Tags: ,

De kracht van ‘Big Ideas’ en de rol van Great Learning en IMYC

Margreet Kamman van Great Learning Nederland bespreekt hoe ‘Big Ideas’ het onderwijs transformeren door vakken te verbinden, leerlingen te motiveren en het leerrendement te verhogen.

In aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een broeinest van creativiteit en innovatie, spreekt onderwijscommunity.nl met inspirerende onderwijsvernieuwers. Vandaag staat Margreet Kamman, directeur van Great Learning Nederland, in de schijnwerpers. Met haar passie voor onderwijsontwerp en haar ervaring in het implementeren van ‘Big Ideas’, werkt zij aan de innovatie van ons onderwijs.

De rol van Great Learning en IMYC

Great Learning Nederland, met Robin Belles en Margreet Kamman aan het roer en als trainer, staat centraal in de beweging naar onderwijsvernieuwing. ‘We ondersteunen met een team van 30 trainers meer dan 400 scholen, in het basis- en voortgezet onderwijs, bij het verbeteren van het onderwijsproces,’ zegt Kamman. We bieden een curriculum en onderwijsconcept, afgestemd op de ontwikkelingsfasen van kinderen. Voor kinderen van 2,5 t/m 6 jaar is er het IEYC, voor kinderen van 6 t/m 11 het IPC en voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs is dat IMYC. Great Learning gaat verder dan alleen het aanbieden van leerdoelen; het biedt een platform voor trainingen en begeleiding, zowel in de klas als op schoolniveau. Hun benadering is holistisch, waarbij zowel kinderen als leraren worden meegenomen in een proces van voortdurende ontwikkeling en verbetering.

Het International Middle Years Curriculum (IMYC) speelt een sleutelrol in de strategie van Great Learning. Dit curriculum focust op de cruciale leerfase van 11 tot 15 jaar, waarbij het tienerbrein centraal staat. IMYC helpt scholen om vakken op een betekenisvolle manier te verbinden door ze te koppelen aan een ‘Big Idea’. Dit zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen de stof begrijpen, maar deze ook kunnen relateren aan hun eigen leven en de wereld om hen heen. Door het gebruik van deze ‘Big Ideas’, stimuleert IMYC docenten om samen te werken en een onderwijservaring te creëren die zowel inspirerend als relevant is voor de leerlingen.

Voor Margreet is de deelname aan het Onderwijs Innovatie Festival meer dan alleen een kans om te delen. Het festival, volgens Kamman, is een viering van onderwijsinnovatie, waar docenten leren van elkaar. ‘Het is spannend en vernieuwend. Ik ben heel blij om erbij te zijn.’

Onderwijs ontwerpen vanuit een Big Idea

De workshop van Margreet Kamman legt de focus op een innovatieve aanpak in het onderwijs, waarbij vakken worden verbonden vanuit vakspecifieke leerdoelen. Kamman benadrukt de waarde van het ontwerpen van onderwijs vanuit een ‘Big Idea’, een centraal thema of concept dat een brug slaat tussen verschillende vakgebieden. Deze methodiek stimuleert niet alleen de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van leerlingen, maar verhoogt ook hun motivatie en leerrendement. “Door vakken te verbinden, krijgt leren voor tieners veel meer betekenis,” zegt Kamman. Deze benadering moedigt leraren aan om verder te kijken dan de traditionele vakgrenzen, wat leidt tot een meer samenhangende en relevante leerervaring voor leerlingen.

De kern van Kammans workshop ligt in de praktische toepassing van het ‘Big Idea’-concept. Docenten worden tijdens de workshop uitgedaagd om vakken te integreren rondom een centraal thema, gebruikmakend van hun eigen vakspecifieke doelen. Dit proces bevordert samenwerking tussen leraren uit verschillende disciplines, wat resulteert in een meer geïntegreerde en rijke leeromgeving. Door real-world voorbeelden en interactieve activiteiten biedt Kamman’s workshop concrete handvatten voor docenten om deze benadering in hun eigen klaslokalen toe te passen. Het resultaat is een onderwijservaring die niet alleen informatief is, maar ook inspirerend en relevant voor de leerlingen in hun dagelijks leven.

Het lerende kind centraal

Margreet Kamman legt in haar aanpak de nadruk op het belang van het ontwerpen van onderwijs vanuit de visie van het lerende kind. Deze benadering streeft ernaar onderwijs af te stemmen op de intrinsieke behoeften en ontwikkelingsfasen van leerlingen. Door het lerende kind centraal te zetten, creëert Great Learning een leeromgeving die niet alleen informatief en educatief is, maar ook inspirerend en uitdagend voor de leerlingen.

Great Learning biedt scholen uitgebreide ondersteuning met praktische tools, trainingen en een community voor onderwijsprofessionals. Deze hulpbronnen zijn ontworpen om scholen te begeleiden in hun streven naar innovatief en effectief onderwijs.Met de trainingen en opleidingen biedt Great Learning al ruim tien jaar professionalisering aan leraren en leidinggevenden. Het leren verbeteren vormt de daarin altijd rode draad. De community biedt een platform voor uitwisseling van ideeën en best practices, waardoor een netwerk van samenwerkende onderwijsprofessionals ontstaat die gezamenlijk werken aan de verbetering van het onderwijs.

Ervaar de kracht van Big Ideas

‘Ik nodig iedereen uit om de workshop bij te wonen en zelf te ervaren hoe je vanuit ‘Big Ideas’ je onderwijs kunt vormgeven,’ zegt Kamman. Voor meer informatie en aanmelding, bezoek Onderwijs Innovatie Festival 2024.

 

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Weerstand bieden tegen digitaal determinisme

‘Terwijl wetenschappelijk onderzoek laat zien dat technologie de kwaliteit van het onderwijs niet of nauwelijks verbetert, wordt er door scholen juist steeds meer gebruik van gemaakt.’ Docent en onderwijsontwikkelaar Erik…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen