Onderwijs Innovatie Festival 2023
Evenement
24 mei 2023
225
Leiderschap en Management
Tool ‘Inzicht in ict-voorwaarden’ helpt schoolbesturen
Het is belangrijk dat leerlingen, leerkrachten, schoolleiders en bestuurders kunnen leren en werken in een veilige omgeving. En dat vraagt ook om een ict-omgeving die veilig, betrouwbaar, toegankelijk en van hoge kwaliteit is.
Webinar goede gewoontes



49,-
Online
9 januari 2023
49,-
in het webinar goede gewoontes kijk je naar de oplossing voor vitale scholen, met minder verzuim en meer rust in het onderwijs.


Hoe houdt je startende docenten aan boord? Starter blikt terug
Gerelateerd:Hoe voorkom je uitval van startende docenten? Ruim een vijfde van de startende docenten verlaat het onderwijs in het eerste jaar. Verschillende onderzoeken zetten de redenen voor…Waarom stopt 1/3e van de startende docenten binnen vijf… Is de werkdruk te hoog? Had men andere verwachtingen van het vak? Spreekt de doelgroep…
Te gast is Nicol Maulabaks. Zij is een startende docent Engels in het mbo en heeft ervaren dat het niet altijd makkelijk is als starter. Floor en Ellen bespreken met haar haar eigen ervaring. Ze komen zo samen tot verschillende oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat docenten aangehaakt blijven in het onderwijs. Welke valkuilen kwam Nicol tegen? Welke handvatten hebben haar geholpen? Welke rol is hierin weggelegd voor de leidinggevende?
Ik geloof in systemen, maar blijf wel bij de bedoeling
‘Op het gebied van management en leidinggeven is er nog wel wat terrein te winnen in het onderwijsveld’, aldus Ellen Marks, lid College van Bestuur van Aventus. ‘Eigenlijk zou je geen mensen uit het systeem zelf op leidinggevende posities moeten zetten.’ Over leiderschap, hiërarchie en verantwoordelijkheid.
Schoolleider Marjolijne Mulders over 5 jaar Gedeeld Leiderschap
Gerelateerd:Gedeeld leiderschap begint bij het weg te geven Veel uitdagingen in het onderwijs lenen zich bij uitstek voor een gedeeld leiderschapsbenadering. Stel de inhoud centraal en spreek het…Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle… Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent…
In deze podcast gaat Marjolijne Mulders vertellen over gedeeld leiderschap. Marjolijne is al sinds 2013 werkzaam met de leerKRACHT-methodiek en gebruikt deze nu ook als schoolleider op basisschool de Klimop in Purmerend. Hoe bereik je gedeeld leiderschap, wat is het effect op het team en de leerlingen en wat doe je als schoolleider dan nog wel?
Waarom verandermanagement vaak faalt
De 3 basis ingrediënten voor succesvolle verandering blijken vaak juist de oorzaken van frictie. Een analyse van het falen. Lees over de succesfactoren en waar het mogelijk wringt.


Waarom verandermanagement vaak faalt
Artikelen
Yollen LesobservatieApp



Yollen is een feedbacktool voor digitale lesobservaties die collegiale feedback een stuk makkelijker, leuker en gestructureerde maakt. Met Yollen krijg je inzicht in de kwaliteit van jouw lessen. Haal meer uit jezelf.
Visie & Missie in het onderwijs
Responsieve organisaties hebben een groot verandervermogen. Aan de basis daarvan liggen een heldere visie en missie. Die geven richting aan de koers en inspiratie aan de medewerkers. Zij zijn belangrijke pijlers voor de ontwikkeling van organisaties en medewerkers.


Visie & Missie in het onderwijs
Artikelen
Nascholing van leraren vraagt overwogen strategie
Hoe zorg je er als schoolteam (of als directie) voor dat de nascholing van leraren impact heeft op hun denken en doen, op de kwaliteit van hun lesgeven, en uiteindelijk op de ontwikkeling van de leerlingen? Professor Kris van den Branden (KU Leuven) beschrijft een vijftal stappen voor duurzame verandering.
‘Vier het vakmanschap!’ landelijke bijeenkomst Leve het Onderwijs!
11 november 2022
Leve het Onderwijs! is een beweging van schoolbestuurders die geloven in een nieuwe manier van besturen. Het is weer tijd om elkaar echt te ontmoeten. Dit keer focussen Leve het Onderwijs! op het manifest onderdeel ‘Eigen ontwikkeling’. Een middag over samen leren, persoonlijke groei en een link met onderzoek en…


Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers
Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
NPO-subsidie rekenhulp: hoeveel geld ontvangt jouw school?
Een Excel-bestand maakt de aanvullende bekostiging zichtbaar die vanuit het NPO beschikbaar is om de corona-achterstanden weg te werken. Ook zien scholen met veel leerlingen die een risico hebben op onderwijsachterstanden daar het juiste bedrag.
Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?
Samenwerken in onderwijs #5: een betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig? In dit artikel 5 essentiële condities.
Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties
Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.
Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie
In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.
Samenwerken in onderwijs; conditie #1 Ambitie
Hoe gaan we de grotere maatschappelijke vraagstukken aan? Een gezamenlijke ambitie beschrijft kansen, problemen en uitdagingen die de partners alleen niet kunnen oplossen.
Creatief leidinggeven in het onderwijs
Met een innovatieve houding de vele uitdagingen het hoofd bieden? Welke aspecten zijn van belang in het groepsproces? Een checklist voor de teamleider in het onderwijs.
Verandering omarmen in het onderwijs
Onderwijskwaliteit staat al jaren onder druk. Een eendrachtig onderwijsteam met één visie maakt het verschil, aldus ook onderzoek McKinsey. 4 stappen naar continu verbeterklimaat.
Verandering omarmen in het onderwijs
Artikelen
Sociale innovatie en haar vier hefbomen
Excellente scholen werkt de aandacht voor onderwijskwaliteit en de visie door tot in de haarvaten van de organisatie; 4 hefbomen helpen de coherente aanpak te realiseren die past bij de visie die de school voor ogen heeft.
5 vaardigheden voor creatief denken
Geijkte denkpatronen doorbreken. In 2020 een opgedrongen noodzaak. Om vindingrijk te te handelen, moet je je eerst gewaar zijn welke belemmeringen in de weg staan en hoe ze te omzeilen.
5 vaardigheden voor creatief denken
Artikelen