Onderwijsontwikkeling

Het onderwijs moet op de schop hoort men vaak. Hier brengen wij graag uiteenlopende visies bijeen. Ontwikkelingsgericht of juist de leerkracht centraal. Formatief evalueren of juist toetsen tot je er bij neervalt. Een kijk op innovaties, vergezichten en praktische ingrepen.

Er zijn volgens de Raad eigenlijk maar twee oplossingsrichtingen: onderwijstijd aanpassen of anders organiseren. In de media ging de meeste aandacht uit naar het eerste, terwijl de tweede de enige echte oplossing is. Maar dan moet het wel met meer inspiratie en creativiteit uitgewerkt worden.
Artikelen & Blogs

Voor het structurele lerarentekort is ‘anders organiseren’ de enige oplossing

De Onderwijsraad heeft een advies afgeleverd over het lerarentekort, in ‘Schaarste schuurt’. Er zijn volgens de Raad eigenlijk maar twee oplossingsrichtingen: onderwijstijd aanpassen of anders organiseren. In de media ging de meeste aandacht uit naar het eerste, terwijl de tweede de enige echte oplossing is. Maar dan moet het wel…
Documenten

Onderwijsveld weinig enthousiast over digitaal afstandsonderwijs in het PO

Veel schoolleiders, leraren en ouders beschouwen digitaal afstandsonderwijs niet als een verrijking van het onderwijs, terwijl het dat wel degelijk kan zijn. Dat staat in het onderzoeksrapport Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs. Ervaringen, mogelijkheden en bedenkingen.
Documenten

Onderwijsraad pleit voor beperking onderwijstijd en bredere inzet personeel

Lerarentekorten houden aan en zijn ongelijk verdeeld, waarschuwt de Onderwijsraad in de verkenning Schaarste schuurt. De raad verkent in twee richtingen hoe overheid en onderwijs de situatie van een aanhoudend lerarentekort door kunnen komen en de schaarste het hoofd kunnen bieden: beperking van het onderwijsaanbod en optimalisering van het werk in het onderwijs.
Documenten

Anders opgeleiden in de basisschool

Ondanks alle beleidsinspanningen ziet het er niet naar uit dat we er op korte termijn in zullen slagen om voldoende bevoegde docenten te vinden om volgens de huidige standaarden onderwijs te geven. In het rapport Schaarste Schuurt (juni 2023) schetst de Onderwijsraad twee oplossingsrichtingen voor het lerarentekort: minder onderwijs geven (en de beschikbare docenten eerlijker verdelen) of het anders organiseren van het onderwijs. Klaas Mulder inventariseerde de thema’s waarover het zou moeten gaan: het wat, hoe en wie van gemengde teams.
Podcasts

Wat maakt een goede lesmethode? Tjipcast met Erik Meester

De meeste lesmethodes in Nederland zijn heel slecht stelt Erik Meester. Weinig aandacht voor algemene kennisopbouw, taalrijkheid, instructie en de verschillende dimensies van leren. Erik werkte aan een nieuwe lesmethode voor het po. Deze methode, het onderliggende curriculumontwerp en de didactische uitgangspunten staan centraal in deze podcast.

Artikelen & Blogs

Níet de politiek die de onderwijscrisis kan oplossen

De PISA testen doen een valse belofte van objectiviteit en voorzien de politiek van een stok. De problemen in het onderwijs worden niet veroorzaakt door de scholen of de leraren, maar door het systeem dat is ingericht voor de massa. Juist omdat het mensenwerk is, moet je de mensen die…
Artikelen & Blogs

AI proactief en interdisciplinair aangaan als onderwijsteam

AI-modellen zijn níet neutraal, dat vraagt om bezinning en een interdisciplinaire benadering, stelt moraalfilosofe Katleen Gabriels. Zij waarschuwt voor naïviteit. Kennisnet biedt een handreiking waarmee je als team stap voor stap door het proces gaat en positie bepaalt. Hoe zet je ChatGTP in voor je lesontwerp bijvoorbeeld?
Artikelen & Blogs

Wat maakt een goede leraar? 5 aanbevelingen in lerarentekort

Professionalisering is een kernopdracht van de leraar. De leraar is de belangrijkste factor van verschil in de kwaliteit van onderwijs. Wat zijn de 5 pijlers die een leerkracht definiëren? Kris van den Branden doet 5 aanbevelingen om het beroep en de individuele leraar te versterken. Op basis van een rapport…
Het gaat in het onderwijs om ontwikkelen en onderwijzen en dat is individueel en doe ik het liefst zonder be/veroordeling. Elke beoordeling is ook een impliciete veroordeling.
Artikelen & Blogs

Waarom we nu echt moeten stoppen met beoordelen in het (bewegings)onderwijs

Hoe beoordeel je op een eerlijke en motiverende manier een klas waarin zulke grote verschillen aanwezig zijn als bij lichamelijke opvoeding? Over de zin en onzin van beoordelen en de behoefte van het systeem om te meten. Hoe meet je de verschillende intelligenties en competenties? Wat zegt dat eigenlijk over…
Artikelen & Blogs

De Staat van het Onderwijs: inzet op sturing

Dit jaar gaat de inspectie nader in op de thema’s basisvaardigheden, kansengelijkheid en goed toegeruste leraren. Op de grote thema’s is weinig verbetering geconstateerd. Verder lijkt men aan te sturen op meer regie en controle vanuit de overheid om het tij te keren.
Podcasts

Alida Oppers over de Staat van het Onderwijs

Inspecteur-generaal van het Onderwijs Alida Oppers spreekt met Rob Neutelings (Curio) over de Staat van het Onderwijs. “De focus zal liggen op gelijke kansen en het aanleren van de basisvaardigheden om het aantal van 2,5 miljoen laaggeletterden niet verder te laten oplopen. Ook spreken ze over het welzijn van leerlingen en studenten, het lerarentekort én de nodige professionaliseringsslag.

Filters
Reset
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community