school.

Leren met LEF! – improvisatietheater inzetten bij spelend leren en drama

Verzorgd door: Tessa Vugts
Instelling: ImproWerkt!
Functie: Eigenaresse
Sector: PO & MBO
Vorm: Workshop

Tijdens deze training ga je aan de slag met spelvormen uit het improvisatietheater. De spelvormen zijn laagdrempelig en leuk om te doen, ook wanneer je zelf geen ervaring of feeling hebt met drama.

Je werkt met de drie LEF! principes:

L: Laat de ander stralen!
E: Zeg: Ja, En!
F: Durf te Falen!

Aan het einde van de workshop heb je direct een aantal spelvormen tot je beschikking die je met je groep kunt inzetten, niet alleen bij drama, maar ook bij diverse vakgebieden als rekenen, taal, wereldoriëntatie, sociale vorming en burgerschap.

Opbrengsten

Aan het einde van deze workshop:

  1. weet je hoe je spelvormen uit het improvisatietheater in kunt zetten bij spelend leren;
  2. heb je een groot aantal spelvormen in je rugzak die je direct in je groep kunt gebruiken.

Bio

Tessa Vugts is een professionele impro-trainer met hart voor én ruime ervaring in het onderwijs. Ze ontdekte improvisatietheater in 2010 en zag grote overeenkomsten tussen de achterliggende improvisatietheorie en haar pedagogische visie op onderwijs. In 2019 besloot Tessa dat ze haar ervaringen met improvisatietheater in het onderwijs breder wilde gaan delen en ontwikkelde ze LEF!, een methodiek voor spelend leren en drama op de basisschool.

Tessa Vugts

Neem een duik in de wereld van het management. Wat zou volgens jou anders kunnen?

Verzorgd door: Esther van der Werf-Mooten
Instelling: IDO
Functie: Directeur
Sector: PO, VO & MBO
Vorm: Dialoogtafel

Werk jij in het PO, VO of MBO dan heb je altijd wel te maken met een leidinggevende. Maar wat zou nou anders kunnen? Heb jij ideeën en wil jij dit kwijt, dan zit je bij mij aan tafel goed.

Een leidinggevende heeft het beste met je voor of toch niet? Wat zou er binnen een organisatie anders of beter kunnen? Heb jij daar zelf invloed op? Word je wel gehoord, gezien en serieus genomen? Wat zou het makkelijker maken? Is er een verandering nodig? Wat speelt er allemaal op die werkvloer? Wat zou die manager anders kunnen doen? Waar is behoefte aan? Je hebt vast nog veel meer vragen of ideeën, deel ze dan vooral nu. Dit is je kans! Pak die stoel en schuif aan!

Opbrengsten

Kies je voor mij, dan gaan jullie in ieder geval enthousiast naar de volgende ronde. Want ik straal energie en positiviteit uit. Belangrijkste is, dat het stof tot nadenken teweeg brengt en dat jullie uiteindelijk zelf naar die leidinggevende toestappen om punten bespreekbaar te maken. Tevens zal ik aangeven bij de PO-VO raad wat er speelt vanuit het werkveld, zodat het niet alleen bij een tafeldiscussie blijft.

Bio

Ik ben Esther van der Werf-Mooten. Al zo’n 23 jaar werkzaam in het onderwijs, waarvan de laatste 12 jaar als directeur (PO) bij verschillende stichtingen. De laatste 2 jaar als interim-directeur-onderwijs I DO. Tevens ben ik lid van de algemene ledenraad AVS (Algemene Vereniging van Schoolleiders). Hier denk ik mee op landelijk niveau over o.a. de positie van de schoolleiders binnen het primair onderwijs (PO). Regelmatig schuif ik aan bij de PO/VO-raad om over landelijke problematieken binnen Onderwijsland na te denken en mijn mening over te brengen.

