Thuis in Taal

Grote verschillen van huis uit

Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen in de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. En daarmee in hun taalontwikkeling. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn in het nadeel in vergelijking tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid.

Rol van ouders in taalontwikkeling

De rol van ouders in de taalontwikkeling van hun kind staat centraal in het programma waarover dit boek gaat: Thuis in Taal. Het klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat veel leraren en pedagogisch medewerkers het lastig vinden om een partnerschapsrelatie met ouders op te bouwen ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Veel kennis die er wel is wordt nog niet toegepast.

Wetenschappelijke gefundeerde aanpak

Het programma Thuis in Taal, inspiratie en tips uit de keuken van praktijk en onderzoek, is samen met leraren en ouders in de praktijk van de (voor)school ontwikkeld en gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. De aanpak bouwt voort op de gemeenschappelijke belangen en kennis van leraren en ouders en aan het bieden van een taalrijke omgeving dus. De aanpak stimuleert om de stappen procesgericht toe te passen op een manier die past bij ieders eigen praktijk. De partnerschapsrelaties die zo ontstaan helpen jonge kinderen zich beter thuis te voelen in taal. De aanpak volgens het 7 stappenplan is dus in co-creatie met de ouders ontstaan en laat zich goed in passen in het reguliere onderwijs.

Volg de communicatiepogingen van het kind, spreek hier positief over en benoem ze aan de ouder. En vergeet niet: spreek ook positief over de pogingen van de ouder

Randvoorwaarden

Juist dat stapsgewijze is cruciaal, aldus Van der Pluijm: ‘Bij veel interventies ga je meteen aan de slag met een vol programma aan activiteiten. Met deze aanpak werk je stap voor stap aan een basis doordat je bouwt aan de randvoorwaarden.’ Op basis van dit onderzoek concludeert Van der Pluijm dat de aanpak van Thuis in Taal bijdraagt aan succesvolle partnerschappen tussen laagopgeleide ouders en leraren en bijdraagt aan de mondelinge taalvaardigheden van kinderen. Thuis in Taal is vervolgens op grotere schaal geïmplementeerd en geëvalueerd. Inmiddels werken zestig locaties van de Rotterdamse Peuterschool en tientallen basisscholen met de aanpak.

Taalontwikkeling in 7 stappen

Het stappenplan van het programma Thuis in Taal kent zeven stappen. Deze zeven stappen helpen leraren om de wereld van school en thuis te verbinden met een gezamenlijke focus op taalstimulering. De stappen vinden plaats in drie fasen:

  1. het realiseren van partnerschapsrelaties
  2. het implementeren van interventieactiviteiten
  3. het stimuleren van de taalontwikkeling.

Martine van der Pluijm heeft met Thuis in Taal een aanpak ontwikkeld die iedere leerkracht en pedagogisch medewerker inspireert om samen met ouders de taalontwikkeling van hun
jonge kinderen te stimuleren.

Het boek staat boordevol tips, aangevuld met extra (film)materiaal die via de QR-codes in het boek te bekijken zijn op de website. Het programma wordt al uitgevoerd op tientallen kinderlocaties en scholen in Nederland en België.


Martine van der Pluijm is pedagoog en werkt als onderzoeker aan Hogeschool Rotterdam. Zij promoveerde in 2020 op de ontwikkeling van – en het onderzoek naar – deze
aanpak, waar zij tien jaar aan werkte. Nu is ze bezig met onderzoek en ontwikkeling van een aanvullend programma. In 2006 ontdekte Martine hoe belangrijk een taalrijke omgeving is voor jonge kinderen en hoe een lage opleiding en laaggeletterdheid bij ouders een belemmering kunnen vormen in de taalondersteuning van hun kind. Ook zag Martine hoe moeilijk het is voor scholen in te spelen op deze groep kinderen en laagopgeleide ouders en de ongelijke kansen die dit creëert. Vanuit die ervaring startte zij haar onderzoek op dit terrein en werkt zij in co-creatie met (voor)scholen aan effectieve manieren om aan te sluiten bij de taalomgeving van kinderen en ouders die deze steun het meeste nodig hebben.

Lees meer:

Movisie: Thuis in Taal

Grote verschillen van huis uit

Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen in de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. En daarmee in hun taalontwikkeling. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn in het nadeel in vergelijking tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid.

