Leiderschap en Management

Hoe houdt je startende docenten aan boord? Starter blikt terug

Gerelateerd:Hoe voorkom je uitval van startende docenten? Ruim een vijfde van de startende docenten verlaat het onderwijs in het eerste jaar. Verschillende onderzoeken zetten de redenen voor…Waarom stopt 1/3e van de startende docenten binnen vijf… Is de werkdruk te hoog? Had men andere verwachtingen van het vak? Spreekt de doelgroep…
Te gast is Nicol Maulabaks. Zij is een startende docent Engels in het mbo en heeft ervaren dat het niet altijd makkelijk is als starter. Floor en Ellen bespreken met haar haar eigen ervaring.  Ze komen zo samen tot verschillende oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat docenten aangehaakt blijven in het onderwijs. Welke valkuilen kwam Nicol tegen? Welke handvatten hebben haar geholpen? Welke rol is hierin weggelegd voor de leidinggevende?

Ik geloof in systemen, maar blijf wel bij de bedoeling

‘Op het gebied van management en leidinggeven is er nog wel wat terrein te winnen in het onderwijsveld’, aldus Ellen Marks, lid College van Bestuur van Aventus. ‘Eigenlijk zou je geen mensen uit het systeem zelf op leidinggevende posities moeten zetten.’ Over leiderschap, hiërarchie en verantwoordelijkheid.

Schoolleider Marjolijne Mulders over 5 jaar Gedeeld Leiderschap

Gerelateerd:Gedeeld leiderschap begint bij het weg te geven Veel uitdagingen in het onderwijs lenen zich bij uitstek voor een gedeeld leiderschapsbenadering. Stel de inhoud centraal en spreek het…Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle… Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent…
In deze podcast gaat Marjolijne Mulders vertellen over gedeeld leiderschap. Marjolijne is al sinds 2013 werkzaam met de leerKRACHT-methodiek en gebruikt deze nu ook als schoolleider op basisschool de Klimop in Purmerend. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?

Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie

Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.

‘Vier het vakmanschap!’ landelijke bijeenkomst Leve het Onderwijs!

Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Het is weer tijd om elkaar echt te ontmoeten. Dit keer focussen Leve het Onderwijs! op het manifest onderdeel ‘Eigen ontwikkeling’. Een middag over samen leren, persoonlijke groei en een link met onderzoek en…
Veranderen is een Vaardigheid afb. 2

Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers

Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Filters
Reset
Reset

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

Actief in de community