Thema's

Filters
Al jaren heerst onder hbo-docenten een (te) hoge werkdruk. Dit verhoogt het stressniveau en speelt burn-out in de hand.

Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM

Werkstress de baas

Al jaren heerst onder hbo-docenten een (te) hoge werkdruk. Hoe kan het beleid nou voorzien in het verlagen van die werkdruk? Factoren die werkstress verlichten zijn bijvoorbeeld energiebuffers (zoals vrije tijd, pauzes en vakantie), sociale steun (van leidinggevenden én collega’s), waardering voor hun harde werk en doorlopende ontwikkelingsmogelijkheden. Medewerkers ondervinden ook goede effecten van een grote mate van controle over hun tijdsindeling, het werk en het organisatiebeleid.

Autonomie kan bescherming bieden tegen een hoge werkdruk. Eén van de manieren om de autonomie  van hbo-docenten te vergroten, is door ze regie te geven over de planning. Hier is een goede roostersoftware nodig die de wijzigingen in self-service portalen mee neemt, om zo ‘zelfroosteren’ mogelijk te maken.

Doorlopende ontwikkelingsmogelijkheden

Meer of continue ontwikkelingsmogelijkheden is óók een beleidsoptie die bijdraagt aan de stressbestendigheid van docenten. Ontwikkelingsmogelijkheden motiveren en zorgen voor betrokkenheid en loyaliteit. Men kan hierin voorzien door bijvoorbeeld  binnen bestaande functies specifieke rollen te ontwikkelen, zodat de docent meer zeggenschap krijgt over de invulling van de rol en hun eigen ontwikkeling hierbinnen. HRM-systemen kunnen docenten ondersteunen bij het verdelen van rollen op basis van sterke punten, door hen zoveel mogelijk informatie te geven over het aanwezige talent binnen de organisatie.

Invloed op beleid

Medewerkers krijgen energie van het meebeslissen in de organisatie. Dit heeft een positieve invloed op de werkdruk die ze ervaren. Geef ze de mogelijkheid om mee te denken over het optimaliseren van de taken, of hoe je slimmer kunt omgaan met bepaalde vraagstukken. Hiervoor geldt wel dat het belangrijk is dat de medewerkers over de juiste informatie beschikken. Het is daarom essentieel dat HRM-software aan docenten de mogelijkheid biedt om gerichte informatie te hebben en zelf data-analyses te maken.

Adminstratie

De hoge werkdruk van hbo-docenten wordt daarnaast mede veroorzaakt door een hoge administratieve werklast. Medewerkers zijn veel tijd kwijt met het registreren van allerlei studentengegevens, zoals het bijhouden van dossiers en studentvolgsystemen. Om docenten niet verder te belasten, is het belangrijk dat HRM-systemen zo eenvoudig mogelijk in het gebruik zijn. Dat kan onder meer door ze zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de bestaande workflow.

Zelfredzaamheid

Om hbo-docenten te beschermen tegen de hoge werkdruk in hun sector, kunnen werkgevers proberen hun regelmogelijkheden te verhogen. Dat kan door docenten, ondersteund door de juiste HRM-software, meer controle te geven over hun roosters, de inhoud van hun werk, hun eigen ontwikkeling en de toekomst van de organisatie. Zo krijgen docenten meer kansen om hun energiebuffers aan te vullen, hun werkplezier te vergroten en vernieuwingen voor te stellen die kunnen bijdragen aan het duurzame succes van de organisatie.


Wil je meer lezen over deze uitdagingen van HR in het hbo? Lees dan de volledige whitepaper hier:


We praten in deze podcast over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement.

Regie in de klas doe je niet alleen; klassenmanagement schoolbreed

Tjip praat met Gert over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement. Hoe je kunt sturen op gewenst door het te onderwijzen. En hoe je gebruik kunt maken van routines en afspraken in je klas. Inmiddels is Gert bekend geworden met zijn aanpak. Hij laat keer op keer zien dat je met deze aanpak kinderen met plezier een vak leert en ze veel kennis opdoen.

Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM


Teacher Tapp: de dagelijkse vragenapp voor leraren

Via de app Teacher Tapp kan iedereen werkzaam in het primair, voortgezet, of middelbaar beroepsonderwijs dagelijks drie meerkeuzevragen beantwoorden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk of de actualiteit. Momenteel is de groep actieve deelnemers nog te klein om representatieve uitspraken te kunnen doen, maar je kan wel de resultaten bekijken: Iedere dag resultaten in de app | Iedere week een blog met analyses | Iedere maand een overzicht met alle gestelde vragen

Voor een duurzame welvaart is het van belang dat mensen zich blijven ontwikkelen. Alleen dan kunnen organisaties innoveren

Leren en ontwikkelen is de smeerolie voor zowel mens als samenleving

Voor een duurzame welvaart is het van belang dat mensen zich blijven ontwikkelen. Mensen die zich blijven ontwikkelen voelen zich ook veel gelukkiger. De vele maatschappelijke uitdagingen maken de noodzaak van een Leven Lang Ontwikkelen duidelijk. Toch vindt 70% van de werknemers het een verantwoordelijkheid van de werkgever. Hoe verhoudt jij tot je huidige werk en jouw ontwikkeling?

Voor een duurzame welvaart is het van belang dat mensen zich blijven ontwikkelen. Mensen die zich blijven ontwikkelen voelen zich ook veel gelukkiger. De vele maatschappelijke uitdagingen maken de noodzaak van een Leven Lang Ontwikkelen duidelijk. Toch vindt 70% van de werknemers het een verantwoordelijkheid van de werkgever. Hoe verhoudt jij tot je huidige werk en jouw ontwikkeling?


Big History is een academische discipline die de geschiedenis van de oerknal tot heden onderzoekt. Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends.
Big History is een academische discipline die de geschiedenis van de oerknal tot heden onderzoekt. Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends.

Big History leert de leerling kijken op een andere schaal

Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends. Op het Cartesius is Big History een vak geworden in de bovenbouw. Het onderzoekt lange tijdsbestekken met behulp van een multidisciplinaire benadering en verkent het menselijk bestaan in de context van dit grotere geheel. Geschiedenis docente Annemarie Proost legt uit hoe dit werkt op het multiculturele Amsterdamse lyceum en wat het doet met onderlinge tegenstellingen.

Het materiaal nodigt uit tot kritisch denken, tot zelfreflectie, en tot het aangaan van een open dialoog met elkaar. In deze tijd van toenemende tegenstellingen, hypes en social media invloeden op de jeugd meer dan ooit noodzakelijk

Leergang burgerschap in dialoogvorm; wat is verdraagzaamheid?

De vrijwilligers van Stichting Huis van Erasmus hebben een complete leergang Burgerschap ontwikkeld. Daarin worden bijna alle onderwerpen van ‘Curriculum.nu’ behandeld. Het materiaal nodigt uit tot kritisch denken, tot zelfreflectie, en tot het aangaan van een open dialoog met elkaar. Handvatten voor een veilig gesprek.

De vrijwilligers van Stichting Huis van Erasmus hebben een complete leergang Burgerschap ontwikkeld. Daarin worden bijna alle onderwerpen van ‘Curriculum.nu’ behandeld. Het materiaal nodigt uit tot kritisch denken, tot zelfreflectie, en tot het aangaan van een open dialoog met elkaar. Handvatten voor een veilig gesprek.


Met de AFAS post-hbo HRM kun je je HRM-kennis snel updaten, ervaring met software van AFAS opdoen én werken aan soft skills. Zo maak je je eigen werk boeiender of word je klaargestoomd voor een nieuwe HR-carrière

Post-hbo HRM: update je HR-kennis

De HR-wereld kende de afgelopen twee jaar een enorme digitaliseringsslag. Meer dan ooit is goede kennis van de software processen noodzakelijk. De versnelde digitalisering met de nieuwe werkverhoudingen doen ook een beroep op de soft skills van de HR medewerker. Heeft jullie HR afdeling de automatisering goed in de vingers?

De HR-wereld kende de afgelopen twee jaar een enorme digitaliseringsslag. Meer dan ooit is goede kennis van de software processen noodzakelijk. De versnelde digitalisering met de nieuwe werkverhoudingen doen ook een beroep op de soft skills van de HR medewerker. Heeft jullie HR afdeling de automatisering goed in de vingers?


Dialoogtafel: Breng jouw leervisie van morgen tot leven!

Tijdens de coronacrisis werd de innovatiekracht die altijd al in het onderwijs aanwezig is geweest extra uitvergroot. Wanneer diverse docenten, leerkrachten en scholen de handen ineenslaan is de kans groter dat er een bredere verandering op gang wordt gebracht binnen het onderwijs. Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival staat uitwisseling centraal.

Tijdens de coronacrisis werd de innovatiekracht die altijd al in het onderwijs aanwezig is geweest extra uitvergroot. Wanneer diverse docenten, leerkrachten en scholen de handen ineenslaan is de kans groter dat er een bredere verandering op gang wordt gebracht binnen het onderwijs. Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival staat uitwisseling centraal.


Om hierbij niet te verzanden in willoos gedrag, is het nodig je eigen waarden te kennen. Dat is voor zowel leerlingen als leraren en onderwijsleiders nodig.

Over de waarde van waarden in het onderwijs

Juist in deze tijd wordt het vermogen om te kunnen schakelen en jezelf steeds weer af te vragen wat de situatie van je vraagt, belangrijk geacht. Om hierbij niet te verzanden in willoos gedrag, is het nodig je eigen waarden te kennen. Weten waar je echt voor staat en wat jíj belangrijk vindt. Dat is voor zowel leerlingen als leraren en onderwijsleiders nodig.

Juist in deze tijd wordt het vermogen om te kunnen schakelen en jezelf steeds weer af te vragen wat de situatie van je vraagt, belangrijk geacht. Om hierbij niet te verzanden in willoos gedrag, is het nodig je eigen waarden te kennen. Weten waar je echt voor staat en wat jíj belangrijk vindt. Dat is voor zowel leerlingen als leraren en onderwijsleiders nodig.


Met subsidie-financiering krijgen we de schoolgebouwen niet gezond en duurzaam. Een hoop gedoe om kleine potjes geld.

Onderwijsgebouwen & subsidie: miljoenen kunnen beter besteed

Subsidies vanuit het Rijk zijn nodig om de structurele tekorten te dekken. Maar ze werken vaak verstorend op de eigen planning van gemeenten en scholen. Met subsidie-financiering krijgen we de schoolgebouwen niet gezond en duurzaam. Een hoop gedoe om kleine potjes geld.

Subsidies vanuit het Rijk zijn nodig om de structurele tekorten te dekken. Maar ze werken vaak verstorend op de eigen planning van gemeenten en scholen. Met subsidie-financiering krijgen we de schoolgebouwen niet gezond en duurzaam. Een hoop gedoe om kleine potjes geld.


Het gebruik van een game element in je les vergroot de betrokkenheid, de motivatie en ook de productiviteit van leerlingen en studenten.

Gamification in je les: waarom zou je?

Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.

Het gebruik van een game element in je les kan de betrokkenheid van leerlingen en studenten vergroten. Verschillende onderzoeken tonen ook verhoogde motivatie en productiviteit aan. Verlies je lesdoel niet uit het oog. Kies de tool bij het lesdoel, niet andersom. Een paar voorbeelden en valkuilen.


Seminar Ongelijk investeren in gelijke kansen

gratis
gratis
ABNAMRO Jeugdeducatiefonds
11 mei 2022 12:30

De noodzaak om te investeren in gelijke kansen is sinds corona nog urgenter geworden. Om kinderen een vergelijkbare startpositie te geven, moeten kinderen met minder kansen gecompenseerd worden. Maar hoe doe je dat, wat heb je daarvoor over en wat levert het op?

De noodzaak om te investeren in gelijke kansen is sinds corona nog urgenter geworden. Om kinderen een vergelijkbare startpositie te geven, moeten kinderen met minder kansen gecompenseerd worden. Maar hoe doe je dat, wat heb je daarvoor over en wat levert het op?


Schoolleider Eva Naaijkens stelde zich die vraag vaak en schreef er samen met Martin Bootsma een boek over waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten terug volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten.

Buiten de krijtlijnen: Eva Naaikens over ‘Wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’

Schoolleider Eva Naaijkens schreef samen met Martin Bootsma een boek waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten weer volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten. Rinke Vanhoeck praat met Eva op de Sett Gent beurs. Over vakmanschap, kwaliteit en ambitie.

De Inspectie pleit in de Staat van het Onderwijs 2022 voor focus op de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.

Focus op basisvaardigheden? En opleiden in de breedte dan?

Je zou denken dat de ferme boodschap van de Inspectie gepaard gaat met een heldere analyse, een schets van de taak en een eerste uitwerking van wat het onderwijs voorstaat. Helaas, een stevige onderbouwing van de ‘harde boodschap’ mist. En de maatschappelijke opgaven uit het rapport bieden een veel betere focus!

Je zou denken dat de ferme boodschap van de Inspectie gepaard gaat met een heldere analyse, een schets van de taak en een eerste uitwerking van wat het onderwijs voorstaat. Helaas, een stevige onderbouwing van de ‘harde boodschap’ mist. En de maatschappelijke opgaven uit het rapport bieden een veel betere focus!


Filters

Community Leden

Alle Leden >>>

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Actief in de community

Menu