Woensdag 24 mei 2023, 9:30-17:00 uur. Parc Spelderholt – Beekbergen

Onderwijs Innovatie Festival

1
Onderwijsprofessionals
1
Instellingen

VOOR HET ONDERWIJS, DOOR HET ONDERWIJS

Pioniers in het onderwijs

Woensdag 24 mei 2023 vond de tweede editie van het Onderwijs Innovatie Festival plaats op Parc Spelderholt in Beekbergen.

Op het Festival ontmoet je de koplopers uit het onderwijs, kom je samen met anderen tot nieuwe inzichten, maar heb je bovenal ook plezier.

Het dagvullende programma bevat een spraakmakende keynote, een uitgebreid aanbod van dialoogtafels om aan te schuiven, interactieve workshops en meer.

Laat je inspireren door projecten van anderen en verkrijg concrete handvatten om het geleerde zelf toe te passen.

Onderwijs Innovatie Festival in het kort

Wie

Voor en door docenten, (school)leiders, directeuren en HR- en innovatiemanagers uit PO, VO & MBO.

”Voor het onderwijs, door het onderwijs”

Wat

Het Onderwijs Innovatie Festival biedt een breed scala aan workshops, sprekers en dialoogtafels.

”Van best practices naar next practices”

Waarom

Door de krachten te bundelen en te leren van elkaar, kunnen we het onderwijs naar een hoger plan tillen.

”Leren vanuit verbinding”

ACHTERGROND & PROGRAMMA

Doel

Voor het onderwijs door het onderwijs, onze sprekers en workshopleiders zijn dagelijks actief in het onderwijs. Zij delen hun ervaringen en inzichten en reiken praktische tips of handvatten aan. 

Op het Festival kan je leren van de ervaringen die in andere scholen zijn opgedaan. Samen bouwen aan ‘next practices’ door te leren van de ‘best practices’ die anderen hebben ontwikkeld.

Aan de dialoogtafel kun je je laten inspireren door ervaringen van andere en ga je samen de diepte in. In de workshops ga je over op de implementatie, waarbij je praktische handvatten krijgt toegereikt.

Organisatie

Het Festival is een initiatief van Onderwijscommunity.

Onderwijscommunity stelt de professional in het onderwijs centraal. Wij ontsluiten kennis en inzichten en versnellen leren, vanuit verbinding. Naast kennis in iedere vorm, vind je op onze site ook vacatures, opleidingen, evenementen, boeken, rapporten en vooral andere bevlogen professionals.

Verbeteren waar het kan, vernieuwen waar het moet.

Programma

09:00 uur: Ontvangst met koffie
09:45 uur: Opening
10:15 uur: Breakout-ronde 1
11:30 uur: Breakout-ronde 2
12:30 uur: Pauze & lunch
13:30 uur: Breakout-ronde 3
14:45 uur: Breakout-ronde 4
16:00 uur: Afsluiting
16:30 uur: Afsluitende netwerkborrel

KEYNOTE SPREKER

Ramon Vullings – ideaDJ

Ramon Vullings is internationaal spreker en actie-adviseur met humor over de onderwerpen ‘Toegepaste Creativiteit’ en ‘Cross Industry Innovation’. Ook in het onderwijs kunnen we veel leren van hoe er in andere organisaties wordt gewerkt.

In deze keynote neemt Ramon je op actieve wijze mee in hoe zowel creativiteit als leren van andere industrieën kan bijdragen aan innovatie in het onderwijs.

Wat Ramon uniek maakt is niet alleen de inhoud die hij deelt, maar ook de manier waarop hij dit presenteert. Ramon is een geboren entertainer, hij combineert humor met persoonlijke anekdotes en zakelijke inzichten.

Dat Ramon met zijn verhaal al menig volle zalen heeft getrokken, zou dan ook geen verrassing zijn.

Ramon Vullings - Keynote Onderwijs Innovatie Festival

DAGVOORZITTER

Frank van den Ende

Frank van den Ende

Het is tijd dat we onze definitie van wat scholen zijn gaan herijken. We moeten scholen niet meer zien als plekken waar kennis wordt ontsloten, maar als plekken waar samen waarde wordt gegeven aan kennis.

Volgens Frank van den Ende is kennis overal te halen en moeten scholen stoppen met het centraal stellen van kennisoverdracht. Het zou veel meer moeten gaan over wat deze kennis voor jou betekent en hoe je deze gaat inzetten in de maatschappij.  

Frank van den Ende is innovatieregisseur en schreef het boek “Hereik de school” waarin hij onderwijsteams een methodiek aanreikt om via de analogie van een boom de positie van de school te herdefiniëren. Van de wortels tot aan de bladeren.

Lees ook: Hereik de school. Onderwijskwaliteit gedijt op goed fundament. 

INGREDIËNTEN

Verbinden

Kom in contact met collega’s met verschillende achtergronden en uit verschillende sectoren. Ontdek hoe zij omgaan met de hedendaagse uitdagingen op hun school.

Inspireren

Laat je inspireren door de ervaringen van anderen in het onderwijs. Ontdek nieuwe best practices en wissel hier inzichten over uit aan de dialoogtafels.

Leren

Van inspiratie naar implementatie. Van best practice naar next practice. Krijg op deze dag handvatten om wat je leert in de praktijk toe te passen.

INHOUD

Dialoogtafel

Aan een dialoogtafel ga je in een kleinere groep (zo’n 12 personen) 50 minuten met collega professionals de diepte in over actuele onderwijs thema’s.

De sessie wordt begeleid door een gespreksleider; een onderwijsprofessional die vanuit zijn of haar eigen praktijkervaring het thema introduceert. Zij nemen jullie mee in hun best practice en delen hun opbrengsten en inzichten als vertrekpunt voor een verdiepend gesprek.

Onderwijs Innovatie Festival
Onderwijs Innovatie Festival

Workshops

Waar het bij de dialoogtafels vooral draait om inspiratie, ligt de focus bij de workshops op implementatie.

De workshops bieden in drie rondes van 50 minuten verdere verdieping. In kleinere groepen ga je aan de slag met relevante thema´s en onderwerpen. Hierbij heb je keuze uit diverse workshops.

Tijdens deze workshops ga je zelf natuurlijk actief aan de slag. Vanuit de praktijkervaring krijg je handige tips en tricks, zodat je het geleerde ook echt in je eigen praktijk kan toepassen en door kunt vragen waar nodig.

Game

Aan de hand van een serious game navigeer je spelenderwijs door de dag. Je maakt op leerzame, ontspannen en leuke wijze kennis met de verschillende elementen van het programma en met de locatie.

In teams ga je aan de hand van de game op ontdekkingsreis over de locatie. Hierbij word je naar verschillende plekken en interventies geleid. Daar staan (leer)opdrachten klaar die je met je team uitvoert. Het is niet alleen een mooie manier om kennis op te doen, maar je leert je teamgenoten ook beter kennen in deze spel setting.

Uiteraard zijn er aan het einde prijzen voor de winnaars!

Blended learning wordt volop ingezet in de reguliere beroepspraktijk, maar ook werkplekleren kan prima op een blended manier: met NFC-chips en QR-codes haal je de theorie naar de werkplek.
Onderwijs Innovatie Festival

Belevingsmarkt

Op de belevingsmarkt kun je diverse technologische onderwijsinnovaties ervaren en beleven.

Verschillende start-ups uit de EdTech brengen hun innovaties mee naar het Festival, zodat jij deze ter plekke kunt ondergaan.

Aan de hand van een serious game word je op een uitdagende manier door de markt geleid. Ervaar bijvoorbeeld hoe het is om een VR-bril te dragen en voer opdrachten interactief uit.

Beleef het op het Festival.

PROGRAMMA

Inspiratie

Dialoog

Hoe beweeg jij tussen weerstand en verbinding?

Verzorgd door: Aukje Berkers
Instelling: Voor Kinderen Van Nu
Functie: –
Sector: Alle sectoren
Vorm: Dialoogtafel

Omschrijving dialoogtafel

In mijn dialoogtafel neem ik je mee in de wereld van weerstand, van bewustzijn en van verbinding. Ik maak je bewust van de beweging tussen deze drie en het effect op gedrag. Je leert het verband leggen tussen deze onzichtbare oorzaak en het zichtbare gedrag, waardoor jij jezelf en de ander kunt vervullen in de drie grootste behoeftes van ieder mens; Zie mij, hoor mij, begrijp mij.

Wat nemen de deelnemers mee?

