Documenten
Toenemende digitalisering vergroot risico’s en dreigingen; samen optrekken noodzaak
Onderwijsinstellingen hebben te maken met een variatie aan risico’s en dreigingen. Informatieveiligheid en privacy vormen volgens recent onderzoek nog steeds de grootste risico’s.
Onderzoek naar achterlating van jongeren in het buitenland
Kennisplatform Integratie & Samenleving en Het Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang en Achterlating (LKHA) voerden verkenning uit naar de achtergrond van achterlating van jongeren in het buitenland. Handvatten voor signalering en hoe te voorkomen. Lees het in deze paper.
Hybride leeromgeving in het middelbaar beroepsonderwijs
Het middelbaar beroepsonderwijs sluit niet altijd optimaal aan bij de beroepspraktijk. Een hybride leeromgeving kan uitkomst bieden. Dit onderzoek neemt de hybride leeromgeving van het Dulon College onder de loep. Hoe kan het onderwijsontwerp beter worden uitgemunt?
Effectief afstandsonderwijs
Hoe effectief is leren op afstand? Wat zijn de risico's? Deze paper beschrijft per sector hoe effectief afstandsonderwijs kan worden vormgegeven.
Optimaler leerproces door beweging en vrij spel
Internationale literatuurstudie door wetenschapsjournalist Mark Mieras toont overduidelijk dat speelse (buiten) activiteit een waardevolle en tijd effectieve aanvulling op het gestructureerde lesaanbod is. Onze nadruk op binnen zitten blokken is vooral een kwestie van traditie en wordt niet door wetenschappelijke uitkomsten onderbouwd. Naar buiten dus!
Niet-westerse achtergrond en talentontwikkeling
Vroege signalering en begeleiding die gericht is op het versterken van het zelfbeeld bij jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond, kunnen bijdragen aan verkwisting van talent.
De Staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht
Pak het probleem bij de wortel aan, i.p.v. het terug te dringen, bepleit Kim Castenmiller in haar rapport 'De Staat van de thuiszitters'. Zij beschrijft in haar rapport de twee voornaamste pijnpunten en werkt drie kernoplossingen uit. Hoog tijd voor een andere manier van denken, kijken en doen.
Rapport: De meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren
Uit het onderzoek blijkt dat afgestudeerden binnen het primair onderwijs, significant vaker tevreden zijn over hun opleiding wanneer zij deze binnen een opleidingsschool afgerond hebben. Zij-instroomtraject verdiend nog meer aandacht. Sectorraden tevreden met de uitkomsten.
Onderwijsraad: ‘Later selecteren, beter differentiëren’
Alleen later selecteren is niet voldoende stelt de raad. Zij adviseert ook om, veel meer dan nu, in het basis- en voortgezet onderwijs flexibel onderwijs op maat te geven, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen. Download het rapport.
Digitale vaardigheden; lessen uit de lockdown
Door de lockdown(s) konden leraren ervaren hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van leerlingen. SLO en Kennisnet bespraken de opbrengsten van het thuiswerken, toegespitst op de digitale vaardigheden van leerlingen en leraren.
Programma van Eisen Frisse Scholen vernieuwd
Het Programma van Eisen (PvE) Frisse Scholen 2021 helpt schoolbesturen en gemeenten in hun rol als opdrachtgever van verbouw of nieuwbouw. De nieuwe versie van het Programma van Eisen – Frisse Scholen is aangepast op basis van de eisen in het Bouwbesluit op 1 januari 2021.
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
Apps & Tools
Deel je blog!
Actief in de community






