Rekengesprekken voeren -

Rekengesprekken voeren

Leerlingen ervaren rekenen verschillend. Zo vindt de ene leerling het moeilijk, terwijl het er voor de ander gewoon bij hoort, en weer een ander vindt het uitdagend om pittige rekenopgaven op te lossen. Het is echter lang niet altijd gemakkelijk om deze diverse onderwijsbehoeften bij individuele leerlingen te achterhalen.
Rekengesprekken zijn hiervoor een oplossing. Zij leveren informatie op over de rekenbeleving en het rekenproces, en bieden inzicht in redeneer- en oplossingsprocessen van de leerling. Onderwijsbehoeften worden scherp in beeld gebracht. Daarbij worden doelen geformuleerd, waarbij de leerling actief meedenkt over hoe hij deze kan bereiken.

De opbrengst van een rekengesprek kan direct effect hebben op het werk in de klas. Een kort rekengesprek, bijvoorbeeld tijdens de rekenles, kan input geven voor afstemming of bijsturing op dat moment. In een (diagnostisch) rekengesprek gaat het om afstemming op onderwijsbehoeften. Een rekengesprek met een bepaalde leerling of een kleine groep leerlingen, kan leiden tot een interventie die ook ingezet kan worden voor een hele groep leerlingen – zodat iedereen ervan profiteert!

Deze uitgave biedt handvatten voor het voeren van een handelings- en oplossingsgericht rekengesprek en geeft achtergrondinformatie en voorbeelden. Het is echter geen boek met kant-en-klare recepten; het is belangrijk altijd zelf te blijven luisteren, observeren en nadenken. Het boek is hierbij een praktisch hulpmiddel.

Dit boek is onder meer bedoeld voor leraren po, vo, mbo, zorgcoördinatoren, intern begeleiders, rekencoördinatoren, orthopedagogen en pabo- en Master EN-studenten en studenten aan de lerarenopleiding wiskunde.

Leerlingen ervaren rekenen verschillend. Zo vindt de ene leerling het moeilijk, terwijl het er voor de ander gewoon bij hoort, en weer een ander vindt het uitdagend om pittige rekenopgaven op te lossen. Het is echter lang niet altijd gemakkelijk om deze diverse onderwijsbehoeften bij individuele leerlingen te achterhalen.
Rekengesprekken zijn hiervoor een oplossing. Zij leveren informatie op over de rekenbeleving en het rekenproces, en bieden inzicht in redeneer- en oplossingsprocessen van de leerling. Onderwijsbehoeften worden scherp in beeld gebracht. Daarbij worden doelen geformuleerd, waarbij de leerling actief meedenkt over hoe hij deze kan bereiken.

De opbrengst van een rekengesprek kan direct effect hebben op het werk in de klas. Een kort rekengesprek, bijvoorbeeld tijdens de rekenles, kan input geven voor afstemming of bijsturing op dat moment. In een (diagnostisch) rekengesprek gaat het om afstemming op onderwijsbehoeften. Een rekengesprek met een bepaalde leerling of een kleine groep leerlingen, kan leiden tot een interventie die ook ingezet kan worden voor een hele groep leerlingen – zodat iedereen ervan profiteert!

Deze uitgave biedt handvatten voor het voeren van een handelings- en oplossingsgericht rekengesprek en geeft achtergrondinformatie en voorbeelden. Het is echter geen boek met kant-en-klare recepten; het is belangrijk altijd zelf te blijven luisteren, observeren en nadenken. Het boek is hierbij een praktisch hulpmiddel.

Dit boek is onder meer bedoeld voor leraren po, vo, mbo, zorgcoördinatoren, intern begeleiders, rekencoördinatoren, orthopedagogen en pabo- en Master EN-studenten en studenten aan de lerarenopleiding wiskunde.

Ook Interessante Boeken

De eerste stap Handboek voor de coach

De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn: Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten,…
Lees verder

De geschoolde maatschappij

In drie of vier generaties, dus een eeuw tijd, is ‘verder studeren’ geëvolueerd van een privilege voor enkelingen naar gemeengoed voor grote groepen jongeren.
Lees verder

Startende leraren in het po en vo

Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en…
Lees verder

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Aanpak lerarentekort

NCOI

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

HRcommunity logo
HRcommunity

HRcommunity Festival

App

Teacher Tapp: de dagelijkse vragenapp voor leraren