Interview
Artikelen & Blogs
Open Badges op het SOMA College: een gesprek met Rick Marsman
Rick Marsman, onderwijskundige bij het SOMA College, deelt zijn inzichten over de praktische toepassing van onderwijsinnovatie, vooral in technisch onderwijs.
Open Badges op het SOMA College: een gesprek met Rick Marsman
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Participatie is de sleutel tot vernieuwing in het onderwijs: Jeroen Ooijevaar en Hans van Westen
Door participatie en innovatie kunnen we de uitstroom van onderwijsprofessionals beperken. Jeroen Ooijevaar en Hans van Westen delen hun inzichten.
Artikelen & Blogs
Pionieren tijdens World Café: een gesprek met Frank van den Ende
Ontdek hoe Frank van den Ende bij het Onderwijs Innovatie Festival via EDEX en het World Café onderwijsprofessionals inspireert om ideeën om te zetten in concrete acties.
Pionieren tijdens World Café: een gesprek met Frank van den Ende
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
SOMA College: pionieren in praktijkgericht onderwijs
Praktijkgericht onderwijs moet naadloos aansluiten op de arbeidsmarkt en daar is het SOMA College in Harderwijk een schoolvoorbeeld van.
SOMA College: pionieren in praktijkgericht onderwijs
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
De brug tussen mbo en de arbeidsmarkt: Arjan Elbers van Stichting Guruz
Arjan Elbers zet zich met Stichting Guruz in om de kloof tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt te overbruggen. Ontdek zijn bijdrage aan het Onderwijs Innovatie Festival in dit interview
Artikelen & Blogs
Regie in onderwijs met AI: Jan-Wolter Smit’s visie
Jan-Wolter Smit van LessonUp deelt zijn inzichten over het integreren van AI in het onderwijs en hoe dit docenten kan helpen bij het versterken van hun eigenaarschap en regie over hun lessen.
Regie in onderwijs met AI: Jan-Wolter Smit’s visie
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Spelend leren – Tessa Vugts heeft een nieuwe kijk op onderwijsinnovatie
Tessa Vugts toont met ‘LEF!’ hoe spelend leren een krachtig instrument kan zijn in het onderwijs. Haar workshop op het Onderwijs Innovatie Festival wordt een bron van inspiratie en innovatie.
Spelend leren – Tessa Vugts heeft een nieuwe kijk op onderwijsinnovatie
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Algemene Culturele Vorming als motor van onderwijsinnovatie met Pien de Meijer
Pien de Meijer toont hoe Algemene Culturele Vorming onmisbaar is voor een innovatief en verbonden onderwijssysteem.
Algemene Culturele Vorming als motor van onderwijsinnovatie met Pien de Meijer
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
De kracht van digitale geletterdheid in modern onderwijs met Stephanie Meuleman – van den Kieboom
Stephanie Meuleman – van den Kieboom van Het Erasmus deelt haar inzichten over digitale geletterdheid en de rol van AI in het onderwijs, en benadrukt het belang van deze vaardigheden voor de toekomst.
Artikelen & Blogs
Duurzame keuzes: het Toekomstlab van Pauline Maring
Pauline Maring’s innovatieve ‘Toekomstlab’ benadrukt de noodzaak van persoonlijke ontwikkeling en het vroegtijdig aanleren van essentiële vaardigheden in het onderwijs.
Duurzame keuzes: het Toekomstlab van Pauline Maring
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Onderwijs in beweging – Marieke Elske Prins over formatief handelen
Marieke Elske Prins deelt haar inzichten over onderwijsinnovatie in het vormgeven van de toekomst van onderwijs. Een must-read voor onderwijsprofessionals en belangstellenden in het veld van onderwijsvernieuwing.
Onderwijs in beweging – Marieke Elske Prins over formatief handelen
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Levenslang en levensecht leren: de rol van open badges in het onderwijs
Welke impact hebben digitale badges en talentontwikkeling in het onderwijs? Sandra Zoomers van Cities of Learning en Miggy Broer vertellen er meer over in aanloop naarhet aanstaande Onderwijs Innovatie Festival.