  1. Bewustwording hoe de elementen van weerstand en de formule van verbinding jouw gedrag en perspectief beïnvloed.
  2. Herkennen van gedragspatronen die de onderliggende oorzaak aan het zichtbare gedrag koppelt.
  3. Door bewustwording verbreed jouw perspectief, waardoor jij persoonlijk leiderschap kan pakken.

Over de gespreksleider

Ik ben Aukje Berkers, 13 jaar werkzaam geweest in het onderwijs, als leerkracht en teamleider. Met allerlei specialisaties in gedrag, hoogsensitiviteit, overprikkeling en het begeleiden van mensen/kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling.

Ondertussen ben ik werkzaam als coach voor kinderen, volwassenen en leerkrachten. Ik train leerkrachten in het verbreden van hun perspectief op gedrag. Van zichzelf en de ander. Hoe jij je voelt is van invloed op de ander, dus ik begeleid hen (terug) naar hun gevoel. Als de onderliggende oorzaak van gedrag aandacht krijgt, voelt een kind zich gezien en veranderen gedragsproblemen in pure informatie. En dat geldt ook voor de leerkracht zelf. Het woord gedragsprobleem velt een oordeel op iemands zijn en dat geeft weerstand in het contact. Het verhoogt de druk op de leerkracht, dat weer kan zorgen voor meer weerstand. En dat houdt elkaar in stand.

Bewustwording en meer kennis hierover is volgens mij de sleutel naar een duurzame verandering. De kinderen van nu verlangen naar authentieke leerkrachten die durven voelen. Meer aandacht voor voelen is voor mij de kloppende aanvulling in het onderwijs om het fundament van ieders ontwikkeling stevig te bouwen. En van daaruit te groeien en bloeien. Zowel leerkracht als leerling. Er ontstaat dan moeiteloze verbinding van hart tot hart.

Aukje Berkers - hoe beweeg jij tussen weerstand en verbinding?

Sterker leesbeleid door echte samenwerking

Verzorgd door: Dia Wesseling
Instelling: Stichting Lezen
Functie: Adviseur Educatie
Sector: PO
Vorm: Dialoogtafel

Omschrijving dialoogtafel

Stichting Lezen is zeer benieuwd wat een samenwerking tussen een academische leerkracht en een academische leesconsulent kan bijdragen aan een stevige borging en kwaliteitsverbetering van het lees(bevorderings)beleid van een school. Uit onderzoek onder academische leesconsulenten met een universitair bachelor- of masterdiploma, werkzaam binnen de Bibliotheek op school aanpak blijkt namelijk dat 2/3e dezelfde taken uitvoert als hun collega’s met een mbo+/hbo-opleiding. Zij willen echter naast deze taken ook graag onderzoek doen, onderzoeksliteratuur delen en beleid ontwikkelen.

In het primair onderwijs is een dergelijke ontwikkeling gaande door de komst van de universitaire pabo. Bijlsman & Kirschner (2019) constateerden dat academische leerkrachten graag een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en verbetering van het onderwijs, maar dat hun vaardigheden en expertise nog weinig worden benut op scholen en dat dit zelfs vaak leidt tot voortijdig vertrek uit het onderwijs.

Graag gaan we met bestuurders, kwaliteitszorgmanagers, schoolleiders, (academische) leerkrachten en leescoördinatoren in gesprek over de opzet van een pilot waarin deze academische collega’s samen onderzoeken wat werkt in het schooljaar 2023/2024.

Wat nemen de deelnemers mee?

  • Ervaringen delen over de inzet van academische leerkrachten en samenwerking met de bibliotheek.
  • Gesprekspunten om in de eigen organisatie te reflecteren op de inzet van academische leerkrachten en de samenwerking met de bibliotheek.
  • Mee kunnen denken over de opzet van een pilot.

Over de gespreksleider

Na 12 jaar in het onderwijs als leerkracht, IB’er en adjunct-directeur stapte ik over naar het educatieteam in de bibliotheek en verdiepte ik me met de Master EN in Lezen & Dyslexie. Sinds een paar jaar werk ik als adviseur bij Probiblio en ondersteun ik bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland bij de structurele samenwerking met de kinderopvang en het onderwijs. Ik ben lid van het landelijke kernteam de Bibliotheek op school po en schreef in 2022 als afsluiting van de Mastermodule Leren & Innoveren een visiepaper over échte samenwerking en de rol van de expert-leesconsulent.

In het licht van de rapporten over de leesprestaties èn de gezamenlijke opdracht van het onderwijs en bibliotheken om ‘leerlingen alle kansen te geven om op een volwaardige manier te kunnen participeren aan onze (digi)talige maatschappij’ zie ik een prachtige uitdaging (en noodzaak) om een verandering in beweging te brengen door onze expertises te bundelen. Samen met Stieneke Eising, medeontwikkelaar en adviseur van het opleidingshuis de Bibliotheek op School po en vo voor Stichting Lezen, ga ik graag met jou de dialoog aan hierover.

Dia Wesseling 2022

Stichting Meester Rembrandt

Verzorgd door: Hermen Schotanus Blok
Instelling: Stichting Meester Rembrandt
Functie: Voorzitter
Sector: VO
Vorm: Dialoogtafel

Omschrijving dialoogtafel

Tijdens het Onderwijs Innovatie Festival gaan we aan een ronde tafel in gesprek over de mogelijkheden om vakmensen te betrekken bij het onderwijs. We laten zien hoe wij dit met Stichting Meester Rembrandt faciliteren en hoe we dit ook eenvoudig op jouw school kunnen toepassen.

Over Stichting Meester Rembrandt

Het platform van Stichting Meester Rembrandt zorgt voor een overzicht van vakmensen, organisaties, ondersteuners, vrijwilligers, bedrijven en anderen voor de scholen in Nederland. Scholen hoeven geen zoektochten op het internet aan te gaan om mensen te vinden die zij nodig hebben in het huidige onderwijslandschap van tekorten.

Het doel is dat ook vakmensen, experts etc een aanstelling krijgen bij de scholen, zonder tussenkomst van bemiddelingspartijen. Op deze manier kunnen mensen een onderdeel worden van de organisatie en passen zij bij de visie van de scholen. Samen met verschillende instanties gaan we zorgen voor een landschap waar zo veel mogelijk onderwijsgeld op de goede plek terecht komt en dat is op de scholen zelf.

Wij zullen te alle tijden ons platform gratis beschikbaar stellen en aanpassen om deze doelen te bereiken. Daarnaast leiden wij de komende periode consultants op die voor de scholen gratis in te zetten zijn om te adviseren in anders organiseren en of het aantrekken van personeel. Scholen zien nu door alle bomen/projecten, initiatieven, programma’s het bos niet meer en wij proberen de scholen hierin te ondersteunen.

Hermen Schotanus Blok

Formatief handelen in de les en bij lesuitval

Verzorgd door: Marieke Elske Prins
Instelling: Maerlant-Lyceum Den Haag
Functie: Docent
Sector: VO, MBO
Vorm: Dialoogtafel

Omschrijving dialoogtafel

Formatief handelen, een veel gehoord begrip in onderwijsland. Maar hoe kun je als docent en school het leerproces van leerlingen zichtbaar maken en van daaruit het leren stimuleren en bijsturen waar nodig? Welke rol heeft de leerling en welke de docent en schoolleiding? Hoe behoud je daarin de kwaliteit, ook in het geval van lesuitval? Relevante vraagstukken die elke dag aan de orde zijn in scholen.

Onderwijsvisie, didactiek en het inzetten van handige (ICT)-tools zijn hierin handig en belangrijk. Wat zijn de mogelijkheden, de do’s and don’ts en hoe bespreek je binnen de sectie en schoolbreed wat jullie nodig hebben in de les en juist ook bij lesuitval en hoe neem je de leerlingen en de school hierin mee. Kom naar de dialoogtafel om ideeën op te doen en uit te wisselen.

Wat nemen de deelnemers mee?

  1. Formatief handelen – visie omzetten in didactiek.
  2. Mogelijkheden met slimme inzet van (ICT)-programma’s als Peerscholar en De Verbonden School om kwaliteitslessen te geven, ook in geval van lesuitval.
  3. Hoe bespreek je klas, in de sectie en schoolbreed wat nodig en mogelijk is op jouw school.

