De opzet van het Nederlandse onderwijs is in tweehonderd jaar niet wezenlijk veranderd. Nog steeds staat een docent voor de klas. In deze rubriek dragen we vooral onderzoek aan dat de leerkracht bekrachtigen en verder kunnen helpen in zijn werk met de leerling voor de klas. Over het leerproces maar ook over psycho-sociaal functioneren van de leerling.
Professionalisering
Kalender
CVI Conferentie 2024
Innovatiehuis Den Bosch
29 mei 2024
Het CVI faciliteert ontmoetingen, het bij elkaar brengen van mensen vanuit diverse organisaties.
Kalender
IPON 2024
Jaarbeurs Utrecht
Op 28 & 29 februari 2024 vindt alweer de 12de editie van de IPON beurs plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Voor PO, VO en MBO.
Artikelen & Blogs
12 interessante podcasts over onderwijs voor jou
Er zijn verschillende goede podcasts en podcastseries over onderwijs in Nederland. Elke week lichten wij er eentje uit in onze nieuwsbrief. In dit artikel brengen wij 12 interessante podcastseries onder de aandacht.
Podcasts
Leesonderwijs, hoe staat het ervoor en wat kan er beter?
De inspectie maakte een reeks van 3 podcasts over basisvaardigheden. In deze derde aflevering gaan Lammie Prins, Carlijn Pereira en Mirna Pit met elkaar in gesprek over leesplezier, voorlezen, een integrale aanpak van het leesonderwijs.
Podcasts
Rekenonderwijs, hoe staat het ervoor en wat kan er beter?
De inspectie maakte een reeks van 3 podcasts over basisvaardigheden. In deze tweede aflevering praten Sarah Bergsen, Kees Hooyman en Bauke Milo over het belang van goed leren rekenen en over een integrale aanpak.
Artikelen & Blogs
Ministerie van OCW lanceert Expertisepunt digitale geletterdheid
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap lanceert in het najaar van 2023 het Expertisepunt digitale geletterdheid. Het Expertisepunt digitale geletterdheid is bedoeld voor iedereen die bijdraagt aan digitale geletterdheid van kinderen tussen twee en achttien jaar.
Artikelen & Blogs
Subsidiemogelijkheden in het PO
In het PO zijn er talloze mogelijkheden om subsidie aan te vragen. Esther van der Werf-Mooten, Interim-Directeur-Onderwijs bij IDO, zette er vijf op een rijtje.
Subsidiemogelijkheden in het PO
Artikelen
Artikelen & Blogs
Subsidie scholing Schurende Gesprekken
Om aankomende en zittende leerkrachten en docenten in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar onderwijs te ondersteunen bij moeilijke, schurende klassengesprekken, is er vanuit OCW subsidie beschikbaar voor extra scholing op dit gebied.
Artikelen & Blogs
Niet de stoornis maar juist de gave zien in het gedrag, en die bekrachtigen
Davis counseling helpt kinderen en ook volwassenen hun desoriëntaties te herkennen en op te lossen, waardoor de gave (beelddenken) overblijft. Met het herkennen en erkennen van deze gave, groeit het zelfvertrouwen en het zelfrespect en mag een kind weer gaan stralen. Met het label als geuzennaam, niet als handicap.
Artikelen & Blogs
6 maatregelen om motivatie tot (taal)leren te bevorderen
Uitgebreid onderzoek toont aan dat taalleraren bijzonder veel maatregelen kunnen nemen om de motivatie van leerlingen te verhogen. Hieronder geeft Kris van den Branden er 6, bij wijze van voorbeeld. Na introductie van de drie factoren die de sleutel zijn. Succes ervaren, waarde vinden en autonomie.
Podcasts
Herwaardeer het vakmanschap en handelingskennis voor de klas
Hoe kan het vakmanschap en de handelingskennis van leraren weer gewaardeerd worden in de samenleving en in de onderwijswetenschap. Dit laat zien hoe de schoonheid en de waarde van het beroep van leraren naar voren kan komen op het moment dat theorie en praktijk samenkomen. Als daar ruimte voor is. Het zou het onderwijs zo vooruit helpen. Een cultuuromslag, te leren van elkaar.