Rol van ouders in taalontwikkeling

De rol van ouders in de taalontwikkeling van hun kind staat centraal in het programma waarover dit boek gaat: Thuis in Taal. Het klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat veel leraren en pedagogisch medewerkers het lastig vinden om een partnerschapsrelatie met ouders op te bouwen ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Veel kennis die er wel is wordt nog niet toegepast.

Wetenschappelijke gefundeerde aanpak

Het programma Thuis in Taal, inspiratie en tips uit de keuken van praktijk en onderzoek, is samen met leraren en ouders in de praktijk van de (voor)school ontwikkeld en gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. De aanpak bouwt voort op de gemeenschappelijke belangen en kennis van leraren en ouders en aan het bieden van een taalrijke omgeving dus. De aanpak stimuleert om de stappen procesgericht toe te passen op een manier die past bij ieders eigen praktijk. De partnerschapsrelaties die zo ontstaan helpen jonge kinderen zich beter thuis te voelen in taal. De aanpak volgens het 7 stappenplan is dus in co-creatie met de ouders ontstaan en laat zich goed in passen in het reguliere onderwijs.

Volg de communicatiepogingen van het kind, spreek hier positief over en benoem ze aan de ouder. En vergeet niet: spreek ook positief over de pogingen van de ouder

Randvoorwaarden

Juist dat stapsgewijze is cruciaal, aldus Van der Pluijm: ‘Bij veel interventies ga je meteen aan de slag met een vol programma aan activiteiten. Met deze aanpak werk je stap voor stap aan een basis doordat je bouwt aan de randvoorwaarden.’ Op basis van dit onderzoek concludeert Van der Pluijm dat de aanpak van Thuis in Taal bijdraagt aan succesvolle partnerschappen tussen laagopgeleide ouders en leraren en bijdraagt aan de mondelinge taalvaardigheden van kinderen. Thuis in Taal is vervolgens op grotere schaal geïmplementeerd en geëvalueerd. Inmiddels werken zestig locaties van de Rotterdamse Peuterschool en tientallen basisscholen met de aanpak.

Taalontwikkeling in 7 stappen

Het stappenplan van het programma Thuis in Taal kent zeven stappen. Deze zeven stappen helpen leraren om de wereld van school en thuis te verbinden met een gezamenlijke focus op taalstimulering. De stappen vinden plaats in drie fasen:

  1. het realiseren van partnerschapsrelaties
  2. het implementeren van interventieactiviteiten
  3. het stimuleren van de taalontwikkeling.

Martine van der Pluijm heeft met Thuis in Taal een aanpak ontwikkeld die iedere leerkracht en pedagogisch medewerker inspireert om samen met ouders de taalontwikkeling van hun
jonge kinderen te stimuleren.

Het boek staat boordevol tips, aangevuld met extra (film)materiaal die via de QR-codes in het boek te bekijken zijn op de website. Het programma wordt al uitgevoerd op tientallen kinderlocaties en scholen in Nederland en België.


Martine van der Pluijm is pedagoog en werkt als onderzoeker aan Hogeschool Rotterdam. Zij promoveerde in 2020 op de ontwikkeling van – en het onderzoek naar – deze
aanpak, waar zij tien jaar aan werkte. Nu is ze bezig met onderzoek en ontwikkeling van een aanvullend programma. In 2006 ontdekte Martine hoe belangrijk een taalrijke omgeving is voor jonge kinderen en hoe een lage opleiding en laaggeletterdheid bij ouders een belemmering kunnen vormen in de taalondersteuning van hun kind. Ook zag Martine hoe moeilijk het is voor scholen in te spelen op deze groep kinderen en laagopgeleide ouders en de ongelijke kansen die dit creëert. Vanuit die ervaring startte zij haar onderzoek op dit terrein en werkt zij in co-creatie met (voor)scholen aan effectieve manieren om aan te sluiten bij de taalomgeving van kinderen en ouders die deze steun het meeste nodig hebben.

Lees meer:

Movisie: Thuis in Taal

Tags: , ,

Ook Interessante Boeken

De eerste stap Handboek voor de ouders

De Eerste Stap® is een vroeg interventieprogramma voor jonge kinderen met gedragsproblemen. De primaire doelen van het programma zijn: Kinderen leren hoe ze met anderen moeten omgaan (andere kinderen, leerkrachten,…
Lees verder

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Aanpak lerarentekort

NCOI

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

HRcommunity logo
HRcommunity

HRcommunity Festival

App

Teacher Tapp: de dagelijkse vragenapp voor leraren