Onder het kopje HR tref je alles wat de persoonlijke ontwikkeling, het functioneren en het loopbaanperspectief van de docent binnen de organisatie betreft.
Onderwijs Innovatie Festival 2023
Evenement
24 mei 2023
225
HR
Psychisch verzuim in het onderwijs: vijf valkuilen bij aanpak
Er gaat nog veel mis bij de aanpak van psychisch verzuim. Ellen Botman, stressexpert en CEO van Happy Brain® Clinics, deelt de vijf meest gemaakte fouten bij de aanpak van psychisch verzuim, zodat deze voorkomen kunnen worden.
POP en professionalisering in het onderwijs
Om het zittende personeel (gemotiveerd) te behouden en de visie van de school beter te borgen is het essentieel dat de POP verplichting vanuit het management serieus wordt genomen. Professionalisering is een voorwaarde voor welbevinden. Lees welke voorwaarden het formeel en informeel leren stimuleren.

POP en professionalisering in het onderwijs
Artikelen, Downloads
VGS stapt over naar de PSA-software van AFAS
De Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs, VGS, gevestigd in Ridderkerk, heeft gekozen voor de ERP-software van AFAS. “Door ook voor PSA met AFAS te gaan werken, kunnen onze klanten hun administratie in één pakket doen, met één inlog voor meerdere onderdelen.”

VGS stapt over naar de PSA-software van AFAS
Persberichten
Psychisch verzuim in het onderwijs: 7 criteria bij keuze behandelaar
Het aantal behandelaars van psychische klachten zoals burn-out neemt bijna dagelijks toe. Zie je door de bomen het bos niet meer? Ellen Botman, CEO van Happy Brain® Clinics en stress-expert, deelt zeven selectiecriteria bij de keuze voor een behandelaar.
Conflicten in de lerarenkamer: ga ze niet uit de weg
In elke school komt sabotagegedrag voor. Het is een gefrustreerde poging om te zeggen hoe we ons voelen, wat ons idee of gedachte is. We moeten leren om conflicten aan te gaan, want we zijn verschillend en we kunnen dat verschil niet wegwerken. Hoe stel jij je op in de…
Teamleren in een lerende school; logisch toch?
De focus in onderwijsteams is veelal gericht op de leerling en op het product; zoals cito-scores. Maar wat vertellen die scores over het onderwijs? Waar kan het team beter presteren? Hoe bereik en versterk je de lerende cultuur in een onderwijsteam?
4 indicatoren om stressklachten te signaleren
Gerelateerd:Armoede op school; signaleren en ondersteuning Het vroegtijdig signaleren van armoede in een gezin kan helpen voorkomen dat kinderen langdurig worden blootgesteld aan stress. Hoe kun…Psychisch verzuim in het onderwijs: 7 criteria bij keuze… Het aantal behandelaars van psychische klachten zoals burn-out neemt bijna dagelijks toe. Zie je door de…
Wie ernstige stress tijdig herkent, voorkomt verzuim. Daarom deelt Ellen Botman, CEO van Happy Brain® Clinics en stress-expert, vier indicatoren die collega’s en leidinggevenden helpen om tijdig ernstige stress bij collega’s te herkennen.
Zij-instromers beter onthalen: 5 doorbraken
Zij-instromers kunnen helpen het lerarentekort op te lossen. Veel potentieel blijft nog onbenut. Men loopt veelal vast op dezelfde punten. Een reeks doorbraaksessies leverde vijf concrete aanbevelingen op voor onderwijsinstellingen en ketenpartners. Gericht beleid kan het tij keren.
De Gelukkige School: werkgeluk in het onderwijs
Gerelateerd:Hoogbegaafde leerling vaak zonder school Slechts 25% van de samenwerkingsverbanden biedt voltijds hb-onderwijs blijkt uit onderzoek. De behoefte aan dit type onderwijs kan wel eens…Verkiezingsprogramma's en onderwijsplannen De meeste politieke partijen beloven substantieel meer geld voor onderwijs. Hoe willen zij dit gaan verdelen? Wat zijn de verschillen?…Onderwijsinnovatie vergt Pioniers; LOF…
Podcast De Gelukkige school aflevering 7 gaat over werkgeluk, met ditmaal twee gasten: Karin Landman (schoolleider van de Anne frank school in Leiden) en Joke van Sliedregt (schoolleider van bassischool de Toren en SBO Het Palet in Klundert). Ze vertellen hoe hun scholen Klassewerkplek zijn geworden en wat dit is. Verder kom je te weten hoe zij als schoolleider werkgeluk in het team creëren.
Hoe voorkom je uitval van startende docenten?
Ruim een vijfde van de startende docenten verlaat het onderwijs in het eerste jaar. Verschillende onderzoeken zetten de redenen voor uitval op een rijtje. Wat kan de schoolleiding doen om de startende docent voor het vak te behouden?
Hoe zet je zij-instromers verantwoord in?
Het personeelstekort in het onderwijs is al jaren een probleem waar bestuurders en HR-verantwoordelijken zich het hoofd over breken. Aan het oplossen van dat probleem kunnen zij-instromers in het onderwijs een structurele bijdrage leveren. Tegelijkertijd is het van groot belang dat ook de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Hoe…
Hoe veerkrachtig is uw organisatie?
Veel organisaties zien dat het loont om te investeren in de veerkracht van eigen medewerkers. Zij stemmen daar hun vitaliteitsactiviteiten dan ook op af. Tegelijkertijd is het lastig om het effect van deze activiteiten tastbaar te maken. Werkt de vitaliteitsaanpak wel? Doet u als organisatie genoeg? Toets met de veerkrachtmeter…

Hoe veerkrachtig is uw organisatie?
Artikelen
Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM
Al jaren heerst onder hbo-docenten een (te) hoge werkdruk. Dit speelt burn-out in de hand. Medewerkers krijgen energie van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en het meebeslissen in tijdsindeling en het organisatiebeleid. Kijk wat slimme software voor jullie instelling kan betekenen.



Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM
Artikelen, Downloads
Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM



Gerelateerd:Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM Al jaren heerst onder hbo-docenten een (te) hoge werkdruk. Dit speelt burn-out in de hand. Medewerkers krijgen energie van ruimte…De kracht van hoge verwachtingen in het onderwijs Hoge verwachtingen spelen een cruciale rol voor goed onderwijs en gelijke kansen. Ben jij je…
Al jaren heerst onder hbo-docenten een (te) hoge werkdruk. Dit verhoogt het stressniveau en speelt burn-out in de hand. Hoe voorkom je een burn out onder hbo-medewerkers? Hoe bescherm je de docenten tegen deze hoge werkdruk? Lees verder om er achter te komen hoe eHRM hier een goede oplossing voor kan zijn.
Leren en ontwikkelen is de smeerolie voor zowel mens als samenleving
Voor een duurzame welvaart is het van belang dat mensen zich blijven ontwikkelen. Mensen die zich blijven ontwikkelen voelen zich ook veel gelukkiger. De vele maatschappelijke uitdagingen maken de noodzaak van een Leven Lang Ontwikkelen duidelijk. Toch vindt 70% van de werknemers het een verantwoordelijkheid van de werkgever. Hoe verhoudt…
Post-hbo HRM: update je HR-kennis én software skills
De HR-wereld kende de afgelopen twee jaar een enorme digitaliseringsslag. Meer dan ooit is goede kennis van de software processen noodzakelijk. De versnelde digitalisering met de nieuwe werkverhoudingen doen ook een beroep op de soft skills van de HR medewerker. Heeft jullie HR afdeling de automatisering goed in de vingers?
De grootste digitale HR-uitdagingen voor mbo’s



Gerelateerd:Hoe integreer ik digitale competenties in mijn onderwijs of… Iedereen spreekt tegenwoordig over digitale vaardigheden en toekomstbestendigheid. Men is zich ervan bewust dat technologie een steeds grotere rol speelt…Werkagenda mbo zet in op kansengelijkheid Om nu én in de toekomst te voldoen aan de enorme vraag naar in het mbo…
Ruim een half miljoen studenten volgen bij ruim zestig instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) ruim vierduizend verschillende opleidingen. Dat stelt hoge eisen aan het HRM-management en ook aan de achterliggende ICT-structuur van mbo-instellingen. Mbo’s gebruiken meestal een grote hoeveelheid verschillende softwaresystemen naast elkaar, vaak van verschillende leveranciers. Hoe zorg je ervoor dat er geen fouten insluipen bij het gebruik van meerdere systemen? Welke rol speelt data hierin? Lees het nu in de whitepaper.
Buiten de krijtlijnen: Eva Naaikens over ‘Wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’
Gerelateerd:De kracht van hoge verwachtingen in het onderwijs Hoge verwachtingen spelen een cruciale rol voor goed onderwijs en gelijke kansen. Ben jij je bewust van de impact en…De ingrediënten van een goede school Ik heb nog geen enkele casus gelezen over zwakke scholen waar ordeproblemen waren, de resultaten tegenvielen en…
Schoolleider Eva Naaijkens schreef samen met Martin Bootsma een boek waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten weer volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten. Rinke Vanhoeck praat met Eva op de Sett Gent beurs. Over vakmanschap, kwaliteit en ambitie.
Een strategie is slechts zo goed als de mensen die haar uitvoeren
Elk team kent wel problemen; achterblijvende resultaten, een hoog verloop of een slechte sfeer. Die problemen zijn vaak slechts symptomatisch, het topje van de ijsberg. De frictie zit meestal in één (of meer) van de vijf ‘systemische’ principes die onder het oppervlak van de organisatie schuil gaan.
Hoe houdt je startende docenten aan boord? Starter blikt terug
Gerelateerd:Hoe voorkom je uitval van startende docenten? Ruim een vijfde van de startende docenten verlaat het onderwijs in het eerste jaar. Verschillende onderzoeken zetten de redenen voor…Waarom stopt 1/3e van de startende docenten binnen vijf… Is de werkdruk te hoog? Had men andere verwachtingen van het vak? Spreekt de doelgroep…
Te gast is Nicol Maulabaks. Zij is een startende docent Engels in het mbo en heeft ervaren dat het niet altijd makkelijk is als starter. Floor en Ellen bespreken met haar haar eigen ervaring. Ze komen zo samen tot verschillende oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat docenten aangehaakt blijven in het onderwijs. Welke valkuilen kwam Nicol tegen? Welke handvatten hebben haar geholpen? Welke rol is hierin weggelegd voor de leidinggevende?
Peter Visser over organiseren van zelfsturende onderwijsteams
Gerelateerd:Gert Biesta over subjectificatie en wereldgericht onderwijs Podcast: Taco Vissers in gesprek met Gert Biesta naar aanleiding van zijn boek World-Centered Education. Over zijn visie op subjectificatie,…Tijd voor faciliterend management in het onderwijs Sturend en controlerend management frustreert het verandervermogen van een organisatie. Zo’n traditionele stijl waarin de leiding bepaalt…
In het gesprek vertelt onderwijsbestuurder Peter de Visser over de ontwikkeling van ruimte en beleid voor zelfsturende teams en over het proces zover. Over organisaties en de heelheid van de mens. Hoe maak je een plan voor twintig jaar en voel je ook aan welke actie morgen nodig is. Hoe gaat hij om met het spanningsveld tussen de hiërarchisch verticale- en de zelfsturende teams?