Over de gespreksleider

Lesgeven en leerlingen stimuleren in hun persoonlijke groei op weg naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid is wat ik ruim 10 jaar met plezier doe. Vanuit mijn onderwijsvisie, enthousiasme en functies* binnen onze Haagse school, denk ik mee met beleidsontwikkeling en geef ik in diverse rollen leiding aan het implementeren van onderwijsvernieuwingen en -ontwikkelingen. Ik zet mij schoolbreed en daarbuiten in op het gebied van: teamontwikkeling en leiderschap, leerlingbegeleiding, formatief handelen en (team)coaching.

*NPO-coördinator | mentor 4-5Havo | sectievoorzitter GS-MA | werkplek-begeleider | SchoolAdmin Peerscholar en Leerlingbespreking. nl | Helpdesk Online onderwijs.

Marieke Elske Prins

Geef les met LEF!

Verzorgd door: Mélanie Gozzo
Instelling: Uppoo
Functie: Initiatiefnemer
Sector: VO, MBO
Vorm: Dialoogtafel

Omschrijving dialoogtafel

Innovatie in het onderwijs is meer dan de implementatie van een digitale leeromgeving. Durf jij het aan om ingeslepen gewoontes en denkpatronen aan het licht te brengen? Tijdens de dialoogtafel ‘Geef met lef’ sparren we over de mentale ongezondheid van jongeren, de uitdagingen die er liggen en de kansen om verandering te realiseren. 

Wat nemen de deelnemers mee?

1. Meer inzicht in de oorzaken achter de mentale ongezondheid van jongeren;
2. Bewustzijn van eigen handelen en limiterende gedachten met betrekking tot de impact die je kan maken op de ontwikkeling van jongeren;
3. Vernieuwende blik op het stimuleren van de jongeren generatie. Geef met lef zodat zij leven met lef.

Over de gespreksleider

Mélanie is een gedreven en vooruitstrevend persoon met aanstekelijk enthousiasme die ervan houdt om anderen te inspireren. Ze is gedreven om vernieuwing in de mentale ontwikkeling van jongeren te brengen en neemt hierbij geen blad voor haar mond.

Door haar jonge en frisse blik daagt ze anderen uit om huidige problematiek vanuit een ander perspectief te bekijken. Haar nieuwsgierigheid en oprechte belangstelling in de ontwikkeling van jongeren zorgen dat ze de juiste vragen per context stelt en jou aan het denken zet. Als Mélanie ergens gepassioneerd over is, dan bijt ze zichzelf er volledig in vast en doet ze alles om het gemeenschappelijke doel te bereiken.

Mélanie Gozzo - geef les met lef

Anders organiseren voor inclusief onderwijs

Verzorgd door: Rosanne Maters
Instelling: De School
Functie: Adviseur, schrijver en ondernemer
Sector: Alle
Vorm: Dialoogtafel

Omschrijving dialoogtafel

Wat als je leerlingen echt de tijd kan geven die zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen? Wat als je ervoor kan zorgen dat ze op school kunnen zijn tijdens de vakanties en na schooltijd? Wat als je leerlingen en hun ouder(s) vijf keer per jaar drie kwartier de tijd biedt om samen met de leerkracht te praten en na te denken over de best passende doelen en activiteiten voor hun onderwijs? Wat als leerlingen niet voor of achter kunnen lopen, niet kunnen blijven zitten of een klas overslaan?

Zou dat ervoor kunnen zorgen dat alle kinderen met plezier naar school gaan? Dat ze niet op de klok kijken om te weten wanneer ze ‘uit’ zijn? Dat ze gaan nadenken over wat ze (willen) leren, hoe en met wie? Dat ze in plaats van richting de vakantie kruipen, moe en opgebrand, zelf hun vrije dagen en vakanties plannen om daarna weer met frisse energie verder te leren? Zou het ervoor kunnen zorgen dat ouders zorg en werk beter kunnen combineren en meer tijd over houden voor het ouderschap, zodat ze hun kinderen optimaal kunnen ondersteunen en helpen opgroeien? Zou het kunnen dat ouders, die dit om wat voor reden niet kunnen, hun kind zo vaak als wenselijk naar school kunnen laten gaan, zodat zij daar de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen?

JA, dit is mogelijk, maar hiervoor moet de organisatie van het onderwijs wel op de schop: Kinderen hebben gelijke kansen, als ze ongelijk onderwijs krijgen.

De School verzorgt basisonderwijs op een ongewone manier, namelijk op maat. Dat doen we door toepassing van deze drie pijlers:

  1. Jaarrond open,
  2. Mee-ontwerpen en meebeslissen
  3. Thematisch onderwijs

Over de School

In 2008 is de School in Zandvoort gestart als eerste school met flexibele en ruime schooltijden. Kunnen variëren in tijd is logisch om onderwijs op maat te kunnen maken. In die ruime tijden organiseren we zeer gevarieerd onderwijs rond aantrekkelijke thema’s. Op wat en hoe we het onderwijs organiseren kunnen leerlingen, hun ouders en leerkrachten invloed hebben.

Wij zijn 50 weken per jaar open, van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. Dat is 2.500 uur per jaar. We werken in 5 perioden van 10 weken. Alleen daarom zijn we 2 weken per jaar gesloten. Elke periode staat een ander thema centraal. Leerlingen kunnen hun schooldag beginnen tussen 8.00 en 10.00 uur of tussen 12.00 en 14.00 uur. De dag kan eindigen tussen de middag of tussen 16.00 en 18.00 uur.

Wij vertellen graag meer over De School en haar concept, als mensen de dialoogtafel verlaten dan:

  • Hebben ze informatie over waarom het belangrijk is om anders te organiseren, zodat op maat en inclusief onderwijs écht mogelijk wordt.
  • Weten ze wat de mogelijkheden zijn voor het werken met flexibele onderwijstijden.
  • Zijn zij in staat om het gesprek op de eigen school te starten over vernieuwing van hun onderwijs

Voor meer informatie kijk op www.deschool.nl

Over gespreksleider

Rosanne Maters is sinds 2011 betrokken bij de eerste school van Nederland waar onderwijs en opvang volledig zijn geïntegreerd, zodat flexibele en méér onderwijstijd mogelijk wordt. Van 2016 tot 2022 was zij directeur van De School. Sinds januari 2023 is zij werkzaam als extern adviseur en kwartiermaker en werkt zij in opdracht van Lucas Onderwijs aan een boek over De School.

Haar analytische kwaliteiten heeft zij ontwikkeld als sociaal wetenschapper. Dit in combinatie met veel praktijkervaring helpt haar om zowel de schoolorganisatie, als de mensen die kleur geven aan deze school, optimaal te ontwikkelen. De afgelopen zes jaar zorgde zij samen met leerlingen, ouders en leerkrachten voor een doorontwikkeling van het bijzondere organisatie- en onderwijsconcept van De School.

Haar leiderschap heeft De School verder vormgegeven. Integriteit, creativiteit en verantwoordelijkheid nemen én geven zijn de belangrijkste waarden die zij dagelijks uitdraagt in haar werk. Sinds een aantal jaren spreekt Rosanne zoveel mogelijk over de mogelijkheden die het concept van de School biedt voor verschillende organisaties. Haar ervaring met De School en de praktijkvoorbeelden die dit heeft opgeleverd, bieden hierbij houvast in vele situaties en organisaties, voor zowel de beleidsvorming als de dagelijkse praktijk.

Rosanne Maters - De School

Docudidactiek

Verzorgd door: Tjeerd Muller
Instelling: ROC Midden Nederland
Functie: Onderwijsmanager
Sector: MBO
Vorm: Dialoogtafel

Over de workshop

‘Docudidactiek is een lesaanpak waarbij deelnemers direct aan de slag gaan en leren om een verhaal te filmen met hun telefoon of een andere camera. Ze krijgen basisvaardigheden aangeleerd in montage en leren om artistieke en inhoudelijke keuzes te maken. Maar naast deze technische en vakinhoudelijke aspecten van het film maken gaat er veel aandacht uit naar persoonlijke ontwikkelingsvragen. Deze gecombineerde aanpak noem ik “docudidactiek”. Dit jaar studeer ik er zelfs op af bij de Master of Education in Arts aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.’

De kracht van docudidactiek zit hem niet alleen in het maken van een filmpje, maar ook in het samen bekijken ervan en horen hoe andere deelnemers erop reageren. Vaak komen nieuwe wetenswaardigheden over of persoonlijke kenmerken naar boven van iemand die in enkel een gesprek verborgen blijven.’

