Podcasts

Filters
Thema'sReset
Filters
Filters
Filters
Filters
Filters
Filters
We praten in deze podcast over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement.

Regie in de klas doe je niet alleen; klassenmanagement schoolbreed

Tjip praat met Gert over hoe je als docent werk maakt van klassenmanagement. Hoe je kunt sturen op gewenst door het te onderwijzen. En hoe je gebruik kunt maken van routines en afspraken in je klas. Inmiddels is Gert bekend geworden met zijn aanpak. Hij laat keer op keer zien dat je met deze aanpak kinderen met plezier een vak leert en ze veel kennis opdoen.

Big History is een academische discipline die de geschiedenis van de oerknal tot heden onderzoekt. Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends.
Big History is een academische discipline die de geschiedenis van de oerknal tot heden onderzoekt. Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends.

Big History leert de leerling kijken op een andere schaal

Big History verzet zich tegen specialisatie en zoekt naar universele patronen of trends. Op het Cartesius is Big History een vak geworden in de bovenbouw. Het onderzoekt lange tijdsbestekken met behulp van een multidisciplinaire benadering en verkent het menselijk bestaan in de context van dit grotere geheel. Geschiedenis docente Annemarie Proost legt uit hoe dit werkt op het multiculturele Amsterdamse lyceum en wat het doet met onderlinge tegenstellingen.

Schoolleider Eva Naaijkens stelde zich die vraag vaak en schreef er samen met Martin Bootsma een boek over waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten terug volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten.

Buiten de krijtlijnen: Eva Naaikens over ‘Wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’

Schoolleider Eva Naaijkens schreef samen met Martin Bootsma een boek waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten weer volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten. Rinke Vanhoeck praat met Eva op de Sett Gent beurs. Over vakmanschap, kwaliteit en ambitie.

Startende professionals komen bevlogen en vol energie de onderwijswereld binnen. Interessante, nieuwe vragen borrelen bij ze op vanaf het moment dat ze in de beroepspraktijk aan de slag gaan.

Hoe houdt je startende docenten aan boord? Starter blikt terug

Te gast is Nicol Maulabaks. Zij is een startende docent Engels in het mbo en heeft ervaren dat het niet altijd makkelijk is als starter. Floor en Ellen bespreken met haar haar eigen ervaring.  Ze komen zo samen tot verschillende oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat docenten aangehaakt blijven in het onderwijs. Welke valkuilen kwam Nicol tegen? Welke handvatten hebben haar geholpen? Welke rol is hierin weggelegd voor de leidinggevende?

Op initiatief van Stichting School & Veiligheid bezoekt Jan Jaap Hubeek het MBO College in Hilversum. Studenten, docenten, beleidsmedewerkers en zelfs de bestuurder zijn een Tribe gestart rondom het thema inclusie.

Samen zijn we iedereen – hoe is het om jou te zijn? Inclusie op het MBO

Een korte serie gesprekken over inclusie op het MBO. Op initiatief van Stichting School & Veiligheid bezoekt podcastmaker Jan Jaap Hubeek het MBO College in Hilversum. Studenten, docenten, beleidsmedewerkers en zelfs de bestuurder zijn een tribe gestart rondom het thema inclusie. Dit doen ze onder leiding van Danielle Braun, corporate antropoloog en auteur van het boek ‘De Corporate Tribe’.

Hoe gaat Peter Visser om met het spanningsveld tussen de hiërarchisch verticale - en de zelfsturende teams?

Peter Visser over organiseren van zelfsturende onderwijsteams

In het gesprek vertelt onderwijsbestuurder Peter de Visser over de ontwikkeling van ruimte en beleid voor zelfsturende teams en over het proces zover. Over organisaties en de heelheid van de mens. Hoe maak je een plan voor twintig jaar en voel je ook aan welke actie morgen nodig is. Hoe gaat hij om met het spanningsveld tussen de hiërarchisch verticale- en de zelfsturende teams?

Schoolleider Marjolijne Mulders over 5 jaar Gedeeld Leiderschap

In deze podcast gaat Marjolijne Mulders vertellen over gedeeld leiderschap. Marjolijne is al sinds 2013 werkzaam met de leerKRACHT-methodiek en gebruikt deze nu ook als schoolleider op basisschool de Klimop in Purmerend. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?

Kansenongelijkheid te lijf met goed vakmanschap van de leraar?

Tjip en Debbie Dussel spreken over de relatie tussen gelijke kansen en sterk vakmanschap van de leraar. Het gaat over het belang van een kennisrijk curriculum, de balans tussen didactiek en pedagogiek, ‘evidence informed’ werken en hoe je je continue kunt blijven verbeteren als onderwijsprofessional. Luister nu!

Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan, aldus het streven van Inclusiever Onderwijs.

Na passend onderwijs nu inclusiever onderwijs: is dat haalbaar?

Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan, aldus het streven van Inclusiever Onderwijs. Het gaat daarin een stap verder dan passend onderwijs. In deze podcast serie kun je de belangrijkste conclusies over 5 jaar passend onderwijs beluisteren aan de hand van ervaringen van samenwerkingsverbanden, ouders en leraren.

Hoe gaat Peter Visser om met het spanningsveld tussen de hiërarchisch verticale - en de zelfsturende teams?

Onderwijs leiden met hart en ziel: Sprangers over opzet PLG’s

Voor Pieter is professionaliteit uiteindelijk het aangaan van een wederkerige leerrelatie met elkaar. Idealiter worden leraren en schoolleiders zo ridders van de ronde tafel van professionaliseren en gedeeld leiderschap. Een gesprek over professionele leergemeenschappen, over de noodzaak en over veel gemaakte fouten en natuurlijk over succesformules. Verandering van onderaf door een betrokken team onderwijsprofessionals.

Porcelijn vertelt graag vanuit haar ervaring over orde houden in de klas. Judith begeleidt startende docenten,

Opstarten Met: Hoe houd je orde als startende docent?

Twijfel jij ook wel eens over je eigen kunnen? Dat je er in een keer zeker van bent dat je het verkeerde beroep hebt gekozen en dat het nooit wat zal worden met jou als docent, meester of juf? In deze podcast leren Floor & Ellen dat je soms best mag doen alsof je heel zelfverzekerd bent. Over orde houden en voor de klas staan.

Vanuit de waarden open, eerlijk en inclusief, onderzoeken Stikker en haar collega’s de sociale en culturele impact van technologie.

Podcast over technologie en publieke waarden in het onderwijs

Is het onderwijs erop vooruitgegaan wat betreft technologie en publieke waarden? Hoe ziet Stikker het burgerschap in een digitale context? En hoe stellen we leerlingen en studenten in staat het internet eerlijk en inclusief te maken? Over ethiek en ontwerp oplossingen.

Filters
Filters
Filters
Filters
Filters
Filters
ThemaReset
Filters

Community Leden

Alle Leden >>>

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Artikelen & Blogs

Deel je blog!

Actief in de community

Menu