Rapport
Documenten
Onderwijsveld weinig enthousiast over digitaal afstandsonderwijs in het PO
Veel schoolleiders, leraren en ouders beschouwen digitaal afstandsonderwijs niet als een verrijking van het onderwijs, terwijl het dat wel degelijk kan zijn. Dat staat in het onderzoeksrapport Digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs. Ervaringen, mogelijkheden en bedenkingen.
Documenten
Onderwijsraad pleit voor beperking onderwijstijd en bredere inzet personeel
Lerarentekorten houden aan en zijn ongelijk verdeeld, waarschuwt de Onderwijsraad in de verkenning Schaarste schuurt. De raad verkent in twee richtingen hoe overheid en onderwijs de situatie van een aanhoudend lerarentekort door kunnen komen en de schaarste het hoofd kunnen bieden: beperking van het onderwijsaanbod en optimalisering van het werk in het onderwijs.
Documenten
De 151 van de GKA: genoeg goede voorbeelden
De GKA 151 is een bundel van 151 gelijke kansen interventies. Het digitale boekwerk is bedoeld ter inspiratie en herkenning voor iedereen die zich inzet voor gelijke kansen in zijn of haar eigen regio.
Documenten
Toenemende digitalisering vergroot risico’s en dreigingen; samen optrekken noodzaak
Onderwijsinstellingen hebben te maken met een variatie aan risico’s en dreigingen. Informatieveiligheid en privacy vormen volgens recent onderzoek nog steeds de grootste risico’s. Het Risico- en Dreigingsbeeld geeft een actueel, landelijk beeld van de risico’s en dreigingen die spelen voor hogescholen en universiteiten. Dit rapport is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen.
Documenten
Onderwijsraad: ‘Later selecteren, beter differentiëren’
Alleen later selecteren is niet voldoende stelt de raad. Zij adviseert ook om, veel meer dan nu, in het basis- en voortgezet onderwijs flexibel onderwijs op maat te geven, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen. Download het rapport.
Documenten
Optimale medewerkerbeleving in tijden van coronacrisis; 7 tips
Wat is er juist nu in crisistijd belangrijk om de beleving, ontwikkeling en prestaties van medewerkers te bevorderen? Wat kunnen we leren van organiseren en leidinggeven met oog op de toekomst?
Documenten
Stand van zaken onderwijs vraagt om deltaplan
McKinsey nam onlangs het onderwijs onder de loep. In dit artikel belichten we twee grote uitdagingen: het lerarentekort en de groeiende ongelijkheid tussen scholen door de veranderende leerlingenpopulatie.
Documenten
Vernieuwing van onderaf via open science onderwijsonderzoek
Open science is een heel geschikt middel om de wetenschap beter te integreren met de praktijk. Ook brengt het vernieuwing van onderaf. Sturing is nodig om kansenongelijkheid tussen scholen niet te vergroten.
Documenten
Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid
Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008
Documenten
Scholieren vinden schoolvakken steeds minder interessant
Middelbare scholieren zijn steeds minder gemotiveerd en halen lagere cijfers, blijkt uit onderzoek. Ook ten opzichte van andere landen. Volgens deskundigen ligt de sleutel bij de docent.
Documenten
Streefniveau basisonderwijs slechts door één derde gehaald
Het vraagt de nodige inspanningen van het onderwijs om leerlingen na het verlaten van de basisschool alsnog op het algemeen maatschappelijk functioneel niveau te krijgen.
Documenten
Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren
De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.
Documenten
Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid
Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! - een offensief.
Documenten
Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek
Van Engelshoven probeert met financiele herschikking de strijd om de student te verminderen. Ook andere financiële prikkels om het onderwijs zelf te ondersteunen. Hoe bestendig is haar aanpak?
Documenten
Onderwijskwaliteit verder onder druk
Samenvatting van het jaarlijks rapport 'De Staat van het onderwijs', door onderwijsinspectie. De trend zet door, leesvaardigheid nu onder het EU-gemiddelde.
Documenten
Kwaliteit van onderwijs voor iedereen?
Samenwerkingsverbanden log door vele bestuurslagen. Lerarentekort treft kansarmen en een lange termijnvisie ontbreekt. De onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs, 2020; samenvatting deel II
Documenten
Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek
Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.
Het benutten van technologische mogelijkheden veronderstelt dat scholen de regie hebben over technologie. Tegelijkertijd stuurt de onderwijstechnologie op haar beurt het onderwijs. Deze wisselwerking en de implicaties komen in dit artikel aan bod.
Documenten
Effecten van de impuls van 100 miljoen op lerarencorps
Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft deze notitie een overkoepelend beeld van de effecten van 100 miljoen voor de ‘impuls leraren tekortvakken’. Wat heeft het opgeleverd?
Documenten
Lerarentekort beïnvloedt kennisniveau leerlingen
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen.
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen. De leden werkzaam in het primair en voortgezet onderwijs gaven aan dat dit vooral ten koste gaat van het niveau van de kernvakken: rekenen/wiskunde, taal en spelling.
Documenten
Nederland loopt voorop met de digitalisering van het onderwijs
Nederland staat na Estland tweede in de index van het Centre for European Policy Studies (CEPS), die in samenwerking met Google is samengesteld. Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus.
Om de huidige situatie van digitaal leren in Europese landen te meten en aandacht vestigen op dit zeer belangrijke onderwerp heeft de 'Jobs & Skills Unit' van het Centre for European Policy Studies (CEPS) een index van gereedheid voor digitaal leven lang leren (IRDLL) ontwikkeld voor alle 27 landen van de Europese Unie. Nederland scoort goed.
Documenten
Geen lerend vermogen van onderwijsinnovaties
Hogeronderwijsinstellingen hebben weinig communicatie onderling. Het begrip onderwijsinnovatie is diffuus. En ervaring uit innovatieprojecten wordt amper gebruikt.
Onderwijsinnovaties vinden op grote schaal plaats en het wordt van groot belang geacht dat de kennis en ervaring over onderwijsinnovaties worden gedeeld. Leren van elkaar en evidence-based innoveren kunnen alleen plaatsvinden als bestaande kennis wordt verspreid en gebruikt.