Docudidactiek in de praktijk

‘De werkvorm stelt docenten in staat om met verschillende studenten te werken aan een creatief audiovisueel product, een kortere of langere documentaire. Tijdens een aantal bijeenkomsten gaat een groep aan de slag met het maken van een documentaire waarin een persoonlijk vraagstuk of thema wordt uitgelicht. Je zou kunnen denken aan: traumaverwerking, invloed van pestgedrag, leven met ADHD, faalangst, suïcidale gedachtes.

Implementatie

Workshops

Wij flexibiliseren met behulp van de FlexTool en jij?

Verzorgd door: Albert Jan Hoeve
Instelling: Alfa College
Functie: Docent
Sector: MBO
Vorm: Workshop

Introductie

Vele teams binnen het Alfa College staan voor dezelfde opgave als vele andere onderwijsteams: het flexibiliseren en personaliseren van het onderwijs. Albert Jan Hoeve nam het initiatief om samen met collega’s van andere ROC’s de FlexTool te ontwikkelen. Een instrument dat onderwijsteams helpt bij het ontwerpen en flexibiliseren van het onderwijsaanbod.

Workshop

In deze workshop laten we je ervaren hoe flexibilisering binnen het Alfa-college is opgezet. We nemen je mee door de FlexTool, onze Alfa-FlexRoutes en onze visie op leren, begeleiden en waarderen.

We gaan aan de slag met een paar elementen uit de tool en laten je onze veranderaanpak zien. Op die manier doe je inzichten op die je ook in je eigen flexibilisering zou kunnen toepassen.

Over Albert Jan

Albert Jan Hoeve, programmamanager Onderwijs&Kwaliteit bij Alfa-college. Albert Jan heeft verschillende functies vervuld in het MBO onderwijs bij verschillende ROC’s, van docent, onderwijsontwikkelaar, opleidingsmanager (UV en Juridisch/maatschappelijkwerk), adviseur bij CINOP, manager O&K en strategisch onderwijsadviseur naar dus nu programmamanager bij Alfa-college.

In zijn onderwijsbanen heeft hij zich gericht op onderwijsontwikkeling, curriculumontwerp en examineren. Hij heeft daar onder ander de Curriculumtool en Examentool ontwikkeld en meegewerkt aan de FlexScan en FlexTool. Voor Albert Jan staat voorop dat hij samen met de student een passende leerroute ontwikkelt.

Maak van alles een leermoment met All You Can Learn

Verzorgd door: Sanne de Ruiter
Instelling: All You Can Learn
Functie: Blended Learning expert
Sector: MBO
Vorm: Workshop

Inleiding

Niet alleen denken, maar vooral ook doen! Daar draait het bij All You Can Learn om. Dit doen we door een next-level leerbeleving te ontwikkelen, waarbij studenten met behulp van vakgericht blended onderwijs de nieuwe praktijk-proof professionals worden. Door blended learning te gebruiken geef je als opleiding studenten de ruimte om van alles een leermoment te maken.

Omschrijving workshop

Tijdens deze workshops krijg je alle ins en outs mee over hoe je een blended leerprogramma kunt ontwikkelen. Je zult ervaren hoe je een stoffig onderwerp nieuw leven kunt inblazen, door verschillende soorten werkvormen te gebruiken. Zowel offline, online, klassikale als individuele werkvormen. We dagen je uit om mee te gaan naar de tekentafel, waarbij jij zelf gaat nadenken over de volgende vraag: ‘Hoe maak ik van alles een blended leermoment?’

Bouw de ultieme digitale leeromgeving met de 4 superkrachten van BookWidgets

Verzorgd door: Lucie Renard en Dimitri Bongers
Instelling: BookWidgets
Sector: PO,VO, MBO
Vorm: Workshop

Deelnemers leren tijdens deze sessie hoe ze met BookWidgets de ultieme digitale leeromgeving kunnen bouwen voor hun lespraktijk. We gaan daarbij in op de volgende vier superkrachten:

1. Kracht van content creatie: Krijg toegang tot een bibliotheek met meer dan 40 interactieve oefensjablonen;
2. Kracht van automatisch verbeteren: Maak automatisch-verbeterde opdrachten met meer dan 35 interactieve vraagtypes;
3. Kracht van monitoring: Volg resultaten live op, terwijl leerlingen/cursisten je oefeningen invullen;
4. Kracht van feedback: Geef efficiënt feedback via het ingebouwde verbeter-dashboard.

Aan de slag met ontwerpuitdagingen: spelenderwijs onderzoeken, experimenteren en creëren in de klas.

Verzorgd door: Eva Maréchal
Instelling: Hop Up
Functie: Eigenaresse
Sector: PO
Vorm: Workshop

Omschrijving van de workshop.

Jonge kinderen ontwikkelen zich van nature. Het zijn geboren onderzoekers die, nieuwsgierig als ze zijn, continue in de weer zijn om de wereld om zich heen te ontdekken. Daarbij creëren ze de meest innovatieve uitvindingen en bedenken ze als vanzelf oplossingen voor allerhande obstakels. Hoe kunnen we op school zoveel mogelijk ruimte geven aan deze natuurlijke onderzoeks- en experimenteerdrang van kinderen? Dé competenties bij uitstek om 21ste -eeuwse uitdagingen te tackelen.

We gaan aan de slag met een knoest van een ontwerpuitdaging. Welke dat gaat zijn is nog topsecret. Wat vast staat is dat ons onderzoekend en creatief vermogen een enorme boost zal krijgen terwijl we samen verschillende oplossingsstrategieën bedenken. Dat doen we onderzoekend en experimenterend aan de hand van de levensgrote, loose parts materialen van de Hop Up Playground.

Aansluitend gaan we in gesprek. Met een reflectieve bril kijken we naar wat we ervaren hebben. We reiken handvaten aan die zorgen voor structuur en opbouw in een open en procesgerichte activiteit waarbij kinderen spelenderwijs kunnen onderzoeken, experimenteren en leren. Het is een manier om creatief, probleemoplossend denken te structureren en creatieve ideeën en tastbare oplossingen te ontwikkelen. De aanpak laat veel ruimte voor initiatief en inbreng van kinderen. Ze zijn zelf aan zet binnen het kader dat jij schept. Die ruimte geeft kinderen een boost aan zelfvertrouwen, eigenwaarde en betrokkenheid. Ze worden sterk zelfregulerend en stuwen elkaar voort in een spiraal van ideeën.

Wat levert deelname jou op? 

  • Je krijgt grip op het idee ‘ruimte als derde pedagoog’. Je ontdekt hoe je met open einde materialen een dynamische leeromgeving kan creëren die kinderen stimuleert om samen te werken, ideeën vorm te geven, problemen op te lossen en vindingrijke oplossingen te creëren.
  • Je krijgt een inspiratiefiche met concrete handvaten die zorgen voor structuur en opbouw in een open en procesgerichte activiteit waarbij er veel ruimte is voor eigen initiatief, onderzoek, experiment en probleemoplossend denken van kinderen.
  • Je staat stil bij het belang van vrij spel voor kinderen en hun ontwikkeling. Samen detecteren we sleutelelementen die cruciaal zijn voor kinderen om tot krachtig, spelend leren te komen.

Over de workshopgever

Eva Maréchal volgde als filosofe en antropologe een academische lerarenopleiding aan de K.U. Leuven. Ze startte haar loopbaan voor de klas en werkte kunsteducatieve projecten uit voor musea en cultuurhuizen (o.a. Museum aan de Stroom Antwerpen, en Kunst in Zicht Turnhout) vooraleer ze 10 jaar geleden als pedagogisch projectmanager startte bij Blenders. Blenders is een stichting die inzet op innovatie en co-creatie, onder meer in de leefwereld van kinderen. Hun rol gaat verder dan het leveren van pedagogisch ondersteuning. Ze bekijken ook welke innovaties nodig zijn om kinderen een kwaliteitsvolle tijd te laten beleven.

Eva is de oprichter en bezielster van de Hop Up Playground, een dynamische speel- en leeromgeving die tot stand kwam in cocreatie met kinderen en pedagogische professionals van onder meer CEGO (centrum Ervaringsgericht onderwijs K.U Leuven) Pedagogie van het Jonge Kind (KdG Hoge School) en Universiteit Antwerpen. Samen met leerkrachten van Basisschool Omnimundo ontwikkelde ze een methode om a.d.h.v. ontwerpuitdagingen en gebaseerd op principes van Design Thinking creatief en probleemoplossend denken te stimuleren. Ze is overtuigd van het creatief potentieel van kinderen en het belang van vrij spel in hun ontwikkeling.

Een praktijkfilmpje over de Hop Up methode vind je hier: https://www.hopup.be/blog/geen-plasticsoep-kinderen-aan-het-roer-van-hun-eigen-leerproces

De Ideale Leeromgeving

Verzorgd door: Joey Blackson, Jac. de Wit & Sergej Sheer
Instelling: ROC van Amsterdam
Functie: Docentonderzoekers
Sector: VO/MBO
Vorm: Workshop with a smile

Omschrijving workshop

In deze workshop duiken we aan de hand van de zelfdeterminatie theorie en de executieve functies in de wereld van leerling- en studentbegeleiding. Op een vrolijke wijze behandelen we de highlights van de theorie. De deelnemers onderzoeken hun eigen werksituatie en komen tijdens de workshop uit hun stoelen!

Wat nemen de deelnemers mee?

Beeld van eigen handelen tav autonomie, verbondenheid en maatwerk (competentie).

Over de workshopgever

Sergej Sheer: docent economie, Vijf in VO, vijf jaar in het MBO. Naast docent actief als coördinator RIF Talentenontwikkeling, medewerker WOA (Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam) en Kennishub Zuidoost. Bijna afgestudeerd master pedagogiek.

Jac. de Wit: docent omgangskunde. Huidige baan loopbaanadviseur. Medewerker WOA (Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam) en Kennishub Zuidoost. Bijna afgestudeerd master pedagogiek.

De Ideale Leeromgeving - Sergej Sheer & Jac de Wit

Foto: Jac de Wit & Sergej Sheer

Formatief werken en Mastery Learning

Verzorgd door: Kim Schellekens
Instelling: QSI International School of Munster
Functie: Docent
Sector: VO, MBO
Vorm: Workshop

Omschrijving workshop

Als we geluk hebben gaan al onze leerlingen aan het einde van het schooljaar, met een voldoende voor ons vak, door. En weten we nu zeker dat deze leerlingen zich de stof voldoende eigen gemaakt hebben om het in de daaropvolgende leerjaren goed toe te blijven passen?

Het antwoord is: ‘Nee’.

Maar hoe kun je dan wel zorgen dat alle leerlingen het voldoende beheersen? Het antwoord is: door duidelijke doelen te stellen die voor de leerlingen zichtbaar zijn.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan.  Tijdens deze workshop wil ik jullie laten zien hoe je makkelijk duidelijke doelen kunt stellen. Ook wil ik jullie laten zien hoe je deze doelen zichtbaar kunt maken voor ieder hoofdstuk en voor ieder vak en hoe je gemakkelijk opdrachten kunt maken bij die doelen.

Wat is er nu mooier dan formatief aan het werk zijn? Om iedere leerling bezig te laten zijn met de gehele stof, waardoor zij zoveel mogelijk uit zichzelf kunnen halen tijdens het werk. Daar gaan wij mee aan de slag!

Omdat we hands-on bezig gaan, is het belangrijk dat je iets meeneemt om aan te werken. Bijvoorbeeld iets dat je om zou willen zetten naar een formatieve les of doelen die je wilt omzetten of waar je opdrachten bij wilt maken of kiezen.

Wat levert deelname jou op? 

Het gaat mij echt om een workshop geven van een uur. Direct bezig gaan met een vragen van deelnemers en laten zien hoe en waarom werkt wat ik aan het vertellen ben. Ik zal je uitleggen wat Mastery Learning is, waarom het werken op een formatieve manier hier zo enorm bij aansluit en hoe je morgen met kleine aanpassingen zo aan de slag kunt gaan.

Wat je hieruit mee kunt nemen is direct toepasbaar: handige tips, opdrachten die voor iedereen werken, eventueel een nieuwe Rubric voor het hoofdstuk waar je mee bezig bent en duidelijke doelen voor de leerlingen.

Over workshopgever

Ik ben een docent Engels. De eerste 10 jaar heb ik gewerkt op Nederlandse scholen met Nederlandse methodes. Met de focus op grammatica en woordenschat, op VMBO, Havo, VWO en MBO niveau. Vanaf 2013 ben ik gaan werken op de Flipping the Classroom manier. Hierover heb ik ook mijn afstudeeronderzoek gedaan. Mijn nadruk heeft altijd gelegen op samenwerken met de leerling, geen teacher centered lessen geven en veel maatwerk leveren.

Sinds dit jaar werk ik op een Internationale school. Hier werk ik aan mijn portfolio om gecertificeerd toetsexpert te worden. Wij werken via het Mastery Learning principe. Elke leerling kan alles leren op zijn eigen tempo.

Kim Schellekens

Onderwijs ontwerpen vanuit een big idea

Verzorgd door: Margreet & Judith
Instelling: IMYC
Functie: Docent
Sector: VO
Vorm: Workshop

Leerlingen leren beter wanneer je vakken in samenhang aanbiedt. Is het je weleens opgevallen dat sommige leerdoelen die jij aanbiedt in jouw vakgebied, ook in het lesprogramma van je collega verwerkt zijn? Raar eigenlijk, dat we zo weinig weten van elkaars leerdoelen. Wanneer leerlingen snáppen waarom ze iets leren, zijn zij meer gemotiveerd en gaat het leerrendement omhoog.

Omschrijving workshop

In deze workshop ga je met docenten onderwijs ontwerpen vanuit een Big Idea; vakken verbinden vanuit vakspecifieke leerdoelen. Je gaat naar huis met dit gezamenlijke ontwerp én het format om dit ook in je eigen school uit te proberen.

Doel

  1. Praktische tools en inspiratie.
  2. Kennismaken met dit vernieuwende onderwijsontwerp.
  3. Informatie over werken vanuit een Big Idea.

Over workshop gever

Judith is docent Kunstvakken op een middelbare school. Ze ontwerpt haar onderwijs vanuit de behoeftes van het tienerbrein, waarbij zij graag haar vak Kunst verbindt aan bijvoorbeeld Geschiedenis, Nederlands en Wiskunde.

Margreet is docent Nederlands en begeleidt scholen in het werken met IMYC, een curriculum en onderwijsconcept waarbij vakken verbonden worden in een Big Idea.

Margreet Kamman en Judith Onderwijs Innovatie Festvail

Kwetsbaarheid & een creatieve mindset in het Onderwijs

Verzorgd door: Merel Brusselers
Instelling: Fontys Hogeschool
Sector: VO, MBO
Vorm: Workshop

Omschrijving workshop

In deze workshop wordt ingegaan op de relatie tussen kwetsbaarheid en een creatieve mindset. In samenwerking met docenten en studenten (d.m.v. verschillende inspiratie- en brainstormsessies) is de workshop ontwikkeld. In deze workshop wordt het belang van persoonlijke kwetsbaarheid ervaren en worden er handvatten geboden voor het creëren van een leeromgeving waar ruimte is voor kwetsbaarheid en creativiteit. Muziek wordt hierbij als middel ingezet.

Wat nemen de deelnemers mee?

  1. De deelnemers worden zich meer bewust van de relatie tussen kwetsbaarheid en creativiteit en hoe dit van toegevoegde waarde kan zijn in het onderwijs.
  2. De deelnemers ervaren de kracht van muziek, en hoe muziek je kan helpen om uit je comfort-zone te treden en jezelf meer open te stellen.
  3. De deelnemers krijgen handvaten geboden om deze persoonlijke ervaring ook over te brengen aan leerlingen/studenten zodat er een kwetsbare creatieve leeromgeving gecreëerd kan worden

Over de workshopgever

Mijn naam is Merel Brusselers, 24 jaar en docent aan de Academie voor Muziekeducatie op Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Daarnaast studeer ik bijna af aan de Master of Music (Musical Leadership) op het Conservatorium van Amsterdam. Al mijn leven lang heb ik de kracht van muziek mogen ervaren. Allereerst voor mij persoonlijk, maar later ook in verschillende sociale en maatschappelijke contexten. In het onderwijs wil ik deze kracht aan anderen overbrengen. Muziek zorgt voor een saamhorigheid die ook vanuit maatschappelijk oogpunt een enorm grote impact heeft. Muziek kan het delen van emoties en ervaringen teweegbrengen waardoor mensen in een bepaalde ontspanning, of uiting terechtkomen. Muziek als middel.