Levenslang en levensecht leren: de rol van open badges in het onderwijs
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Burgerschap en Vredeseducatie: de innovatieve aanpak van Jan Durk Tuinier
Jan Durk Tuinier, oprichter van Stichting Vredeseducatie, zet zich in voor de integratie van burgerschap en vredeseducatie in het onderwijs. Zijn interactieve benadering en projecten zoals de VLAB Express leveren een waardevolle bijdrage aan het Onderwijs Innovatie Festival.
Burgerschap en Vredeseducatie: de innovatieve aanpak van Jan Durk Tuinier
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
De kracht van ‘Big Ideas’ en de rol van Great Learning en IMYC
Margreet Kamman van Great Learning Nederland bespreekt hoe ‘Big Ideas’ het onderwijs transformeren door vakken te verbinden, leerlingen te motiveren en het leerrendement te verhogen.
De kracht van ‘Big Ideas’ en de rol van Great Learning en IMYC
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Smart Learning: Erik Meuwsen over de inzet van AI binnen het onderwijs
In dit interview belichten we de visie van Erik Meuwsen, docent aan het ROC van Amsterdam, op de rol van ‘smart learning’ en AI in het onderwijs. Zijn workshop op het Onderwijs Innovatie Festival richt zich op praktische toepassingen voor docenten om de werkdruk te verlagen en de leerervaring te…
Smart Learning: Erik Meuwsen over de inzet van AI binnen het onderwijs
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Samen is de sleutel: Esther van der Werf-Mooten over innovatie in het onderwijs
In dit interview belichten we de visie van Esther van der Werf-Mooten op onderwijsinnovatie en haar deelname aan het Onderwijs Innovatie Festival. Een must-read voor iedereen in het onderwijsveld.
Samen is de sleutel: Esther van der Werf-Mooten over innovatie in het onderwijs
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Vernieuwing in het klaslokaal: Eva Maréchal en de kracht van Hop Up
In dit interview belichten we de innovatieve benadering van Hop Up in het onderwijs, geleid door Eva Maréchal. Natuurlijk bespreken we ook haar deelname aan het Onderwijs Innovatie Festival door middel van een interactieve dialoogtafel.
Vernieuwing in het klaslokaal: Eva Maréchal en de kracht van Hop Up
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Greenscreenbox®: een innovatieve sprong in het onderwijs
Petra Mestrom’s Greenscreenbox® is een revolutionaire tool die greenscreen-technologie toegankelijk maakt voor het onderwijs. Hiermee stimuleert zij creativiteit en helpt leerlingen vaardigheden beter te ontwikkelen en toe te passen in de praktijk.
Greenscreenbox®: een innovatieve sprong in het onderwijs
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Niet de stoornis maar juist de gave zien in het gedrag, en die bekrachtigen
Davis counseling helpt kinderen en ook volwassenen hun desoriëntaties te herkennen en op te lossen, waardoor de gave (beelddenken) overblijft. Met het herkennen en erkennen van deze gave, groeit het zelfvertrouwen en het zelfrespect en mag een kind weer gaan stralen. Met het label als geuzennaam, niet als handicap.
Artikelen & Blogs
Klasbezoek: in een flits geleerd
Met flitsbezoeken willen docenten Sofie Heemskerk en Jamie de Vré het gesprek over onderwijskwaliteit met collega’s op gang brengen. Docenten nemen vijf minuten bij elkaar een kijkje in de les en kunnen zo proeven van elkaars aanpak.
Klasbezoek: in een flits geleerd
Interview
Artikelen & Blogs
Meer aandacht voor formatief handelen
Leerlingen inzicht geven in hun eigen ontwikkeling en de druk van de ketel halen door niet uitsluitend gericht te zijn op cijfers. Docent Marieke Elske Prins is enthousiast pleitbezorger van formatief handelen: “Je ziet leerlingen tussen de toetsmomenten door groeien.” Met behulp van adaptieve software kunnen ze elkaar online feedback…