Een school is steeds meer deel van de wereld geworden en die wereld kwam steeds dichterbij. Samenwerking kwam daarmee in het directe verlengde van het onderwijshart te staan. Over het organiseren van onderwijs en de noodzakelijke samenwerking. In de regio, met overheden en bedrijfsleven, met maatschappelijk middenveld en de wetenschap. Over skills en mogelijkheden.
Organiseren
Artikelen & Blogs
Het klaslokaal van de toekomst: een blik op het onderwijs van morgen
Het onderwijslandschap evolueert voortdurend, gedreven door technologische vooruitgang en veranderende onderwijsbehoeften. In de (nabije) toekomst ziet het lesgeven er voor heel wat vakken totaal anders uit.
Artikelen & Blogs
Implementatie wettelijke verplichting twee uur bewegingsonderwijs primair onderwijs lastig
Scholen in het primair onderwijs verplicht zijn om vanaf 1 augustus 2023 tenminste twee lesuren bewegingsonderwijs te geven. En dat blijkt nog niet eenvoudig!
Artikelen & Blogs
Stappenplan smartphonebeleid op school
De publicatie ‘Schoolbeleid voor smartphones’ en het bijbehorende stappenplan, gemaakt door Kennisnet in samenwerking met de VO-raad helpen scholen op weg bij het opstellen van een helder smartphonebeleid, passend bij de nieuwe landelijke richtlijn.
Artikelen & Blogs
Toekomstverkenning voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs en wetenschap
‘Vandaag is het 2040′. Is ons stelsel van vervolgonderwijs en wetenschap in de toekomst voldoende in staat is om in een veranderende wereld talenten te ondersteunen in hun ontwikkeling?
Artikelen & Blogs
Subsidie scholing Schurende Gesprekken
Om aankomende en zittende leerkrachten en docenten in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar onderwijs te ondersteunen bij moeilijke, schurende klassengesprekken, is er vanuit OCW subsidie beschikbaar voor extra scholing op dit gebied.
Artikelen & Blogs
Arbeidsmarkttoelage voor personeel op scholen met kwetsbare leerlingen
Op 21 juni 2023 is de bekostigingsregeling voor de arbeidsmarkttoelage voor de laatste vijf maanden van 2023 gepubliceerd. De middelen hiervoor zijn beschikbaar gekomen op grond van het onderwijsakkoord. De arbeidsmarkttoelage is gericht op personeel op vestigingen met relatief de meeste kwetsbare leerlingen.
Artikelen & Blogs
Veranderingen voor het schooljaar 2023-2024
In het schooljaar 2023-2024 veranderen er de nodige zaken in het onderwijs op het gebied van onder meer wetten en regelingen, subsidies en arbeidsvoorwaarden. Ook bij de Inspectie verandert het een en ander. Wetten en regelingen Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets en één aanmeldweek Leerlingen uit groep acht van de basisschool…
Artikelen & Blogs
Hoe werkt ‘anders organiseren’ door op de werkvloer?
Wat zijn de gevolgen van ‘anders organiseren van onderwijs’ op het personeel? Wat doet een nieuwe onderwijsvorm met het werkplezier, de werkdruk en met de onderlinge verhoudingen? De inzichten en voorbeelden bieden inspiratie aan scholen wat betreft organisatorische condities en consequenties voor leraren en personeelsbeleid.
Artikelen & Blogs
Hoezo kansengelijkheid in het onderwijs?
Veel kinderen ondervinden, vaak al op de basisschool, de nadelen van beperkende stereotypering. Daardoor krijgen ze een lager schooladvies, beschouwen ze zichzelf als minder slim of ambitieus en zien ze voor zichzelf minder mogelijkheden in hun beroepskeuze of -branche.
Podcasts
Eva Naaikens over ‘Wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?’
Schoolleider Eva Naaijkens schreef samen met Martin Bootsma een boek waarin ze uitlegt hoe je leerkrachten weer volop kunt laten lesgeven, ze zorgen vrij kunt maken en hun werkdruk kunt verlichten. Rinke Vanhoeck praat met Eva op de Sett Gent beurs. Over vakmanschap, kwaliteit en ambitie.