Merel Brusselers

De kracht van regeneratief onderwijs

Verzorgd door: Merel Collenteur
Instelling: Wageningen Universiteit
Functie: Freelance docent
Sector: PO, VO
Vorm: Workshop

Omschrijving workshop

Zorgen voor onszelf, de samenleving en natuur is waar mens-zijn om draait. Hoe zou onderwijs eruitzien als mens en natuur weer in verbinding met elkaar zijn? Deze vraag ligt aan de basis van regeneratief onderwijs en is cruciaal.

Het huidige onderwijssysteem put ons allen uit. Maar hoe nu verder? Tijdens deze buitenworkshop ontdek je hoe we mens-zijn weer centraal kunnen zetten. De natuur is de perfecte plek om te leren vanuit hoofd, hart en handen. Na deze workshop heb je handvatten om elke dag kleine speelse stappen te zetten richting regeneratief onderwijs.

Wat levert deelname jou op? 

  • Kennismaking met regeneratief onderwijs
  • Ervaar de mogelijkheden van buitenonderwijs
  • Voorbeelden hoe je mens-zijn weer aan de basis kunt zetten van onderwijs

Over workshopgever

Als bioloog startte Merel Collenteur (1987) haar carrière op een middelbare school die ze echter snel verruilde voor een zeilschip waarop jongeren dag en nacht leerden. Ze gelooft dat leren gaat over verbinding maken in en met de echte wereld. Onze directe, natuurlijke omgeving is onze belangrijkste leerplek. Haar werk is gericht op regeneratief onderwijs, natuurverbinding en avontuurlijk leren.

Ze is co-founder van zowel `t Wylde Leren (www.wyldeleren.eu) als Kabold (www.kabold.nl). Ze werkt daarnaast als freelance docent bij de Wageningen Universiteit.

Merel Collenteur - Regeneratief onderwijs

VR Belevingen voor het onderwijs

Verzorgd door: Nick van Breda & Michiel Groot Koerkamp
Instelling: Avans Hogeschool
Sector: MBO
Vorm: Workshop

Omschrijving workshop

Extended reality (XR) is de overkoepelende term voor augmented reality (AR), mixed reality (MR), virtual reality (VR) en 3D. Wij geloven dat door XR content te delen, de impact ervan vermenigvuldigt en dat onderwijsinnovatie zo in een stroomversnelling komt. We helpen scholen met het inzetten van XR, toegepast op hun specifieke onderwijsgedachte en beeld.

De eerste 6 simulaties zijn inmiddels gebouwd en worden al op 16 scholen ingezet. Dit gebeurd niet alleen ter educatie binnen de scholen maar dient ook ter ondersteuning van het werkveld. De inzet van simulaties is een perfect instrument in de zoektocht naar geschoolde mensen in de techniek en zorgbranche in een overspannen markt. XR helpt namelijk bij het sneller matchen van skills aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt.

Met ons nieuwe platform Maginex willen we er direct voor zorgen dat de content voor een grotere groep verschillende scholen toegankelijk wordt door slim samen te werken met de content ontwikkelaars. Deze ontwikkelaars hebben zo een extra kanaal om specifiek de training en onderwijswereld te bereiken.

Dit unieke kanaal, inclusief de trainingen omtrent de inzet van XR in de les en de mogelijkheid om content zelf te maken en vrij te delen op het platform, bieden we nu aan voor scholen en instellingen. Voor eind 2023 willen wij zodoende ten minste 100 scholen helpen met het verbeteren van hun onderwijs en een platform  tot kennisuitwisseling bieden. We staan graag op evenementen die innovatieve docenten helpen bij het innoveren van hun onderwijs, omdat we zelf weten welke moeilijke drempels je moet overwinnen om tot goede implementaties te komen.

Wat nemen de deelnemers mee?

  1. Praktische voorbeelden van HOE je VR inzet in het onderwijs.
  2. Zelf ervaren wat VR in het onderwijs omvat.
  3. Een schets maken van een blendwave waarbij je tips ontvangt rondom jouw droom om VR toe te passen in eigen school.

Over de workshopgever

Nick & Michiel zijn échte XR-in-Onderwijs-experts en helpen inmiddels alle lagen van het onderwijs met de inzet van VR/AR/MR en 360 content. Na 3 TEDxTalks te hebben gegeven over de kansen en bedreigingen van Gaming in het onderwijsproces zijn er nu verschillende mooie simulaties en werkvormen ontstaan om het onderwijs prettig en disruptief verder te brengen, zodat studenten Future Proof de maatschappij in gaan.

Na 2 jaar Changemaker en ICTO coach te zijn geweest op Avans Hogeschool en met compagnon Michiel die meerdere jaren in het VMBO en MBO ervaring heeft opgedaan als docent, zijn we beide ervaren in het realiseren van onderwijsinnovatie lab omgevingen en communities en dat brengen we graag verder dan onze eigen scholen.

Nick & Michiel zijn échte XR in Onderwijs experts en helpen inmiddels alle lagen van het onderwijs met de inzet van VR/AR/MR en 360 content.

Met het Toekomstlabspel vormgeven aan duurzame ontwikkeling in je school

Verzorgd door: Pauline Maring
Instelling: Nexxdott
Functie: Eigenaresse
Sector: VO, MBO
Vorm: Workshop

Omschrijving workshop

Maak spelenderwijs kennis met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de United Nations. Wat vind jij zelf belangrijke doelen en waarom, welke Toekomstvragen heb jij en hoe kun je met dit spel vormgeven aan duurzame ontwikkeling in je school en het vergroten van het bewustzijn van docenten en leerlingen/studenten van wat zij zelf kunnen bijdragen?

Wat levert deelname jou op? 

  1. Kennismaken met de SDG’s
  2. Ideeën opdoen voor duurzame ontwikkelingsmogelijkheden op je school
  3. Een speelse invulling voor LOB, mentorlessen en burgerschapslessen ontdekken.

Over workshopgever

Mijn naam is Pauline Maring, eigenaar van Nexxdott. Als Learning & Development Specialist heb ik meer dan 30 jaar in verschillende bedrijven gewerkt, waar ik MD- en trainingsprogramma’s voor managers, teams en specialisten heb ontwikkeld en gegeven in verschillende soft skills. Ik heb teams geholpen bij het ontwikkelen van competenties zoals samenwerken en het oplossen van complexe problemen met creatieve denktechnieken. Ook heb ik managers en medewerkers gecoacht in hun persoonlijke ontwikkeling en bij het vinden van nieuwe loopbaanmogelijkheden. Ik heb strategische sessies begeleid en visiebijeenkomsten gefaciliteerd voor de toekomstige richting van organisaties.

Als moeder van twee dochters, een tiener en een jongvolwassene, merkte ik dat er op school te weinig aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van competenties zoals samenwerken en problemen leren oplossen. Ook worden jongeren op school te weinig geïnspireerd om over zichzelf en hun toekomstmogelijkheden na te denken en is de verbinding tussen school en buitenwereld vaak zwak. Ik vroeg me af hoe jongeren hun weg in het leven kunnen vinden als er nauwelijks aandacht wordt besteed aan hun persoonlijke ontwikkeling en aan de verbinding met de wereld buiten de school.

Ik heb Nexxdott opgericht om jongeren hierin te helpen. Het ontdekken van je mogelijkheden begint met inspiratie waardoor nieuwsgierigheid ontstaat. In Toekomstlab, een LOB programma,  worden jongeren geïnspireerd om zichzelf en hun toekomstmogelijkheden te ontdekken, gekoppeld aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de UN. Spelen is de meest natuurlijke vorm van leren. Daarom heb ik ook het Kernwaardenspel en het Toekomstlabspel ontwikkeld. Voor meer informatie zie www.nexxdott.com.

Pauline Maring - toekomstlabspel duurzame ontwikkeling

Het Flitsbezoek: geef informeel leren een slinger!

Verzorgd door: Sofie Heemskerk & Jamie de Vree
Instelling: ROC van Amsterdam
Sector: PO, VO, MBO
Vorm: Workshop

Omschrijving van de workshop

Een school vol met docenten, maar bijna geen docenten die van elkaar leren. Dat moest anders kunnen dacht Sofie van Heemskerk. Zij bedacht de “flitsbezoek-methode” en introduceerde die met succes binnen het ROC van Amsterdam.

Flitsbezoek is een methode om op een laagdrempelige manier het informele leren binnen het team aan te zwengelen. Door kort bij elkaar in de klas te gaan kijken zie je meer dan je denkt, in een afsluitend gesprek reflecteer je samen op wat er gezien is. Met deze methode maak je van het bezoeken van de lessen van collega’s een feestje!