Esther van der Werf-Mooten

Open Badges in het Onderwijs: Erkenning en Motivatie voor Buitenschoolse Activiteiten

Instelling: Cities of Learning
Sector: MBO
Vorm: Workshop

Deze workshop heeft als doel onderwijzers vertrouwd te maken met het concept van Open Badges en hoe ze deze kunnen integreren in zowel het reguliere onderwijs als bij buitenschoolse activiteiten. Deelnemers zullen verkennen hoe ze Open Badges kunnen inzetten om prestaties te erkennen, motivatie te versterken en een cultuur van levenslang leren te stimuleren.

Opbrengsten

Na deze workshop heb je:

  1. Concrete inzichten hebben in hoe je Open Badges praktisch kunt toepassen in het klaslokaal, met mogelijkheden voor differentiatie op diverse leerniveaus.
  2. Begrijpen hoe Open Badges kunnen worden ingezet bij buitenschoolse activiteiten en de voordelen voor zowel docenten als studenten kennen.
  3. Praktische tips ontvangen voor een soepele integratie van Open Badges in het curriculum, inclusief strategieën om uitdagingen aan te gaan en samen te werken met buitenschoolse begeleiders.
  4. Zelf ervaren hoe het is om een virtuele Open Badge te verdienen, wat je betrokkenheid en motivatie kan versterken.
  5. Actief deelnemen aan discussies en ideeën delen met andere onderwijzers, waardoor een gemeenschap van praktijkmensen ontstaat die Open Badges effectief inzetten.
  6. Geïnspireerd en aangemoedigd worden om Open Badges verder te verkennen en te implementeren, met een samenvatting van belangrijke punten en een bemoedigend slotwoord.
Cities of Learning

Met het Toekomstlabspel vormgeven aan duurzame ontwikkeling in je school

Verzorgd door: Pauline Maring
Instelling: Nexxdott
Functie: Eigenaresse
Sector: VO, MBO
Vorm: Workshop

Het Toekomstlabspel helpt leerlingen en studenten om antwoord te vinden op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? en Wat wil ik? Wat zijn mijn toekomstmogelijkheden en hoe kan ik bijdragen aan een leefbare wereld? Spelers formuleren hun persoonlijke Toekomstvraag en verdiepen zich in de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de UN. Het spel is een unieke vorm van LOB (loopbaanontwikkeling- en begeleiding) en leidt naast speelplezier tot verdiepende gesprekken en inzichten in eigen interesses. Het is een teamspel, waardoor je ook de interesses van de andere spelers leert kennen. Hiermee verbreed je je horizon m.b.t. toekomstmogelijkheden. Bij het spel horen 68 inspiratiefilmpjes die gekoppeld zijn aan de SDG’s. Behalve voor LOB kan het spel ook worden gespeeld tijdens lessen burgerschap, projectweken over duurzame ontwikkeling en mentorlessen. Het spel kan eindeloos opnieuw worden gespeeld en gekoppeld worden

Opbrengsten

  1. Een speelse en zinvolle LOB-methode voor leerlingen en studenten die jaarlijks herhaald kan worden.
  2. Kennis en bewustwording over de SDG’s.
  3. Een mooie invulling voor duurzame ontwikkeling op school/de opleiding.
  4. Een leuke werkvorm voor mentorlessen
  5. Een zinvolle manier om lessen burgerschap in te vullen

Bio

Pauline Maring, eigenaar van Nexxdott (www.nexxdott.com) is expert op het gebied van organisatieontwikkeling, competentietrainingen en persoonlijke ontwikkeling van mensen, in allerlei branches en organisaties en op elk niveau. Sinds 2016 werkt zij ook in het onderwijs, omdat zij vindt dat jongeren al vroeg moeten worden geïnspireerd om over hun toekomstmogelijkheden na te denken in relatie tot een leefbare wereld en competenties daarvoor moeten ontwikkelen.

Pauline-met-gele-achtergrond

Waarom online gastcolleges super succesvol zijn!

