Paper
Documenten
Anders opgeleiden in de basisschool
Ondanks alle beleidsinspanningen ziet het er niet naar uit dat we er op korte termijn in zullen slagen om voldoende bevoegde docenten te vinden om volgens de huidige standaarden onderwijs te geven. In het rapport Schaarste Schuurt (juni 2023) schetst de Onderwijsraad twee oplossingsrichtingen voor het lerarentekort: minder onderwijs geven (en de beschikbare docenten eerlijker verdelen) of het anders organiseren van het onderwijs. Klaas Mulder inventariseerde de thema’s waarover het zou moeten gaan: het wat, hoe en wie van gemengde teams.
Documenten
Trendrapport: adaptief leermateriaal in het hoger onderwijs



Met adaptief leermateriaal creëer je onderwijs dat automatisch is afgestemd op de behoeften en competenties van individuele studenten. Wat de kansen en uitdagingen zijn lees je in dit Trendrapport van SURF.
Documenten
4 indicatoren om stressklachten te signaleren
Wie ernstige stress tijdig herkent, voorkomt verzuim. Daarom deelt Ellen Botman, CEO van Happy Brain® Clinics en stress-expert, vier indicatoren die collega’s en leidinggevenden helpen om tijdig ernstige stress bij collega’s te herkennen.
Documenten
Bescherm hbo-docenten tegen (te) hoge werkdruk met eHRM



Al jaren heerst onder hbo-docenten een (te) hoge werkdruk. Dit verhoogt het stressniveau en speelt burn-out in de hand. Hoe voorkom je een burn out onder hbo-medewerkers? Hoe bescherm je de docenten tegen deze hoge werkdruk? Lees verder om er achter te komen hoe eHRM hier een goede oplossing voor kan zijn.
Documenten
Docent de dupe van onderwijsdigitalisering?
Een kwalitatief scriptie onderzoek naar de ervaringen van docenten in het Nederlands basisonderwijs en de verandering van hun professionele autonomie. Uit deze analyse blijkt dat docenten geen negatieve relatie ervaren tussen onderwijsdigitalisering en professionele autonomie.
Documenten
De grootste digitale HR-uitdagingen voor mbo’s



Ruim een half miljoen studenten volgen bij ruim zestig instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) ruim vierduizend verschillende opleidingen. Dat stelt hoge eisen aan het HRM-management en ook aan de achterliggende ICT-structuur van mbo-instellingen. Mbo’s gebruiken meestal een grote hoeveelheid verschillende softwaresystemen naast elkaar, vaak van verschillende leveranciers. Hoe zorg je ervoor dat er geen fouten insluipen bij het gebruik van meerdere systemen? Welke rol speelt data hierin? Lees het nu in de whitepaper.
Documenten
Onderzoek naar achterlating van jongeren in het buitenland
Kennisplatform Integratie & Samenleving en Het Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang en Achterlating (LKHA) voerden verkenning uit naar de achtergrond van achterlating van jongeren in het buitenland. Handvatten voor signalering en hoe te voorkomen. Lees het in deze paper.
Documenten
Hybride leeromgeving in het middelbaar beroepsonderwijs
Het middelbaar beroepsonderwijs sluit niet altijd optimaal aan bij de beroepspraktijk. Een hybride leeromgeving kan uitkomst bieden. Dit onderzoek neemt de hybride leeromgeving van het Dulon College onder de loep. Hoe kan het onderwijsontwerp beter worden uitgemunt?
Documenten
Didactische toepassingen van digitale oefenprogramma’s
Tijdens de coronacrisis is het gebruik van digitale oefenprogramma's waarmee kinderen thuis oefenen sterk toegenomen. Over het algemeen wordt de didactische toepassing van deze resultaten vaak niet of nauwelijks gebruikt door de docenten, hier valt winst uit te halen.
Documenten
Effectief afstandsonderwijs
Hoe effectief is leren op afstand? Wat zijn de risico's? Deze paper beschrijft per sector hoe effectief afstandsonderwijs kan worden vormgegeven.
Documenten
Optimaler leerproces door beweging en vrij spel
Internationale literatuurstudie door wetenschapsjournalist Mark Mieras toont overduidelijk dat speelse (buiten) activiteit een waardevolle en tijd effectieve aanvulling op het gestructureerde lesaanbod is. Onze nadruk op binnen zitten blokken is vooral een kwestie van traditie en wordt niet door wetenschappelijke uitkomsten onderbouwd. Naar buiten dus!
Documenten
Niet-westerse achtergrond en talentontwikkeling
Bij jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond wordt afwijkend gedrag vaak niet in verband gebracht met hoogbegaafdheid. Vroegsignalering en begeleiding die gericht is op het versterken van het zelfbeeld bij deze jongeren kunnen bijdragen aan betere ontwikkeling van hun talenten. Dit praktische onderzoek geeft handvatten aan vroegsignalering. Het gaat ook in op de sekse verschillen.
Documenten
Maatwerk in HR doet mensen groeien
Op het moment dat je maatwerk vanuit HR levert, zie je dat mensen gaan groeien. Interview met Elly de Lange van Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio. Over de impact van de coronacrisis en de toekomst van onderwijs.
Documenten
Heeft de eindtoets wel een emancipatoire rol?
De eindtoets en het daarmee samenhangende kwaliteitsoordeel van scholen door de overheid dragen vooral bij aan een verdere bevestiging van de bestaande maatschappelijke ongelijkheid. 'Van de kat en de bel', promotieonderzoek van drs. Karen Heij.
Documenten
De docent en het eigenaarschap van de leerling
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Wat kan een docent doen om die actieve betrokkenheid te stimuleren?
Documenten
Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs
Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?
In 2012 stelde het College van Bestuur (CvB) van het ROC A12 vast: ‘Er klopt iets niet.’ Enerzijds zijn er voldoende middelen, kloppen de procedures en zijn alle systemen op orde. Anderzijds neemt de tevredenheid van studenten en docenten af en dalen de aantallen studenten. Zij concludeerden: ‘We moeten andersom denken.’ Niet zeggen en opleggen, maar vragen en luisteren.
Documenten
Co-creatie in een Community of Practice
Internalisatie van het proces van experimenteren zorgt voor duurzame verandering en innovatie in het onderwijs. Onderzoek naar co-creatie in een Community of Practice door Emely Meijerink.
Hier lees je meer over de Community of Practice, als één van de mogelijkheden om binnen het basisonderwijs op duurzame wijze vorm te geven aan Professionele Leergemeenschap (PLG) binnen het passend onderwijs.
Documenten
Vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs
De bedoeling is dat er in de zomer van 2019 een wetsvoorstel wordt ingediend om het bekostigingsmodel voor het voortgezet onderwijs per 1 januari 2021 sterk te vereenvoudigen.
Documenten
Onderzoek ouderbetrokkenheid in basisonderwijs
Onderzoek naar het thema ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs, door DUO Onderwijsonderzoek & Advies samen met het onderwijsvakblad Didactief.
Documenten
Leraren zijn cruciaal voor goed onderwijs
Er is veel aandacht voor het lerarenberoep, zowel bij beleidsmakers als in de media. Terecht, want leraren zijn cruciaal voor goed onderwijs. Het beroep staat echter onder druk.
Documenten
Aard en omvang gebruik van ICT in het onderwijs
Kennisnet heeft eind 2017 schoolbestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren opgeroepen hun school aan te melden voor onderzoek naar het gebruik van ict in het onderwijs.