Workshop

Tijdens de workshop leer je de basisprincipes van het Flitsbezoek en ga je ook zelf ervaren hoe een Flitsbezoek werkt. Je hebt na deze workshop een goede introductie in de methode Flitsbezoek gehad, waarmee je thuis direct aan de slag kunt. Je weet wat een Flitsbezoek inhoudt, je bent op Flitsbezoek geweest en je hebt geleerd wat reflectieve vragen zijn.

Sofie Heemskerk

Spelend leren met LEF!

Verzorgd door: Tessa Vugts
Instelling: ImproWerkt!
Functie: Eigenaresse
Sector: PO
Vorm: Workshop

Omschrijving workshop

Tijdens deze workshop ga je actief aan de slag met theaterimprovisatie. De spelvormen die hierbij aan bod komen, kun je namelijk op een heel laagdrempelige manier inzetten om meer met Spelend Leren te doen in je klas.

Daar hebben zowel jij als de kinderen LEF! voor nodig:

L: Laat de ander stralen!
E: Zeg: Ja, En!
F: Durf te Falen!

Wat levert deelname jou op? 

  1. Spelend leren is makkelijk en leuk!
  2. Improvisatie is van grote meerwaarde in de klas en zorgt voor verbinding.
  3. Een rugzak vol spelvormen die direct toepasbaar zijn in de klas.

Over workshopgever

Tessa Vugts is een professionele impro-trainer met hart voor én ervaring in het onderwijs. Ze ontdekte improvisatietheater in 2010 en zag grote overeenkomsten tussen de improvisatietheorie en haar pedagogische visie op het onderwijs. Na 13 jaar gewerkt te hebben als leerkracht in het basisonderwijs, besloot Tessa in 2014 haar eigen bedrijf op te richten om zowel met kinderen als met leerkachten te werken. Ze is van mening dat toegepaste improvisatie een meerwaarde kan zijn voor het ontwikkelen van het onderwijs. Omdat het zeer toegankelijk is en kinderen én volwassenen een veilige weg biedt om ontdekkend te leren.

Tessa Vugts -spelend leren
Beleving

Markt

Graviant: 24education – leessoftware met technologische spraakherkenning

24education biedt een volledige online oplossing voor het leren van Frans, Duits en Spaans en wiskunde vanuit het Engels. Ideaal voor tweetalig onderwijs en gekoppeld aan ACTFL én ERK. Door innovatieve tools wordt het leren van een taal interactief en wordt differentiëren eenvoudig èn effectief.

Boost Student Confidence

Students build speaking and listening confidence with multimodal tools, extensive input, and practice opportunities in our online learning environment. Students have access to flashcards, videos for vocabulary in context, listening comprehension activities, read-alouds, news and more.

Customize the content

The digital content provides endless opportunities to curate materials to support and challenge your students. Assign activities from any level, unit, lesson or resource of the program to meet your students’ needs across various skills and proficiency levels.

Easy differentiation

Meet your students where they are with resources ranging form explicit grammar instruction to Integrated Performance Assessments. Our Pre-AP® activities, Social-Emotional Learning Activities, project based learning, and Authenthic Resources workbook allow you to truly differentiate and meet students where they are and level them up on the way.

Immerse your students in Culture

Beyond geography and population facts, students build intercultural competence with content embedden throughout the units by connecting with products, practices, and perspectives of target cultures, while also reflecting on their own culture.

De digitale content biedt eindeloze mogelijkheden om lessen op maat te maken en eenvoudig te differentiëren en maakt gebruik van innovatieve tools om leerlingen te stimuleren en uit te dagen.

STERK-Engels-Online-tutor
Bezoek: www.24education.eu voor aanvullende informatie.

BookWidgets

Met BookWidgets maak je toetsen en opdrachten voor je leerlingen. De tool is simpel in het gebruik en kent uitgebreide functies. Zo kunnen opdrachten automatisch nagekeken worden nadat de toets is ingevuld en verzonden. Daarnaast biedt BookWidgets nog vele andere opties, ontdek het zelf op de belevingsmarkt.

All You Can Learn

All You Can Learn: hét blended leerplatform voor het mbo. All You Can Learn bevat zowel leerprogramma’s, zoals keuzedelen en burgerschap, en gecertificeerde examens. Het uitgangspunt hierbij is altijd blended learning, oftewel de mix van online en offline leren.

Op het platform kunnen studenten zelfstandig elk online leerprogramma volgen, op hun eigen tempo. Studenten nemen de theorie door en werken aan praktische uitdagingen. Online vindt dus al de optimale voorbereiding op de praktijk plaats! Tegelijkertijd worden de studenten begeleid door een coach die de online voortgang monitort en bijstuurt indien nodig. Hierdoor ontstaat er tijd en ruimte om in de praktijk gepersonaliseerd onderwijs te bieden. Een coach kan zo tijdens offline contactmomenten aandacht besteden aan praktijkvaardigheden, een verdieping van de inhoud of ondersteuning bij moeilijke opdrachten.

Verbind alle spelers in een stad

Hoe kunnen mensen, organisaties, bedrijven en onderwijs binnen een stad zo goed mogelijk in verbinding gebracht worden? En hoe kan het leren dat tussen de mensen in die stad ontstaat zo goed mogelijk in kaart gebracht worden? Vanuit deze vraagstukken is Cities of Learning ontstaan.

Cities of Learning is een platform dat al deze spelers in de stad in verbinding brengt en het mogelijk maakt om middels zogenaamde “Open badges” (digitale mini-certificaten) ervaringen, vaardigheden en talenten inzichtelijk te maken. Los van diploma’s.

Cities of Learning is opgericht om mensen te ondersteunen bij het herkennen en inzichtelijk maken van wat zij leren en daardoor inzicht krijgen in hun ervaringen, vaardigheden en talenten, zowel binnen als buiten school. Op een wijze die bij het individu passend is, een leven lang ontwikkelen. Zowel online, in-person als blended leren is mogelijk.

Het Cities of Learning-initiatief is inmiddels uitgegroeid naar ruim 40 steden en regio’s wereldwijd. Gebruikers kunnen hun eigen leerpad creëren, werken aan persoonlijke- en loopbaanontwikkeling en open badges verdienen.

Picoo: combineert gamen met buitenspelen

Picoo combineert het ouderwetse buitenspelen met hedendaagse interactieve gaming. Picoo is hiermee de eerste gameconsole voor buiten. Niet voor niets dat Picoo (2022) is bekroond met een prestigieuze IPON Award in de categorie ‘Gewoon Speciaal’.

Picoo combineert het beste van twee werelden, zo ervaar je het interactieve van gamen, maar dan met het avontuurlijke van buitenspelen. Het doel van Picoo is dan ook om kinderen meer te laten bewegen.

Wat is Picoo?

Picoo is een controller en spelcomputer in één, welke speciaal is ontwikkeld om kinderen interactief buiten te laten spelen zonder scherm. Tijdens de actieve games heeft iedere speler een eigen controller. Deze controllers staan onderling met elkaar in verbinding en hebben lichten, geluid en kunnen trillen. Al rondrennend kunnen de kinderen samen buitenspelen.

Waarom Picoo?

Picoo combineert interactief en traditioneel buitenspelen in een compleet nieuwe ervaring. Zonder scherm. Daarmee is het goed voor de ontwikkeling van het kind.

Wereldwijd is er een grote behoefte aan innovatieve manieren van gaming die het passieve, schermgebonden karakter doorbreken. Uit onderzoek van Jantje Beton blijkt dat nog maar 20% van de Nederlandse kinderen elke dag buiten speelt, daarnaast stijgt het aantal kinderen met overgewicht wereldwijd.

Picoo verwacht kinderen wél achter het scherm weg te kunnen krijgen met iets dat hen intrinsiek motiveert. Daarnaast is Picoo ook in te zetten op scholen voor bewegend leren, buiten leren en de ontwikkeling van 21st-century skills.

De voordelen van Picoo op een rijtje

Met Pico:

  • krijgen kinderen meer beweging en worden zij fysiek sterker;
  • verbeteren kinderen hun conditie en motoriek;
  • worden nek- en rugpijn klachten aanzienlijke verminderd;
  • leren kinderen samen te spelen en ontwikkelen ze sociale en communicatie vaardigheden;
  • zijn kinderen volop bezig met het ontdekken van hun eigen wereld, waarbij hun creativiteit geprikkeld wordt;
  • zijn kinderen in de buitenlucht.

Lees ook de blogs: Bewegend leren met de educatieve spellen van Picoo & Tikkertje spelen, ook als je niets ziet

Spelontwikkelaar Picoo en Bartiméus hebben de handen ineen geslagen om actief (buiten)spelen en bewegend leren mogelijk te maken voor kinderen met een visuele beperking.

Beleef Virtual Reality in het Onderwijs

Op de belevingsmarkt kun je tijdens het Onderwijs Innovatie Festival diverse technologische innovaties bewonderen en ervaren.

Zo brengt Erik Meuwsen van ROC van Amsterdam onder andere diverse VR-brillen mee. Met deze brillen kun je een aantal voorbeelden van lesmateriaal in Virtual Reality ervaren. Dit varieert van eigen gemaakt lesmateriaal door docenten, samenwerkingen tussen bedrijven en studenten, en bestaande applicaties die je in het onderwijs kan inzetten. Van generiek tot beroeps-specifiek; er zit van alles tussen. Tijdens de belevingsmarkt zul je verschillende type brillen kunnen ervaren; van simpel naar complex.

Beleef het op het Onderwijs Innovatie Festival op woensdag 24 mei.

VR in het onderwijs

Ontwerpen

World Café

Leersystemen en open badges

Verzorgd door: Sandra Zoomers
Instelling: Cities of Learning
Functie: Socialwerker
Sector: VO, MBO
Vorm: World Café

Omschrijving talk

Het hebben van de relevante vaardigheden stelt mensen in staat om met succes om te gaan met de veranderingen die in de arbeidsmarkt plaatsvinden en om volledig deel te nemen aan de samenleving en de democratie.

De Europese Unie heeft 2023 uitgeroepen tot Year of Skills om zo het belang van de ontwikkeling van vaardigheden te benadrukken, om niemand aan zijn lot over te laten en tegelijkertijd het herstel van Europa te stimuleren.

Vaardigheden hangen natuurlijk samen met ervaring en kennis. Je kunt geen verpleegkundige of klasse assistent zijn wanneer je alleen maar een verpleeg-, of onderwijsboek voor dummy’s leest; je moet ook experimenteren met injecties geven op dummy’s, of oefenen met uitleggen van een taak. Daarnaast zijn vaardigheden noodzakelijk voor de algehele ontwikkeling. Volgens de ervaring leertheorie van Kolb komen de soft skills vaak voort uit levenservaringen en kunnen een groot verschil maken tussen twee kandidaten in een rekruteringsproces. Naast wat er op je CV staat aan kennis in een specifieke branche, willen werkgevers graag weten hoe je omgaat met andere mensen en problemen oplost.

Wat levert een curriculum waarin vaardigheden opgenomen zijn, onder andere op?

  • Creëert een gevoel van onafhankelijkheid: het stelt jeugd in staat om buiten de gebaande paden te denken en bevordert een hoger niveau van probleemoplossing.
  • Verbetert en stimuleert creativiteit: het helpt jeugd om innovatieve oplossingen te bedenken voor hetzelfde oude probleem.
  • Bouwt samenwerking en teamwerk op: veel op vaardigheden gebaseerde leeractiviteiten worden in groepen uitgevoerd. Dit stimuleert jeugd om gezamenlijk een probleem op te lossen; waardoor een goede communicatie, coördinatie en teamgeest wordt opgebouwd.

Wat levert deelname jou op? 

Op het Onderwijs Festival brengen wij bekwame onderwijsprofessionals bij elkaar om een oplossing te creëren waarmee sneller en gemakkelijker vaardigheden (soft skills en hard skills) herkent en erkent kunnen worden. Natuurlijk hoort bij deze oplossing ook een actieplan om de oplossing te implementeren. Dus ben jij bereidt je niet alleen tijdens het festival, maar ook daarna nog in te zetten om jeugd, onderwijs en instellingen beter voorbereidt te laten zijn op hun toekomst? Sluit je dan aan bij de Academy van Onderwijscommunity.

Over spreker

Sandra Zoomers, opgeleid als sociaal werker, is na 10 jaar werken in de jeugdhulp overgestapt naar internationaal jongerenwerk. Zij organiseert tegenwoordig jongerenuitwisselingen en trainingen voor jongerenwerkers en onderwijs waarbij de ervaring en opbouw van vaardigheden centraal staan. Tevens is zij mede-ontwikkelaar van het digitale Cities of Learning platform en senior-consultant binnen het Cities of Learning Network.

Cities of Learning is een webplatform waarmee communities zoals steden, verenigingen, bedrijven, groepen jongeren hun leertrajecten kunnen creëren met behulp van interactieve kaarten, Online Learning Playlists en digitale Open Badges.

Sandra Zoomers

De kracht van verbinding

Verzorgd door: Remco Mostertman
Instelling: Onderwijscommunity
Functie: Initiatiefnemer
Sector:
Vorm: World Café

Wie weet beter wat er nodig is in het onderwijs dan de professional? Daarom staat de individuele onderwijsprofessional centraal bij Onderwijscommunity. De community komt tot stand in samenwerking met mensen in het onderwijs.

Vooralsnog richten wij ons op het organiseren van het onderwijs. Met onderwerpen als samenwerken, leren, innoveren, engagement, wellbeing en vitaliteit en leiderschap. Maar ook facilitair, financiën en andere onderwerpen komen aan de orde.

Wij geloven in verbinding en verbinden daarom onderwijsprofessionals met elkaar, om zo het onderwijs een stukje beter te maken. Waarom uitvinden wat een ander al heeft bedacht!? Dit motto voert input voor ons gesprek in het World Café.

Technologie en de rol van de leraar

Verzorgd door: Erik Meuwsen
Instelling: ROC van Amsterdam
Functie: Docent
Sector: MBO
Vorm: World Café

Hoe kun je technologie zo goed mogelijk inzetten binnen je school en welke rol speelt de leraar hierin? Wie is het verantwoordelijk voor het onderhoud van deze technologische middelen en hoe leid je docenten die over minimale technologische kennis beschikken op om hiermee te werken?

Tijdens het World Café gaan we hierover in gesprek en bekijken we welke rol de docent speelt in het verhaal.

LOCATIE

Parc Spelderholt

Afgelopen jaar was Parc Spelderholt het prachtige decor voor het Festival. Ook voor dit jaar hebben wij deze unieke locatie weer vast weten te leggen.

Op dit landgoed wonen, werken en leren jongeren met een verstandelijke beperking. Samen met de professionals van het park verwelkomen zij jou graag op woensdag 24 mei 2023.

Wil je meer weten over deze locatie? Bekijk dan de website van Parc Spelderholt voor de mogelijkheden.

Adres: Spelderholt 9, 7361 DA Beekbergen. Op de locatie is er voldoende parkeergelegenheid aanwezig.

Deelnemers Onderwijs Innovatie Festival 2023

Partners van het Festival

All You Can Learn

All You Can Learn: hét blended leerplatform voor het mbo.

BookWidgets

Met BookWidgets maak je toetsen en opdrachten voor leerlingen. De tool is simpel in het gebruik en kent uitgebreide functies. Zo kunnen opdrachten automatisch nagekeken worden nadat de toets is ingevuld en verzonden.

Cities of Learning

Cities of Learning is een platform dat diverse spelers in de stad met elkaar in verbinding brengt en het mogelijk maakt om middels zogenaamde “Open badges” ervaringen, vaardigheden en talenten inzichtelijk te maken.

Graviant Publishers - 24education

24education biedt een volledig online oplossing voor het leren van Frans, Duits en Spaans en wiskunde vanuit het Engels. Ideaal voor tweetalig onderwijs en gekoppeld aan ACTLF én ERK. Door innovatieve tools wordt het leren van een taal interactief en wordt differentiëren eenvoudig èn effectief.

Great Learning Nederland

Ons doel is het leveren van een bijdrage aan het verbeteren van het onderwijs in Nederland, bij kinderen van 2,5 tot 15 jaar oud. Dat doen we enerzijds met onze curricula, onderwijsconcepten en opleidingen. Anderzijds verenigen we leraren en ontwikkelaars in een community. Samen leren we meer.

Picoo

Picoo is de eerste spelcomputer voor buiten die kinderen stimuleert om samen te bewegen – zonder scherm! Tijdens de (inter)actieve games hebben kinderen het gevoel dat ze aan het gamen zijn op een ‘buitenspeelcomputer’, terwijl ze tegelijkertijd samen bewegen.

Interessepeiling Onderwijs Innovatie Festival

Naam(Vereist)
Toestemming(Vereist)