Verzorgd door: Arjan Elbers
Instelling: Stichting Guruz
Sector: MBO, VO
Vorm: Dialoogtafel

Non-profit stichting Guruz legt uit hoe ze het kennisgat tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt kleiner maken met briljante online gastcolleges. De mooiste werkgevers van Nederland delen hun kennis en laten zien wie ze zijn als aantrekkelijk werkgever. De stichting heeft nog vragen en wensen genoeg, daar kun jij ze mee helpen!

Wat nemen de deelnemers mee?

  1. Je hebt geleerd hoe je gratis online gastcolleges in kunt zetten in het mbo (en VO) om directe kennis te delen met je studenten.
  2. Ook weet je nu hoe je online gastcolleges kunt krijgen die je zelf graag wilt hebben in je mbo.

Bio

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd.

Recruitmentstrateeg tot op het bot. Adviseert organisaties zoals: ABN-AMRO, KPN, Ahold-Delhaize, Ministerie van Defensie, T-Mobile, Boskalis, Rabobank, ANWB, VDL Nederland, CBR, Vattenfal, Norsk Hydro en velen meer.

Arjan is trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo) sinds 2022. Verder is hij bezig als: Voorzitter van Recruiters United, bestuurder bij Recruitment community Kiqit en Mede-eigenaar & recruitmentstrateeg van Getnoticed.

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd. Recruitmentstrateeg tot op het bot. Adviseert organisaties zoals: ABN-AMRO, KPN, Ahold-Delhaize, Ministerie van Defensie, T-Mobile, Boskalis, Rabobank, ANWB, VDL Nederland, CBR, Vattenfal, Norsk Hydro en velen meer. Arjan is trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo) sinds 2022. Verder is hij lekker bezig als: Voorzitter van Recruiters United, bestuurder bij Recruitment community Kiqit en Mede-eigenaar & recruitmentstrateeg van Getnoticed.

LOCATIE

Ook dit jaar vindt het festival weer plaats op een unieke locatie, namelijk op het Bouw & Infrapark in Harderwijk. Dit is tevens de thuisbasis van het SOMA College waarmee wij het festival in co-creatie organiseren.

SOMA College

Waarom het Onderwijs Innovatie Festival bij SOMA? 

”Wat is er mooier dan een onderwijsfestival op je terrein? Om docenten, (school)leiders, directeuren en HR- en innovatiemanagers uit PO, VO & MBO te verbinden? Met elkaar het gesprek aan te gaan over belangrijke thema’s in het onderwijs? Daarnaast kunnen we ook alle deelnemers laten zien wat een mooie en unieke school we hebben. Wil je daar meer over weten? Volg dan één van onze interessante workshops! Samen komen we verder. We leren, innoveren en inspireren elkaar. En daar maken wij als SOMA College uiteraard graag deel vanuit.”

Over

SOMA College – Dé vakschool voor de Infra, Geo en Betonbouw.

Het SOMA College is dé landelijke mbo-vakopleiding voor de infra. In twee tot vier jaar leiden wij studenten op tot machinist, vakman grond-, water- en wegenbouw (GWW), allround monteur en technicus mobiele werktuigen, uitvoerder, landmeter, straatmaker of vakman in de betonbouw. De opleidingen zijn te volgen via de beroepsopleidende leerweg (BOL) of de beroepsbegeleidende leerweg (BBL).

Adres: Ceintuurbaan 2, 3847 LG Harderwijk.

SBF-Merk Meester Soma Opleidingen LR-53-2

AANMELDEN

Voor deelname aan dit sprankelende onderwijsfestijn vragen wij, naast jouw tomeloze inzet en een (halve) dag van jouw tijd, onderstaande financiële investering:

Individueel ticket €249,- /  Teamticket €600,- (max 4 personen)*

Prijzen zijn inclusief koffie, thee, lunch en een afsluitende borrel en exclusief BTW. Betaling vindt plaats via online betaling of op basis van facturatie. 

Wij zien uit naar jouw deelname op woensdag 22 mei. 

Let op: Deelname aan het Festival is uitsluitend voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn.

Supporters van het Festival