Podcasts
Peter Visser over organiseren van zelfsturende onderwijsteams
In het gesprek vertelt onderwijsbestuurder Peter de Visser over de ontwikkeling van ruimte en beleid voor zelfsturende teams en over het proces zover. Over organisaties en de heelheid van de mens. Hoe maak je een plan voor twintig jaar en voel je ook aan welke actie morgen nodig is. Hoe gaat hij om met het spanningsveld tussen de hiërarchisch verticale- en de zelfsturende teams?
Artikelen & Blogs
Her· eik· en (werkwoord) afgeleide van herijken
Een analogie waarin de karakteristieken van een boom worden gebruikt om aan de slag te gaan met de herdefinitie van een school. De 5 fases die nodig zijn om een stevige onderwijsboom neer te zetten.
Documenten
Toenemende digitalisering vergroot risico’s en dreigingen; samen optrekken noodzaak
Onderwijsinstellingen hebben te maken met een variatie aan risico’s en dreigingen. Informatieveiligheid en privacy vormen volgens recent onderzoek nog steeds de grootste risico’s. Het Risico- en Dreigingsbeeld geeft een actueel, landelijk beeld van de risico’s en dreigingen die spelen voor hogescholen en universiteiten. Dit rapport is bedoeld als instrument voor de sector om de dialoog over veiligheid te voeren, afwegingen te maken en prioriteiten te stellen.
Artikelen & Blogs
Op koers naar een effectieve, efficiënte en flexibele organisatie
Als je de fase van onzekerheid naar vertrouwen overslaat is teamontwikkeling een zinloze investering en weggegooid geld en verspilde energie en motivatie. Dus begin bij het begin: omgaan met onzekerheid. Ken de voorwaarden voor het realiseren van een effectieve, efficiënte en flexibele organisatie.
Artikelen & Blogs
Onderwijsraad: private bijles vergroot kansenongelijkheid
In het advies staat dat de overheid moet zorgen dat er voldoende geld beschikbaar is om goed onderwijs aan te kunnen bieden, zodat scholen niet hoeven te leunen op bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining van private aanbieders. De toegang tot kwalitatief goed onderwijs hangt nu te veel af van de portemonnee…
Podcasts
Op het snijvlak van ‘Publiek-Privaat’: de 7 voorwaarden voor samenwerking
Podcast over de ‘Beleidsregel Investeren met publieke middelen in private activiteiten’. Wanneer mag een publieke ho- en mbo-instelling investeren in private activiteiten? Over wat nu wel en niet mag en wat je op orde moet hebben, rondom LLO & publiek-private activiteiten.
Artikelen & Blogs
Roep om langere looptijd NPO of structureel karakter
De helft van de ondervraagde scholen in het funderend onderwijs denkt in de knel te komen met het uitvoeren van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Ze hebben grote moeite om personeel te vinden en zien de tijdelijkheid van het programma als een obstakel.
Artikelen & Blogs
Duurzaam innoveren vergt teacher leadership van alle betrokkenen
Voor het duurzaam innoveren van onderwijs zijn alle actoren in de school nodig, en dat betekent meer vormen van community-based teacher leadership. Het versterken van deze vorm van leiderschap vraagt veel van leraren en schoolleiders. Download het onderzoek.
Artikelen & Blogs
Organiseren voor succes: benut het verandervermogen van jouw medewerkers
Responsieve organisaties maken optimaal gebruik van het vermogen van mensen om te veranderen. Zij ‘organiseren voor succes’ door te focussen op medewerkers en hun onderlinge relaties. Zo wordt verandervermogen optimaal benut en ontstaat ‘verandering van binnenuit’. Resultaat: meer wendbaarheid en veerkracht en een betere realisatie van de ambities van jouw…
Artikelen & Blogs
Werkdruk verlagen in het onderwijs op 15 punten
Hoe richten we het onderwijs nou anders in dat we de werkdruk omlaag krijgen? Wat kan er binnen de schoolcultuur bereikt worden? “We hebben een achterhaald en foutief systeem en dat willen we nu ‘passend’ maken, en dat wentelen we af op de leerkracht.”
Artikelen & Blogs
Een responsieve onderwijsorganisatie – the art of moving as one
Verandermanagement is complex, tijdrovend en minstens 70 procent van de projecten mislukt. Want er wordt nauwelijks georganiseerd voor succes. Dat gaat niet over gedetailleerde plannen, processen en KPI’s, maar over mensen en hun onderlinge relaties. Tijd voor responsieve onderwijsorganisaties, waarbij verandering van binnenuit ontstaat.