Artikelen & Blogs
Klasbezoek: in een flits geleerd
Met flitsbezoeken willen docenten Sofie Heemskerk en Jamie de Vré het gesprek over onderwijskwaliteit met collega’s op gang brengen. Docenten nemen vijf minuten bij elkaar een kijkje in de les en kunnen zo proeven van elkaars aanpak.
Klasbezoek: in een flits geleerd
Interview
Artikelen & Blogs
Toolbox helpt kritisch denken verwerken in het onderwijs
Kritisch denken is een begrip met veel definities. Het kan daarom lastig zijn om concrete doelen voor kritische denkvaardigheden te stellen en die ook nog eens effectief te verwerken in het curriculum. Het lectoraat Brein en Leren van Avans Hogeschool ontwikkelde een toolbox die daarbij helpt.
Video's
Terugblik op een succesvol Onderwijs Innovatie Festival 2023
Het was weer een geslaagde dag met een rijk programma. Een kleine 150 deelnemers kwamen samen om onderwijs te vieren en hun kennis en ervaring te vergroten. Een korte impressie van het tweede Onderwijs Innovatie Festival, dat plaatsvond op 24 mei 2023. 'Op het Festival kan je leren van de ervaringen die in andere scholen zijn opgedaan, van elkaar dus'.
Podcasts
Klassenmanagement is een vaardigheid
Klassenmanagement is meer dan actieve werkvormen en wisselende klasopstellingen. Wat is dat stukje magie dat zorgt voor een klik met je klas? Elke Struyf ('Regisseer je klas') is verbonden aan de Universieit Antwerpen, waar ze lesgeeft in de educatie master opleiding. 'Klasmanagement is te leren.'
Artikelen & Blogs
Mentale weerbaarheid vergroten
1 op de 4 jongeren ervaart het vaakst stress door school. Op basis van de principes autonomie, meesterschap en zingeving schreef Psychologie in het Onderwijs 8 tips voor het onderwijs om jongeren te helpen hun mentale weerbaarheid te vergroten. Download het gratis ebook.
Mentale weerbaarheid vergroten
Artikelen
Artikelen & Blogs
Pubers met hechtingsproblemen in je klas
Het gedrag dat kinderen vertonen als gevolg van onveilige hechting kan sterk verschillen. Het herkennen van de verschillende vormen kan de leerkracht helpen om een relatie aan te gaan en daarmee de situatie wel veiliger te maken. De traumasensitieve school is soms dichterbij dan je denkt als je er aan…
Artikelen & Blogs
Monitor Leskwaliteit; op naar steengoed lesgeven
Inspectie ontwikkelde een lesobservatie-instrument op basis van 5 kenmerken waarvan bewezen is dat deze bijdragen aan een effectieve les. Representatieve steekproef stelt dat basis redelijk is. Vooral met zelfregulerend leren en directe instructie is wel nog veel verbetering te realiseren.
Podcasts
Wat maakt een leraar effectief en de kracht van diversiteit in lerarenteams
Eind 2022 promoveerde Hannah op een proefschrift aan de Universiteit Twente naar de validiteit en impact van leerling percepties van leskwaliteit. Ze geeft een dag per week les in het po en samen met Mirjam Keyser schreef ze het winnende boek ‘Erken de ongelijkheid‘, over de kracht van diversiteit in onderwijsteams. Tweegesprek over de vraag hoe je een goede leerkracht wordt.
Artikelen & Blogs
Maak meer van je leesbeleid met de Bibliotheek op school
Leesonderwijs ligt al jaren onder een vergrootglas. Dia Wesseling, adviseur Bibliotheek op school bij Probiblio wil met onderwijscollega’s kijken óf en hoe samenwerking tussen academische leerkrachten en leesconsulenten kan bijdragen aan een betere borging van het leesbeleid op school.