Verander je lessen in educatieve games met Seppo. Met deze educatieve tool kun je eenvoudig gamification toepassen in het onderwijs, bijvoorbeeld door middel van interactieve speurtochten in de omgeving van de school uit te zetten.
seppo
Oplossing: Software/ICT
Focus Klant: Scholen
Doelsector: PO, VO, MBO, HBO
Omvang: Scale-up
Opgericht in: 2012
Herkomst: Finland
Talen: Engels, Nederlands

Seppo: Maak van je les een educatieve game

Stel je voor: Je hebt een GPS kaart, foto of 360 graden foto en laadt die op als gameboard en zet er allerlei opdrachten en vragen in die met jouw vak te maken hebben. De leerling opent de game eenvoudig op een mobiele telefoon en wordt toegelaten in de door jou gecreëerde wereld. Studenten navigeren tussen de verschillende taken.

Terwijl zij jouw vragen beantwoorden, opdrachten en challenges uitvoeren, monitor jij de game vanaf je laptop. Dit varieert van samenwerkingsopdrachten waarbij ze foto’s of video’s moeten maken tot multiplechoice- of individuele, open vragen.  Je leerlingen sturen o.a. filmpjes op waarin ze hun vaardigheden demonstreren en geven antwoorden waarmee je hun kennis kunt testen. Je deelt punten uit, geeft live feedback en volgt de voortgang van de spelers. Spelers kunnen feedback geven op de antwoorden van andere spelers en kunnen via het leaderboard volgen wat hun positie is. Een ideale tool voor in de introductieweek of op excursie.

Gamification

De tool wordt zowel web-based als wie een app aangeboden. Daarnaast kun je verschillende soorten media toevoegen en is er de mogelijkheid voor real time monitoring. Ook kan je tijdens het spel met de deelnemers chatten. Dit zorgt ervoor dat je op een gemakkelijke manier gamification kan toepassen in jouw onderwijs.

AVG-proof

Deelnemers hoeven niet in te loggen met persoonsgegevens. Wel is het misschien goed om erover na te denken dat de tool gebruik maakt van gps-tracking. Deelnemers worden dan ook gevraagd of de website daar gebruik van kan maken. Alleen met die functie weet de website waar je staat en wanneer de juiste opdracht geopend moet worden. Deze gegevens worden niet gekoppeld of opgeslagen en daarmee is het wel AVG-proof.

Interactief op pad

Vooraf bepaal je welke route de deelnemers moeten (online) lopen. Misschien is dat een route door de school zodat ze het gebouw leren kennen of trek je er met je studenten erop uit. Je selecteert specifieke punten waarop studenten een taak ontvangen en aan de slag kunnen gaan. Zodra de studenten op het geselecteerde punt zijn aangekomen, opent de opdracht. Dit kan willekeurig maar ook volgens een vastgestelde volgorde.

De juiste motivatie stimuleert

Wanneer spellen worden gebruikt bij het leren, is het doel niet om het lesgeven uit te besteden aan een spel. In Seppo-spellen ondersteunt de leraar altijd het leerproces. Hij of zij volgt het spel op, beoordeelt de antwoorden die door de teams worden ingediend en moedigt de studenten aan om door te gaan. Realtime feedback motiveert de studenten en geeft hen een nieuwe impuls aan het spel en het leren.

Slagen doen ze samen

Samenwerking is een cruciaal onderdeel van Seppo-spellen. Wanneer leerlingen taken als een team oplossen, kunnen ze de kennis en de sterke punten van individuele teamleden gebruiken en samen oplossingen bedenken. Het bereiken van een gemeenschappelijk doel bevordert de teamgeest, die blijft bestaan, zelfs nadat de game is afgelopen.

Falen om te leren in het spel

Spellen moedigen spelers aan nieuwe dingen uit te proberen en risico’s te nemen. In een spel is het goed als je niet meteen weet hoe je iets moet doen, omdat falen en ervan leren deel uitmaken van het spel. Je kunt de positieve ervaringen voor je voordeel gebruiken, maar ‘fouten’ kunnen worden verklaard door erop te wijzen dat het slechts een spel was.


Bron: website van Seppo

Onderwijscommunity dankt Mbomediawijs/edutools voor de tutorial en voor de informatie over de AVG veiligheid

Tags: , , ,

Ook Interessante Apps & Tools

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen