Tags: , ,

Docent de dupe van onderwijsdigitalisering?

Een kwalitatief scriptie onderzoek naar de ervaringen van docenten in het Nederlands basisonderwijs en de verandering van hun professionele autonomie. Uit deze analyse blijkt dat docenten geen negatieve relatie ervaren tussen onderwijsdigitalisering en professionele autonomie.

Is de docent de dupe van onderwijsdigitalisering?

Binnen dit onderzoek is inzichtelijk geworden hoe docenten in het Nederlands primair onderwijs binnen een specifieke context onderwijsdigitalisering ervaren. Uit de literatuur kwam naar voren dat er weinig aandacht besteed wordt aan (onbedoelde) negatieve gevolgen van onderwijsdigitalisering, zoals de mogelijk negatieve impact op de professionele autonomie van een docent.

Dit kan mede verklaard worden door de dominantie van een instrumentele visie op onderwijstechnologie, waarbij louter aandacht is voor de positieve bijkomstigheden van digitale technologie. Dat technologie ook een sturende rol heeft wordt binnen deze visie niet of nauwelijks bestudeerd. Professionele autonomie in het onderwijs heeft betrekking op de mate van vrijheid in pedagogisch en didactisch handelen en zelfstandigheid in het maken van keuzes, zoals die ervaren wordt door docenten.

In totaal zijn op GBS Het Zwaluwnest zeven semigestructureerde interviews afgenomen waarvan vijf met docenten, één met de schoolleider en één met de schoolbestuurder. In een analyse van de interview data is weergegeven hoe digitale technologie op deze basisschool wordt ingezet, op welke manier besluitvorming tot stand komt en hoe docenten worden betrokken bij dit keuzeproces.

Ook is het gebruik en de keuze van digitale technologie in kaart gebracht. Uit deze analyse blijkt dat docenten geen negatieve relatie ervaren tussen onderwijsdigitalisering en professionele autonomie. Het feit dat docenten geen gevaar zien voor hun professionele autonomie kan mede het resultaat zijn van een instrumentele visie die zij uitdragen. De verwachting is dat hun professionele autonomie in de toekomst op een andere manier zal moeten worden ingezet, naar bijvoorbeeld meer begeleidend en coachend. Al met al ervaren docenten niet dat zij de dupe zijn van onderwijsdigitalisering.

Document is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Tags: , ,

Ook Interessante Documenten

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen