Professionalisering

De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.

Podcasts

Klassenmanagement is een vaardigheid

Gerelateerd:Klassenmanagement, problematisch leergedrag en ziekteverzuim Schoolbrede regels over gedrag zijn eigenlijk een vorm van solidariteit van leraren onderling. Met schoolbrede regels zijn ordeproblemen niet voorbij.…Effectief klassenmanagement - een evenwichtsoefening met… “Je kunt niet met iedere leerling even goed klikken, maar bij leerlingen met een voorgeschiedenis van storend gedrag bleken leraren…De…
Klassenmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? Elke Struyf ('Regisseer je klas') is verbonden aan de Universieit Antwerpen, waar ze lesgeeft in de educatie master opleiding. 'Klasmanagement is te leren.'
Artikelen & Blogs

Monitor Leskwaliteit; op naar steengoed lesgeven

Inspectie ontwikkelde een lesobservatie-instrument op basis van 5 kenmerken waarvan bewezen is dat deze bijdragen aan een effectieve les. Representatieve steekproef stelt dat basis redelijk is. Vooral met zelfregulerend leren en directe instructie is wel nog veel verbetering te realiseren.
Podcasts

Wat maakt een leraar effectief en de kracht van diversiteit in lerarenteams

Gerelateerd:Monitor Leskwaliteit; op naar steengoed lesgeven Inspectie ontwikkelde een lesobservatie-instrument op basis van 5 kenmerken waarvan bewezen is dat deze bijdragen aan een effectieve les. Representatieve…Multicultureel vakmanschap maakt docent weerbaarder Promovendus Anneke Dubbeld constateert dat docenten zich vaak niet goed voorbereid voelen op het lesgeven in een multiculturele klas. Dubbeld…Kennistafel…
Eind 2022 promoveerde Hannah op een proefschrift aan de Universiteit Twente naar de validiteit en impact van leerling percepties van leskwaliteit. Ze geeft een dag per week les in het po en samen met Mirjam Keyser schreef ze het winnende boek ‘Erken de ongelijkheid‘, over de kracht van diversiteit in onderwijsteams. Tweegesprek over de vraag hoe je een goede leerkracht wordt.
De school en de bibliotheek werken nauw samen dankzij de Bibliotheek op school, een landelijk programma dat scholen ondersteunt bij de toegang tot een aantrekkelijke leescollectie en expertise-ontwikkeling van leerkrachten. Wat zijn de mogelijkheden van verdere samenwerking?
Artikelen & Blogs

Maak meer van je leesbeleid met de Bibliotheek op school

Leesonderwijs ligt al jaren onder een vergrootglas. Dia Wesseling, adviseur Bibliotheek op school bij Probiblio wil met onderwijscollega’s kijken óf en hoe samenwerking tussen academische leerkrachten en leesconsulenten kan bijdragen aan een betere borging van het leesbeleid op school.
Expliciete instructie houdt in dat leerlingen uitleg krijgen in hoe ze verschillende leerstrategieën kunnen gebruiken, de condities waaronder deze het meest nuttig zijn, en uitleg over wat het voordeel is van het gebruik van deze strategieën.
Artikelen & Blogs

‘Dat leren ze zelf wel’ en nog 7 misvattingen over leren leren

Om effectief te leren hoe je moet leren is expliciete instructie verdraaid handig. Een goede vuistregel? Wat, wanneer, waarom en hoe van leerstrategieën. Leren leren moet je leerlingen aanleren. En dat is een understatement. Patrick Sins ontkracht een 8-tal misvattingen omtrent zelfregulerend leren.
Podcasts

(Strakke) regie in de klas – gruwel of walhalla?

Gerelateerd:Beperkt discipline de vrijheid of geeft het autonomie? Op onze school kijken we naar een positieve vorm van vrijheid waar bepaalde beperkingen en richtlijnen onze leerlingen eigenlijk bevrijden…Op koers naar een effectieve, efficiënte en flexibele… Als je de fase van onzekerheid naar vertrouwen overslaat is teamontwikkeling een zinloze investering en…
Gedrag is curriculum. Je moet kinderen leren hoe ze zich moeten gedragen. Gert Verbrugghen vertelt over het schoolbrede beleid op het Alfrinkcollege in Deurne. Oefen gewenst gedrag in en handhaaf consequent. Klassenmanagement is dan ook voor de beginnende docent hanteerbaar en de aandacht kan gaan naar waar het eigenlijk om gaat: het individu en goed lesgeven.
Artikelen & Blogs

Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie

Na de uitleg over de interactie tussen executief functioneren en motivatie begrijp je beter waar het gedrag van een leerling vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan. Uitgebreide studie uit 2016; met een overzicht van 20 tips om het kind te helpen zo goed mogelijk te functioneren.
Podcasts

Schooldruk en welzijn onder jongeren

Gerelateerd:Onderzoek: jongeren blijven door corona langer doorstuderen Het aantal jongeren dat na hun studie de arbeidsmarkt opkwam, lag in het schooljaar 2019-2020 in ongeveer 10 procent lager.…Assen start ook proef met het Jongeren Perspectief Fonds Gemeenten willen jongeren met problematische schulden weer toekomstperspectief geven door het opkopen van hun schulden,…
Kernvraag is hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd, hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren, vinden zij het wenselijk om minder lestijd te hebben. Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children.
Artikelen & Blogs

Routekaart ondersteuning (hoog)begaafde leerlingen

Binnen de onderzoekswerkplaats POINT013 2.0 is de ‘Routekaart voor ondersteuning van (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs’ ontwikkeld. In het onderstaande document lees je meer over de aanleiding, doelgroep en werkwijze van de routekaart. In het document daaronder vind je de routekaart.
Artikelen & Blogs

Professionele cultuur helpt het welbevinden van de leraar

Een professionele cultuur ontstaat niet zo maar. Als management team moet je erin investeren. Er moet tijd en ruimte beschikbaar zijn om te ontwikkelen en te experimenteren. Lees over de vier kenmerken en elementen die een professionele cultuur typeren. Wat werkt wel en wat niet?
Artikelen & Blogs

Zintuiglijk schrijven met kinderen

Schrijven en vooral creatief schrijven als onderdeel van taalvaardigheid als geheel en menswording op zich, staat niet echt op de agenda in het basisonderwijs. Ik gun ieder kind om creatief te spelen met taal. In dit blog geef ik een voorbeeld van een mogelijke lesopzet om creativiteit bij kinderen te…
Artikelen & Blogs

Hoogbegaafden onderwijs: Het label voorbij

Korte impressie van HB-conferentie. Een drietal bezoeker-docenten geven aan waar zij in hun eigen praktijk tegenaan lopen en wat ze opstaken van de workshops. “Goede begeleiding richt zich op het vergroten van zelfbewustzijn […]om het eigen leven betekenisvol invulling te geven.” aldus de keynote spreker Desirée Houkema.
Artikelen & Blogs

Pesten op school bestrijden: wat kunnen leraren doen?

In 2020- 2021 zegt 11 procent van de leerlingen in groep 6 tot en met 8 in het (speciaal) basisonderwijs soms tot vaak gepest te worden, waarvan drie procent (heel) vaak gepest en acht procent soms gepest. Onderzoekster Fleur van Gils vat de inzichten uit onderzoek (KU Leuven) samen. 4…
Artikelen & Blogs

Zelfsturend leren en zelfregulatie; een wereld te winnen

Door je leerlingen metacognitieve vaardigheden aan te leren, werken ze zelfstandiger en beter. Zelfsturend leren vergt veel inbreng van de leerkracht. Het is goed om er in de vroege basisschoolleeftijd mee te beginnen. Hoe stimuleer je zelfsturend leren en zelfregulatie? En wat is het verschil?
Artikelen & Blogs

Taalniveau pabostudent zorgelijk

Taalbeheersing blijkt zo ondermaats onder beginnende pabo-studenten dat de opleidingen er niet bij iedereen in slagen het niveau voldoende op te halen. Het Kohnstamm Instituut ziet ruimte voor verbetering in de opleidingen (samenwerking en wetenschappelijk onderbouwd werken) en in nascholing van de afgestudeerden alsmede van de pabo-docenten zelf.
Artikelen & Blogs

Kennistafel Effectief Leesonderwijs als brug tussen onderzoek en docent

Er is veel onderzoek gedaan naar leesonderwijs, maar die kennis heeft niet altijd zijn weg gevonden naar de praktijk. De Kennistafel Effectief Leesonderwijs wil wetenschappelijke kennis over effectief onderwijs in begrijpend lezen verzamelen en het voor leraren toepasbaar maken.
Filters
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community