Het boek laat stap voor stap zien hoe een arbeidsorganisatie kan worden ingericht waar leraren met plezier, professionaliteit en zeggenschap hun kerntaak verrichten.
Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs tref je vaak onvrede aan over het functioneren van docententeams. De samenwerking is te vrijblijvend, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn onduidelijk, het kost veel inefficiënte vergadertijd en het teamwerk draagt niet bij aan het werkplezier. In zijn proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier (2019) toont Ben van der Hilst aan dat deze manco’s te wijten zijn aan het hanteren van verkeerde uitgangspunten bij de teamvorming.
Het promotieonderzoek laat zien dat het werken in kleine onderwijsteams met uitgebreide bevoegdheden, geconcentreerd rond een specifieke groep leerlingen, de onderwijskwaliteit,
het innovatief vermogen van de school en het werkplezier van docenten aanmerkelijk verhoogt.
Maar hoe maak je kleine teams in een vmbo-havo-vwo school met al die verschillende vakken en docenten? Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs is een praktische vertaling van het proefschrift om onderwijsteams in te voeren in het voortgezet onderwijs. Het boek laat stap voor stap zien hoe een arbeidsorganisatie kan worden ingericht waar leraren met plezier, professionaliteit en zeggenschap hun kerntaak verrichten.
Ben van der Hilst publiceerde eerder Blauwdruk voor de emergente school dat ruim zijn weg heeft gevonden in het onderwijs. Dit boek kan als opvolger daarvan beschouwd worden.
Word lid
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Publiceer
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
Advertentie
In het voortgezet onderwijs tref je vaak onvrede aan over het functioneren van docententeams. De samenwerking is te vrijblijvend, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn onduidelijk, het kost veel inefficiënte vergadertijd en het teamwerk draagt niet bij aan het werkplezier. In zijn proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier (2019) toont Ben van der Hilst aan dat deze manco’s te wijten zijn aan het hanteren van verkeerde uitgangspunten bij de teamvorming.
Het promotieonderzoek laat zien dat het werken in kleine onderwijsteams met uitgebreide bevoegdheden, geconcentreerd rond een specifieke groep leerlingen, de onderwijskwaliteit,
het innovatief vermogen van de school en het werkplezier van docenten aanmerkelijk verhoogt.
Maar hoe maak je kleine teams in een vmbo-havo-vwo school met al die verschillende vakken en docenten? Teamgericht organiseren in het voortgezet onderwijs is een praktische vertaling van het proefschrift om onderwijsteams in te voeren in het voortgezet onderwijs. Het boek laat stap voor stap zien hoe een arbeidsorganisatie kan worden ingericht waar leraren met plezier, professionaliteit en zeggenschap hun kerntaak verrichten.
Ben van der Hilst publiceerde eerder Blauwdruk voor de emergente school dat ruim zijn weg heeft gevonden in het onderwijs. Dit boek kan als opvolger daarvan beschouwd worden.