Tags: , , ,

Stoppen met al dat moeten in het onderwijs

Onze samenleving kent allerlei systemen die ooit vanuit de beste bedoelingen zijn ontstaan en van betekenis waren. Toch hoor je steeds vaker het geluid dat de menselijke maat zoek is geraakt. Het lijkt haast of systemen belangrijker zijn geworden dan mensen.

Presteren, administreren en scoren

Een zonnige zondagmiddag. Ik zit op een verjaardag en wil net een hapje nemen van mijn taart. Dan spreekt een vriendelijke vrouw van middelbare leeftijd me aan: “Hee! Jij doet toch ook iets in het onderwijs?”

Als ik haar aankijk, steekt ze direct van wal. Ze vertelt dat ze al lang juf is. Met veel plezier. En alle liefde. Maar het is niet leuk meer. Frustrerend zelfs. Eigenlijk al jaren. En het wordt steeds erger. Ze heeft het gevoel alleen maar te moeten presteren. En administreren. Scoren. Cijfertjes halen. Het voelt als moeten. Heel veel moeten. Voor haar. Maar zéker ook voor de kinderen. En dan heeft ze ook nog een directeur ‘die er niks van snapt’… “Die zit alleen maar op de cijfertjes.”

Lekker hoge cijfers scoren. Dan is hij blij.

“Maar dat is niet goed voor kinderen, he? Weet je wel wat we van die kinderen vragen? En wat er allemaal van ons gevraagd wordt?” Ze lijkt zich te schamen als ze vertelt dat het al zo erg is dat ze afgelopen week zelfs blij was dat een kind uit haar groep verwezen werd naar een school voor speciaal onderwijs. “Je gelooft het toch niet? Dat het al zover is gekomen dat ik blij ben als een kind weg gaat? Dan is er toch iets niet goed? Waar zijn we dan mee bezig?”

Ze vertelt over het mannetje. Een kereltje van 8 jaar wat niet ‘mee’ kan. Hij valt niet binnen de norm. Al een jaar gedoubleerd en vanaf de start van het schooljaar zit hij in haar verlengde instructiegroepje. En toch lukt het niet. Zijn cijfers zijn echt te laag. Dat zorgt voor druk. Ze doet zó haar best om ervoor te zorgen dat hij zich fijn voelt. Waar ze maar kan geeft ze hem complimentjes. Maar ja. De stof in de klas is gewoon echt te moeilijk. Zelfs de 3ster-aanpak van de methode lukt niet. En zij moet door. Door in de methode. Door met het programma. Samen met de intern begeleider en ouders heeft ze een hulpplan opgesteld. Drie keer per week drie kwartier met de RT’er mee.

“Maar… Ja… Dat helpt natuurlijk ook niet. Uiteindelijk is het gewoon pleisters plakken. Snap je? Het is echt niet zo dat hij na een paar weken extra oefenen in een klein groepje ineens ‘mee’ kan. Ik kan wel blijven trekken, maar daar groeit hij echt niet van. Zo’n ventje vraagt gewoon iets anders. Een andere aanpak. Een ander tempo. Maar daar heb ik echt geen tijd voor. Dat is frustrerend, hoor!”

Het doet haar verdriet dat ze het niet goed genoeg kan doen. Dat er nog veel meer kinderen zijn die haar aandacht nodig hebben. Het lukt gewoon niet allemaal. Ze vertrouwt me toe dat dit mannetje er niet leuker op is geworden de laatste jaren. Knap lastig zelfs op momenten. Ze vraagt of ik wel weet hoeveel tijd dát dan weer kost. Dat gedoe. Steeds maar waarschuwen. En iedere keer ruzies oplossen. Wéér in gesprek. Met kinderen. Met ouders. Met collega’s. Ze zucht…

“Snap je?” Vraagt ze. “Snap je dat ik er klaar mee ben? Daarvoor heb ik niet voor dit vak gekozen. Het is gewoon echt niet goed wat we doen. We moeten stoppen met al dat moeten.”

Ademloos luister ik naar haar verhaal. Zó herkenbaar. Al die ouders, collega’s én kinderen die hetzelfde zeggen. Al die spanning. Die stress. Die druk… We moeten inderdaad stoppen met al dat moeten. Het is niet goed. Voor niemand.


Meer weten:

Heel fijn dat steeds meer scholen laten zien dat het écht anders kan? Niet systeemgericht, maar mens- en wereldgericht. Ook in jouw regio? Je vindt ze met een hartje op de kaart!

Boek:

Onderwijs VAN BINNENUIT

 

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Steeds meer klassen in quarantaine

Het aantal infecties bij kinderen tussen de 0 en 12 jaar steeg de afgelopen week tot 131%. De quarantaineregel voor gehele klassen leidt ertoe dat steeds meer kinderen noodgedwongen thuisonderwijs…
Lees verder

Naar een gezonde leercultuur

Emin Kececi (Meesters met Dromen); “Scholen zijn nog te vaak naar binnen gericht. We kunnen zoveel van collega’s op andere scholen leren. Samen moeten we meer werk maken van een…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen