Quarantaine plicht versoepelen

Als het aan het Outbreak Management Team (OMT) ligt wordt de quarantaine plicht afgeschaft voor kinderen die wel in contact zijn geweest met een besmet persoon maar geen klachten hebben. Die specifieke groep krijgt wel het advies dagelijks een zelftest te doen.

Het OMT-advies geldt naast het primaire onderwijs bijvoorbeeld ook voor de kinderopvang of een sportteam. Als een zelftest niet mogelijk blijkt, kan de GGD of een arts toch adviseren in quarantaine te gaan. Het contact met ouderen dient voor minstens tien dagen te vermeden te worden.

Kinderen in de leeftijd van dertien tot achttien jaar mogen wat het OMT betreft na contact met een besmette persoon ook naar school, sport of andere essentiële activiteiten, mits ze geen (milde) klachten vertonen en op alle vijf dagen na het contact een zelftest doen. Ze mogen er ook voor kiezen om vijf dagen in quarantaine te gaan. Die stopt dan na een negatieve test bij de GGD.

Dagelijks testen bij uitbraak

Ook hoeven niet meer hele klassen naar huis als er meer dan drie besmettingen zijn, vinden de experts. Bij een uitbraak krijgen alle leerlingen het advies zich dagelijks te testen. Dit geldt voor zowel het basis- als voortgezet onderwijs, ook als leerlingen achttien jaar of ouder zijn. Verder vindt het OMT dat het zogeheten ‘snottebellenbeleid’ van kracht kan blijven. Dat betekent dat kinderen tot en met drie jaar niet getest hoeven te worden en niet thuis hoeven te blijven met lichte klachten.

Het OMT erkent dat dit advies ‘zeker’ tot meer besmettingen zal leiden, ook onder volwassenen.

Toch weegt het belang van het onderwijs zwaar genoeg om met dit advies te komen

Jaap van Dissel, OMT voorzitter

Het kabinet besluit dinsdag 25 januari definitief wat het met het OMT-advies doet. Premier Mark Rutte en minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) lichten het besluit ‘s avonds toe op een persconferentie.

Lockdown schadelijk voor mentale gezondheid

Lockdowns pakken voor veel jongeren negatief uit voor de lichamelijke en mentale gezondheid. Zo bewegen ze minder en kennen ze meer gevoelens van depressie, eenzaamheid en onzekerheid. Vooral kwetsbare jongeren worden zwaar geraakt. Wel lijken de klachten, na versoepelingen, bij de meeste jongeren snel minder te worden. Dat blijkt uit literatuuronderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en het Nivel.

Lockdowns pakken voor veel jongeren negatief uit voor de lichamelijke en mentale gezondheid. Zo bewegen ze minder en kennen ze meer gevoelens van depressie, eenzaamheid en onzekerheid. Vooral kwetsbare jongeren worden zwaar geraakt. Wel lijken de klachten, na versoepelingen, bij de meeste jongeren snel minder te worden. Dat blijkt uit literatuuronderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en het Nivel.

Hiervoor werden onderzoeken naar de gevolgen van de coronapandemie op jongeren in het eerste jaar van de pandemie bekeken. De onderzoekers vergeleken 145 studies uit ongeveer 60 landen.

Minder beweging, negatieve gevoelens nemen toe

Uit deze studie blijkt dat jongeren in deze periode gemiddeld minder zijn gaan bewegen en zwaarder werden. Verder zijn ze meer gestrest/gespannen en hebben ze meer depressieklachten, gevoelens van eenzaamheid en onzekerheid. Ook ervaren ze meer druk op de thuissituatie. Dit geldt vooral voor kwetsbare groepen. Er zijn ook positieve gevolgen van lockdowns. Zo zorgen ze voor meer vrije tijd, minder prikkels en verplichtingen, minder schoolstress en meer zelfstandigheid.

Gesloten scholen vanwege corona leiden wereldwijd tot grote leerachterstanden en mentale problemen bij kinderen, zegt ook Unicef. Volgens de VN-kinderrechtenorganisatie moeten scholen zo snel mogelijk weer open en moeten leerlingen intensief begeleid worden om de achterstanden in te halen.

Meer dan 635 miljoen kinderen hebben momenteel nog te maken met volledige of gedeeltelijke schoolsluitingen. Vooral in landen met lagere inkomens leidt dat volgens Unicef tot achterstanden, bijvoorbeeld in de leesvaardigheid. Voor de pandemie was in die landen 53 procent van de tienjarigen niet in staat om een eenvoudige tekst te lezen of te begrijpen. Inmiddels is dat gestegen naar 70 procent.

Kansenongelijkheid

‘Over de hele wereld maakt de coronapandemie hardnekkige ongelijkheden in het onderwijs groter’, zegt directeur Suzanne Laszlo van Unicef Nederland. ‘De vooruitgang die de afgelopen jaren was geboekt om deze kansenongelijkheid aan te pakken, wordt nu weggevaagd.’

Op deze Internationale Dag van het Onderwijs uit de kinderrechtenorganisatie ook de zorg dat veel kinderen niet meer terugkeren naar school. Toen bijvoorbeeld in Bangladesh het onderwijs weer openging, kwam 1 op de 10 meisjes van 12 tot 15 jaar niet terug.

Middel en doel

Het middel schiet zijn doel voorbij, waarschuwden GGD-directeuren afgelopen weekend al in Trouw over de quarantaineregels. Schooluitval zorgt voor enorme gezondheidsschade bij leerlingen, zien de directeuren. Maar met opnieuw een recordaantal besmettingen (zondag registreerde het RIVM 65.393 positieve testen) dreigen de quarantaineregels ook de rest van de samenleving plat te leggen.

Volwassenen die net een besmetting hebben doorgemaakt en degenen die een derde prik hebben gekregen hoeven sinds een week weliswaar niet meer in quarantaine als een huisgenoot besmet is, maar nog altijd heeft 45 procent van de 18-plussers geen derde prik gehad. Ouders die niet geboost zijn of niet recentelijk besmet zijn geweest, zijn dus ook aan huis gekluisterd als hun kind positief is getest. Tegelijkertijd is het voor bewindslieden lastig om knopen door te hakken, omdat nog niet bekend is of de laatste ronde verruimingen de druk op de zorg heeft verhoogd.


Bronnen:

NOS: Unicef slaat alarm over schoolsluitingen, ‘kansenongelijkheid weer groter
Trouw: Versoepeling op komst na week van noodkreten
RIVM: Internationaal onderzoek bevestigt: lockdowns slecht voor veel jongeren
NU.nl: OMT adviseert afschaffen quarantaine voor kinderen zonder klachten

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Niets gevonden.

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen