Door digitalisering krijgen scholen steeds meer mogelijkheden. Van het inrichten van dashboards, de communicatie ondeling en met ouders en natuurlijk alle apps en tools die het leerproces zelf ondersteunen.
Technologie
Artikelen & Blogs
Leerlingen socialer en geconcentreerder door mobieltjesafspraak
Onderzoek door OCW toont aan dat duidelijke afspraken over mobiel gebruik op school leerlingen socialer en geconcentreerder maken.
Artikelen & Blogs
Veilig gebruik van Google Workspace in het onderwijs
Scholen moeten de betaalde versie van Google Workspace gebruiken voor betere gegevensbescherming binnen de EU.
Artikelen & Blogs
Topsectoren: kabinet, investeer in in bèta-technisch onderwijs
Topsectoren in Nederland vragen het kabinet om te investeren in bèta- en technisch onderwijs om toekomstige economische groei en innovatie te waarborgen.
Artikelen & Blogs
Een eerste stap naar een beter taal- en rekenniveau – dit kun je nu al doen
De dalende taal- en rekenprestaties vragen om directe actie. Door kritisch om te gaan met digitale middelen en afleidingen te beperken, kunnen scholen een positieve impact maken op het leerproces van hun leerlingen.
Artikelen & Blogs
Het mobieltjesverbod op scholen: voor- en nadelen voor leerlingen
Mobiele telefoons in de klas zijn een bron van discussie: bevorderen ze afleiding of bieden ze juist educatieve kansen? Ontdek in dit artikel de voor- en nadelen van een mobielverbod en hoe scholen een gebalanceerde aanpak kunnen vinden.
Artikelen & Blogs
Meer kennis over AI in onderwijs nodig: reëel risico op discriminatie
AI biedt kansen voor het onderwijs, maar kan zonder voldoende kennis leiden tot discriminatie. Daarom besteden we aandacht aan de noodzaak van meer kennis over AI en de gevaren van discriminatie.
Artikelen & Blogs
Smartphoneverbod in de klas: een reflectie na een maand
Een maand na het invoeren van het smartphoneverbod in de klas zien we een significante verschuiving in zowel prestaties als sociale interacties. Dit benadrukt de noodzaak van een evenwichtige integratie van technologie in het onderwijs.
Artikelen & Blogs
Een praktische aanpak voor privacy in het onderwijs
In dit artikel geven we je praktische tips en richtlijnen om de inzichten uit het rapport “Sectorbeeld Onderwijs 2021-2023” van de Autoriteit Persoonsgegevens toe te passen binnen de dagelijkse praktijk.
Artikelen & Blogs
Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs: kansen en uitdagingen
Ontdek hoe kunstmatige intelligentie het onderwijs verandert met gepersonaliseerd leren en efficiëntere administratie. Bereid je voor op de toekomst.
Artikelen & Blogs
12 interessante podcasts over onderwijs voor jou
Er zijn verschillende goede podcasts en podcastseries over onderwijs in Nederland. Elke week lichten wij er eentje uit in onze nieuwsbrief. In dit artikel brengen wij 12 interessante podcastseries onder de aandacht.
Artikelen & Blogs
Hoogwaardig digitaal onderwijs: nieuwe horizonten voor leren
Hoogwaardig digitaal onderwijs opent de deur naar een toekomst waar leren niet alleen efficiënter en toegankelijker is, maar ook diepgaander en beter afgestemd op de behoeften van elke individuele leerling.
Apps & Tools
Woordjes leren met Wozzol
Met Wozzol leer je efficiënt woordjes in een tweede taal, kies een standaard woordenlijst of maak er zelf één om mee aan de slag te gaan.
Apps & Tools
Test-Correct – digitaal toetsplatform
Met Test-Correct kan je digitaal toetsen, summatief en formatief. Gebruik actieve werkvormen om feedback in de klas te stimuleren en reduceer nakijkwerk tot 80%.
Podcasts
AI en digitalisering als aanvulling op het menselijk handelen
De mobiele telefoon uit de klas? Niet als het aan Larissa Zegveld ligt. De directeur-bestuurder van Kennisnet vindt het juist aan het onderwijs om leerlingen en studenten digitale vaardigheden bij te brengen. Zo ziet ze dat ook bij AI en ChatGPT. Het onderwijs is bij uitstek de sector die je kan leren hoe je ermee omgaat. Digitale lesmaterialen laten zich goed delen.
Documenten
Onderwijsveld weinig enthousiast over digitaal afstandsonderwijs in het PO
Veel schoolleiders, leraren en ouders beschouwen digitaal afstandsonderwijs niet als een verrijking van het onderwijs, terwijl het dat wel degelijk kan zijn. Dat staat in het onderzoeksrapport Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs. Ervaringen, mogelijkheden en bedenkingen.
Artikelen & Blogs
Robotisering in het onderwijs: zijn er mogelijkheden?
Kunnen kinderen leren van robots? Administratieve taken in het onderwijs zullen we graag overdragen aan Robotic Process Automation. Is er toekomst voor robots als digitaal hulpmiddel? Kan het sociale aspect van de robot verschil maken in het leerproces?
Artikelen & Blogs
AI proactief en interdisciplinair aangaan als onderwijsteam
AI-modellen zijn níet neutraal, dat vraagt om bezinning en een interdisciplinaire benadering, stelt moraalfilosofe Katleen Gabriels. Zij waarschuwt voor naïviteit. Kennisnet biedt een handreiking waarmee je als team stap voor stap door het proces gaat en positie bepaalt. Hoe zet je ChatGTP in voor je lesontwerp bijvoorbeeld?
Apps & Tools
LeerLevels – Onbegrensd leren
LeerLevels ondersteunt leerlingen en docenten met kunstmatige intelligentie.
Apps & Tools
Mr. Chadd – De digitale onderwijsassistent
Met Mr. Chadd heb je op jouw school altijd een digitale onderwijsassistent bij de hand voor alle vakken en op alle niveaus.
Artikelen & Blogs
Welke learning space past het onderwijs van de toekomst?
Op veel plekken zijn onderwijslokalen in hoog tempo vol gehangen met techniek. AI deed zijn intrede. Hoe ga je je onderwijsruimtes ontwikkelen en hoe zet je ze in? En voor wie? Hoe richt je het leren voor de toekomst in? Wat is het verschil tussen adaptieve en routine expertise? En…
Artikelen & Blogs
ChatGPT & AI in het onderwijs
Tal van toepassingen van AI en ChatGTP kunnen het onderwijs verder helpen. De gevaren zijn ook evident. Een groep vooraanstaande wetenschappers en persoonlijkheden heeft inmiddels gewaarschuwd voor de mogelijk fundamenteel ontwrichtende werking van AI systemen als ChatGTP. Wat kun jij ermee in je lesontwerp?
ChatGPT & AI in het onderwijs
Artikelen